Minecraft (2009)

Android / Apple iOS / Macintosh / Nintendo Switch / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Windows Phone / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo 3DS
Adventure / Simulation

Ontwikkeld door Mojang en 4J
Uitgegeven door Mojang, Microsoft en Sony

Minecraft is een sandbox-spel dat zich afspeelt in een willekeurig gegenereerde wereld. De speler moet verschillende soorten blokken afbreken om daar andere dingen mee te bouwen. 's Nachts verschijnen er verschillende soorten monsters die de speler aanvallen. Het is aan de speler om overdag zo snel mogelijk een eerste verdediging te bouwen.

Momenteel nog in de alpha-testfase, wel al speelbaar via Minecraft

avatar van Thomas83
Speelt schijnt een beetje een rage te zijn online. Het concept lijkt me ook erg origineel.

Ik vind het wel redelijk doelloos voorlopig. Gewoon "overleven" is doodsimpel.

avatar van Samael
FlyLo schreef:
Ik vind het wel redelijk doelloos voorlopig. Gewoon "overleven" is doodsimpel.

Minecraft geeft je juist ongekende vrijheden. Als je van lego houd, dan zal je ongetwijfeld geen moeite hebben met het bedenken van een doel.

Sinds ik minecraft heb ontdekt, speel ik het zowat dagelijks. Iets dat overigens vrij knap is voor een spel dat pas recent in de beta fase is beland. Persoonlijk speel ik het zelfs op peaceful omdat ik geen zin heb in creepers die uren lang werk in gevaar brengen met hun stealth-zelfmoord-acties.

avatar van Emahef
Dit spelen wij altijd in de les op school, gewoon ge-wel-dig.
De multiplayer is er ook al, je kan het spelen op de website.

Dobbelstenen
Ik ben nu ook begonnen. Fantastisch!

avatar van hpdw
Geniaal spel! Dit spel gaat ontzettend groot worden.

Dit is al ontzettend groot, Larger than the Earth in fact: The world is 30 million blocks across. A block is one square meter. 30,000,000 meters is 30,000 km. 30,000*30.000 is 900,000,000, so the Minecraft world is nine hundred million square kilometers. The earth has a surface area of about 510 million square kilometers. En al meer als een miljoen copies verkocht.

Wat begon als een simpele 3d digger game, is uitgegroeid tot een uniek interactieve virtuele wereld. Ik had de gratis online Minecraft al eens gecheckt en was wel lollig om even te graven en bouwen, maar vooral om andermans werk te bewonderen op de servers, sommige halve kunstwerken. Maar daar ging ik m'n tijd niet aan verknallen en door het aantal griefers (lui die moedwillig shizz mollen), deed het me denken aan die tibetaanse zandkunst, whoosh .

Later in een mega positieve review gelezen, dat in de latest koop-versie wel gameplay zit en dat juist dat het spel geniaal maakt. Benieuwd maar sceptisch toch eerst maar even op youtube gechecked, maar na de introductie van X was ik verkocht.

Het craftsysteem is te gek en de survival gameplay maakt het precies challenging genoeg. Door je eigen plekje bouwen in deze hostile wereld een noodzaak te maken, werkt het in combinatie met het mijnen, als een vicieuze cirkel van fun. Om te overleven heb je een plek nodig en zul je moeten mijnen naar sterkere en dus waardevollere materialen, die door het craften en bewerken ervan het surviven en mijnen weer makkelijker maken. Ook door het craftsysteem: Van een houtblokje, maak je 4 plankjes, van twee plankjes boven elkaar, maak je 4 stokken, met vijf stokken maak je Pick, waarmee je steen kan mijnen om een stenen Pick te bouwen, die langer meegaat. Werkt ontzettend verslavend. Zo bouw je stap voor stap je grot uit tot kasteel en je eerste gat in de grot tot een ondergronds labyrint van mijnschachten.

De wereld wordt met elke game opnieuw gerenderd en elke keer dient zich een zee van mogelijkheden aan, in variatie aan gebieden, maar ook omdat het craftsysteem zo uitgebreid is. Uiteindelijk kan je zelfs elektrische circuits aanleggen, om met switches deuren automatisch te openen of lichten aan telaten gaan. Je kan een bootje bouwen en de zeeën verkennen, met je zelf gecrafte compass en horloge, verdwalen en ergens stranden, een nieuw onderkomen bouwen, besluiten er een lichttoren van te maken en je weg terug naar je 1ste huis te zoeken. Je kan ijzer gaan mijnen, om een eigen spoorbaan te maken, als achtbaan of als automatisch transport systeem. Maar tijdens het mijnen ontdek je waarschijnlijk een natuurlijk grotten stelsel en waar geen licht is spawnen monsters, dus moet je, al toortsen plaatsend, heel voorzichtig richting dat goud blinkend in de verte zien te komen. Je einddoel is het sterkste maar zeldzaamste materiaal, Diamant. Maar zo gauw als je dat vind, wil je natuurlijk een hele diamanten armor, zwaard en pick met 100x zoveel uses ervan bouwen. Een game om in te wonen.

Minecraft is idd een game waar je je eigen verhaal creëert, waar elke blok die je weghaald de wereld meer tot de jouwe maakt en elke onderneming een memorabele warstory wordt. Iedereen die het heeft gespeeld heeft wel een natural cave fall of creeper moment om na te vertellen. En hoe groot je kasteel of toren ook wordt, je vergeet nooit die eerste blok grond waar het allemaal mee begon .

Nu, 100+ uur, alle 136 recepten, meerdere huizen en verbindende mijnsystemen, vele creepy tochten, digs en kisten vol spoils later... Kan ik zeggen dat dit al een 5* spel is. En met alle content die er steeds bijkomt (nu ook vissen, obsidian (lava meets water blok) gate bouwen om naar de underworld te reizen) kan het alleen maar nog beter worden .

Minecraft

avatar van jirachi04
Ik heb dit spel uitgeprobeerd , wel heel mooi gemaakt , maar ik vond 't nogal saai.Bouwen en graven is niets voor mij.

avatar van dave
Is de beta nu een volledig spel, of niet? Is dit al in de winkel te verkrijgen?

Goede review trouwens, krijg er helemaal zin in.

Ja de beta is al een volledig spel, single-player is zo eigenlijk gewoon af, komt alleen nog wat content bij, maar de online en multiplayer modes wordt nog aan getweaked. Hij is niet in de winkel te krijgen, maar als je de beta versie koopt, krijg je ook een garantie voor een echte copy van de game, als 'ie uiteindelijk uitkomt.

avatar van LimeLou
Wow geweldige review, Squall Ik hou niet van dingen bouwen in games, maar dit ziet er toch echt heel bijzonder uit

avatar van Thomas83
Vind die introductie van X waar Squall een link naar plaatste wel erg leuk. Je krijgt gelijk een heel positieve indruk van het spel. Heb echt met spanning zitten kijken. Sowieso een geniaal en spannend uitgangspunt, dat je een beschutting moet bouwen omdat als het donker is 's nachts overal monsters tevoorschijn komen.

En dat hele bouw- en craftsysteem steekt zo te zien ook ongelofelijk goed in elkaar. Een spel dat inspeelt op de verslavingsfactor van het bouwen en ook je zin naar avontuur en verkenning in zo'n leuk weergegeven random spelwereld. Dat gevoel van vrijheid wat je ook hebt, en hoe van de blokkerige graphics een soort gimmick is gemaakt met een blokkerige zon bijvoorbeeld.

Thomas83 schreef:

Sinds gisteravond alle 46 afleveringen gezien en heb vreemd genoeg minder zin om Minecraft te kopen nu, ondanks X zijn fantastisch avontuur. Een voldaan gevoel belemmert me. Had misschien beter niet op die link geklikt.

Hehe, dat kan ik me wel voorstellen, als je alle afleveringen hebt gekeken . Bij mij was het na 2 eps zo gaan kriebelen, dat ik het zelf moest gamen...

Maar geen zin gekregen om je eigen X-Cave te bouwen nu?

avatar van Tsjo-Wi
Haha ik heb een tijd terug ook al die afleveringen van X gekeken, echt superverslavend omdat hij een erg leuke commentator is. Zijn andere videos zijn trouwens ook de moeite waard.

Maar ook ik heb het gevoel dat Minecraft leuker is om naar te kijken dan om zelf te spelen. Al die reusachtige bouwwerken vergen echt zoveel tijd en geduld om te maken. Daar heb ik niet zoveel zin in....

avatar van LimeLou
Ik hou normaal ook niet van constructies maken in games, maar aan het stemgemiddelde te zien en na het kijken van een documentaire hierover zou ik het dolgraag eens willen uitproberen. Jammer dat er geen demo is ofzo

Tsjo-Wi schreef:

Altijd leuker om zelf te spelen natuurlijk . In die tijd dat je hebt genomen om het te kijken, zou je zelf al even ver zijn, zo niet verder, X wel best een langzame, grondige en voorzichtige gamer. Ik had op mijn 2de of 3de dag gamen al diamant ontdekt. De dag en nacht cyclus gaat ook redelijk snel. En hoe groots of grondig je het wil aanpakken is up to you...

Maar de main thing is dat het graven naar goud, het craften en gewoon overleven zo'n leuke gameplay oplevert, dat het echte 'bouwen' meer tot een extra maakt. Ook door de muziekjes en vooral de fx, als je eenzaam diep onder de grond zit, wordt het mijnen en surviven een lekker creepy experience soms. En de tssss van een creeper doen gegarandeerd harten sneller kloppen. Gewoon een te gek sfeervolle, perfect gebalanceerde game, waarmee je ook nog de wereld kan nabouwen, mocht je willen...

avatar van dave
X speelde ook uitsluitend toen het spel nog in zijn alfa-fase was. Ben op zich dus wel benieuwd naar de veranderingen die beta bracht. Ook nog niets gezien van mijnkarretjes en de buitenkant van de Nether. Enfin, van zodra het in de winkel ligt koop ik het, al ben ik nog nergens een precieze datum tegengekomen.

avatar van Thomas83
Ik kom nu niet op de site van Minecraft, maar kan iemand wat meer over multiplayer vertellen? Als je het spel koopt (voor 10 of 15 euro was het toch), is het dan net zoals in de filmpjes van X, alleen dan met andere spelers erbij? En zijn het dan allemaal onbekenden in een open wereld zoals in een MMORPG, of kun je het bijvoorbeeld ook zo spelen als in de filmpjes van X, maar dan met wat vrienden die mee helpen bouwen? Of speel je dan tegen elkaar? Kan ik er gezien de graphics van uitgaan dat het speel op elke PC heel soepel draait?

Ja, zag ook dat 'ie nou five bucks duurder is geworden en nieuwe content zal vanaf nu ook niet meer gratis zijn, maar updates en improvements wel . Multiplayer is nu nog gewoon een server opzetten en via ip joinen. Je kan ook werelden joinen in public server lists, maar is hetzelfde als de gratis online minecraft, dus daar hoef je 'm niet echt voor te kopen. Zijn wel nog allerlei plannen voor en discussie over, het vetste zou een soort constant world zijn (met survival, want anders is het doelloos) waar iedereen op kan inloggen en waar je dan ook een soort veilig (anti-griefing) plekje kan bouwen.

dave schreef:
Enfin, van zodra het in de winkel ligt koop ik het...

Geen idee of 'ie ooit nog echt in de winkel komt te liggen eigenlijk, denk sowieso eerder een steam en d2d release type deal...

avatar van Thomas83
Bedankt! Met allerlei onbekenden spelen, inclusief lui die alleen de boel komen saboteren, hoeft voor mij niet per se. Het gaat me meer om met vrienden spelen vooralsnog. Heb de alpha inmiddels gedownload om de boel even uit te proberen. Zag dat er ook software of zo werd aangeboden waarmee je een server op kunt zetten. Zitten daar dan beperkingen aan wat betreft met hoeveel mensen je speelt?

Geen idee, zelf ook nog geen server opgezet (moet iedereen nog overhalen ), maar al behoorlijke aantallen lui erin zien rondrennen, dus...

Maar njoy en beware the creepers!

avatar van Thomas83
Haha, vervelende beesten zijn die creepers. Heb het spel net gekocht en in elk geval al 1 persoon genoeg geïnteresseerd om het spel ook te kopen. We testen vanavond online spelen misschien nog uit.

Wat trwns ook wel handig is om ervoor te downloaden is een world backup programma'tje, waarmee je saves kan maken, voordat je iets lijps van plan bent. En een cartograph, om je weg terug te vinden, mocht je verdwalen, ziet er ook cool uit je wereld en landmarks zo bekijken. Ook al vele skin- en texturepacks voor te vinden met chille managers ervoor.

Dobbelstenen
Ik heb het nu 5 à 6 weken. Super verslavend. Sowieso al meer dan Black Ops gespeeld. Ik post later deze week ook nog even een review.

avatar van Thomas83
Haha die cartograph kan ik wel gebruiken ja. Verdwaalde hopeloos gister. Online spelen is nog leuker. Had gelijk ook een mooie binnenkomer toen ik voor het eerst inlogde op de server die een vriend had aangemaakt. Zag hem zo van de verte op me af komen lopen, gevolgd door een zombie. Zag er erg droog uit. Spelen jullie online op public servers, en waar vind je goede? Heb al wat sites gevonden, maar daar staan toch altijd dezelfde servers bovenaan van wat ik heb gezien, en vind het er niet echt overzichtelijk uitzien allemaal. Eigenlijk wil ik gewoon op nul beginnen in zo'n server, net als in singleplayer, en zonder mods en puur survival spelen.

Dobbelstenen
Ik speel gewoon met vrienden in een server. Eerst deden we met spawnen van items. Dit leverde indrukwekkende gebouwen op maar het begon al gauw te vervelen. Nu hanteren we gewoon de survival mode en dat blijft toch meer boeien.

avatar van Thomas83
En met server bedoel je jullie eigen server of een publieke? Degene met wie ik nu speel is de host van de server, maar die heeft daardoor zelf wel echt met een traag spel te maken, waar het bij mij eigenlijk allemaal soepeltjes draaide. Eigenlijk kun je ook beter een oude PC of zo gebruiken als server.

avatar van Zuurpruim
Minecraft is echt fantastisch. Vermaak me uren. De mogelijkheden zijn eindeloos.