Catherine (2011)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus, Deep Silver en Sega

In Catherine kruipt de speler in de huid van Vincent Brooks. Deze 32 jarige jongen houdt van het leven en drinken met vrienden, maar zijn vriendin Katherine wil dat hij zich meer bindt. Als hij dan op een dag de 22 jaar oude Catherine ontmoet, lijkt hij vanaf dat moment in een wazige droom terecht te komen, waar moorden centraal staan. Later blijkt dat er ergens anders iemand op gruwelijke wijze is omgebracht. Zou dit in verband kunnen staan met Vincent's dromen?

avatar van CynicalMarvin
Komt een remake (Persona Central) van naar PS4 en Vita (Vita Lives). Very excited! Catherine kwam uit rond de tijd dat ik ATLUS style games begon te waarderen, vooral de J RPGS dan. Maar deze game had ik gemist, en het was vrij lastig om deze game de afgelopen 2 jaar te bemachtigen.

Overall nog steeds tegen het principe van re-releases, maar ik lieg als ik zeg dat ik hier niet naar uitkijk. Ik hou het bij het excuus dat we nog niet weten of het nou echt een re-release wordt, of ook een re-make...

Edit: Officiële Site is ook online.

CynicalMarvin, ik had toch liever een helemaal nieuw verhaal. Compleet nieuw game met een andere twist etc. Ik beschouw Catherine als een geniaal spel, zeker qua unieke sfeer, maar opnieuw spelen met betere graphics hoeft voor mij niet.

Nu begin ik er toch zin in te hebben. Dit lijkt veel meer te worden als een simpele remaster. Niet enkel komt er een nieuw personage bij (RIn) dat zich blijkbaar heel goed in het oude verhaal past, maar aan de gameplay zelf is ook gesleuteld. Voornamelijk de moeilijkheidsgraad, die bij het europese origineel enorm hoog was (Japanse versie zou nog erger zijn) zou hier aangepast zijn. Ook comfort-funkties zoals terugspringen, en bij een check-punt verder gaan na het afleven etc.
Wordt leuk!

Vond de difficulty juist precies goed bij de base game, enkel die babel levels echt niet te doen.
Die moest je met z'n tweeën proberen dacht ik, maar nooit een goede stairclimbing-partner gevonden .

Squall Lionheart schreef:
die laatste paar levels heb ik wel bloed, zweet en tranen gelaten. Heel vaak opnieuw moeten proberen, goede was dat het allemaal voorbepaald was en geen random levels. Maar 1 fout was vaak al genoeg. Als ik het me goed herinner.

De spec-ed is binnen, en wat een prachtige soundtrack heeft dit game! Alles ingespeeld door serieus gedreven musikanten, prachtige jazz en acid-jazz, echt subliem.

Berichten verplaatst naar Catherine: Full Body (2019)

Niet veel toe te voegen wat ik niet al in de Full Body recensie zei. Leuk om eens het origineel gedaan te hebben en daarmee het contrast met Full Body te ervaren. Het origineel is moeilijker en heeft gemiddeld minder herspeel waarde ivm het gebrek aan het leuke Remix mode, het 3e character Rin of het lagere aantal eindes. Maar voor wat het is, zit het origineel nog steeds sterk in elkaar!

Catherine blijft een one-of-a-kind game die een uniek verhaal combineert met een uniek spel, en beiden aspecten sterk uitvoert. Als het origineel iets gemiddeld beter doet dan Full Body is dat het verhaal een betere structuur heeft. Rin springt op een bepaald punt uit het verhaal (of Catherine en Katherine springen er op een bepaald punt uit), wat het verhaal van Full Body een beetje vreemd maakte rond het einde. In het origineel is het een duidelijk geheel met goed begin, midden en einde, ongeachte welke keuzes je maakt.

Qua gameplay gaat mijn voorkeur naar Full Body, die je meer vergeeft voor het maken van fouten. Als je bv in het origineel geraakt wordt door spikes, verpletterd wordt of van de rand wordt afgeduwd dan ben je Game Over. In Full Body kun je dan nog gebruik maken van een undo. Dit is vooral prettig als je steeds bovenaan verliest en niet elke keer bij het checkpoint opnieuw moet beginnen. Verder zijn er wat slice of life verbeteringen in full body zoals dat de camera gunstiger is en laadtijden korter zijn, al zitten deze merendeels prima in elkaar bij Catherine.

Niet de versie die ik zou aanraden boven Full Body, maar als je Full Body goed vind is het leuk vind om het origineel ook eens gedaan te hebben om het contrast te zien.