Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad (2010)

Ontwikkeld door Tripwire
Uitgegeven door Destineer en 1C

Heroes of Stalingrad zal zich focussen op de gevechten rondom de Russische stad Stalingrad die plaats vonden tussen juli 1942 en februari 1943. Hierin kan je zowel in de schoenen stappen van de Duitsers als de Russen. Het spel bevat twee verschillende campagnes welke je alleen of in co-op modus gespeeld kunnen worden. Met een select groepje soldaten dien je kleine opdrachten succesvol af te ronden om de slag bij Stalingrad winnend af te sluiten.

avatar van BananaAppleNL
Vond het een Redelijk Spel

AvMerode
Single-player is matig, maar online mp is heel erg leuk.
Bewegen en manier van doen is wat Battlefield achtig.
Maar vanwege WW2 sfeer en sniper plus bolt rifle gebruik, vind ik het een geweldig verslavende shooter.
Daarnaast heb je ook nog ranking systeem en wapen lvl upgrades, was in deel 1 niet het geval.
Er zit nog steeds wel een vorm van realisme in, maar minder dan deel 1 waardoor het iets meer casual is en dus meer toegankelijk en gebruiksvriendelijker.
Mooi voor 9 euro, thanx steam/valve.

avatar van Scarafax
Singleplayer moet je niet eens willen spelen, dit spel is puur ontwikkeld voor de multiplayer, en die is GEWELDIG! En op maximale resolutie en instellingen echt PRACHTIG!

Wat ik fijn vind aan het spel is het realisme. Waar CoD voornamelijk sprinten en sprayen is, moet je hier toch echt heel tactisch voort bewegen, want je bent zo verrot geschoten zonder ooit te weten waar het schot vandaan kwam. Levels zijn zeer groot, uitgebreid, realistisch en zitten gewoon goed in elkaar.

Daarnaast is het onmogelijk om iedereen hetzelfde wapen te geven, bepaald aantal van een bepaald soort wapen per map. Zo als het toen der tijd ook was... ook geen hud, of automatisch reloaden. Je moet alles zelf goed bijhouden. Daarnaast is je ammo maar zeer beperkt, dus sprayen kan je wel vergeten... of je moet graag willen meppen met je wapens.

Zijn er dan geen nadelen? Ja uiteraard zijn die er wel. Vind het namelijk soms vervelend dat iedereen zijn naam groot boven het poppetje staat. Stoort soms... een optie om dit uit te zetten was fijn geweest. Daarnaast moet je best een goede pc hebben (heb ik gelukkig ook) om het spel redelijk te kunnen spelen, iets dat veel mensen afschrikt, of waardoor veel mensen het na aanschaf toch opzij hebben geschoven.

Ook moet je er goed tegen kunnen dat er veel oost-blokkers (met name Russen) het spel spelen. Servers zitten namelijk vol met Russen en Polen. Qua west-europeanen zijn vooral de Engelsen en Duitsers sterk vertegenwoordigt in het spel. Nederlanders ben ik amper tegen gekomen (speel het al een jaar en misschien maar zo'n 20 nederlanders gezien).

Doordat er zoveel oost-blokkers het spel spelen en voornamelijk ook de servers beheren moet je ook een goede internetverbinding hebben... persoonlijk is een 100mbit of een 120mbit toch wel beetje het geen dat je moet hebben wil je met een goede ping kunnen spelen.

Soms ben ik van ff lekker snel rushen, dan start ik één van de CoD's op, maar meestal van het relaxed en tactisch spelen, en dan is RO2 toch echt wel hét spel!

avatar van Carolus Rex
Singleplayer is verschrikkelijk, de AI is gewoonweg hersendood en je kan de buggy tutorial missies niet eens skippen. Is inderdaad een spel dat het van zijn multiplayer moet hebben.

Pluspunten
-Realistisch
-Grote, mooie mappen (wel een beetje 'kaal')

Minpunten
-Graphics outdated
-Servers zijn vaak laggy, vaak gekicked door Punkbuster systeem dat het laggen als cheaten ziet
-AI is lachwekkend

Ondanks de vele minpunten is het toch een van de betere WW2 shooters, 7/10.