Ace Combat: Assault Horizon (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Flight / Action
single player / online

Ontwikkeld door Project Aces
Uitgegeven door Namco en Bandai Namco

In Ace Combat: Assault Horizon krijgt de speler de controle over een snelle straaljager, waarin ze het opnemen tegen tegenstanders op de grond en in de lucht. De missies spelen zich grotendeels af boven een grote stad inclusief gevaarlijk hoge wolkenkrabbers. Voor het eerst in de Ace Combat-serie kunnen spelers bovendien het luchtruim onveilig maken in helikopters. Dit zal ook online mogelijk zijn, in de multiplayermodus van het spel. Ace Combat: Assault Horizon is ontwikkeld in samenwerking met enkele experts op het gebied van oorlogvoering, om ontploffingen en inslagen nauwkeurig na te bootsen. Naast een stukje realisme, is spektakel echter ook belangrijk in deze game. Zo worden raketten die de speler afschiet gevolgd door een speciale camera zodat de schade die wordt aangericht meteen duidelijk is.

284
NO:1 game waar ik op wacht, Ace Combat 6 kwam wel uit op de xbox360 maar niet op de PS3 Jezus wat had ik daar de pest in!

Hawx was een troost en een redelijke flight game, ik keek ook heel erg uit naar deel 2 waar ik nu mee bezig ben, maar een weer voor de release kwam de trailer Ace Combat: Assault Horizon uit en blies mijn verlangen naar hawx 2 helemaal omver

Hawx2 is weer een redelijk goede flight game, maar ik denk en hoop dat Ace Combat: Assault Horizon daar dik overheen gaat

Ik zit hier ook kwijlend op te wachten:p

SvV_Ying
Preview - First-look | 22 augustus 2011 - Vliegtuiggames worden over het algemeen toch vooral gespeeld door de échte fans. Met enkele drastische veranderingen wil ontwikkelaar Project Aces zowel fans van de Ace Combat-reeks vasthouden als nieuwkomers geïnteresseerd maken in het nieuwste deel: Assault Horizon. Er is goed gekeken naar Westerse games om het niveau van alweer het zevende deel in de reeks op een hoog niveau te houden.

Dit heb ik gezien
Op de Gamescom heb ik achter gesloten deuren een half uur durende presentatie van Ace Combat: Assault Horizon bijgewoond met enkele andere gamejournalisten. Kazutoki Konoi, producer van de game, ging in op de drastische veranderingen van de game en had het daarna ook kort over de onlinecomponent van de game.

Dit is Ace Combat: Assault Horizon
Het belangrijkste aan de nieuwste telg in de reeks is de compleet nieuwe aanpak. De game is namelijk zwaar verwesterd vergeleken met de vorige titels in de reeks. Vergeet de briefingschermen die alle missies aan elkaar koppelen; voor de eerste keer introduceert Ace Combat namelijk cutscenes. Deze scenes zijn erg cinematisch en volledig voorzien van gesproken tekst. De briefing krijg je nu dus door middel van de tussenfilmpjes, hierna krijg je echter nog wel een briefing op de klassieke manier als samenvatting. Met de nieuwe aanpak wil de ontwikkelaar dat de speler meer het gevoel krijgt dat hij écht in de schoenen van de piloot staat. De klassieke manier van briefingscherm naar missie en weer terug naar een briefing zorgde voor een vorm van afstandelijkheid. In Assault Horizon heb je een gezicht, stem en kun je tijdens de cutscenes ook de camera besturen om je nog meer 1 te laten voelen met de piloot.

De nieuwe aanpak is niet alleen op de grond zichtbaar, ook in de lucht merk je de drang om een meer cinematische ervaring te brengen. Met gevechten die zelf omschreven worden als ‘intense fighting’ zul je ook tijdens de gevechten spectaculairdere ontploffingen en intensere beelden voor de kiezen krijgen. Hardcore Ace Combat fans hoeven echter niet af te schrikken door de grote veranderingen belooft Namco. De gameplay is in principe niet veel veranderd, de veranderingen hebben vooral betrekking op presentatie en toegankelijkheid. Een andere nieuwe feature genaamd helicopter gunner brengt wel een grote verandering in gameplay met zich mee. Tijdens de introductie van de game krijg je deze feature meteen te spelen. De helicopter gunner modelaat je niet het vliegtuig maar het automatische on-board wapen gebruiken. Er zullen dus voor het eerst missies in Ace Combat zijn waarin je niet vliegt maar alleen bezig bent met schieten.

Naast deze informatie over de singleplayer werd er tijdens de presentatie ook ingegaan op een nieuwe online mode genaamd ‘capital conquest’. In dit speltype is het de bedoeling om headquarters te vernietigen in steden als Berlijn, Parijs en DC. In de vorm van 8 tegen 8 komt er bij deze mode ook enkele tactiek kijken, zo zijn sommige vliegtuigen erg sterk maar erg langzaam, en omgekeerd. Een gebalanceerd team kan het verschil betekenen tussen winnen of verliezen.

Andere online gamemodi zullen onder andere deathmatch en domination zijn. Verder is er de mogelijkheid om online skills aan je gevechtsvliegtuig toe te kennen voor een gevecht. Hierbij moet je denken aan skills om sneller te kunnen keren, krachtigere wapens te hebben en meer ammunitie tot je beschikking te hebben. Skills unlock je gaandeweg door XP te verdienen tijdens de luchtgevechten. De skills zijn vliegtuigspecifiek, niet elke skill kan dus aan elk vliegtuig gekoppeld worden. Het is mogelijk om 4 of 5 skills aan je vliegtuig te koppelen en deze set skills kun je ook delen met je online teamgenoten.

Dit vond ik tof
Cinematische ervaring
De nieuwe cinematische aanpak kan mij zeer bekoren en is denk ik ook een perfecte manier om newbies geïnteresseerd te maken in de het genre. De filmpjes zagen er goed uit en zorgden voor een connectie met de piloot, iets dat in de vorige delen niet aanwezig was. De scenes zorgen ook echt voor de vorming van een verhaal in tegenstelling tot de zwaar afgebakende missies uit de vorige delen. De westerse aanpak lijkt ook niet ten koste te gaan van dat waar de Ace Combat fans zo van houden; de gameplay. Het is een grote verandering die vooral groot is op het gebied van presentatie en toegankelijkheid, maar er in de lucht niet een compleet andere game van maakt.

Helicopter gunner
De helicopter gunner mode is op een bepaalde manier een welkome toevoeging, zo brengt het enige variatie in de gameplay en ziet het er erg spectaculair uit. Waarschijnlijk komen er ook missies waarin je switched van de pilotenrol naar de bediener van het zware geschut en weer terug. Grafisch zag de helicopter gunner introductie missie er ook goed uit met veel ontploffingen en chaos. Spektakel en variatie zijn de redenen waarom ik dit een toffe toevoeging vind.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij
Helicopter gunner
‘De helicopter gunner was toch een goede toevoeging?’ denk je nu waarschijnlijk. Op een bepaalde manier is dit ook zo. Zoals gezegd brengt het variatie en veel spektakel met zich mee. Ik kan echter niet om het feit heen dat het ontzettend onorigineel is en echt precies lijkt overgenomen uit andere games. De helicopter gunner feature was het eerste dat de presentatie liet zien en ik vroeg me serieus af of ik niet naar de chopper gunner killstreak award van Call of Duty aan het kijken was. Op deze manier komt het over als een erg goedkope en simpele toevoeging.

HUD
Het scherm staat tijdens de gevechten, en vooral online, vol met informatie, figuren en cijfertjes. Deze gegevens verschijnen ook vaak midden in het beeld en soms wist ik even niet waar ik moest kijken, ik vond het iets te veel van het goede en denk dat de game prima af kan met wat minder informatie op het scherm en een iets nettere en overzichtelijker HUD.

Dit vond ik ervan
Ace Combat: Assault Horizon lijkt een frisse nieuwe titel in de serie te worden. De verwestering van de game pakt goed uit en zorgt ervoor dat de speler zich veel meer verbonden voelt met de piloot dan in vorige delen. De veranderingen blijven qua gameplay echter beperkt en dat zal de fans van de serie waarschijnlijk als muziek in de oren klinken. Project Aces probeert vernieuwing en verandering in balans te brengen met het trouw blijven aan het hart van de serie, en daar kan het weleens goed in slagen.

Bron: Gaming Only

avatar van bryandejong
Gister de Demo gedownload... Prachtig spel, ik zat er helemaal in.

AvMerode
Ace Combat 6 vond ik niet zo bijzonder, ook al kreeg hij wel een 8.5 in totaal van recensies.
Deel 6 was alleen ontwikkeld door Namco zelf, niet dat dat zo'n probleem is (vind pacman ook fantastisch), maar een andere ontwikkelaar is denk ik de beste zaak, en in dit geval is Assault Horizon ontwikkeld door Project Aces.
Demo en game-play video's dat ik heb gezien waren indrukwekkend, dikke adrenaline stoot van hier tot sint juttemis, je zit er gewoon in.
Het is arcade stijl gecombineerd met realisme, erg goed uitgevoerd, het is echt puur op game-play gericht, dat is juist wat een game moet zijn.
Dat moeten ze eigenlijk ook met een racer doen, need for speed gecombineerd met gran turismo en forza motorsport. (een goede balans daartussenin vinden)

Heb nu net dark souls en rage aangeschaft, dead island was een beetje een miskoop, wil dus niet te hard neergaan met weer een miskoop.
Doe in ieder geval Uncharted 3, Skyrim en Battlefield 3.

Vreemd dat deze trouwens alleen voor de consoles is, meestal zijn vlieg games toch echt voor pc gericht, maar dit is dan ook meer arcade en geen vlieg simulatie.
Toch lijkt mij een flightstick wel wat, weet niet of een pc flightstick op een ps3 wil, maar zou wel wat zijn.

Poeh, word een moeilijke keus, Disgaea 4, Modern Warfare 3, Silent Hill: Downpour, Batman: Arkham City of deze Ace Combat. (zijn namelijk allemaal twijfel titels voor mij)
Eerst de reviews maar wat afwachten van deze ace combat.

SvV_Ying
Morgen mijn review online, kan alvast zeggen dat ik het echt een toppertje vind.

SvV_Ying schreef:

Heb je de game dan al? waar heb je hem zo snel weg?

Story trailer wow.

Het is voor mij, of MW3 of deze, moet het wel voor 13 oktober weten, want dan kan ik nu nog pre-orderen zodat ik de limited edition (zit een artbook en soundtrack bij) in mijn bezit krijg.

AvMerode schreef:

Heb je de game dan al? waar heb je hem zo snel weg?

Story trailer wow.

Ik werk bij Gaming Only, vandaar dat ik de game al een tijdje heb, reviewembargo is morgen, dus dan verschijnen ze allemaal.

SvV_Ying schreef:

Aardige site, nieuws word goed aangegeven en keurig gesorteerd, maar mijn voorkeur gaat nog steeds naar gamespot.com.

Maar jij doet de Ace Combat review dus? dat ga ik dan nog wel lezen dan.

Trouwens wat heeft die site waar jij voor werkt, hoge score gegeven aan Dead Island, 8 is iets teveel naar mijn mening.

SvV_Ying
Ja dat kan, een andere redacteur had hem wellicht een ander cijfer gegeven. We proberen fans van een bepaald genre wel die games te geven omdat ze het meest van het genre en de ontwikkelingen in het genre weten etc.

Dead Island heb ik me zelf nooit echt in verdiept, dus heb er geen mening over. Zodra de review van Ace Combat live is op de site plaats ik hem ook hier.

Trouwens, ik zag dat je ook wacht op Silent Hill: Downpour. Die game is helaas uitgesteld tot half 2012.

SvV_Ying schreef:

Bij gamespot staat TBA, dus wist het niet zeker, maar bedankt voor de info.

SvV_Ying
Review | 11 oktober 2011 - Heeft Namco Bandai een Hollywood-director ingehuurd, goed gekeken naar grote Westerse producties of gewoon zelf bepaald de Ace Combat-serie te injecteren met een flinke dosis moderne gametechnieken en bioscoopwaardige hoogstandjes? We weten het niet, maar 1 ding is wel duidelijk: Ace Combat: Assault Horizon wil enerzijds grote cinematische en spectaculaire veranderingen doorvoeren, maar anderzijds ook trouw blijven aan de principes van het merk. Een lastige opgave.

Westers sausje
Ace Combat: Assault Horizon doet een aantal dingen totaal anders dan zijn voorgangers; zeg maar dag tegen saaie briefingsschermen, een fictieve wereld en de anonieme rol die je als piloot in eerdere delen had. Assault Horizon geeft de piloot dit keer een gezicht en plaatst de speler duidelijk in de pilotenrol met mooie scènes die de missies aan elkaar koppelen. In de lucht is de nadruk op intens vliegen en actie groter dan ooit en toont de camera dit door flink in te zoomen op spectaculaire gebeurtenissen. Vanaf het moment dat je de eerste missie speelt, merk je dat Namco Bandai een flinke scheut Westerse saus over de game heeft gegooid.

Same old Ace Combat
Je hoeft niet bang te zijn dat de ‘verwestering’ en modernisering van de game betekent dat Ace Combat zichzelf niet meer is. De gameplay legt nog steeds de nadruk op fun en is meer arcade dan een hardcore vliegsimulatie. De besturing van de gevechtsvliegtuigen is soepel en niet ingewikkeld en de wapencontrols zijn handig ondergebracht onder enkele knoppen. Assault Horizon is snel onder de knie te krijgen, ook voor mensen die nog nooit een flightgame hebben gespeeld. Het aantal vliegtuigen in de game is netjes en de verschillende modellen zien er prima uit, gewoon zoals je van een Ace Combat verwacht.

Jij bent dé piloot
Op de grond zorgen de cutscenes, waarin het mogelijk is om de camera te besturen en er handig van third-person naar first-person wordt geschakeld, er voor dat je dit keer echt een gezicht hebt als piloot. Niet langer vlieg je rond als vervangbaar persoon, jij bent duidelijk Colonel William Bishop; de leider van de Warwolf Squadron. Het verhaal is verder een standaard verhaal over destructieve wapens, spanning tussen Amerika en Rusland en complotten en bedrog. Het is nergens hoogstaand, maar het stelt ook zeker niet teleur. Toch voel je elke keer weer de drang om door te spelen omdat de mooie en spectaculaire cutscenes en de adrenalinepompende gevechten in de lucht een genot zijn om te ervaren vanwege strakke gameplay, zeer mooie graphics en afwisselende missies.

Spectaculaire luchtgevechten
De Dog Fighting Mode (DFM) is net als in Ace Combat 6 één van de vetste features en is dé manier om vijanden naar beneden te halen als je in een ‘standaard’ gevechtsvliegtuig als een F16 zit. Lukt het om dicht genoeg bij een tegenstander te komen dan kan je de triggerknoppen indrukken om over te gaan op DFM. Wat volgt is een spectaculaire achtervolging waarin het vliegtuig op een automatische piloot achter de vijand aangaat. Houd je de vijand lang genoeg in het vizier dan kan je hem aanvallen met raketten of een secundair wapen, eenmaal genoeg schade aangericht dan ontploft het vliegtuig op spectaculaire wijze, wat zo nu en dan cinematisch in beeld wordt gebracht. Het is niet verplicht om een vliegtuig met DFM neer te halen, maar het is wel de tofste manier.

Ook andere gameplay-elementen als de countermanoeuvre, waardoor je met een kurkentrekker of een loop achter de vijand komt en een DFM activeert, en de Air Strike Mode (ASM) zijn spectaculair. In sommige missies is het noodzakelijk om ASM te activeren; wanneer je overgaat in deze mode, vliegt je vliegtuig in een lijn over zijn doelen en moet de speler zoveel mogelijk doelen vernietigen in 1 keer overvliegen. Tijdens deze mode ligt de nadruk op het afschieten en besturen van de wapens en is het vliegen iets simpeler gemaakt door meer overzicht en hulp bij het sturen. ASM en DFM nemen de controle over het vliegtuig dus deels over en dwingen de speler zich alleen te concentreren op actie en snel spektakel.

Soms iets té westers
Precies op de momenten dat je even genoeg tijd in de normale gevechtsvliegtuigen hebt doorgebracht, biedt zich een missie aan waarin je plaatsneemt in een helikopter, een bomber of ‘door gunner’ bent van een gevechtshelikopter. Deze nieuwe features zijn er niet enkel om een breder publiek aan te trekken, maar bieden bijna allemaal meerwaarde en zorgen voor de nodige afwisseling. Helaas bekruipt na een tijd wel het gevoel dat er soms te veel is afgekeken en je af en toe een déjà vu meemaakt. De missies als ‘door gunner’ lijken zo uit Battlefield of Call of Duty te komen, en dat is zowel een goede als slechte vergelijking.

Het is in Assault Horizon net zo spectaculair, mooi en hartslagverhogend om een krachtig automatisch machinegeweer te gebruiken als in andere titels; de explosies vliegen je om de oren en je maait tijdens deze missies hele gebouwen, vrachtwagens, bruggen en schepen aan gort. Na de tweede missie wordt het echter wel duidelijk dat deze toevoeging er puur is om spektakel te tonen en verder geen diepgaande rol in de game heeft. Deze missies zijn ook veel te simpel en game-over gaan is haast niet mogelijk. De eerste keer dat je een missie speelt als ‘door gunner’ gaan de ontwikkelaars helemaal ver door te bepalen dat je onaantastbaar bent. Zo word je helemaal gedwongen om het alleen maar vanaf de sensationele kant te zien. Het is een spectaculaire toevoeging, maar voor Ace Combat-fans misschien niet nodig en een beetje goedkoop.

Helikopterpiloot
De missies waarin je een stealth bomber of helikopter bestuurt, zijn wel echt waardevolle toevoegingen waarover ik te spreken ben. Overstappen van een gevechtsvliegtuig naar de helikopter lijkt alsof je opnieuw moet leren vliegen, maar eenmaal gewend aan de verschillende controls, bieden de helikoptermissies afwisseling en een leuke nieuwe ervaring. In de bomber-missies neem je controle over het vliegtuig en moet je met bommen in de ASM-mode alle doelen vernietigen. Deze bommenregen is spectaculair en de camera is er weer als de kippen bij om grootse ontploffingen mooi in beeld te brengen.

Lust voor oog en oor
De locaties die je aandoet variëren van Egypte tot Afrika en Dubai tot Rusland. Deze plekken zijn herkenbaar nagemaakt maar verwacht geen realistisch nagebouwde setting. De locaties zien er 1 voor 1 erg mooi uit en het kleurenpalet en verschillende weersomstandigheden doen de game er zeer goed uitzien. Maar ook de oren worden door Namco niet vergeten; Assault Horizon bezit sterke audio en intensieve conversaties over de radio’s van de vliegtuigen. Continue word je op de hoogte gebracht van ontwikkelingen en hoor je zeurende, schreeuwende, grappige en blije collega’s over de intercom. De presentatie en productie van deze game is top.

Plus- en minpunten
+ Goede gameplay die serie trouw blijft
+ Spectaculaire en intense gevechten
+ Cinematische ervaring
+ Waardevolle nieuwe features
+ Lust voor oog en oor

- Soms te veel gericht op scoren bij grote publiek

Conclusie
De woorden spectaculair en cinematisch zijn in de review meerdere malen gevallen en beschrijven Ace Combat: Assault Horizon het best. Er is duidelijk gekeken naar grote westerse games en Assault Horizon brengt de actie grootser en spectaculairder dan ooit op het scherm. De toevoeging van vele nieuwe features en de introductie van cutscenes zorgt er echter niet voor dat dit nieuwste deel in de serie niet meer als Ace Combat aanvoelt. De gameplay is in lijn met eerdere titels en voelt in de lucht gewoon aan als een echte Ace Combat-titel. Assault Horizon is een perfecte mix die aan de ene kant een nieuw publiek aan kan spreken doordat de game vooral intenser en cinematischer is en aan de andere kant ook het trouwe publiek weer trakteert op de goede gameplay die de serie kenmerkt.

8/10

Bron: Gaming Only

AvMerode
Wow, game scoort aardig, maar gamespot gaf een 5.5 (geschokt in de zin van, wat laag) zal zo ff de review lezen.

AvMerode
Weer een review van Kevin VanOrd, die dude geeft altijd lage scores.
Volgens hem is deze ace combat repetitief, oppervlakkig, saai en een te cinematische ervaring (meer film dan game), de COD in the air volgens Kevin.
Ja en dan heeft gamespot, Black Ops (ook oppervlakkig en repetitief) wel een 9 gegeven, maar dat was niet Kevin VanOrd's schuld (hij was daar niet de reviewer van).

Maar hij is nu wel de enigste reviewer met een laag cijfer, de meeste reviewers hebben een 8 geven (op dit moment), zelfs videogamer en eurogamer gaven allebei een 8.

Het word tijd dat die Kevin VanOrd weggaat, het is bij hem meer op zijn eigen smaak gebaseerd, hij moet zich maar mooi bij het RPG genre houden.

Is wel een lachen spel. Nog steeds geen U.N. Squadron maar wel een stuk beter dan HAWX.

Vooral erg dik spelen ook met een stick, welke ondanks bepaalde verhalen toch heel goed bruikbaar blijkt.

Je moet alleen wel handmatig op de stick zelf bepaalde knoppen verwisselen. Zodra je stick dat toelaat is het geen probleem, want je merkt in eerste instantie wel dat de game er eigenlijk totaal niet op is ontworpen. Maar gelukkig is dat dus te omzeilen.

En dan heb je wel wat.

All Seeing Fish
Confusie schreef:

Zowel H.A.W.X. als Ace Combat zijn niet te vergelijken met U.N. Squadron

Ik vind die vernieuwing maar niks geef mij maar een nieuwe klassieke Ace Combat op next gen, H.A.W.X. is ook prima maar voorkeur gaat duidelijk uit naar Ace Combat.

Hij's erg lekker. Vele malen sprankelender dan het uitermate slappe HAWX. Een van de sterke punten van dit spel is onder andere het al genoemde dog fight systeem dat wel voor enerverende actie momentjes zorgt. Vind het alleen wel jammer dat het niet puur om straaljagers draait hier met als dieptepunt de onbegrijpelijke keuze om ook hier van die flauwe on rail shit in te stoppen.

In welke game zit dat niet tegenwoordig.

Ging in mijn geval zelfs zo ver dat ik toevallig na het proberen van deze game nietsvermoedend mijn eveneens recent verworven versie van Spec Ops the Line erin popte om erachter te komen dat die game letterlijk begint met exact hetzelfde als waar deze zojuist voor mij mee eindigde, namelijk het on rail gastjes knallen vanuit een helikopter met gattling gun.

Hoe uitgekauwd wil je het hebben.

Kom je tegenwoordig echt te pas en te onpas tegen dat soort segmenten, en waarom, waarvoor. Altijd weer precies hetzelfde. Niet meer dan je crosshair richten en knopje drukken, niks an. Voor mij altijd weer even doorbijten en hopen dat het snel over is, en we gewoon weer met de core biz door kunnen. Enig vermaak of spanning heb ik er nog nooit in aan kunnen treffen.

Maar blijkbaar denken een hele hoop heren daar toch anders over, dus ook hier naast de dikke straaljager stukken af en toe even doorbijten.

Helaas.

avatar van FlorisV
Ik heb dit met Ace Combat 7 pas ontdekt als heerlijke spellenreeks en de oudere titels ogen genoeg hetzelfde qua opzet dus ook deze ga ik scoren op de tweedehands markt. Misschien ben ik door Ace 7 al teveel verwend geraakt maar het knalplezier lijkt me niet minder op de eerdere generatie consoles. En vast nog cheesier verhaaltjes om het geheel net wat meer karakter te geven, volstaat prima voor mij.

avatar van FlorisV
Na nogal vervelende ervaringen met de trage radar van Ace Combat 6 (die ik nog wel een kans moet geven hoor maar kon er echt niet mee overweg in de korte tijd dat ik het uitprobeerde) heb ik dit schijfje in de Xbox 360 geduwd. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. Die Dogfart (sorry, kon die flauwe grap niet laten) mode is even wennen maar eenmaal geleerd is het geweldig. Je blijft je vijand automatisch achtervolgen maar moet wel bijsturen om te kunnen raken met je kanon of locken voor je raketten.

De omgevingen zien er ook echt mooi uit. Niet zo volledig in 3d gerealiseerd als wat Ace Combat 7 had maar ja dit spel is ook 10 jaar ouder. Verder mag je ook helicopters besturen.

Wat te extreem arcadey is is wel dat je werkelijk overal tegen aan mag botsen. Het houdt het spel spannender als je werkelijk te pletter kunt vliegen zoals in AC 7.

Verder vind ik die closeups van exploderende jets ook geweldig belonend. Het verhaaltje zal me net als bij AC 7 geen fluit interesseren maar ik ben al blij dat het zich meer in het heden afspeelt met ogenschijnlijk meer actuele geopolitieke verhoudingen.

Ik snap de negatieve recensies op YouTube niet. Het zou te eentonig worden of zo. Dat kun je dan van alle AC delen wel zeggen lijkt mij. Je speelt zo'n spel toch omdat je in een blitse straaljager wil vliegen en zoveel mogelijk op wil blazen.

Confusie schreef:
...met als dieptepunt de onbegrijpelijke keuze om ook hier van die flauwe on rail shit in te stoppen.

In welke game zit dat niet tegenwoordig.

Hoe uitgekauwd wil je het hebben.

Helaas.

Spellen die dit goed aanpakken zijn Halo. Dan kun je zelf ook kiezen. Ga je achter de mitrailleur van de Warthog jeeps of achter het stuur. Het is af en toe leuk om heel veel kapot te blazen vanaf 1 kanon zonder dat je je om beweging hoeft te bekommeren. Maar daarna moet je weer verder, het moet dus niet te lang duren en ietwat optioneel blijven, met zowel het voordeel van vuurkracht als het nadeel van gebrek aan mobiliteit.