Prince of Persia 3D (1999)

Alternatieve titel: Prince of Persia: Arabian Nights

PC / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Red Orb en Avalanche
Uitgegeven door Mindscape, Mattel en The Learning Company

Speel als de machtige prins van Perzië tot je zomaar in de boeien wordt geslagen door je wachters en je zonder reden, zonder wapens en zonder je mooie kleren in de kerker wordt gegooid. Probeer te ontsnappen uit de kerker en het onrecht dat je is aangedaan terug om te keren, zodat je je titel als prins kunt terugeisen.

1,0
Prince of Persia 3D, de opvolger van het populaire spel Prince of Persia, heeft mij nooit kunnen bekoren. Dit komt voornamelijk door de vrij irritante besturing en zwaar frustrerende puzzeltjes waar ik gewoon geen geduld voor heb.

Het zag er erg goed uit voor die tijd en ik weet nog wel dat iedereen hierop wachtte.
Maar de game was vrij zwaar waardoor laadtijden echt frusterend lang waren waardoor je al gauw zoiets had van 'dit spel kan het maar beter waard zijn', maar dat was het ook niet, veel te moeilijke puzzels en nooit duidelijk waar je nou naartoe moest of wat je moest doen.
Gemiste kans, gelukkig maakte The Sands of Time het weer goed. 2*

avatar van Thomas83
Ik heb dit spel op CD nog wel ergens liggen, maar heb het nooit lang gespeeld. Volgens mij zat ik al snel vast en beviel het spel ook niet zo. Dit was gewoon een tegenvallend spel, ik was met Prince of Persia toch wel kwaliteit gewend. Wel bijzonder dat Prince of Persia opeens 3D was. Zag er ook vrij goed uit.
Maar het spel heeft in de korte tijd dat ik heb gespeeld geen indruk op me kunnen maken.Een cijfer aan het spel toekennen vind ik niet eerlijk als ik het spel geen echte kans heb gegeven, dus dat doe ik dan maar ook niet.

avatar van Metalfist
Zo'n slechte kritieken? Ik vond het een machtig spel, heb het hier nog liggen en het macheert nog altijd. Besturing was soms wel rottig en ook was de moeilijkheidsgraad hoog maar met een guide op het internet en weg was je.

4.0* en een plek in men top 10

Game_Kaza
De flop 100? Vroeger was ik juist helemaal wild van deze game en nog steeds speel ik hem om de 2 jaar wel eens uit. Het verveelt gewoon niet en de gevechten zijn niet "erop los rammen tegen een groep monsters" maar juist 1 op 1 tegen een mens. Waar je op de goeie plaatsen moet tegenhouden en slaan.

4 sterren.

avatar van Tha)Sven
Ik vind het ook een erg leuk spel. Snap niet dat hij zo slecht beoordeeld wordt. hij krijgt 3,5 ster van mij

Dit mag geen flop 100 spel zijn. Het had een aantal vervelende bugs en de besturing werkte soms tegen, maar het zag er erg mooi uit, was soms erg stoer en het was gaaf om te spelen. The prince was back, en goed ook!

Ik ga hem goed beoordelen, deze moet de flop 100 uit.

avatar van ReMyTje86
Leuk spel, soms af en toe moeilijk te zien en soms last van bugs gehad maar verdrs was het wel een grappige spel.

avatar van Kiadjo
Leuk spel. Dit was echt zo'n walktrough spel. Ook één van de eerste games die ik speelde en voor die tijd waanzinnige graphics.

Game_Kaza
Ben het aan het herspelen. Voor nu even een halfje vanaf.
Het heeft zeker de Prince of Persia eigenschappen. Het heeft puzzels, zwaardgevechten, vallen ontwijken en een "red de princes" verhaal.
De puzzels en gevechten zijn leuk, en soms wat moeilijk (wat hier niks uitmaakt, maakt het juist beter). Maar het hoofdpersonage loopt wat sloompjes en slap. Waardoor vallen ontwijken (evenals puzzelen) meer een kwestie word van ze zien en er rustig doorheen lopen. Dat gaat best traag. Ubisoft's PoP Trilogy heeft daarintegen een ijzerkrachtig "ontwijk de vallen met behulp van je lenigheid" systeem, waar je ook rap doorheen kon stormen als je het goed doet. Deze is toch iets te traag. Tenminste tot zover ik nu ben heb ik hier last van(lvl 5 ongeveer).
Hou het nog even op de 3,5*. Kan misschien nog stijgen.

Game_Kaza
Uitgespeeld en krijgt toch een 4*. Wat jammer is is dat het gewoon niet al te soepel speelt, je moet het gedult maar hebben. En het spel zit vol glitches (had één keer een het level moeten overdoen omdat een steen niet omhoog wou gaan).
Maar onlangs dat kan ik hier weg als ik me verveel, en het heeft ook die bijpassende muziek.
Het zou goed kunnen dat Ubisoft hier wat moves op heeft gebaseerd, of ze kwamen allebei met hetzelfde idee. Maakt niet uit. Het spel heeft genoeg te bieden om je bezig te houden.

4*, maar wel mijn top 10 uit.

avatar van Dark Lord Andrew
Vermakelijk spel,
Gespeeld toen ik iets van 8 was?
Lekker uitdagend toen, maar nu niet meer...
Het leukste was toch altijd saven en dan de vallen uitproberen
Ik heb de prince zijn kop wel 2000 keer zien rollen

gak
Dit was mijn eerste echte coole 3D spel. Alleen jammer dat het spel zulke erge glitches had dat je soms gewoon niet verder kon in het spel. Daarom moest ik tientallen saves maken om tot het einde te komen

Ik vind dit een moeilijke game om een recensie voor te bedenken. Moet ik het oordelen of het vandaag de dag stand houd? Dan is het antwoord voor mij: nee. Moet ik het oordelen om de goede jeugdherinneringen die ik aan de game heb? Het is, wat dat betreft, een game die goede jeugdherinneringen wekt.
Ik vond het als kind niet alleen een goede game, het was één van mijn favorieten games. Als kind speelde ik deze game eens per jaar totdat Ubisoft met de Sands of Time kwam en 3D (aka Arabian Nights) van de troon stootte.

Voor zijn tijd is de game mooi gemaakt op het gebied van vormgeving en muziek. De game heeft een Arabische sprookjes sfeer die ik tot vandaag de dag mooi vind te zien, komt met name door de variatie in de plekken die je bezoekt en door de uitstekende Arabische muziek die permanent in mijn geheugen is gegrift. De CGI cutscenes waren voor zijn goed gedaan en het verhaal, onlangs de clichés, is een leuke filmachtige variant van het originele Prince of Persia verhaal. Met namen de luchtballon scene was spectaculair, of het eindgevecht waarin de bad-guy vast kwam te zitten in de machines.

De gameplay is waar gemengde reacties over zijn ontstaan. De gameplay varieert tussen puzzels, zwaardvechten en platforming. De puzzels bestaan voornamelijk uit de juiste objecten vinden en achterhalen waar je de objecten moet toepassen, maar een paar losstaande (aardige) breinkrakers zijn ook aanwezig.
Wat ik als kind niet erg vond maar waar grotendeels van de spelers moeite mee hebben is de besturing, en ja: ik zou liegen als ik zei dat de besturing mij vandaag de dag niet stoort. De prins beweegt erg traag en het is onmogelijk om scherpe bochten te maken zonder traag te lopen. Daarom moet je, indien je een scherpe bocht wilt maken, zacht lopen of stilstaan, vervolgens de prins laten omdraaien tot hij de juiste hoek heeft bereikt. Daarnaast is klimmen en springen heel stapsgewijs en langzaam. Deze manier van voortbewegen maakt de game zo traag dat het de gehele game omlaag houd, zelfs nostalgie liet me er niet overheen kijken.
Een ander probleem wat ik opmerkte is het zwaardvechten-systeem. Als kind vond ik dit gaaf wegens de verschillende vijanden, meerdere aanvalsknoppen en de drie verschillende wapens. Nu kom ik er echter achter dat het niet uitmaakt welk wapen je hebt, welke knop je indrukt of tegen welke vijand je vecht: de techniek is altijd hetzelfde. Als de tegenstanden niet blokkeert moet je hem aanvallen, als hij aanvalt moet je blokkeren. De verschillende aanvalsknoppen voegen niets toe omdat het niet uitmaakt van welke hoek je de vijand aanvalt, zolang hij niet blokkeert kun je hem raken. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de blokkeer-kop ingedrukt houden geen optie is, de vijand kan je van meerdere hoeken raken. Het vecht systeem is niets anders dan het vecht systeem van de originele 2D Prince of Persia en het ging mij vrij snel vervelen, sterker zelfs: het 2D vechtsysteem in de originele Prince of Persia is sneller en daardoor uitdagender.

Vandaag de dag vind ik Prince of Persia 3D een verouderde, trage platformer met een matig vecht systeem. Maar ik waardeer een groot deel van wat de game doet en probeert. De sfeer is sterk, verhaaltechnisch zit het mooi in elkaar en het bood variatie op het gebied van gameplay. Onlangs dat de game me niet meer bevalt zijn de goede jeugdherinneringen zo sterk dat ik het geen onvoldoende zou kunnen geven.

1,0
Slecht. De besturing is niet simpel en de complexiteit lag voor mij te hoog. Heb hier bijgevolg vrij snel op afgehaakt. Had al snel de indruk dat het niet uit te spelen was.