logo GamesMeter menu
logo GamesMeter
poster

Outland (2011)

mijn stem
3,92 (12)
12 stemmen

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Platform / Action
single player / multi player

Ontwikkeld door Housemarque
Uitgegeven door Ubisoft

In Outland neem je de controle over een acrobatische held en baan je jezelf een weg door een kleurrijke en dichtbegroeide jungle. Je hebt de mogelijkheid om te wisselen tussen een lichte en donkere vorm. Door van vorm te wisselen verander je van kleur en kan je jezelf bestand maken tegen bepaalde vijandelijke projectielen. Om ongehinderd door projectielen of laserstralen te lopen dien je dezelfde kleur aan te nemen. Daarnaast kan je je speciale krachten gebruiken om voorwerpen in de omgeving te beinvloeden, zoals liften en zwevende platformen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=ytNGQYomcPc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Winkelwagentje
3,5
Winkelwagentje (moderator)
Verrassende aankondiging van Housemarque. Meer info over hun nieuwe project op de aankomende Penny Arcade Expo. De screens zien er alvast goed uit.

avatar van Brains
4,0
Had er net 10 minuten geleden wat over gelezen. Ziet er inderdaad strak uit. Dit is trouwens een PSN en XLBA release. (Toch?)

avatar
AvMerode

avatar
Dobbelstenen
Aah ja, LBP platformer. Als hij iets rond de 10/15 euro ligt neem ik 'm wel mee.

avatar van mrdig
Lijkt me een interessante game, recensies zijn ook meerendeel lovend. Iemand dit al gespeeld? Is het wat?

avatar van Brains
4,0
Ik heb 'm. Ben nog niet heel ver maar het is inderdaad een leuke game. Af en toe valt het wat in herhaling en de omgevingen lijken allemaal een beetje op elkaar - maar qua gameplay is het zeker interessant.

avatar van mrdig
Prima, zal de trial eerst eens proberen, kijken of het wel mijn type game is. Ik lees her en der vergelijkingen met flashback en another world, kijk dat is goed. Maar ik lees ook vergelijkingen met metroid en ninja gaiden, dat zijn dan weer niet echt mijn type games.

avatar van threeohthree
4,0
Game!

Na Rayman en eindelijk weer eens een écht geslaagde (2D) platformer. Althans, Outland is dan wel niet zo dynamisch als Rayman dat is, het vangnet is groot genoeg om ook dit een geslaagd project te mogen noemen.

Het verhaaltje is lekker filosofisch, niet zo diepgaand als het zich voordoet, maar voor een breed gesponnen verhaal speel ik geen platform games. Ik speel platform games voor haar gameplay en integriteit. Outland voldoet niet alleen aan beide eisen, maar weet ze zelfs omhoog te schroeven.

Het is voornamelijk het sfeertje wat deze game zo bijzonder maakt, iets wat ik doorgaans toch wel mis bij platform games. De achtergronden en levels zijn lekker levendig en kleurrijk, en ook het verhaaltje past prima binnen dit portret. Want aan de hand van rood en blauw vecht men tegen een strategisch kleurenpalet dat af en toe erg pittig is, maar soms ook wat makkelijk.

Voelt een beetje als een mix aan van Castlevanisa: SotN en Ikaruga, Maar er is zelfs af en toe een Zelda referentie op zijn plaats. Ik zal later nog wel iets meer willen pennen, maar eerst de game even uitspelen.

4* voor nu.

avatar van Brains
4,0
Verbaast me wel dat je tussen 1998 geen andere leuke platformers bent tegengekomen. Braid, Limbo, Super Meat Boy om maar een paar recente platformtoppers op te noemen zitten allemaal nog wel een klasse hoger dan deze game in mijn mening.

avatar van threeohthree
4,0
Heb het meeste wel gespeeld maar was er al gauw flauw van, en ik heb het hier voornamelijk over 2D platformers. Braid (en Limbo), moet ik eerlijk bekennen staat nog hoog op mijn 'Yet to play' lijst, en kan er prima tussen. Maar ik ben toch vaak veel meer voor dit soort dromerig sfeervol spul te vinden dan dynamiek en diversiteit. Maar voor tips houd ik mij uiteraard aanbevolen.

avatar van Brains
4,0
threeohthree schreef:
dromerig sfeervol spul

Braid en Limbo passen wat mij betreft perfect in die categorie. Zou ze zeker een keer proberen .

avatar van LimeLou
3,5
Woaw. Net de demo gespeeld. Ziet er echt heel ziek uit. Lekker vloeiende gameplay met een prachtige sfeer.

avatar van threeohthree
4,0
Dat dacht ik! Volle versie is maar 10 euro, en bevat zo'n 10 uur aan gameplay, alvast veel gameplezier dus.

avatar van LimeLou
3,5
Wow da's wel vee gameplay ja. Ik weet alleen nog niet zeker of ik 't ga kopen, hoor

avatar van threeohthree
4,0
Geen gemaar, kopen die hap.

Nja, vooruit, je mag ipv van deze ook Limbo kopen.

avatar van LimeLou
3,5
Die lijkt me ook super!

Yes, sir! Ik heb toch pas een PS3, dus kan ik net zo goed beginnen met een goede PSN-kaart van 20 euro

avatar van LimeLou
3,5
Deze maar gekocht. Limbo was een paar euro duurder en dan zou ik niet FFIX erbij kunnen gekocht hebben

avatar van Brains
4,0
Neeeee, Limbo is beter - al zijn ze nauwelijks vergelijkbaar.

avatar van LimeLou
3,5
Boeien Meeste mensen kopen al Limbo. Misschien ga ik het ooit eens op de PC kopen. Sommige games moet ik nou eenmaal missen.

avatar van LimeLou
3,5
Deze game speelt heerlijk weg Leuke, mystieke sfeer en visuele stijl ook.

avatar
MikeMannuh
Leukste XBLA game die ik heb gespeeld samen met Deathspank en dat is inclusief Limbo (die ik vreselijk vond trouwens).

avatar
Natan85
Sodeju al die ballen kunnen nogal chaotisch worden, ik dacht even een SHMUP te spelen, pfieuw!
Erg toffe platformer, zalig vloeiend. Maar de Game is nog een extra stuk leuker in co-op.

avatar van Animosh
3,5
Het heeft even geduurd, maar dit spel komt eindelijk uit voor de PC.


avatar van Animosh
3,5
Beter laat dan nooit!

In tegenstelling tot threeohthree vond ik het verhaal en - in zekere mate - de sfeer juist de minst sterke punten van het spel. De toon van het mythische verhaal vond ik wat te serieus voor een spel als dit (dat het me niet interesseerde hielp ook niet) en de Oosters aandoende muziek wist me evenmin te pakken. Beide zijn niet slecht (nooit indrukwekkend, wel goed genoeg), maar ik verkies in dit soort spellen (uitdagende platformers) een opgewektere, energiekere sfeer. De contrastrijke, overzichtelijke visuele stijl vond ik echter wel erg sterk, dus in zijn geheel krijgt de vormgeving makkelijk een ruime voldoende.

Maar het sterkste punt van dit spel is mijns inziens niet de sfeer, maar de gameplay. De besturing is op de PC niet bijzonder intuïtief, maar je raakt er zo aan gewend, en je personage beweegt zich zeer vloeiend over het scherm. Het maken van sprongen, het wisselen van kleur, het vechten: alles gaat zeer soepel, en dat is bij actie-platformers erg belangrijk. Het polariteitsgebeuren (het wisselen van kleur) is bovendien goed uitgewerkt (ook audiovisueel) en het spel heeft de juiste hoeveelheid uitdaging. Het is op sommige punten best pittig als je je aandacht er niet goed bij houdt, maar een checkpoint is nooit ver weg.

Als ik voor mezelf spreek had de aandacht nog iets meer bij het platformen en iets minder bij het vechten mogen liggen, want het vechten is behoorlijk repetitief en simplistisch en het platformen blijft over het algemeen vrij basic. En er is geen enkel moment in het spel waarop ik het briljant vond worden. Maar Outland is zonder meer een solide, stijlvolle actie-platformer, die een kleine 4* dus zeker verdient.

Edit: ik hou het toch maar bij een dikke 3.5*. (3.75* zou beter zijn, maar dat is helaas onmogelijk.)

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 10:14 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 10:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.