Batman: Arkham City (2011)

Alternatieve titel: Batman: Arkham City - Armored Edition

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii U / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Rocksteady
Uitgegeven door Warner Bros.

Het verhaal in Arkham City speelt zich één jaar na de gebeurtenissen uit Arkham Asylum af. Nadat Arkham Asylum grotendeels gesloopt is door toedoen van Poison Ivy is Arkham City, het centrum van Gotham City, opgericht als nieuw onderkomen voor alle gevaarlijke criminelen. Quincy Sharp heeft de leiding over Arkham City, en heeft het gebied afgebakend met huurlingen die de gevangenen op hun plek moeten houden. Om dit voor elkaar te krijgen huurt Sharp psychiater Hugo Strange in, deze heeft echter zijn eigen plannen met Arkham City. Batman vreest dat, met Strange in de buurt, de situatie in Arkham City uit de hand zal lopen.

BoordAppel schreef:
Nu op Steam in de flitskorting. €9,51 voor de game en €22,49 voor de Arkham City bundle: deze game + alle DLC, Arkham Asylum GOTY, Gotham City Imposters + alle DLC. Nu boeit die laatste game me niet veel en AS GOTY heb ik al. Maar zijn de DLC voor deze game die verhoogde prijs waard of zijn het slechts slappe extras?

De catwoman en harlequin DLC zijn imo de moeite waard. Daar is nl.ook single player content. De challenge DLC's van Robin en Nightwing heb ik niet gedownload maar zijn volgens mij nagenoeg hetzelfde als de Batman en Catwoman challenge maps, alleen wat andere maps en moves van de personen.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Mmm, Catwoman zit er dan weer niet bij zo te zien. Bedankt voor de reacties. Ik ga de gewone versie kopen. Denk dat ik daar ook wel even zoet mee ben .

BoordAppel schreef:

Als je AC nieuw koopt (niet de GOTY), zit er volgens mij sowieso een code voor de Catwoman DLC bij. Dan zou je, indien nodig, de Harlequin DLC los kunnen kopen. Die vond ik wel tof, omdat je een paar stukken als Robin speelt.
Anyway, je gaat schik hebben van deze game!

avatar van Martijn
BoordAppel schreef:

In september komt de Game of the Year editie uit, daar wacht ik ook op, zit alles bij in.

Martijn schreef:

Jep, daar zit ik dus ook op te wachten. Alleen wel even wachten voor Europa, terwijl Amerika er allang mee aan de slag kan.

Martijn schreef:

Dat kan natuurlijk ook!

Na het zien van The Dark Knight Rises (niet zo goed als zijn voorganger) begon het weer even te kriebelen dus Arkham City erin gedaan en aan een tweede ronde begonnen. Waar de film na mijn idee sfeer mist en Bane er slecht uitziet blijft Rocksteady heer en meester in het Batman genre. Het verhaaltje loopt lekkerder en is spectaculairder dan die van de films. Ook ben ik benieuwt na de Harley Quin DLC, deze speel ik na het uitspelen van het originele verhaal. Is er iemand die bekent is hoelang die DLC duurt en of die goed is?

avatar van Mr. Olaf
DLC is imo best aardig, maar had hem redelijk snel uitgespeeld. Was er in uurtje of 2 wel doorheen. Is tof om SP content te spelen met Robin.

Had ook wel verwacht dat die goed was, de gameplay elementen werken perfect. Wel blijf ik de voorganger (Arkham Asylum) beter vinden als deze. Het is te hopen dat Rocksteady en Eidos ons blijven voorzien Batman spellen Van dit niveau.
Zijn er nog meer DLC's buiten die van Harley Quin en Catwoman die de SP verlengen?

avatar van Mr. Olaf
Nee, de resterende DLC zijn extra challenge maps met Robin en Nightwing.

Dan zijn die niet voor mij, hoe erg ik het simpele combat systeem ook waardeer, de challanges hebben mij nooit geïnteresseerd. Heb de main stort uitgespeeld en het was weer een hele ervaring. Batman heeft voor het eerst zijn (verdiende) plaats gevonden in de top van de game-industrie. Met een verhaal die beter is dan die van de films.

carlo schreef:

De werkelijke (comic) versie van Bane lijkt met name qua persoonlijkheid meer op die van de film dan de Bane in deze game. Bane is eigenlijk één van de weinige tegenvallers in deze game, met name omdat ie als een domme bruut wordt uitgebeeld, inplaats van de tactische martial artists uit de comics.

CHAHELA, NIET LEZEN!

--------------------------------------

Heerlijke game, één van de opmerkingen die ik bij Asylum had is hier wel lekker gedaan: een groot free roam gebied met een heerlijke sfeer. Wel een nadeel dat de personages niet verder uitgediept worden met meer missies, viel nog zoveel uit te halen. Two-Face kwam bijvoorbeeld helemaal niet meer voor na dat moment in het rechtszaal en genoeg andere voorbeelden, ook een enorme aderlating dat Scarecrow er niet bij was. Verder erg jammer dat je niet kunt spelen met Catwoman, Nightwing en Robin in het standaardpakket, of dat je op z'n minst als Batman zij aan zij met ze kon vechten tegen de bad guys.

Tot het moment dat Robin je die line launcher geeft (vond 't overigens een heerlijk epische scene met dat muziekje) of wat verder in het verhaal als ik me niet vergis, vond ik deze game echt een 14 uit 10. Minimaal top 3 materiaal zonder enig twijfel, maar daarna vond ik de personages qua missies niet echt uitgediept worden. Toch 5 (of 4,5) sterren, omdat ik deze game tot het eerder beschreven moment eigenlijk gewoon 7 sterren wilde geven bij wijze van spreken.

avatar van 3bdelilah
Iemand trouwens een idee of the GOTY ook de Catwoman DLC bevat? Ik zie op verschillende sites wel Catwoman pack staan, maar ook Nightwing en Robin pack en aangezien die geen eigen story hebben vind ik 't een beetje verwarrend.

spelfreak
Ik denk dat de GOTY alles downloadbles tot nu toe heeft, (denk ook niet dat er nog bij zullen komen) dus catwomen zit hier volgens mij ook bij.

spelfreak schreef:

"The DLC included on disc includes the Catwoman Pack, Nightwing Bundle Pack, Robin Bundle Pack, Challenge Map Pack and Arkham City Skins Pack". Nu wordt er weer onderscheid gemaakt tussen een pack (Catwoman) en een bundle pack (Robin en Nightwing), dus ik denk dat de Catwoman DLC er dan inderdaad ook bij zit.

avatar van 3bdelilah
Wat een afschuwelijk lelijke cover van de GOTY trouwens, de normale cover vond ik ook niet echt wat hebben. Het is maar dat je de puntoortjes van Batman herkent want anders zou je echt 3x moeten kijken welke game het is. Eén of twee recenties zijn oké, maar dat overdrijven ze hier echt erg. Dat laten ze hier en hier goed zien.

Zou gewoon één recensie van het bekendste tijdschrift doen of zoiets, of zelfs helemaal niks. Had dan liever één van deze fan made covers gezien: 1, 2

Deze fan made van Asylum is trouwens ook echt goed, vind ik.

avatar van Cassevis
Wordt er voor de Wii u versie van dit spel (armored edition) een aparta pagina gemaakt of bevat het daar niet genoeg veranderingen voor?

Bij Batman: Arkham Asylum (2009):

Inmiddels al een paar dagen Arkham City uitgespeeld en net zo heerlijk als dit deel, vond het free roaming gebied daar natuurlijk veel beter. Had ook een betere story mode dan het eerste deel vond ik, maar Asylum was dan weer een heel unieke en mooie game-ervaring voor mij. Wat ik ongelooflijk jammer vond van Arkham City was dat Scarecrow er niet meer bij zat, zijn derde hallucinatie in dit deel vond ik bijvoorbeeld echt meesterlijk briljant. Mijn favoriet in Arkham Asylum!

Cassevis schreef:

Zitten inderdaad wel wat veranderingen in, maar ik denk niet dat er een aparte pagina voor gemaakt wordt. Hetzelfde met OoT op 3DS, op zich ook de nodige veranderingen in game play maar wordt gerekend tot hetzelfde spel (althans hier op GamesMeter).

3bdelilah schreef:
Had ook een betere story mode dan het eerste deel vond ik.
De storyline van AC heb je binnen vier en een half uur uitgespeeld (New Game +). Side-missions niet meegerekend. Ik werd omver geblazen bij AC toen ik hem voor het eerst in mijn PS3 stopte, maar het spel zelf is uiteindelijk echt drie klassen minder dan AA. Bij AC hebben ze echt van alles geprobeerd om de bende te rekken, maar het is uiteindelijk een kaal spel vol knip en plak werk geworden. Zo heb ik het ervaren althans. Met het verhaal (AC) zelf is weinig mis btw, maar veel te kort.

AFCA-030 schreef:

Over het algemeen helemaal met je eens, vond het inderdaad een groot nadeel dat het verhaal relatief kort is. Kon naar mijn mening nog veel beter ingevuld worden met meer missies (heb ik ook gezegd op de AC pagina), maar ondanks de wat korte zit vond ik het een erg tof verhaal. Door tussendoor die side missies (de een leuker dan de ander) te doen rek je de uren inderdaad een beetje uit, ik had liever ook gezien dat er meer tijd ingestoken was in het verhaal ipv de side missions zodat dat een stuk langer zou zijn zoals Asylum.

Ik ben, zonder het te spoileren, erg tevreden met Arkham City. Mijn enige punt van kritiek, naast wat ik net zei, is dat je niet (eigenlijk niet echt spoilers voor Arkham City, maar voor de zekerheid) met Catwoman, Robin en Nightwing kan spelen in het hoofdverhaal. Als ze dat nou een beetje creatief hadden uitgewerkt (want dat zijn de heren van Rocksteady zeker), zou je het hoofdverhaal gemakkelijk met minimaal 3 á 4 uur bij kunnen schroeven met leuke variaties. Heb de dlc's trouwens niet gespeeld, maar ben van plan over een maandje of twee de GOTY te halen met alles erop en eraan.

AFCA-030
Catwoman zit wel degelijk in het verhaal van Arkham City verweven. De code die je, in ieder geval bij de PS3 versie kreeg, zorgt ervoor dat je gratis het Catwoman paket kunt downloaden. Ik heb niet de GOTY editie, maar gewoon de normale uitgave. Er zat een foldertje bij het boekje waarmee je Catwoman kunt downloaden. Het zijn maar vier missies, maar ze rekken het verhaal van AC wel iets. Mijn spel begint dan ook met Catwoman en het is er niet echt tussen gepropt. Batman en Catwoman zijn zich bewust van elkaars aanwezigheid en vullen elkaar op vier hoofdstukje ook echt aan. Nightwing en Robin zijn challenge personages en staan inderdaad los van het verhaal.

Ps. Heb aan een mod gevraagd dit stuk, plus bovenstaande discussie te verplaatsten naar de Arkham City pagina.

avatar van 3bdelilah
Vier missies maar? Had wel wat meer verwacht. Ik heb Arkham City geleend van de bibliotheek, dus die code was al gebruikt. Had 'm al eerder dan Asylum gehaald, maar toen even gewacht en Asylum gekocht zodat ik daarmee kon beginnen. Had niet verwacht dat ik deze games zo meesterlijk zou vinden, anders had ik inderdaad Arkham City gewoon gekocht met die Catwoman code. Ach ja, kwestie van tijd voordat ik 'm speel als ik de GOTY haal.

Om inderdaad toch maar on topic te blijven: jammer dat de GOTY van Asylum bijna niks nieuws bevat, paar challenge mapjes als ik me niet vergis maar daar doe ik over het algemeen toch erg weinig mee.

AFCA-030
Vanmiddag uiteindelijk de platinum trophy gehaald, dus een mooie gelegenheid om terug te kijken op een maand Batman: Arkham City. Ik heb betere maanden gehad in de wereld van het gamen. Waar dit spel mij de eerste dag compleet overrompelde en ik tegen iedereen heb lopen roepen dat het het beste spel was wat ik ooit gespeeld heb, kom ik daar nu compleet op terug.

Het is in mijn optiek een afgerafeld spel geworden, die alleen op het eerste oog fantastisch lijkt, maar op het moment dat je het spel beter leert kennen blijkt het allemaal gebakken lucht. Een mooie grote volle ballon, maar na een paar dagen een uitglubberd stukje rubber. Dat is hoe ik er nu op terug kijk.

Met het verhaal opzich is weinig mis, maar je hebt hem zo uitgespeeld. Vier en een half uur ben ik ermee bezig geweest (New Game +). Dat is gewoonweg extreem kort. Zelfs een redelijk tot goede verhaallijn maakt dat niet goed. Om de bende wat te rekken hebben ze er maar een shit-load aan Riddels ingeflikkerd, maar na 220 van die, weinig variërende, riddels heb je het wel gezien. Dan zit je echter pas op de helft van het aantal dat je moet doen. Dat is iets waar ik mij gigantisch aan gestoord heb. Het is gewoon te opzichtig de boel rekken.

De side-missions stellen ook bar weinig voor. Op het eerste gezicht ook wel vet. Totdat je een koude douche krijgt en je al je moeite die je stopt in de side-missions niet beloond ziet worden met een afgewerkt verhaal. Meer dan eens krijg je aan het einde van een side mission te lezen dat het allemaal nader onderzocht wordt in de Batcave. De Batcave die dus niet in het spel zit. Ook dat komt daardoor afgerafeld over en dan denk ik bij mijzelf, stop het er dan niet in.

De challenges zijn over het algemeen vergelijkbaar met de Arkham Asylum. Ik vind ze niet leuk, maar ik speel ze toch omdat ik perfectionistisch ben en alle mogelijk trophys wil hebben, maar ook hier hebben ze ordinair lopen knippen en plakken en de bende proberen te verlengen.

De Challenges heten hier Riddlers Revenge. Je hebt zes verschillende combat challenges en zes verschillende predator challenges. Die moet je alle twaalf twee keer spelen. Eén normal map en één extreme map. Hetzelfde als bij Arkham Asylum, maar waar je bij Arkham Asylum dan klaar was, hebben ze hier bedacht dat het wel leuk was om ook campaign challenges toe te voegen. Al die mappen die je dan zojuist gespeeld hebt, speel je dan nog een keer, maar dan in pakketjes van drie. Negen medailles halen om een map af te ronden. Je mag dan drie keer een retry doen. Lukt het niet binnen die drie keer dan moet je helemaal overnieuw. Als je je game op honderd procent wilt uitspelen, dan ben je verplicht dan campaign challenges ook te doen.

Als dat nog niet vervelend genoeg is, ben je ook nog verplicht wat modifiers aan de maps toe te voegen. Bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd je challenge doen. Gadgets uitgeschakeld. Overal mijnen op de grond of vantage points die bommen bevatten. Zo speel je elke map dus wel vier of vijf keer. Dat is overdreven en het is dan ook niet onredelijk om bij jezelf te denken dat ze beter meer tijd in de storymode hadden kunnen stoppen in plaats van eindeloos te knippen en te plakken.

Niets mis met de verhaallijn en nu ik alle trophys heb kan ik dit best nog een keer in PS3 stoppen om een middagje bezig te zijn, maar het is helaas maar een kleine middag en dan ben je er doorheen. Dat vind ik eeuwig zonde en om bovenstaande redenen krijgt het spel van mij dan ook net geen voldoende.

De combat is wel weer heerlijk. Ik vond het makkelijker spelen dan Arkham Asylum. Hier maakte ik met gemak combo's van 120 en om die reden vond ik de combat challenges totaal niet moeilijk. Hier loop je de extreme combat challenges zo door, in één vloeiende combo en dus zonder damage. Dat was voor mij in Arkham Asylum wel anders. Al zal ik uiteraard ook wel beter zijn geworden. Toch voelde het makkelijker aan. Predator challenges waren wel wat moeilijker dan in Arkham Asylum. Dus al met al was het best een leuke storymode. Allen veel en veel te kort en hebben ze veel te opzichtig de bende proberen te rekken. In mijn optiek dus niet bepaald een aanrader.

Leuke review, maar in vier en een halfuur door de verhaallijn heen, really?
Ik dacht namelijk dat dit iets van 15 uur of zo was.

Verder dacht ik dat die combat challenges wel lastiger zouden zijn bij dit spel, maar dit valt best mee dus? In Arkham Asylum vond ik ze best pittig te noemen.

Man, ik kijk echt uit naar de GOTY edition van deze game.

AFCA-030
Ik ben vier en een half uur bezig geweest met New Game+. Die moest ik spelen om de game op honderd procent te krijgen en je krijgt een trophy voor het uitspelen van New Game+. Dus puur alleen de storyline koste mij een kleine vijf uur. Natuurlijk loop ik dan wat sneller door het spel, maar feit blijft dat de storyline opzich gewoon veel en veel te kort is en gerekt wordt met sidemissions en riddles (die ook in verband staan met een sidemission).

De combat challenges zijn echt piece of cake. Ook op extreme. Ik heb ze niet een keer over hoeven doen. Als je in de laaste ronde een beetje goede combo's maakt verdubbel je met gemaak het benodigde aantal punten. Had je bijvoorbeeld op extreme 32.000 punten nodig, dan haalde ik in de laatst ronde alleen al zo'n 64.000 punten. Arkham Asylum heb ik ook als veel moeilijker ervaren. Predator Challenges zijn wat pittiger dan in Arkham Asylum, maar nog steeds erg goed te doen. Ik ben Riddlers Revenge en de Campaign Challenges eigenlijk zo doorgelopen.

Berichten verplaatst naar Batman: Arkham Asylum (2009)

avatar van Manny Calavera
Als je in 5 uur door de storyline jaagt heb je echt de helft niet gezien, nergens de tijd voor genomen en de game waarschijnlijk op een laag niveau gespeeld. Volgens mij doe je er echt minimaal zo 15 tot 25 uur over.

avatar van Hadouken
Manny Calavera schreef:
Is New Game+ niet een mode die je unlockt nadat je de story hebt uitgespeeld? In dat geval heeft AFCA-030 waarschijnlijk wel het hele spel gezien, maar voor een trophy nógmaals de story gespeeld, maar dan uiteraard zo snel mogelijk om tijd te besparen.