Catherine (2011)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus, Deep Silver en Sega

In Catherine kruipt de speler in de huid van Vincent Brooks. Deze 32 jarige jongen houdt van het leven en drinken met vrienden, maar zijn vriendin Katherine wil dat hij zich meer bindt. Als hij dan op een dag de 22 jaar oude Catherine ontmoet, lijkt hij vanaf dat moment in een wazige droom terecht te komen, waar moorden centraal staan. Later blijkt dat er ergens anders iemand op gruwelijke wijze is omgebracht. Zou dit in verband kunnen staan met Vincent's dromen?

Pfoe, ik heb 'm na een lang weekend inmiddels uitgespeeld. Voor een game van Team Persona is het spel wat aan de korte kant, korter dan ik had verwacht. Na zo'n 15 uur was ik er doorheen. Ik heb 'm zelf uitgespeeld op de 'Normal' mode en moet gelijk maar een gerucht uit de wereld helpen; het spel krijgt het stempel mee een ontzettend hoge moeilijkheidsgraad te hebben, maar dit valt reuze mee. Sommige dungeons zijn pittig, en soms zelfs frustrerend, maar het is tenslotte een puzzelgame, waarbij wordt geacht dat je je brein aan het werk zet. Puzzelfanaten komen aan hun trekken, het hap en snap -publiek, dat zich niet wil laten beproeven op doorzettingsvermogen, laat Catherine maar beter aan zich voorbij gaan.

Laat ik mijn review alvast maar met een positieve noot beginnen door Atlus te bedanken voor het lokaliseren van deze game. De lokalisatie is voortreffelijk, de voice-acting is 'spot-on' en alles, tot de menu's aan toe, ziet er piekfijn uit! Daarnaast ben ik blij dat ik deze game, waar ik sinds de aankondiging naar heb uitgekeken, heb mogen gamen. En '-oh boy' was het de moeite waard! Storytelling zoals in Catherine kom je in hedendaagse games nog maar weinig tegen. Het spel verweeft een mystery thriller, welke zich kan meten met de betere anime's, met een zeer verslavende puzzelgame.

In het spel stap je in de schoenen van Vincent Brooks. Vincent heeft al sinds jaar en dag een relatie met zijn jeugdliefde Katherine en is tevreden met zijn rustige leventje, wat voornamelijk bestaat uit werken, slapen en met zijn vrienden in de kroeg hangen. Wanneer Katherine aandringt om een stapje verder te gaan raakt Vincent in paniek. Op een eenzame kroegavond komt de 'lichtelijk aangeschoten' Vincent in aanraking met de jonge blonde Catherine. De consequenties van deze ontmoeting worden de volgende morgen pijnlijk duidelijk wanneer hij naast Catherine wakker wordt. Vanaf hier belandt Vincent van het ene in het andere dilemma. Het feit dat hij zijn vriendin bedrogen heeft valt hem zwaar, en hij is dan ook vastbesloten om er iets aan te doen. De jonge Catherine laat zich echter niet zomaar afwimpelen. Wanneer Vincent last van nachtmerries krijgt, valt het verhaal van de ene in de andere bizarre wending. Wie is de mysterieuze Catherine?

Het verhaal wordt verteld aan de hand van mooie cutscene's (mede het werk van Studio 4°C). en ingame conversaties. Het spel speelt zich af van dag tot dag, waarbij Vincent zich overdag bezig houdt met het overpeinzen van zijn zonden, rondhangen in de bar en het verzamelen van informatie over de vreemde nachtmerries waar hij 's nachts in belandt. In deze nachtmerries wordt hij, samen met anderen, op de proef gesteld door een mysterieuze persoon. iedere nacht moet hij een deel van een toren beklimmen en een aantal proeven afleggen, waarbij hij in de laatste proef wordt achtervolgt door iets angstaanjagend uit zijn dagelijkse leven.

Deze proeven vormen het puzzelgedeelte van het spel. Hierin dien je de top van een de toren te bereiken, wat je voor elkaar moet zien te krijgen door het verschuiven van blokken. De puzzels beginnen eenvoudig, maar worden al snel complexer, waarbij het van belang is dat je diverse technieken onder de knie krijgt. Iedere nacht wordt er een nieuw component aan de puzzels toegevoegd. In de latere dungeons krijg je zodoende te maken met een heel scala aan verschillende blokken, en is het van belang de consequenties van je actie goed in het oog te houden. Een klein foutje kan je uiteindelijk doen belanden in een chaotische wirwar van blokken, met de dood tot gevolg.

Eén nacht bestaat vaak uit meerdere puzzels, en eindigen allen met een 'eindbaas'. In de normale dungeons zal de onderste rij blokken steeds naar beneden vallen, waardoor enige haast bij het oplossen van de puzzels is geboden. De final-dungeons van iedere nacht is waar het spel echt intens wordt. Hier wordt je op de hielen gezeten door één van de eindbazen, waarbij je letterlijk en figuurlijk tot het randje moet gaan.

Het puzzelgedeelte vond ik ontzettend verslavend en is, als hoofdingrediënt voor de game, zeker geslaagd. Een paar minpuntjes: wanneer je aan de achterkant van de toren 'hangt' worden je controls omgedraaid; rechts wordt dan links en links wordt dan rechts. Het bewegen rondom hoeken maakt dit nogal onnodig ingewikkeld. Daarnaast draait ook de camera niet volledig mee, wat het lastig maakt om jezelf aan de achterkant van de toren te navigeren. Ook kunnen de controls tot kleine frustraties leiden, waarbij je per ongeluk aan een rand komt te hangen, of erger... Maar dit zijn slechts kleine minpuntjes.

Tussen al het gepuzzel door breng je dus de meeste tijd door in de bar. Hier kan je gesprekken voeren met de overige klanten om zo meer informatie te ontfutselen. Op je mobiele telefoon ontvang je SMS'jes, onder meer van Katherine en Catherine. Deze SMS'jes kun je beantwoorden. Door te kiezen uit diverse tekstregels zijn er verschillende antwoorden mogelijk. Je antwoorden hebben op deze manier weer direct invloed op het 'karma systeem'. Dit systeem bepaalt de uitkomst van het verhaal (het spel bevat meerdere eindes). Gedurende het spel bepaalt het karma systeem hoe Vincent op een situatie reageert. Helaas heeft dit enkel invloed op de gedachten van Vincent en niet zozeer op het verloop van de scene.

Catherine bevat voldoende extra content om je ook na je eerste speelbeurt bezig te houden. Zoals gezegd zijn er meerdere eindes, afhankelijk van je keuze's en het karma systeem. Daarnaast bevat het spel een lokale multiplayermodus waarin je samen met iemand alle dungeons uit de story mode kunt beproeven, en de 'Babel' -mode, een soort arena -modus waarin je zo hoog mogelijk dient te klimmen rekening houdend met twee factoren; het aantal stappen en je tijd.

Een unieke game als Catherine komt niet vaak voorbij. Ik kwam de afgelopen dagen dan ook met de grootste moeite achter mijn TV vandaan. Het is een compleet pakketje met een intrigerend verhaal, uitmuntende dialoog en aanstekelijke gameplay; wie had gedacht dat schuiven met blokken zo leuk en verslavend zou kunnen zijn!

avatar van Marcellussss
In twee avonden (zo'n 13 uur gameplay) uitgespeeld en dit zal niet de eerste keer zijn. Deze houd je achter je tv gekluisterd. Je bent gewaarschuwd.

Het spel is inderdaad minder moeilijk dan dat ze doen vermoeden (ook op Normal gespeeld). Pittige puzzelaar, maar hardcore is iets anders. Hoewel ik het in stage 6 niet zonder een item kon heb ik het op die ene keer na zonder gedaan, dus ik kon het mezelf nog een stuk moeilijker maken.

Verder heb ik weinig toe te voegen aan de review van Winkelwagentje, behalve dat de setting en het verhaal voortreffelijk uitgewerkt zijn en dit voor mij juist het hoofdingrediënt van de ervaring was - ik keek er constant naar uit om te zien hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen.

Kort samengevat: Catherine is een pittige puzzelaar met een volwassen Persona plot, en ik twijfel er niet over dat die combinatie voor veel gebruikers hier goed werkt.

Sorry. Ik heb het geprobeerd, echt waar. Zojuist stage 7.2 afgerond, maar ik vind het gewoon echt niet leuk meer. Niet zozeer de moeilijkheidsgraad, al is ie best pittig, maar ik vind het puzzelgedeelte gewoon echt saai. En laat dat nou helaas de kern van het spel zijn. De magic touch en het unieke sfeertje wat ik in het begin erg leuk vond, is nu helemaal verdwenen. Ik vind het niet leuk meer om telkens blokken te schuiven, ondanks dat er per stage ietwat nieuwe elementjes geïntroduceerd worden. Hell, ik vond die Rapunzel game in de bar leuker bij wijze van spreken. Zegt waarschijnlijk wel veel, ik vind dit soort puzzels leuker werken als de speelduur veel korter is. De cut scenes vond ik wel leuk om te zien, vond inderdaad voice acting echt subliem. Humor zit er ook lekker in, typisch anime, dus ik denk dat ik de rest van de game op YouTube ga kijken. Ben wel benieuwd naar het einde.

Niet veel toe te voegen wat ik niet al in de Full Body recensie zei. Leuk om eens het origineel gedaan te hebben en daarmee het contrast met Full Body te ervaren. Het origineel is moeilijker en heeft gemiddeld minder herspeel waarde ivm het gebrek aan het leuke Remix mode, het 3e character Rin of het lagere aantal eindes. Maar voor wat het is, zit het origineel nog steeds sterk in elkaar!

Catherine blijft een one-of-a-kind game die een uniek verhaal combineert met een uniek spel, en beiden aspecten sterk uitvoert. Als het origineel iets gemiddeld beter doet dan Full Body is dat het verhaal een betere structuur heeft. Rin springt op een bepaald punt uit het verhaal (of Catherine en Katherine springen er op een bepaald punt uit), wat het verhaal van Full Body een beetje vreemd maakte rond het einde. In het origineel is het een duidelijk geheel met goed begin, midden en einde, ongeachte welke keuzes je maakt.

Qua gameplay gaat mijn voorkeur naar Full Body, die je meer vergeeft voor het maken van fouten. Als je bv in het origineel geraakt wordt door spikes, verpletterd wordt of van de rand wordt afgeduwd dan ben je Game Over. In Full Body kun je dan nog gebruik maken van een undo. Dit is vooral prettig als je steeds bovenaan verliest en niet elke keer bij het checkpoint opnieuw moet beginnen. Verder zijn er wat slice of life verbeteringen in full body zoals dat de camera gunstiger is en laadtijden korter zijn, al zitten deze merendeels prima in elkaar bij Catherine.

Niet de versie die ik zou aanraden boven Full Body, maar als je Full Body goed vind is het leuk vind om het origineel ook eens gedaan te hebben om het contrast te zien.