Amnesia: The Dark Descent (2010)

Macintosh / PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Frictional
Uitgegeven door Frictional en 1C

Amnesia: The Dark Descent is een First Person Survival Horror game waarin je in de schoenen van Daniel word gezet. Je wordt wakker in een afgelegen en verlaten kasteel en je weet je bijna niks meer te herinneren over je eigen verleden. Wanneer je de verlaten gangen gaat ontdekken krijg je te maken met de nadelen van het slechte geheugen van Daniel. De horror komt niet alleen van de omgeving, maar ook van Daniel's geheugen en ondervindingen.

avatar van jirachi04
En hoe doe je dat? Pc openschroeven en er een nieuwe instoppen?

avatar van LimeLou
Zoek wat hulp van iemand in de omgeving, ken je niemand die met hardware werkt?

avatar van jirachi04
Jawel , heb een vriend die helemaal in het computer en programeergedoe is. Vraag ik die wel even hoe dat zit met videokaarten.

avatar van LimeLou
Het is een vrij eenvoudig systeem Maar ik ben ook opgegroeid met een broer die veel daarvan weet, dus dat is mooi meegenomen.

Zo. Matige graphics maar inderdaad kippenvel.

avatar van LimeLou
Matige graphics? Dat hoorde ik pas nog een vriend van me zeggen. Ik snap niet wat er zo matig aan is. De lighting, level design en de textures al helemaal... allemaal geweldig.

avatar van Starmaster501
Het ziet er allemaal goed uit daar ben ik het mee eens. Of hij heeft geen goede pc of de instellingen laag staan...

avatar van LimeLou
Nou, als hij het lelijk vind, is het prima. Ik kan begrijpen dat mensen het soms kaal kunnen vinden, ook al had ik dat gevoel zelf niet.

Logbia
Beter een goede game waar de omgeving goed is afgesteld op de situatie in het spel e.a. dan een spel waarbij de graphics erg goed zijn maar niet goed toegepast zijn op het gevoel

avatar van AvMerode
De graphics zijn totaal niet lelijk, het brengt juist een bepaalde charme met zich mee, beetje vergelijkbaar met RE4 op de ps2. (graphics met charme)
Daarnaast hangt het ook af op welke resolutie (plus settings) je de game speelt.

1920x1080 resolutie (of in ieder geval de native resolutie van je monitor/scherm) met settings op zijn hoogst is prachtig mooi.
Maar de technologie dat ze gebruikt hebben is ook wat verouderd, vergelijkbaar met 2006 pc games namelijk.

bokhove2 is dan ook een pc gamer zie ik, echte pc gamers zijn vaak extreem kritisch, beetje mierenneukerij eerlijk gezegd.
Ikzelf ben opgegroeid met een Amiga en PSX, ben grotendeels console gamer, maar ik kan je ook wel echt vertellen dat tegenwoordige console games erg lelijk zijn (ten minste op monitoren en LCD/LED tv's).
Console games worden tegenwoordig in 1024x768 en vaak zelfs nog in lagere resoluties ontwikkeld. (dat noemen ze dan zogenaamd 720p en soms zelfs nog 1080p)
Dus ik als console gamer vind zowat alle pc games mooi op de allerhoogste resolutie.

Ik wist niet dat console games in zo'n lage resolutie werden afgespeeld

LimeLou schreef:
Ik wist niet dat console games in zo'n lage resolutie werden afgespeeld

Jep, maar met een plasma tv (theoretisch gezien en na het in de praktijk te hebben gezien bij een kameraad van mij) kun je je erdoorheen cheaten in feite.
Plasma verwerkt het beeld op natuurlijke wijze (wat met LCD niet het geval is omdat LCD altijd input lag heeft) waardoor de resolutie hoger lijkt dan dat het is.
Plasma tv werkt bijna hetzelfde als een old school tv (komt bepaalde radiatie weg), maar dan met uiteraard HD weergave.
Probleem met plasma is dat je altijd inbranding hebt (mensen die zeggen dat ze geen inbranding hebben liegen of maken er gewoon geen groot punt van) en dat het scherm gigantisch heet is waardoor je een flinke stroomrekening kan verwachten.
Met plasma tv kun je wel beetje inbranding verhelpen trouwens, contrast naar beneden halen namelijk.
Dus LCD en Plasma hebben beide voordelen en nadelen.

Maar voor beste grafische weergave moet je voor een goede monitor en pc gaan.

I see

avatar van Tsjo-Wi
Wat een ervaring was dit! Een tikkeltje kort, dat wel, maar ik heb toch drie nachten lang (bij elkaar circa 7 uur) op het puntje van mijn stoel gezeten met mijn hart in mijn keel. 's Nachts in een pikdonkere kamer met een koptelefoon op is natuurlijk de enige manier waarop je deze game zou moeten spelen. Dan pas wordt je er echt compleet in opgezogen en proef je die geweldige creepy sfeer. Want sfeer is waar alles om draait bij deze game. Geen hordes monsters die je met shotguns uit elkaar moet knallen of een overdosis aan goedkope schrikeffecten, maar gewoon puur en alleen donkere omgevingen verkennen, puzzels oplossen en langs gestoorde vijanden sneaken.

Mocht je uiteindelijk toch gezien worden door zo'n gedrocht dan zul je moeten rennen voor je leven. Dit zijn zulke enge momenten, dat heb ik nog nooit meegemaakt in een game. Je bent compleet machteloos tegen de monsters en door de donkere, doolhofachtige omgevingen raak je al snel je oriëntatie kwijt. En het geluid dat hierbij gepaard gaat gaat echt door merg en been. Sowieso zijn de muziek en de geluidseffecten het beste wat ik ooit gehoord heb in een horrorgame. Je voelt je nergens veilig omdat overal verontrustende geluiden te horen zijn. Voetstappen op een verdieping boven je, krakende vloeren, harde windzuchten of het gekrijs van mensen die op de gruwelijkste manieren gemarteld worden, het is allemaal zo vreselijk creepy.

Ik heb berichten gelezen van mensen die het verhaal niks vonden voorstellen, maar dit vind ik echt onbegrijpelijk. De vele geschriften en dagboekbladzijden die je leest zijn overtuigend geschreven en ingesproken waardoor een interessant verhaal geschetst wordt waar een hoop mysterie omheen hangt. Het wordt op een gegeven moment echt ongelooflijk luguber en gruwelijk. Stapels lijken en bloederige martelkamers in combinatie met verschrikkelijke geluidseffecten gaven me echt een heel naar gevoel. Het is een gevoel dat alleen de beste van de beste horrorfilms en horrorgames mij kunnen geven.

Op het gebied van daadwerkelijke gameplay is ook alles prima in orde. Het speelt als een ouderwetse adventure game alleen dan met leuke physics. Het feit dat je bij deuren echt een open en dicht beweging moet maken in plaats van slechts één knop in te drukken zorgt ervoor dat je je nog beter in de gamewereld kunt inleven. Het meeste zul je bezig zijn met de puzzels. Deze zijn nooit echt heel lastig maar ze zijn wel heel leuk en geven vaak het goede gevoel dat je iets bereikt hebt en echt progressie maakt. Ik heb gelukkig nergens vastgezeten want vrijwel alle puzzels zijn met een beetje gezond verstand wel op te lossen. Het zou zonde zijn om bij een game als dit een walkthrough te gebruiken want dat haalt je alleen maar uit de spannende ervaring.

Ik zou nog veel langer over deze game kunnen praten maar ik kan ook gewoon tot een korte en duidelijke conclusie komen: Amnesia: The Dark Descent behoort tot het beste wat games op het gebied van horror te bieden hebben. Dit is pure angst.

avatar van AvMerode
Ben het helemaal met je review eens.

Het mooiste vind ik zelfs nog dat deze game ontwikkeld is door independent ontwikkelaar Frictional, ze hebben met weinig geld gewoon een parel van een Horror game afgeleverd.
Zelfs ontwikkelaars met zeer veel geld kunnen niet eens goede Horror games afleveren, dus moet je nagaan wat Frictional zou kunnen afleveren met zeer veel geld.

avatar van LimeLou
Erg goede review inderdaad, je kan het nog ! En ik vind ook dat je het creepy gevoel heel goed beschrijft.

avatar van Tsjo-Wi
Thanks! Een game als dit verdient gewoon niets dan lof, inderdaad ook omdat het door een onafhankelijke ontwikkelaar is gemaakt zoals AvMerode zegt. Het is lang geleden dat ik zo werd opgeslokt door een game.

avatar van PS3G4m3r
Een vriend van mij heeft hem en ik heb hem wel eens gespeeld. Super cool

Inderdaad erg creepy en spannend. Ben nog niet zo heel ver, maar op momenten dat ik achtervolgd word, schijt ik em wel tien kleuren haha

Goed verhaal en goede horror game, alleen de gameplay wordt erg herhalend halverwege. In Silent Hill heb je bijvoorbeeld verschillende plaatsen waar je terecht komt (straat, shopping centre, parkeer garage, pretpark etc.) In dit spel is het steeds weer dezelfde kasteel muren en de verder je komt, de saaier het eruit gaat zien.

Ik vond Silent Hill: The Room enger dan dit spel, maar mischien heb ik tolerantie opgebouwd voor horror games. Niet zo goed als de silent hill series maar leuk voor afwisseling. 3.5***

avatar van bettafish14
Lekkere game vooral, je zit het hele spel in een bepaalde spanning er zijn weinig spellen die dit volhouden.
Daarmee komt dat wanneer die spanning werkelijkheid word en het monster dus achter je aan rent je een soorrt raar kriebel gevoel krijgt en je niet achterom durft te kijken en je in een kamertje zit met de hoop dat het monster niet door de breekt.
HEERLIJK

avatar van Rebecca
bettafish14 schreef:
HEERLIJK

Penumbra, Slender. Ik kan er zo nog wel wat bedenken hoor . Alleen zijn die gastjes van Penumbra mental retards die niet eens voor zich kijken, en is het met Slender net iets erger omdat je (althans, ik) het nooit in de gaten hebt als hij dichtbij is. En met Amnesia durf ik me eerder om te draaien dan met Slender. Puur omdat je het met Amnesia aan hoort komen (monster grunt) en met Slender niet. Slenderman follows you. Always.

Over het spel zelf: ik ben het gaan spelen toen ik PewDiePie (Felix Kjellberg) het zag doen op YouTube, en was benieuwd of ik het echt als zo eng zou ervaren als ik 't zelf zou spelen. Bleef een beetje uit, ik vond het wel grappig eigenlijk. Er zitten redelijk veel bugs in, zo heb ik tenminste ervaren dat je als je op een doos klom en iets naar zo'n "kereltje" gooide, hij zich gewoon omdraaide en wegliep. Kan nooit goed zijn, maar dat maakt niets uit. Blijft grappig.

Ik weet niet of iemand de custom versie Dark Room ooit heeft gespeeld? Mij lijkt dat persoonlijk veel angstaanjagender. Stel je voor, Pedobear in het riool. Wie krijgt daar nou geen nachtmerries van?

avatar van LimeLou
Ik denk ook dat als je een walktrough kijkt van PewDiePie (die ik overigens verschrikkelijk irritant vind), je de game ook minder spannend vind aangezien je al een idee heb van wat er gaat gebeuren. En tja, Slender is een heel andere game dan deze. Slender is echt een simpele downloadable game terwijl Amnesia een veel groter budget heeft, en minder focust op alleen eng zijn, maar ook gewoon een heel macabere sfeer creëert.

En bugs? Niks van gemerkt, dat wat jij noemt heb ik nooit gehad, zelfs toen ik het voor de lol uitprobeerde. En Dark Room nooit gespeeld, maar moest me wel kapot lachen tijdens verschillende Let's Play's van die custom story

avatar van bettafish14
@rebecca

Ja oke slender is ook goed, heb zelf niet gespeeld, maar wel een keer meegekeken met een vriend.
Maar toch heeft amnesia iets, tis de sfeer denk ik.

Laat Amnesia a machine for pigs maar komen, die word wel enger zo te zien haha..

avatar van ilovePS3
tjonge tjonge tjonge wat een eng spel

ik heb het spel net aangeschaft via steam en ik begon te spelen, ik had nog niks gezien van de game (had gewoon zin in een horror game en ik zag die effe staan)dat maakt het net zo spannend. ik vroeg me af hoe de monsters eruit zouden zien. een uurtje later kwam ik in een kamer en liep ik naar de verste deur, er was al een uur niks gebeurt dus ik verwachtte dat er weer niets ging gebeuren. ik zag dat de deur bedekt was met stenen en toen hoorde ik een geluidje die me echt rilling bezorgde. ik keek om en toen zag ik zo'n lelijk monster staan ik vloog echt bijna tegen het dak van de schrik ik vol rillingen en een hart klopping van wel 120 het spel direct uitgedaan. ik heb er genoeg van gehad voor vandaag morgen ga ik wel weer verder.

Het overigens wel interessant hoe het meest geweldige aspect van dit spel (de spanning en griezel) ook ervoor zorgt dat er geen lange speelsessies plaatsvinden en dat de drempel om je aan te zetten tot het spelen van dit spel wordt verhoogd. Het spel is zo intens, dat het werkelijk moeite kost om je te bevinden in de wereld van Amnesia. Althans dit was mijn ervaring.

avatar van ilovePS3
ik heb nu al ongeveer 3/4 van de hoofdcampaign uitgespeeld en al een paar costum stories zoals: rain, obsucurty, followed by dead(naar mijn mensing de engste amnesia ervaring tot nu toe) en martins survival (gebasseerd op pewdiepie ) en dit is het engste en meest slaapwerhoudende spel die ik in heel mijn leven heb gespeeld en toch ben ik er helemaal gek op eerst durfde ik gewoon geen horror spel spelen. maar toen had ik toch het lef om het te kopen en bij het minste dat gebeurde tijdens het begin sloot ik het spel af. en door het meer en meer te spelen ben ik steeds meer beginnen van horror spellen houden. als ik ze speel schreeuw ik me kapot en stoot ik bijna altijd mijn voet tegen een stoel of een tafell toch vind ik het plezant , in de costum story followed by dead heb ik zelf eens zo erg verschoten dat er gewoon tranen uit mijn ogen liepen. maar 5 seconder later begon ik dan weer keihard te lachen. voor de mensen die graag van een verschrikkelijk sfeertje houden speel dan zeker die costum story het is echt niet normaal :O en omdat je constant monsters hoort weet je niet of er nu echt een monster komt of niet en daardoor kan je verschrikkelijk bedrogen zijn: zoals dat ik ervaren heb :O.

zeer toffe game en door deze game ben ik meer horror games beginnen spelen. 5*

deze komt regelrecht in mijn top 10 gevlogen

en door dit spel heb ik er een nieuwe game vijand bij: teleported naked guys . als ik een costum story wil downloaden kijk ik altijd of er geen teleported naked guys inzitten. maar toch verschijnt er af en toe eens eentje en dan vlieg ik bijna tegen het dak

avatar van Game-Chick
Freaking hell......

Just finished the game!! Ben zooooo blij en trots!!!

Wat een angstaanjagend spel.
Ik werd nieuwschierig na het zien van een paar filmpjes waar je de reactie van de mensen zag die dit spel speelde. Al snel had ik hem gekocht en wilde ik uiteraard even kijken.
[Dit was begin februari]

Vond het toch best spannend!

Het enige enge spel dat ik gespeeld heb is: F.E.A.R. 2: Project Origin! & The Walking Dead!
En daar heb ik heel lang over gedaan!

Helaas kwam ik niet verder dan: Trip to The Laboratory! Het geluid.. de stemmen die je hoort... Brrrr...
Ik durfde gewoon echt niet verder meer.....

Begin juni zat ik te kijken tussen mijn Steam Library en hakte ik de knoop door...
We gaan het gewoon doen! Want je koopt natuurlijk geen spel die je nooit meer gaat spelen!

Nou, ik heb het geweten ook......... Hahaha! Wat ben ik bang geweest!!!!
De momenten waar ik echt bang voor ben geweest zijn:
Prison Exploration & Prison Northern Block Exploration...
De Sewer Exploration
en Escape From the Sewer
En waar ik zelfs nachtmerrie's van heb gehad en zo bang was dat de tranen in me ogen stonden is de: Choir Main Hall!!!!!

VRESELIJK!!!!!

Dit spel krijgt dan een ook dikke 5!!!!
Ik kan alleen maar zeggen: DIT SPEL MOET JE GESPEELD HEBBEN!!!

Can't wait for Amnesia a machine for pigs!!!!

avatar van Rien
Heb de game al een jaar op mijn Mac staan maar moet het nog steeds spelen.. Binnenkort vakantie en dan maar eens wat nachten doorbrengen met deze game. Dit komt in de nacht zoveel beter op zijn recht