Minecraft (2009)

Android / Apple iOS / Macintosh / Nintendo Switch / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Windows Phone / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo 3DS
Adventure / Simulation

Ontwikkeld door Mojang en 4J
Uitgegeven door Mojang, Microsoft en Sony

Minecraft is een sandbox-spel dat zich afspeelt in een willekeurig gegenereerde wereld. De speler moet verschillende soorten blokken afbreken om daar andere dingen mee te bouwen. 's Nachts verschijnen er verschillende soorten monsters die de speler aanvallen. Het is aan de speler om overdag zo snel mogelijk een eerste verdediging te bouwen.

avatar van Nax1988
Eindelijk, hij is uit voor PS Vita Ik had hem al voor PS3, dus ik kon hem gratis downloaden voor Vita. Dat vind ik echt een goede zet, laat zien dat er ook nog ontwikkelaars zijn die óók aan hun klanten denken en niet alleen aan de portemonnee (denk dat dit de beslissing is geweest van Majong, niet Microsoft?...) .Het spel is uiteraard top. Je waant je in een andere wereld, waar de mogelijkheden eindeloos zijn. Ik speel tot nu toe vooral creative mode. Het doet me vaak denken aan het lego van vroeger, voordeel hier is dat je je legoblokjes niet meer hoeft op te ruimen XD Lekker zorgeloos bouwen aan wat er op dat moment toevallig in je opkomt. Als je op youtube gaat zoeken naar bijv. "best buildings in minecraft" kom je de prachtigste dingen tegen, ondertussen doe je gelijk wat inspiratie op. Top spel! 4*

avatar van wardvdv
Deze game is echt geweldig!
Singleplayer is een beetje wennen in het begin, vooral om dingen te maken, maar na een tijd is het echt leuk. (Als je het op de pc speelt, heb je de eerste dagen veel last van lagg, maar na een tijd is dat weg).
Multiplayer vind ik persoonlijk het beste. Je hebt veel servers waar je vanalles kan doen, met vrienden of alleen.

Zeker je geld waard , vooral op de pc.
4/5

avatar van Cool Gamers
YAY! 1.8.1 update met minder bugs!!

tommycool98
Leuk voor een beperkte tijd daarna is er niks meer te doen en word het saai.

avatar van BloodBrothers
Ik zal even eerlijk zijn, ik heb dit spel gekocht puur voor mijn score van de achievements.
De eerste 2/3 dagen vond ik het zelfs nog wel leuk om te spelen, maar daarna heb ik gewoon alle 50 de achievements gehaald en het ergens diep de kast in gegooid.

Dit spel verschilt gewoon niet van de PC-versie. Alles is precies hetzelfde, en het gaat ook gewoon om hetzelfde. Wel is er een groot voordeel dat je gewoon niet kunt cheaten. Dat vind ik dan weer wel goed gedaan van ze, omdat het anders gewoon veel en veel te makkelijk zou zijn.

avatar van MrPunk
Verbazingwekkend wat voor impact deze game op de wereld heeft gemaakt. Zag net toevallig een YouTube-video van CaptainSparklez, waarin hij een mod liet zien, waarin je kon facetimen vanaf je tablet naar je minecraft-smartphone.

Het eerste doel van Minecraft is om te overleven in een wereld vol met monsters. 7 jaar later is het mogelijk om jezelf in pixels op een Minecraft-smartphone te zien, terwijl je je echte tablet voor je gezicht houdt, veelzijdige game...

Video van CaptainSparklez

0,5
wat een k.u.t spel, het heeft geen enkel doel de kleine kinderen op servers zijn scheid irritant. Ik had hier ooit mijn leven mee verziekt maar ben uit eindelijk in gaan zien wat voor een klote spel het is. het heeft geen physics er klopt niks en waarom vinden mensen dat je creatief kunt zijn in dit spel? het zijn een paar stomme blokken. de servers van deze game slaan ook helemaal nergens op, Minigames WTF waarom!!!!!

avatar van horizon
Volgens mij heeft iemand een slechte ervaring gehad...

In eerste instantie zag ik het ook niet zo. Maar beetje de kinderen gevolgd en ben tot de conclusie van het succes gekomen:
Het is gewoon digitale Lego. En lego is creatief. Wat je ermee doet mag je helemaal zelf weten. Net zo bij minecraft. Wil je lekker huizen bouwen of automatische pompoenen Farms of middels speciale blokken de muziek van Splatoon of player VS player om eieren vechten. Het kan allemaal met minecraft.

En er zijn idd veel servers en de pvp servers zullen best veel puberaal gedrag aantrekken.

Wii U heeft fijn server systeem waarin je alleen met vrienden in een wereld aan de slag kunt.

avatar van Thomas83
Minecraft wordt altijd met Lego vergeleken, niet onterecht. Maar er is ook nog survival natuurlijk. Daar wordt een stuk minder over gepraat terwijl ik juist daar het meest plezier mee hebt gehad in het spel. Of de combinatie van bouwen en survival eigenlijk. De beginperiode als je nog niet zoveel hebt is het mooist. Het overleven en iets opbouwen, grotten en de spelwereld verkennen. Met een groepje vrienden op een eigen server.

Moet wel zeggen dat het spel er minder op is geworden. Je zou denken dat veel content toevoegen het spel beter maakt, maar eigenlijk is er wat van die fraaie balans die het spel had verstoord. Juist dat minimalistische maakte het spel speciaal zou ik zeggen, heel ontspannend.

avatar van GameGirl Expert
ik ben al heel goed ik heb leren een blokje plaatsen. ik heb ook een villaage of zo iets gevonden! COOL HE! ik heb minecraft gekregen van mn papa. alleen wat ik niet leuk vond was dat iemand me op kubuscraft strondkind noemde.. kunnen ze dat niet veranderen in 1.12? ik heb ook een gravel huisje gebouwd jammer dat het is ingezakt. dus ik kon geendak maken. even een vraagje hoe maak je een oven. want ik zocht het op google maar ik zag plaatjes van mensen die het konden maken van 3 bij 3.. maar als ik op e druk staat er van 2 van 2. Heb ik de verkeerde minecraft geinstaleerd? oplichters..

avatar van horizon
Op welk platform (Android, Windows e.d.) heb je Minecraft geïnstalleerd.

GameGirl Expert schreef:
hoe maak je een oven.

Dan moet je eerst een werkbank maken van 2x2 houtblokjes.
Hier een beginnersgids, met stap voor stap alle recepten die je kan maken.

En over het schelden online... Altijd wel wat eppo's op het net .
Gewoon niks van aan trekken, negeren en/of lachen om grappige scheldwoorden .

Veel plezier!

Ik ken dit spel niet maar ben wel licht geïntrigeerd. Een paar vragen:"

1. Is Minecraft leuk om singleplayer in korte sessies te spelen?
2. In sommige filmpjes lijkt het alsof je eindeloos in menu's aan het klikken bent met grondstoffen: is het speelbaar op consoles? Ik vind controllers nl. vaak onhandig
3. Is het echt zo verslavend?

avatar van Thomas83
Je tweede vraag kan ik niet beantwoorden, maar het is op zich ook wel een spel dat je in korte sessies kunt spelen. Vooral als je een bouwprojectje hebt of zo denk ik, en persoonlijk vond ik het ook altijd wel ontspannend om gewoon simpel eindeloos je door blokken heen te hakken op zoek naar kool, diamant en ander bruikbaar spul.

Wat de verslaving betreft, het is een beetje een spel dat mensen sterk verdeelt, dus moeilijk om te voorspellen hoe verslavend iemand het vindt. Ik denk dat uiteindelijk toch vooral met andere mensen moet spelen om het spel echt verslavend te kunnen vinden.

centurion81 schreef:
Een paar vragen:

1. Ja, hoewel die korte sessie, voor dat je het doorhebt, uitloopt op een lange tocht.
2. De demo van de 360 versie even gecheckt en vond het ook niet zo lekker werken. De menu's zijn wel gebruikersvriendelijker gemaakt, maar door het in secties te verdelen ben je idd behoorlijk wat aan't scrollen. Prefereer de PC versie.
3. Ja, voor mij wel, ook in SP. Hier mijn mening, die verduidelijkt waarom ik 't zo verslavend vind.

avatar van GameGirl Expert
Squall Lionheart schreef:

Dan moet je eerst een werkbank maken van 2x2 houtblokjes.
Hier een beginnersgids, met stap voor stap alle recepten die je kan maken.

En over het schelden online... Altijd wel wat eppo's op het net .
Gewoon niks van aan trekken, negeren en/of lachen om grappige scheldwoorden .

Veel plezier!

hahaha, dankje dat je zo lief hebt gereageerd en mijn reactie serieus nam!! ik ben nu 12 en ik had die reactie voor de grap getypt, ik wist wel hoe minecraft werkte! mijn naam is zo belachelijk doordat ik het had bedacht op mijn 8ste!! maar lief hoe je reageerd op zo´n domme reactie!

Ghihi, ach ja, we zijn allemaal 8 geweest... En er bestaan geen domme vragen, toch?

Why so serious?
Wij zijn natuurlijk allemaal serieuze gamers hier op de site . En Minecraft is serious business!

mister-fool
Lijkt weer een kleine opleving te zijn wat betreft de populariteit van dit spel. Erg tof! Minecraft is misschien wel de game die ik het meest heb gespeeld . Het is eigenlijk gewoon Lego. Desalniettemin heb ik onder het genot van goede muziek of een podcast menig gebouwtje uit de grond gestampt. Na tien jaar heeft dit spel nog niks van zijn charme verloren.

Was jij degene die deze video gepost had?

Nee, was een case van glorious google synchronicity .

avatar van JoppieSaus
Minecraft is echt een eindeloos spel. Het houdt echt nooit op met uitbreiden. Elke survival is wel anders. De een bouwt een kasteel, de ander een farm.

Weer een ander bouwt liever pvp arena in creative. De ander speelt die mappen liever. Weer een ander googelt met redstone en maakt een 10 bij 10 deur.

Minecraft is een bijna perfecte game, maar dat is al lang genoeg

avatar van JoppieSaus
ThijsvanLeeuwen schreef:

Het mooie aan het spel is dat er geen doel is. Je kunt zelf bepalen wat je doet, en volgens mij doet geen enkele game dat. Kleine kinderen op servers hebben niks met de game te maken. De servers van deze game zijn NIET gemaakt door de makers. Ze zijn gemaakt door spelers.
Je zei “het zijn maar een paar blokken”. Je hebt waarschijnlijk verkeerd gespeeld ofzo, want er zijn zoveel blokken. Je kunt een modern huis bouwen of een kasteel. Ja, er zijn geen physics, laat maar, die zijn er WEL. Heb je ooit zand gezien in Minecraft? Waarschijnlijk niet want je hebt de game niet eens goed gespeeld. Ook die Minigames. Heb je ze wel gespeeld, waarschijnlijk niet.

Je mag een mening hebben, maar dan moet je wel volwaardige argumenten hebben.

Je reageert op een post uit 2016 van iemand die letterlijk al 3 jaar niet meer op de site is geweest. ?

avatar van Duke Nukem
horizon schreef:

Ja, digitale Lego. Daar doet dit spel mij ook aan denken. Ik dacht eerst, wat een kinderspel is me dit! Maar toen ik een huis begon te bouwen, kon ik het spel bijna niet meer neerleggen. Ik vroeg ook andere gamers die mijn sessie kwamen bezoeken om tips, sommigen gaven interessante tips en andere braken mijn huis zomaar af. Uiteindelijk maakte ik een heel modern glazen huis waar je kunt doorheen kijken. Later bouwde ik nog een middeleeuws kasteel. Enfin, na het bouwen van enkele bouwwerken is het voor mij nu wel weer genoeg geweest. Maar ik begrijp wel waarom anderen dit een fantastisch spel vinden!

avatar van thoyouknow1980
Oneindig veel plezier

Dit is een van die games waarin ik mezelf echt in kan verliezen.
Je eigen wereld kunnen maken op oneindig veel creative manieren.
Ik had geen idee wat het echt inhield.
Heb het spel pas een paar jaar geleden ondekt,eeuwig zonde want wat zit dit goed in elkaar zeg.
Slim bedacht ook van de maker hoe alles werkt en past.

Ik was ook gelijk verkocht toen ik het voor het eerst speelde de graphics hebben iets ouderwets gezellig over zich heen.
Ik speel voornamelijk in creative mode lekker bouwen geen stress
En wat is dit verslavend en tijdrovend.
Ik heb het altijd al tof gevonde om mijn eigen levels te maken in games zoals Tony hawks,Timesplitters enz.
En net als bij tony hawks kan ik niet stoppen met bouwen iedere keer zie ik wel iets waar weer aan gewerkt kan worden of er onstaat weer een nieuw idee
Voor iemand die graag bouwt en creatief is is dit een heerlijke game.
In mijn ogen dus een game monument ten top❤️