Fonzzz002 schreef:
In mijn herinneringen is dit een zenuwslopend, eng spel met goede puzzels. Nu ik ouder ben, en veel meer ervaring met dit genre heb, stelt het niet veel meer voor.
3*
Welke games uit dit genre vindt je dan bijvoorbeeld enger? Wat mij betreft spant Amnesia (en de DLC ''Justine'' niet te vergeten) nog steeds de kroon.
Overigens vond ik de game ook minder eng bij een tweede playthrough, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Zeker ook omdat de meeste monster encounters scripted zijn en je dan dus precies weet wanneer je ze kan verwachten.
Heb het spel zelf naar aanloop van de nieuwe Amnesia nog eens opnieuw uitgespeeld, ditmaal met een remastered mod die de graphics stevig oppoetst. Zeer aan te raden overigens, al moet je er wel een beefy pc voor hebben. Game zelf blijft niks minder dan geniaal qua sfeer, voornamelijk de soundtrack behoort tot één van de beste game soundtracks ooit wat mij betreft. De level designs zijn waanzinnig sterk en ondanks dat het hele spel zich in een kasteel afspeelt is Frictional erin geslaagd elke kamer/sectie echt zijn eigen sfeer mee te geven. Het oog voor detail is subliem, met de Prison en de Choir als uitschieters (ook direct de engste stukken).
Enige wat me in vergelijking met bijvoorbeeld Soma opviel ditmaal is dat de meeste van de monsters gewoon despawnen na een tijdje. In sommige stukken is het logisch, maar bepaalde gedeeltes in de game hadden er best baat bij gehad om de monsters gewoon rond te laten lopen zodat je ze effectief had moeten ontwijken. Anderzijds voorkomt deze aanpak natuurlijk wel situaties waar frustratie de overhand neemt en de scare factor een beetje verloren gaat, zoals in bijvoorbeeld een Outlast nog weleens het geval is.