
Minecraft (2009)
Android / Apple iOS / Macintosh / Nintendo Switch / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Windows Phone / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo 3DS
Adventure / Simulation
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Mojang en 4J
Uitgegeven door Mojang, Microsoft en Sony
Minecraft is een sandbox-spel dat zich afspeelt in een willekeurig gegenereerde wereld. De speler moet verschillende soorten blokken afbreken om daar andere dingen mee te bouwen. 's Nachts verschijnen er verschillende soorten monsters die de speler aanvallen. Het is aan de speler om overdag zo snel mogelijk een eerste verdediging te bouwen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=MmB9b5njVbA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik vind het wel redelijk doelloos voorlopig. Gewoon "overleven" is doodsimpel.
Minecraft geeft je juist ongekende vrijheden. Als je van lego houd, dan zal je ongetwijfeld geen moeite hebben met het bedenken van een doel.
Sinds ik minecraft heb ontdekt, speel ik het zowat dagelijks. Iets dat overigens vrij knap is voor een spel dat pas recent in de beta fase is beland. Persoonlijk speel ik het zelfs op peaceful omdat ik geen zin heb in creepers die uren lang werk in gevaar brengen met hun stealth-zelfmoord-acties.
De multiplayer is er ook al, je kan het spelen op de website.

Wat begon als een simpele 3d digger game, is uitgegroeid tot een uniek interactieve virtuele wereld. Ik had de gratis online Minecraft al eens gecheckt en was wel lollig om even te graven en bouwen, maar vooral om andermans werk te bewonderen op de servers, sommige halve kunstwerken. Maar daar ging ik m'n tijd niet aan verknallen en door het aantal griefers (lui die moedwillig shizz mollen), deed het me denken aan die tibetaanse zandkunst, whoosh

Later in een mega positieve review gelezen, dat in de latest koop-versie wel gameplay zit en dat juist dat het spel geniaal maakt. Benieuwd maar sceptisch toch eerst maar even op youtube gechecked, maar na de introductie van X was ik verkocht.
Het craftsysteem is te gek en de survival gameplay maakt het precies challenging genoeg. Door je eigen plekje bouwen in deze hostile wereld een noodzaak te maken, werkt het in combinatie met het mijnen, als een vicieuze cirkel van fun. Om te overleven heb je een plek nodig en zul je moeten mijnen naar sterkere en dus waardevollere materialen, die door het craften en bewerken ervan het surviven en mijnen weer makkelijker maken. Ook door het craftsysteem: Van een houtblokje, maak je 4 plankjes, van twee plankjes boven elkaar, maak je 4 stokken, met vijf stokken maak je Pick, waarmee je steen kan mijnen om een stenen Pick te bouwen, die langer meegaat. Werkt ontzettend verslavend. Zo bouw je stap voor stap je grot uit tot kasteel en je eerste gat in de grot tot een ondergronds labyrint van mijnschachten.
De wereld wordt met elke game opnieuw gerenderd en elke keer dient zich een zee van mogelijkheden aan, in variatie aan gebieden, maar ook omdat het craftsysteem zo uitgebreid is. Uiteindelijk kan je zelfs elektrische circuits aanleggen, om met switches deuren automatisch te openen of lichten aan telaten gaan. Je kan een bootje bouwen en de zeeën verkennen, met je zelf gecrafte compass en horloge, verdwalen en ergens stranden, een nieuw onderkomen bouwen, besluiten er een lichttoren van te maken en je weg terug naar je 1ste huis te zoeken. Je kan ijzer gaan mijnen, om een eigen spoorbaan te maken, als achtbaan of als automatisch transport systeem. Maar tijdens het mijnen ontdek je waarschijnlijk een natuurlijk grotten stelsel en waar geen licht is spawnen monsters, dus moet je, al toortsen plaatsend, heel voorzichtig richting dat goud blinkend in de verte zien te komen. Je einddoel is het sterkste maar zeldzaamste materiaal, Diamant. Maar zo gauw als je dat vind, wil je natuurlijk een hele diamanten armor, zwaard en pick met 100x zoveel uses ervan bouwen. Een game om in te wonen.
Minecraft is idd een game waar je je eigen verhaal creëert, waar elke blok die je weghaald de wereld meer tot de jouwe maakt en elke onderneming een memorabele warstory wordt. Iedereen die het heeft gespeeld heeft wel een natural cave fall of creeper moment om na te vertellen. En hoe groot je kasteel of toren ook wordt, je vergeet nooit die eerste blok grond waar het allemaal mee begon

Nu, 100+ uur, alle 136 recepten, meerdere huizen en verbindende mijnsystemen, vele creepy tochten, digs en kisten vol spoils later... Kan ik zeggen dat dit al een 5* spel is. En met alle content die er steeds bijkomt (nu ook vissen, obsidian (lava meets water blok) gate bouwen om naar de underworld te reizen) kan het alleen maar nog beter worden

Minecraft
Goede review trouwens, krijg er helemaal zin in.



En dat hele bouw- en craftsysteem steekt zo te zien ook ongelofelijk goed in elkaar. Een spel dat inspeelt op de verslavingsfactor van het bouwen en ook je zin naar avontuur en verkenning in zo'n leuk weergegeven random spelwereld. Dat gevoel van vrijheid wat je ook hebt, en hoe van de blokkerige graphics een soort gimmick is gemaakt met een blokkerige zon bijvoorbeeld.
Vind die introductie van X waar Squall een link naar plaatste wel erg leuk. Je krijgt gelijk een heel positieve indruk van het spel. Heb echt met spanning zitten kijken.
Sinds gisteravond alle 46 afleveringen gezien en heb vreemd genoeg minder zin om Minecraft te kopen nu, ondanks X zijn fantastisch avontuur. Een voldaan gevoel belemmert me. Had misschien beter niet op die link geklikt.


Maar geen zin gekregen om je eigen X-Cave te bouwen nu?
Maar ook ik heb het gevoel dat Minecraft leuker is om naar te kijken dan om zelf te spelen. Al die reusachtige bouwwerken vergen echt zoveel tijd en geduld om te maken. Daar heb ik niet zoveel zin in....
Maar ook ik heb het gevoel dat Minecraft leuker is om naar te kijken dan om zelf te spelen. Al die reusachtige bouwwerken vergen echt zoveel tijd en geduld om te maken.
Altijd leuker om zelf te spelen natuurlijk

Maar de main thing is dat het graven naar goud, het craften en gewoon overleven zo'n leuke gameplay oplevert, dat het echte 'bouwen' meer tot een extra maakt. Ook door de muziekjes en vooral de fx, als je eenzaam diep onder de grond zit, wordt het mijnen en surviven een lekker creepy experience soms. En de tssss van een creeper doen gegarandeerd harten sneller kloppen. Gewoon een te gek sfeervolle, perfect gebalanceerde game, waarmee je ook nog de wereld kan nabouwen, mocht je willen...

Enfin, van zodra het in de winkel ligt koop ik het...
Geen idee of 'ie ooit nog echt in de winkel komt te liggen eigenlijk, denk sowieso eerder een steam en d2d release type deal...

Maar njoy en beware the creepers!

