Star Wars: The Empire Strikes Back (1982)

Atari 400/800/XL/XE / Intellivision

Ontwikkeld door Parker Brothers
Uitgegeven door Parker Brothers

Het spel speelt zich af op de planeet Hoth waar de troepen van het keizerrijk de generator van de rebellen onder vuur nemen om zo hun basis plat te leggen. Als piloot van een snowspeeder is het aan jou om alle AT-AT's uit te schakelen. Op je radar kun je zien waar de vijanden zich bevinden. Je missie komt ten einde wanneer één van de AT-AT's de generator bereikt of wanneer al je snowspeeders zijn vernietigd.

Er is een Commodore 64 versie van deze game gemaakt:
Empire Strikes Back - C64 fan version by Megastyle - megastyle.itch.io

Net ff gespeeld op de C64 mini, cool gedaan!

Ook eventjes gedaan, op de originele C64 (die echter wel langzaam aan vervanging toe is, dus misschien zou een C64 mini zo langzaam aan geen slecht idee zijn - zeker niet omdat ze niet zo heel duur zijn) maar verdorie, dit ziet er echt wel erg gaaf uit. Soms verbaas je je erover hoeveel mensen nog weten te halen uit hardware van -tig jaren oud. Ik vond destijds de Vector Graphics versie al best degelijk (heb ik nog origineel in de kast) maar dit is gewoon heel indrukwekkend om de Atari 2600 conversie op deze manier uitgevoerd te zien. Inderdaad erg knap.

(en waarom zou je een C64 willen? Omdat Wizball en Nebulus nog altijd de superieure versies zijn op dit systeem imo. En dan heb je ook nog eens beide Creatures games en Mayhem in Monsterland. Of Frankie Goes to Hollywood. Games die ik toch echt nog wel eens opzet op jaarlijkse basis op een regenachtig dagje of zo. En zeker Wizball. Blijft een heerlijk spel).

Ah tof dat je hem ook ff hebt gespeeld. Hoe krijg je dit eigenlijk gedraaid op een originele C64? Ik weet alles van de Amiga maar bizar weinig van de C64 want die hebben we thuis nooit gehad, wel een C16 overigens.

Maar Wizball en Nebulus tijdje terug ook ff gespeeld op de C64 mini want ik hoor al jaren dat die versies beter zijn en dat wilde ik wel eens zien haha. Wizball is veel beter bestuurbaar op de C64 viel me op en nebulus is idd tof. Maar ja nostalgie speelt voor mij dan een grote rol en daarom zijn de AtariST versies van deze 2 games mijn favoriet want dat waren zo’n beetje de 1e games die ik heb gespeeld in mijn jonge jaren. Beide games speel ik ook nog wel eens op de Amiga, altijd feest van herkenning. Wizball title screen en muziek ook te gek.

mrdig schreef:

Ik heb ettelijke jaren terug via amazon een bootloader gekocht. Feitelijk een klein Raspberry Pi dingetje waardoor je met een SD kaartje dus disc images kan spelen op je C64.

SD2IEC Manual (How to use the SD2IEC on the C64)

Het ding dat ik gebruik is wel een veel ouder model dan deze, maar indertijd (jaar of 10 terug?) wel zijn geld waard geweest om een hoop games te proberen die ik altijd had willen spelen maar nooit heb kunnen aanschaffen als kind. Die c64 is intussen ook alweer 35 jaar oud. En begint aldus wel langzaam de geest te geven. Dus misschien bied ook hier de mini-c64 een uitweg.