menu

Amnesia: The Dark Descent (2010)

mijn stem
4,21 (63)
63 stemmen

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / Android
Adventure
single player

Ontwikkeld door Frictional
Uitgegeven door Frictional en 1C

Amnesia: The Dark Descent is een First Person Survival Horror game waarin je in de schoenen van Daniel word gezet. Je wordt wakker in een afgelegen en verlaten kasteel en je weet je bijna niks meer te herinneren over je eigen verleden. Wanneer je de verlaten gangen gaat ontdekken krijg je te maken met de nadelen van het slechte geheugen van Daniel. De horror komt niet alleen van de omgeving, maar ook van Daniel's geheugen en ondervindingen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=mAgyxK_r2eM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van threeohthree
5,0
Absoluut doen, zeker bij nacht, zal je je niet teleurstellen.

Tip: Headphones!

avatar van ilovePS3
5,0
holy fucking shit ! als voorbereiding op a machine for pigs heb ik maar eens de justin dlc voor deze game gespeeld en dat was fucking eng. veel enger dan de orginele game zelf. het feit dat je niet mag dood gaan (omdat je heel de game anders opnieuw moet spelen) is zo verschrikkelijk eng. heb het einde wel niet gehaald. in het water gedeelte had ik de machine opgestart toen ging ik terug door de deur en recht om de hoek stond het monster en ik heb me echt dood geschrokken lolzz ik zit hier nu nog steeds met kippenvel maar het was zeker een goede voorbereiding op a machine for pigs mijn hart kan gewoon niet stoppen met als een gek bonsen. dat word weer moeilijk slapen vannacht

avatar van patenpac
4,0
Voor zij die wat gameplay of een walkthrough willen zien van deze game kunnen hier terecht!
Kanaal

Voor de rest, geniet nog van deze scary indie game

avatar van JustMike
Wegens de launch van Frictional's nieuwe game SOMA, is deze vandaag gratis te downloaden op steam

avatar van dr channard
Ik doe veel te lang over deze game omdat ik niet durf Vrees altijd dat mijn olie gaat opraken.

avatar van JustMike
Amnesia collectie is nu gratis bij humblebundle

avatar van Sinner
Ja. Verdorie. Met de kerstsale net 2 hele euro uitgegeven aan het tweede deel.

Weer een erg leuke cadeautje van Humble. Tegenwoordig kom je ook wel een jaar door met het aantal games wat gewoon gratis wordt weggegeven denk ik. (zoals bvb een maand terug Ubisoft met Assassins Creed Black Flag en Watchdogs Complete bvb).

avatar van JustMike
Sinner schreef:
Ja. Verdorie. Met de kerstsale net 2 hele euro uitgegeven aan het tweede deel.

Weer een erg leuke cadeautje van Humble. Tegenwoordig kom je ook wel een jaar door met het aantal games wat gewoon gratis wordt weggegeven denk ik. (zoals bvb een maand terug Ubisoft met Assassins Creed Black Flag en Watchdogs Complete bvb).

Tijdens Halloween heb ik ook 2 euro uitgegeven aan het tweede deel, dus ik ken het gevoel

avatar van Fonzzz002
3,0
Fonzzz002 (crew)
In mijn herinneringen is dit een zenuwslopend, eng spel met goede puzzels. Nu ik ouder ben, en veel meer ervaring met dit genre heb, stelt het niet veel meer voor. De hide and seek gameplay werkt goed mits je bang bent, maar wanneer je het doet voor de ‘fun factor’ dan is er weinig uit te halen. Meestal is het een kwestie van even schuilen in een kast, achter een ton of een sprintje trekken. Dat is simpelweg niet bevredigend om te doen. Gelukkig zorgt Amnesia ervoor dat de monsters je weinig onderbreken tijdens het puzzelen, waardoor ze beter in de gameplay verwerkt zitten dan bepaalde andere titels die ik heb gedaan. De puzzels zijn echter ook hit and miss. Het merendeel bestond uit het opvolgen van instructies of out of the box denken, wat niet altijd logisch in elkaar zat. Meerdere malen liep ik vast, niet wetend wat te doen, om met een guide erachter te komen dat een item/hoekje (waar je makkelijk overheen kunt kijken) me meerdere malen ontging. De keren dat de game draait om logisch nadenken, aan de hand van de hints, zat het leuk in elkaar.

De grootste krachten van deze game zitten in het verkennen en de sfeer. Amnesia beloont je goed als je verkent met de nodige olie voor je lamp, tinderboxen, key items of handige notes. Iedere kast aandachtig bestuderen, zorgen dat je geen deuren oid over het hoofd zag, terwijl je probeerde monsters te ontwijken kon voor leuke momenten zorgen. Het kasteel, de kerkers, riolen zien er goed uit voor een game die door een relatief kleine studio is gedaan. Voornamelijk het gebruik van licht is sterk gedaan: los van de grimmige vormgeving is het licht qua gameplay je vriend en vijand. Blijf uit het licht en Daniel begint wazig te zien, misschien zelf op de grond ploffen als je unsettling events tegenkomt. Te roekeloos met licht omgaan kan ervoor zorgen dat monsters je snel zien, of misschien verspil je al je olie door de lamp op onhandige momenten te gebruiken. Ik moet toegeven op redelijk wat momenten stiekems vals te hebben gespeeld door de gamma hoog te zetten, omdat ik steeds olie tekort kwam. Iets meer olie had gemogen, maar het lag voornamelijk aan mijn eigen roekeloze speelstijl.

Het verhaal.. huhm. Heb deze game destijds gespeeld, iedere brief gelezen en alle dialogen aandachtig beluisterd.. en kan me werkelijk geen drol herinneren. Geen plot element, geen namen, niets. Dat is geen goed teken. Nu ik de game nogmaals gedaan heb merk ik het verhaal niet heel boeiend te vinden. Het is een verhaal waarin alles aan je word uitgelegd, maar ik had niet het idee het verhaal mee te maken. De brieven draaide voornamelijk om de gebeurtenissen, zonder denderend veel op de personages in te gaan. Hierdoor voelde ik met niemand echt een connectie en gaf ik weinig om de dingen die ze overkwam. Op den duur stopte ik zelfs geheel met het lezen van brieven en heb de rest van het verhaal in een samenvatting gelezen.

Als je interesse hebt in grimmige walking simulators waarin het verhaal draait om brieven lezen, terwijl je het gebied doorloopt waarin het verhaal zich heeft afgespeelt, dan zal dit meer in je straat zitten dan die van mij (hoewel ik Gone Home wel een goede game vond ivm dat de personages mij daar meer interesseerde). Dat, of als je een liefhebber van hide and seek horror bent. Voor mij hield dit niet zo goed meer stand, maar was vooralsnog vermakelijk door de sfeer, het verkennen en bepaalde puzzels.

3*

avatar van leatherhead
4,5
Fonzzz002 schreef:
In mijn herinneringen is dit een zenuwslopend, eng spel met goede puzzels. Nu ik ouder ben, en veel meer ervaring met dit genre heb, stelt het niet veel meer voor.
3*


Welke games uit dit genre vindt je dan bijvoorbeeld enger? Wat mij betreft spant Amnesia (en de DLC ''Justine'' niet te vergeten) nog steeds de kroon.

Overigens vond ik de game ook minder eng bij een tweede playthrough, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Zeker ook omdat de meeste monster encounters scripted zijn en je dan dus precies weet wanneer je ze kan verwachten.

Heb het spel zelf naar aanloop van de nieuwe Amnesia nog eens opnieuw uitgespeeld, ditmaal met een remastered mod die de graphics stevig oppoetst. Zeer aan te raden overigens, al moet je er wel een beefy pc voor hebben. Game zelf blijft niks minder dan geniaal qua sfeer, voornamelijk de soundtrack behoort tot één van de beste game soundtracks ooit wat mij betreft. De level designs zijn waanzinnig sterk en ondanks dat het hele spel zich in een kasteel afspeelt is Frictional erin geslaagd elke kamer/sectie echt zijn eigen sfeer mee te geven. Het oog voor detail is subliem, met de Prison en de Choir als uitschieters (ook direct de engste stukken).

Enige wat me in vergelijking met bijvoorbeeld Soma opviel ditmaal is dat de meeste van de monsters gewoon despawnen na een tijdje. In sommige stukken is het logisch, maar bepaalde gedeeltes in de game hadden er best baat bij gehad om de monsters gewoon rond te laten lopen zodat je ze effectief had moeten ontwijken. Anderzijds voorkomt deze aanpak natuurlijk wel situaties waar frustratie de overhand neemt en de scare factor een beetje verloren gaat, zoals in bijvoorbeeld een Outlast nog weleens het geval is.

avatar van Fonzzz002
3,0
Fonzzz002 (crew)
leatherhead schreef:
(quote)


Welke games uit dit genre vindt je dan bijvoorbeeld enger? Wat mij betreft spant Amnesia (en de DLC ''Justine'' niet te vergeten) nog steeds de kroon.


Ik merk dat hoe meer ervaring te hebben met horrorgames hoe minder eng ze lijken te worden, maar de keren dat ik nog goed zenuwachtig werd waren bij de DreadOut DLC en Aka Manto.

avatar van leatherhead
4,5
Aah, originele DreadOut ooit weleens gespeeld geloof ik. Voor zover ik me herinner vond ik het een redelijk cheap gebeuren allemaal, al moet ik bekennen dat ik dan ook weinig heb met geesten/paranormale horror. Maar fair enough hoor

Gast
geplaatst: vandaag om 23:11 uur

geplaatst: vandaag om 23:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.