
Catherine (2011)
Alternatieve titel: Catherine Classic
PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
Puzzle / Adventure
single player / multi player
Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus, Deep Silver en Sega
In Catherine kruipt de speler in de huid van Vincent Brooks. Deze 32 jarige jongen houdt van het leven en drinken met vrienden, maar zijn vriendin Katherine wil dat hij zich meer bindt. Als hij dan op een dag de 22 jaar oude Catherine ontmoet, lijkt hij vanaf dat moment in een wazige droom terecht te komen, waar moorden centraal staan. Later blijkt dat er ergens anders iemand op gruwelijke wijze is omgebracht. Zou dit in verband kunnen staan met Vincent's dromen?
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=G2FjqieajyY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

Ben gek op puzzel games maar deze schijnt demons souls pittig te zijn (of zelfs nog moeilijker).
Via youtube was een Engelsman de normal mode aan het spelen, maar hij moest het op easy zetten zo moeilijk is het.
Hou van pittig, maar japanners gaan altijd wat te ver met moeilijkheidsgraad.


Ik weet overigens nog niet of ik hem wel ga halen. Verhaal en sfeer spreken me erg aan, maar de gameplay ziet er niet echt als mijn ding uit. Een hele game lang blokken verschuiven lijkt me snel saai worden.
Tussen de puzzels door lekker in de bar rondhangen, beetje socializen, sms'jes sturen naar Katherine én Catherine. Spel weet een goede balans te vinden tussen deze Persona-style gameplay en de puzzelsegmenten. Het spel is daarnaast ook nog eens erg verhaalgedreven, wat net dat extra zetje kan geven om door een taaie dungeon heen te komen.
Voor PS3 owners: import approved. Ook goed nieuws voor 360 owners, want Deep Silver gaat het spel in Europa op de markt brengen.

Door de (naar het schijnt) absurd hoge moeilijkheidsgraad ben ik nog steeds aan het twijfelen of ik hem wel moet/wil aanschaffen.
Tussen alle puzzels door bevindt zich een save-point, dus geen nood aan de man. Al kan je tijdens het intense gepuzzel wel snel een hoop levens verliezen, zeker als je even geen oplossing meer ziet.
Laat ik mijn review alvast maar met een positieve noot beginnen door Atlus te bedanken voor het lokaliseren van deze game. De lokalisatie is voortreffelijk, de voice-acting is 'spot-on' en alles, tot de menu's aan toe, ziet er piekfijn uit! Daarnaast ben ik blij dat ik deze game, waar ik sinds de aankondiging naar heb uitgekeken, heb mogen gamen. En '-oh boy' was het de moeite waard! Storytelling zoals in Catherine kom je in hedendaagse games nog maar weinig tegen. Het spel verweeft een mystery thriller, welke zich kan meten met de betere anime's, met een zeer verslavende puzzelgame.
In het spel stap je in de schoenen van Vincent Brooks. Vincent heeft al sinds jaar en dag een relatie met zijn jeugdliefde Katherine en is tevreden met zijn rustige leventje, wat voornamelijk bestaat uit werken, slapen en met zijn vrienden in de kroeg hangen. Wanneer Katherine aandringt om een stapje verder te gaan raakt Vincent in paniek. Op een eenzame kroegavond komt de 'lichtelijk aangeschoten' Vincent in aanraking met de jonge blonde Catherine. De consequenties van deze ontmoeting worden de volgende morgen pijnlijk duidelijk wanneer hij naast Catherine wakker wordt. Vanaf hier belandt Vincent van het ene in het andere dilemma. Het feit dat hij zijn vriendin bedrogen heeft valt hem zwaar, en hij is dan ook vastbesloten om er iets aan te doen. De jonge Catherine laat zich echter niet zomaar afwimpelen. Wanneer Vincent last van nachtmerries krijgt, valt het verhaal van de ene in de andere bizarre wending. Wie is de mysterieuze Catherine?
Het verhaal wordt verteld aan de hand van mooie cutscene's (mede het werk van Studio 4°C). en ingame conversaties. Het spel speelt zich af van dag tot dag, waarbij Vincent zich overdag bezig houdt met het overpeinzen van zijn zonden, rondhangen in de bar en het verzamelen van informatie over de vreemde nachtmerries waar hij 's nachts in belandt. In deze nachtmerries wordt hij, samen met anderen, op de proef gesteld door een mysterieuze persoon. iedere nacht moet hij een deel van een toren beklimmen en een aantal proeven afleggen, waarbij hij in de laatste proef wordt achtervolgt door iets angstaanjagend uit zijn dagelijkse leven.
Deze proeven vormen het puzzelgedeelte van het spel. Hierin dien je de top van een de toren te bereiken, wat je voor elkaar moet zien te krijgen door het verschuiven van blokken. De puzzels beginnen eenvoudig, maar worden al snel complexer, waarbij het van belang is dat je diverse technieken onder de knie krijgt. Iedere nacht wordt er een nieuw component aan de puzzels toegevoegd. In de latere dungeons krijg je zodoende te maken met een heel scala aan verschillende blokken, en is het van belang de consequenties van je actie goed in het oog te houden. Een klein foutje kan je uiteindelijk doen belanden in een chaotische wirwar van blokken, met de dood tot gevolg.
Eén nacht bestaat vaak uit meerdere puzzels, en eindigen allen met een 'eindbaas'. In de normale dungeons zal de onderste rij blokken steeds naar beneden vallen, waardoor enige haast bij het oplossen van de puzzels is geboden. De final-dungeons van iedere nacht is waar het spel echt intens wordt. Hier wordt je op de hielen gezeten door één van de eindbazen, waarbij je letterlijk en figuurlijk tot het randje moet gaan.
Het puzzelgedeelte vond ik ontzettend verslavend en is, als hoofdingrediënt voor de game, zeker geslaagd. Een paar minpuntjes: wanneer je aan de achterkant van de toren 'hangt' worden je controls omgedraaid; rechts wordt dan links en links wordt dan rechts. Het bewegen rondom hoeken maakt dit nogal onnodig ingewikkeld. Daarnaast draait ook de camera niet volledig mee, wat het lastig maakt om jezelf aan de achterkant van de toren te navigeren. Ook kunnen de controls tot kleine frustraties leiden, waarbij je per ongeluk aan een rand komt te hangen, of erger... Maar dit zijn slechts kleine minpuntjes.
Tussen al het gepuzzel door breng je dus de meeste tijd door in de bar. Hier kan je gesprekken voeren met de overige klanten om zo meer informatie te ontfutselen. Op je mobiele telefoon ontvang je SMS'jes, onder meer van Katherine en Catherine. Deze SMS'jes kun je beantwoorden. Door te kiezen uit diverse tekstregels zijn er verschillende antwoorden mogelijk. Je antwoorden hebben op deze manier weer direct invloed op het 'karma systeem'. Dit systeem bepaalt de uitkomst van het verhaal (het spel bevat meerdere eindes). Gedurende het spel bepaalt het karma systeem hoe Vincent op een situatie reageert. Helaas heeft dit enkel invloed op de gedachten van Vincent en niet zozeer op het verloop van de scene.
Catherine bevat voldoende extra content om je ook na je eerste speelbeurt bezig te houden. Zoals gezegd zijn er meerdere eindes, afhankelijk van je keuze's en het karma systeem. Daarnaast bevat het spel een lokale multiplayermodus waarin je samen met iemand alle dungeons uit de story mode kunt beproeven, en de 'Babel' -mode, een soort arena -modus waarin je zo hoog mogelijk dient te klimmen rekening houdend met twee factoren; het aantal stappen en je tijd.
Een unieke game als Catherine komt niet vaak voorbij. Ik kwam de afgelopen dagen dan ook met de grootste moeite achter mijn TV vandaan. Het is een compleet pakketje met een intrigerend verhaal, uitmuntende dialoog en aanstekelijke gameplay; wie had gedacht dat schuiven met blokken zo leuk en verslavend zou kunnen zijn!






Het spel is inderdaad minder moeilijk dan dat ze doen vermoeden (ook op Normal gespeeld). Pittige puzzelaar, maar hardcore is iets anders. Hoewel ik het in stage 6 niet zonder een item kon heb ik het op die ene keer na zonder gedaan, dus ik kon het mezelf nog een stuk moeilijker maken.
Verder heb ik weinig toe te voegen aan de review van Winkelwagentje, behalve dat de setting en het verhaal voortreffelijk uitgewerkt zijn en dit voor mij juist het hoofdingrediënt van de ervaring was - ik keek er constant naar uit om te zien hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen.
Kort samengevat: Catherine is een pittige puzzelaar met een volwassen Persona plot, en ik twijfel er niet over dat die combinatie voor veel gebruikers hier goed werkt.

Vond alleen de hele Golden Playhouse presentatie een beetje vervelend, trouwens.
ik kan er niet zoveel over zeggen.
ik wil het wel een keer spelen.
Alleen die keuzes dat je moet maken in dat biechthokje vind ik leuk.
Er zijn wel 8 verschillende endings van het spel.

Een herinstallatie van je PS3 verhelpt het probleem. Na de herinstallatie de taal instellen op Engels, het spel opstarten zodat de Engelse trophy-lijst wordt geïnstalleerd en vervolgens synchroniseren met de server.
Edit: Een beetje een lapmiddel; maar volgens mij krijg je de Engelse trophies wel te zien wanneer je ze vergelijkt met iemand.
Zal ook meteen even de taal op Engels zetten, want die staat op Nederlands inderdaad.