Catherine (2011)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus, Deep Silver en Sega

In Catherine kruipt de speler in de huid van Vincent Brooks. Deze 32 jarige jongen houdt van het leven en drinken met vrienden, maar zijn vriendin Katherine wil dat hij zich meer bindt. Als hij dan op een dag de 22 jaar oude Catherine ontmoet, lijkt hij vanaf dat moment in een wazige droom terecht te komen, waar moorden centraal staan. Later blijkt dat er ergens anders iemand op gruwelijke wijze is omgebracht. Zou dit in verband kunnen staan met Vincent's dromen?

Valt best tegen eigenlijk. Visueel ziet het er tof uit, maar de controls waren veel te soepel en ik had niet het idee een game te spelen eigenlijk. Veel lange cutscenes en game onderdelen lijken tot nu toe nog niet zo boeiend.

AvMerode
Dat Action / Adventure snap ik niet helemaal, het is een puzzel game met een verhaal en wat extra's in de game-play.
Ben gek op puzzel games maar deze schijnt demons souls pittig te zijn (of zelfs nog moeilijker).

Via youtube was een Engelsman de normal mode aan het spelen, maar hij moest het op easy zetten zo moeilijk is het.
Hou van pittig, maar japanners gaan altijd wat te ver met moeilijkheidsgraad.

kiriyama
Haha zeg dat. Zelfs in Japan vonden ze hem zo moeilijk dat Atlus er via een patch een 'Super Easy Mode' bij hebben gedaan. En als Japanners hem al te moeilijk vinden...

Ik weet overigens nog niet of ik hem wel ga halen. Verhaal en sfeer spreken me erg aan, maar de gameplay ziet er niet echt als mijn ding uit. Een hele game lang blokken verschuiven lijkt me snel saai worden.

Vind de lengte van de cutscene's wel meevallen. Script en voicework zijn werkelijk top, dus zo'n cutscene kijkt lekker weg nadat je je nagels stuk hebt gebeten op één van de 'nightmares'. Het puzzelsysteem is behoorlijk diep en, soms op het frustrerende af, moeilijk. Zeker de final-dungeons. Staat dan weer tegenover dat je in 'normal' -mode je acties een x-aantal keer ongedaan kan maken, zodat een fout niet helemaal fataal is.

Tussen de puzzels door lekker in de bar rondhangen, beetje socializen, sms'jes sturen naar Katherine én Catherine. Spel weet een goede balans te vinden tussen deze Persona-style gameplay en de puzzelsegmenten. Het spel is daarnaast ook nog eens erg verhaalgedreven, wat net dat extra zetje kan geven om door een taaie dungeon heen te komen.

Voor PS3 owners: import approved. Ook goed nieuws voor 360 owners, want Deep Silver gaat het spel in Europa op de markt brengen.

avatar van LimeLou
Ik kijk al uit naar je review.

kiriyama
Hoe zit het nu met je levens? In een gameplay filmpje zag ik dat je een x aantal levels hebt. Wat gebeurt er nu precies als je op nul raakt? Gaat het hele spel dan over? Of kan je vanaf dan geen enkele fout meer maken?

Door de (naar het schijnt) absurd hoge moeilijkheidsgraad ben ik nog steeds aan het twijfelen of ik hem wel moet/wil aanschaffen.

Als je naar beneden klettert verlies je een leven en begin je weer onderaan de toren (of met een beetje geluk halverwege een checkpoint). Wanneer je levens op zijn ga ik ervan uit dat je een definitieve 'game over' krijgt en je mag herbeginnen vanaf je laatste save. Zelf nog niet meegemaakt, maar dat zal ongetwijfeld in de moeilijkere dungeons nog gaan gebeuren.

Tussen alle puzzels door bevindt zich een save-point, dus geen nood aan de man. Al kan je tijdens het intense gepuzzel wel snel een hoop levens verliezen, zeker als je even geen oplossing meer ziet.

Pfoe, ik heb 'm na een lang weekend inmiddels uitgespeeld. Voor een game van Team Persona is het spel wat aan de korte kant, korter dan ik had verwacht. Na zo'n 15 uur was ik er doorheen. Ik heb 'm zelf uitgespeeld op de 'Normal' mode en moet gelijk maar een gerucht uit de wereld helpen; het spel krijgt het stempel mee een ontzettend hoge moeilijkheidsgraad te hebben, maar dit valt reuze mee. Sommige dungeons zijn pittig, en soms zelfs frustrerend, maar het is tenslotte een puzzelgame, waarbij wordt geacht dat je je brein aan het werk zet. Puzzelfanaten komen aan hun trekken, het hap en snap -publiek, dat zich niet wil laten beproeven op doorzettingsvermogen, laat Catherine maar beter aan zich voorbij gaan.

Laat ik mijn review alvast maar met een positieve noot beginnen door Atlus te bedanken voor het lokaliseren van deze game. De lokalisatie is voortreffelijk, de voice-acting is 'spot-on' en alles, tot de menu's aan toe, ziet er piekfijn uit! Daarnaast ben ik blij dat ik deze game, waar ik sinds de aankondiging naar heb uitgekeken, heb mogen gamen. En '-oh boy' was het de moeite waard! Storytelling zoals in Catherine kom je in hedendaagse games nog maar weinig tegen. Het spel verweeft een mystery thriller, welke zich kan meten met de betere anime's, met een zeer verslavende puzzelgame.

In het spel stap je in de schoenen van Vincent Brooks. Vincent heeft al sinds jaar en dag een relatie met zijn jeugdliefde Katherine en is tevreden met zijn rustige leventje, wat voornamelijk bestaat uit werken, slapen en met zijn vrienden in de kroeg hangen. Wanneer Katherine aandringt om een stapje verder te gaan raakt Vincent in paniek. Op een eenzame kroegavond komt de 'lichtelijk aangeschoten' Vincent in aanraking met de jonge blonde Catherine. De consequenties van deze ontmoeting worden de volgende morgen pijnlijk duidelijk wanneer hij naast Catherine wakker wordt. Vanaf hier belandt Vincent van het ene in het andere dilemma. Het feit dat hij zijn vriendin bedrogen heeft valt hem zwaar, en hij is dan ook vastbesloten om er iets aan te doen. De jonge Catherine laat zich echter niet zomaar afwimpelen. Wanneer Vincent last van nachtmerries krijgt, valt het verhaal van de ene in de andere bizarre wending. Wie is de mysterieuze Catherine?

Het verhaal wordt verteld aan de hand van mooie cutscene's (mede het werk van Studio 4°C). en ingame conversaties. Het spel speelt zich af van dag tot dag, waarbij Vincent zich overdag bezig houdt met het overpeinzen van zijn zonden, rondhangen in de bar en het verzamelen van informatie over de vreemde nachtmerries waar hij 's nachts in belandt. In deze nachtmerries wordt hij, samen met anderen, op de proef gesteld door een mysterieuze persoon. iedere nacht moet hij een deel van een toren beklimmen en een aantal proeven afleggen, waarbij hij in de laatste proef wordt achtervolgt door iets angstaanjagend uit zijn dagelijkse leven.

Deze proeven vormen het puzzelgedeelte van het spel. Hierin dien je de top van een de toren te bereiken, wat je voor elkaar moet zien te krijgen door het verschuiven van blokken. De puzzels beginnen eenvoudig, maar worden al snel complexer, waarbij het van belang is dat je diverse technieken onder de knie krijgt. Iedere nacht wordt er een nieuw component aan de puzzels toegevoegd. In de latere dungeons krijg je zodoende te maken met een heel scala aan verschillende blokken, en is het van belang de consequenties van je actie goed in het oog te houden. Een klein foutje kan je uiteindelijk doen belanden in een chaotische wirwar van blokken, met de dood tot gevolg.

Eén nacht bestaat vaak uit meerdere puzzels, en eindigen allen met een 'eindbaas'. In de normale dungeons zal de onderste rij blokken steeds naar beneden vallen, waardoor enige haast bij het oplossen van de puzzels is geboden. De final-dungeons van iedere nacht is waar het spel echt intens wordt. Hier wordt je op de hielen gezeten door één van de eindbazen, waarbij je letterlijk en figuurlijk tot het randje moet gaan.

Het puzzelgedeelte vond ik ontzettend verslavend en is, als hoofdingrediënt voor de game, zeker geslaagd. Een paar minpuntjes: wanneer je aan de achterkant van de toren 'hangt' worden je controls omgedraaid; rechts wordt dan links en links wordt dan rechts. Het bewegen rondom hoeken maakt dit nogal onnodig ingewikkeld. Daarnaast draait ook de camera niet volledig mee, wat het lastig maakt om jezelf aan de achterkant van de toren te navigeren. Ook kunnen de controls tot kleine frustraties leiden, waarbij je per ongeluk aan een rand komt te hangen, of erger... Maar dit zijn slechts kleine minpuntjes.

Tussen al het gepuzzel door breng je dus de meeste tijd door in de bar. Hier kan je gesprekken voeren met de overige klanten om zo meer informatie te ontfutselen. Op je mobiele telefoon ontvang je SMS'jes, onder meer van Katherine en Catherine. Deze SMS'jes kun je beantwoorden. Door te kiezen uit diverse tekstregels zijn er verschillende antwoorden mogelijk. Je antwoorden hebben op deze manier weer direct invloed op het 'karma systeem'. Dit systeem bepaalt de uitkomst van het verhaal (het spel bevat meerdere eindes). Gedurende het spel bepaalt het karma systeem hoe Vincent op een situatie reageert. Helaas heeft dit enkel invloed op de gedachten van Vincent en niet zozeer op het verloop van de scene.

Catherine bevat voldoende extra content om je ook na je eerste speelbeurt bezig te houden. Zoals gezegd zijn er meerdere eindes, afhankelijk van je keuze's en het karma systeem. Daarnaast bevat het spel een lokale multiplayermodus waarin je samen met iemand alle dungeons uit de story mode kunt beproeven, en de 'Babel' -mode, een soort arena -modus waarin je zo hoog mogelijk dient te klimmen rekening houdend met twee factoren; het aantal stappen en je tijd.

Een unieke game als Catherine komt niet vaak voorbij. Ik kwam de afgelopen dagen dan ook met de grootste moeite achter mijn TV vandaan. Het is een compleet pakketje met een intrigerend verhaal, uitmuntende dialoog en aanstekelijke gameplay; wie had gedacht dat schuiven met blokken zo leuk en verslavend zou kunnen zijn!

avatar van LimeLou
Fantastische review, Winkelwagentje Nu heb eindelijk een volledig beeld van deze game.

avatar van Marcellussss
Uitstekende review. Ga zo even de demo proberen. Waar heb jij hem gekocht?

Erg chille review idd, zo'n beetje precies wat ik wilde horen . En een euro release .

avatar van Marcellussss
Net de demo gespeeld. Om de Studio 4C cutscenes alleen moet en zal ik dit hebben. Gameplay zelf is verrassend leuk en uitdagend voor zoiets simpels als dit. Direct besteld.

Studio 4C

avatar van Marcellussss
In twee avonden (zo'n 13 uur gameplay) uitgespeeld en dit zal niet de eerste keer zijn. Deze houd je achter je tv gekluisterd. Je bent gewaarschuwd.

Het spel is inderdaad minder moeilijk dan dat ze doen vermoeden (ook op Normal gespeeld). Pittige puzzelaar, maar hardcore is iets anders. Hoewel ik het in stage 6 niet zonder een item kon heb ik het op die ene keer na zonder gedaan, dus ik kon het mezelf nog een stuk moeilijker maken.

Verder heb ik weinig toe te voegen aan de review van Winkelwagentje, behalve dat de setting en het verhaal voortreffelijk uitgewerkt zijn en dit voor mij juist het hoofdingrediënt van de ervaring was - ik keek er constant naar uit om te zien hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelen.

Kort samengevat: Catherine is een pittige puzzelaar met een volwassen Persona plot, en ik twijfel er niet over dat die combinatie voor veel gebruikers hier goed werkt.

avatar van Starmaster501
Is dit hele spel nou alleen die blokken verschuiven en naar boven komen? En oke de bar tussendoor.

avatar van LimeLou
Je moet ook socializen, keuzes maken. En dat blokken verschuiven ziet er anders best spannend uit hoor

avatar van Marcellussss
In essentie is het niet meer dan dat ja, maar alles is tot in de puntjes verzorgd en uitgewerkt en de combinatie werkt verrassend verslavend.

Vond alleen de hele Golden Playhouse presentatie een beetje vervelend, trouwens.

avatar van LimeLou
Liever simpel en sterk dan onnodig ingewikkeld dan maar

avatar van 666Skulldragon
hmmmmmmm ik weet het niet.
ik kan er niet zoveel over zeggen.
ik wil het wel een keer spelen.

avatar van TonyTHorror
Het is eigenlijk geen game die je 'eventjes gaat spelen'....maar dat heb ik toch gedaan. Eerste indruk is overweldigend! Storyline boeit meteen en stylewise is het dé verrassing van de laatste jaren. Wellicht dat ik hem vanavond weer meeneem om er nog wat uurtjes in te pompen zondag, want het is geen titel die je zomaar laat liggen eenmaal je hem kent.

avatar van LimeLou
Veel plezier ermee Lijkt me zelf ook een topgame.

veel plezier

avatar van 666Skulldragon
ik heb het spel bij iemand gespeelt en het is best wel een lastige spel.
Alleen die keuzes dat je moet maken in dat biechthokje vind ik leuk.

avatar van 666Skulldragon
De verhaallijn is geweldig, en de cutscenes zijn top en het is eigenlijk meer een anime filmpje dan een spel om eerlijk te zeggen.
Er zijn wel 8 verschillende endings van het spel.

avatar van LimeLou
Het is gewoon een game hoor, Dejan Het heeft gewoon erg veel focus op stijl.

Heb het ook aangeschaft en momenteel aan het spelen, en het verhaal is verfrissend nieuw (voor games tneminste). Alleen lijkt de moeilijkheidsgraad in de meeste reviews niet overdreven...

Vreemd, ik heb een Amerikaanse import maar al mijn trophies zijn in het Japans. Met een beetje gepuzzel kan ik het misschien wel ontcijferen middels een trophy guide maar onhandig is het wel. Is dit op de één of andere manier nog naar het Engels te zetten? Iemand een verklaring waarom het in het Japans staat? Neem toch aan dat alle Amerikaanse gamertjes normaal gesproken ook niet op Japanse teksten zit te wachten.

avatar van Naomi Watts
Staat de taal van je ps3 op Nederlands? Er zijn namelijk geen Nederlandse trophy titels dus pakt ie de Japanse. Als je de taal even switched naar engels zou het verholpen moeten zijn. De enige verklaarbare reden denk ik (of een mislukte kopie), even nagevraagd bij een Amerikaanse gamer en die heeft er geen last van.

De taal switchen gaat niet meer helpen vrees ik. Zodra je het spel voor de eerste maal opstart wordt je trophy-lijst geïnstalleerd. Als er geen trophy lijst in het Nederlands is wordt de oorspronkelijke - in dit geval Japanse - lijst geïnstalleerd. Ik heb het ook twee maal gehad, bij Catherine en BlazBlue. Mijn PS3 staat daarom standaard op Engels, ook vanwege het selecteren van de juiste soundtrack bij sommige games, zoals inFamous.

Een herinstallatie van je PS3 verhelpt het probleem. Na de herinstallatie de taal instellen op Engels, het spel opstarten zodat de Engelse trophy-lijst wordt geïnstalleerd en vervolgens synchroniseren met de server.

Edit: Een beetje een lapmiddel; maar volgens mij krijg je de Engelse trophies wel te zien wanneer je ze vergelijkt met iemand.

Thanks voor de adviezen. De PS3 opnieuw installeren lijkt me teveel van het goede, daarvoor ben ik te weinig een echte trophy hunter. Ik zal dadelijk eens kijken of het helpt als ik ze vergelijk met iemand.

Zal ook meteen even de taal op Engels zetten, want die staat op Nederlands inderdaad.