Sonic the Hedgehog 3 (1994)

Alternatieve titel: Sonic 3

Sega Mega Drive/Genesis / PC / Sega Saturn / Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo DS / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Sonic Team, Backbone, Creative Assembly en Headcannon
Uitgegeven door Sega

Dr. Robotniks ruimtestation, de Death Egg, is door Sonic vernietigd en stort neer op Angel Island: een mysterieus vliegend eiland. Op dat eiland maakt Robotnik contact met Knuckles, de bewaker van de Chaos Emeralds die het eiland in staat stellen te blijven zweven. Hij maakt hem wijs dat Sonic de diamanten wil stelen. Sonic zal nu, samen met Tails, niet alleen Robotnik moeten stoppen, maar ook Knuckles.

Een mooi vervolg op Sonic 2. Het ziet er weer allemaal wat mooier uit en er zijn weer enkele veranderingen. Ook nu kan je weer als Tails spelen maar dit keer kan je met Tails ook vliegen. Het zorgt ervoor dat Tails op plaatsen kan komen waar Sonic niet kan komen. Ook in de coop mode kan je met Tails vliegen en zo Sonic naar hoger gelegen platforms brengen.

Je hebt nu een echte bonusstage. Als je bij een checkpoint 50 ringen hebt kan je daar naartoe gaan en beland je in een soort kauwgomballenautomaat waar je schilden, ringen en levens kan verdienen. Over de verschillende werelden zijn ook enorm grote ringen te vinden, deze brengen je naar een 3D wereld waar je Chaos Emeralds kan verzamelen. Als je die weer allemaal hebt kan je weer Super Sonic worden.

Grote verandering die je hier ook hebt is dat je kan saven. Een hele verbetering.

Van deze heb ik nooit gehoord, wel de delen hiervoor, die waren redelijk bekend naar mijn mening. Moet er maar eens achteraan gaan want deze lijkt me wel de moeite waard om eens een paar middaagjes aan te zitten.

avatar van Bart Tönjann
Goeie ouwe tijd van Sonic. Toen was het nog goed, nu gaat die serie dus hard achteruit.....

Inderdaad, je kan er ook te veel van maken. Al hoewel ik het wel leuk bedacht vind, jij niet dan Bart?

avatar van Bart Tönjann
Ja, dat wel. De oude Sonics waren wel origineel.

avatar van davidov
Beste sonic game ooit naar mijn idee. De game play voelde eindelijk af aan en tevens waren er fantastische levels, muziek en nieuwe "schilden".

Jammer dat het spel zo kort is, heeft te maken met dat men het spel niet op tijd afkreeg en toen snel heeft afgekapt. Het deel hierna "sonic & knuckles" was namelijk onderdeel van dit spel, het had 1 geheel moeten zijn. Toen men dat niet voor elkaar kreeg bracht men deel 3 uit en later dus S&K met een mogelijkheid om deel 3 er op aan te sluiten.

Hoe dan ook, 5*....de enige uit de reeks die dat van me krijgt en ik ben een kleine fan

avatar van Evil Eye
1,0
Death egg is na geaapt van Death star, het bewijst maar weer eens dat Sega totaal geen fantasie heeft.

avatar van Bart Tönjann
Heeft niets te maken met het feit dat de makers geen fantasie hebben. Het is juist een grappige verwijzing.

avatar van Evil Eye
1,0
Hahaha, ik lach me dood.

Als je het niet eens bent met Bart hoef je niet gelijk zo raar te doen hoor Evil Eye. Bart heeft zijn eigen mening over dit spel en die moet je maar respecteren vind ik.

avatar van davidov
De ringen zijn een lichte verwijzing naar lotr zeker in combinatie van alle smaragden met ringen maakt je zo goed als onsterfelijk. En de blauw rood combinatie van Sonic zou je kunnen identificeren met superman...

Ik bedoel maar dat iedere keuze zeer overwogen wordt gemaakt, de kleur, de vorm, de naam etc alles bespreekt men tijdens sessies en de betere games zitten vol met kleine verwijzingen en andere dingen die men heeft overgenomen uit de filmwereld (die weer veel heeft geleerd van theater en boeken).

Op het moment dat men hier niet meer doordacht mee om ging (geen spoof van de deathstar met behulp van 2 ogen en een snor op de planeet, maar een 1:1 kopie uit star wars bijv) dan was het behoorlijk gekopieerd ja...

Nu moet ik zeggen dat de makers het niet gekopieerd hebben maar geïnspireerd waren door starwars en besloten daar wat leuks mee te doen. Let wel in het level death egg uit S&K heeft vrij toffe stukken met low gravity en een geweldige soundtrack + pittige moeilijkheidsgraad zonder erg vervelend te worden. Dat level hoort eigenlijk nog bij sonic 3 gezien Sega wegens tijdgebrek en hongerige fans had besloten het spel op te splitten en dan door te werken aan S&K.

Gekke is nou dat ik S3 beter vind geworden dan S&K.... Ondanks het vreemde einde waarbij ze de opsplitsing op proberen te lossen met het verhaal (death egg stort neer zonder je er op was bijv, in tegenstelling tot sonic 2 waar je zelfs de ruimte in ging)

goeie leuke en verslavende sonic game heeel veel gespeeld!! topgame en lekker snel racen door die loopings wohoe goeie oude tijd!!
5 punten

Er komt een nieuwe Sonic the Hedgehog aan heb ik gezien. Helemaal 2D als het goed is. Back to basics with Sonic .

avatar van avdj
Opvallend hoe weinig er eigenlijk nog over is van deze game. Vaag kan ik me herinneren dat sommige leeftijdgenoten Sonic boven Mario prefereerde. Nou, ik kan werkelijk niet geloven dat de ontwerpers van Nintendo slapeloze nachten hebben gehad van Sega.

Oké, de graphics zijn voor die tijd prima maar t.o.v. de voorgaande twee delen is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Donkey Kong Country en Super Mario World 2 zien er bovendien stukken beter uit.

Geeft niks, dit spel draait om gameplay. En die bestaat vooral uit een herhaling van zetten. Wederom (te vaak irritante) eindbazen, toekomstachtige muziekjes, trampolines en loopings. Het aantal keren dat je afgaat omdat de levels onoverzichtelijk zijn is werkelijk niet op handen en voeten te tellen.

De levels zijn op meerdere manieren te doorlopen en dat maakt het verrassend. Toch lijkt alles gewoon niet helemaal lekker op elkaar te zijn afgestemd. De saveoptie is een pluspunt (waarom kwam die bij deel 3 er pas in?) maar verder komt het niet in de buurt bij de klassieke Mario games. Ooit misschien een puike platformer maar heeft de tand des tijds moeilijk doorstaan.

Leuk spel maar hij haalt het absoluut niet bij deel 1 en 2.
De componist die de muziek voor deel 1 en 2 maakte werd vervangen. Resultaat: paramakende snelle muziek die het hele spel n beetje verpest.
De gameplay is prima en de graphics zijn top.

avatar van FunkStarr
Muziek (geschreven door niemand minder dan Michael Jackson) van de laatste baas is werkelijk geniaal. Spel zelf ook erg goed maar niet perse beter dan 2. De muziek maakt het echter dat ik deze nog iets beter vind. Helemaal niet para maar geniaal. Boss - Big Arms (Sonic 3 Final Boss) - Sonic Generations (3DS) Music Extended - YouTube

avatar van thoyouknow1980
Heerlijk Sonic deel
Marble garden zone is een van mijn favoriete levels ooit,terwijl de meeste mensen die haten
Ik vind de sfeer van dat level gewoon fantastisch,en de rest van de levels zijn trouwens ook tof.
Al met al Sonic in topvorm