Sonic the Hedgehog 2 (1992)

Alternatieve titels: 3D Sonic the Hedgehog 2 | SEGA AGES: Sonic the Hedgehog 2

Sega Mega Drive/Genesis / Arcade / Sega Saturn / PC / Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox / Mobile / Nintendo Wii / Xbox 360 / PlayStation Portable / PlayStation 3 / Nintendo DS / Apple iOS / Android / Nintendo 3DS / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Sonic Team, Digital Eclipse, Backbone, Creative Assembly, M2 en Headcannon
Uitgegeven door Sega en Electronic Arts

Dr. Robotnik is weer terug en heeft wederom een plan om de wereld te veroveren. Hij volgt Sonic naar zijn vakantiebestemming: Westside Island. Daar gaat hij op zoek naar de Chaos Emeralds om zijn Death Egg oorlogsschip op te laden. Sonic zal dit tegen moet houden maar dit keer is hij niet alleen: de vos met de dubbele staart Tails zal hem helpen.

Erg leuk vervolg op de klassieker van Sega. Er zijn een aantal veranderingen die het net wat anders maken. Vooral de special stages vond ik indrukwekkend hier, een soort 3D achtbaan waarin je ringen moet verzamelen om door te gaan. Aan het eind kan je dan een Chaos Emerald verwachten. Als je die allemaal hebt kan je zelfs in Super Sonic veranderen. Dan krijgt Sonic een geel kleurtje en een punk kapsel en ben je onsterfelijk, behalve als je geplet wordt of in een bodemloze afgrond valt.

Ook is hier een multiplayer optie die best leuk is. Je kan dan verschillende werelden in split screen spelen. Op het eind krijg je dan punten voor het aantal ringen dat je hebt gepakt, het aantal tv's die je hebt geopend enz. Wie de meeste punten heeft wint.
Ook heb je een soort van coop mode. Iemand bestuurt dan Sonic en iemand anders Tails. Tails is dan een soort van slaafje en kan ringen pakken en vijanden vernietigen maar niet besluiten waar je heen gaat. Erg origineel en het werkt erg goed.

De eindbaas is trouwens erg moeilijk hier. Je hebt geen ringen dus elk verkeerd getimede sprong kan fataal zijn. Een echte uitdaging.

avatar van Kos
Kos
Oh mijn god, zo afschuwelijk verslavend was dit. .

Sonic, blijft leuk en knap bedacht, en inderdaad verslavend.

avatar van Ravenstein
Sonic the Hedgehog was en is een klassieker en een leuk spel, maar dit tweede deel was pas écht erg goed!!

Absoluut verslavend en onmisbaar voor alle eigenaars van een Megadrive.

Zo'n game kan enkel maar een 4,5 verdienen!!!

Game_Kaza
Aparte game. Sonic is snel en je kan bij bijna elke Sonic game als een gek door het level gaan.

Dit was de eerste en de enige 2D Sonic game die ik ooit speelde en ik was zeer tevreden. Speelde somige levels extra vaak omdat het niet verveelde.

Een game die het herspelen wel waard is. Tip: het is niet slim om in een onbekend level meteen de volle snelheid te nemen.

4 sterren.

avatar van Bahamut Zero
De meest verslavende Sonic die ik ooit gespeeld heb. Heb hem alleen nooit uitgespeeld dankzij de ontbreking van een save game file.

/Bahamut Zero

Dit is nog eens een spel! Met 5 man voor een kleine tv en spanning tot en met Eveneens nooit uitgespeeld, die levels bleven maar komen! Weet iemand het aantal van de levels?

Goos schreef:

Ben ondertussen wel wat verder gekomen maar nog steeds niet uitgespeeld. Wie weet hier het antwoord op? Is de Robotnic die na de mechanische Sonic komt de eindvijand misschien?

geweldig vervolg ontzettend veel gespeeld ook leuke 3d bonus banen meerdere malen uitgespeeeld .maaar blijft leuk om te spelen.

avatar van Bahamut Zero
Nou, heb deze een tijdje terug dan toch uitgespeeld. Het spel liep al op zijn einde toen ik er mee op hield De eindvijanden was me toch iets te makkelijk. Maar voor mij blijft het de beste Sonic ooit omdat de levels leuk, snel en uitdagend zijn. Vooral de laatste wereld vondt ik er leuk om te spelen. Inmiddels dus toegevoegd aan mijn 'uitgespeeld' lijstje.
De stem van 4,5* blijft staan, want de eindvijand was me toch iets te makkelijk, ook de 2 player mode vondt ik niet echt geweldig. Met zijn 2en time attack was gewoon niet leuk... Met zijn 2en de single player uitspelen werkte gewoon niet omdat je dan synchroon moet bewegen met je speelgenoot. Daar hadden ze dus nog wat aan kunnen verbeteren.

Geweldige Sonic game, waarbij me vooral de goede soundtrack is bijgebleven.

0,5
Had altijd zo'n hekel aan dit spel.

Leidenaar187 schreef:
Had altijd zo'n hekel aan dit spel.

Omdat?
Aan je stemmenlijst te zien heb jij een hekel aan elk spel wat op een gemiddelde van 4,00 of hoger staat.
Geef toe man, dit spel kon je amper haten. Misschien dat je er weinig aan vond maar dan blijven er nog altijd genoeg goeie dingen over om dit spel goed te beoordelen. Zoals de graphics die onder zeer snelle omstandigheden mooi bleven. Kom jij maar eens met een goed argument, of verwijder je stem...

avatar van davidov
Lelijke graphics

Alleen hier al aan kan ik je niet meer serieus nemen.
1992 en dit slechte graphics? Dan heb je er of de ballen verstand van OF je hebt een persoonlijk probleem met Sonic. Graphics waren in vergelijking met andere games rond die tijd dik in orde, en met de snelheid waarmee ze geproduceerd moesten worden een hele prestatie.

En dan spanning en verhaal
Ken jij een 2d platformer uit die tijd die wel een sterk verhaal had? Dat verder gaat dan prinses/object X redden en spanning die verder gaat dan een eindbaas met een deuntje?

Wat een kul-argumenten . Zeg dan de gameplay past niet bij de opzet van het spel, het spel is slecht uitgewerkt, half af, zit vol met bugs, niks origineels of vernieuwends, gemakszuchtig game design, veel te korte speelduur, onlogische beslissingen in het verhaal....

Maar nu klinkt het even bizar als een Disney-klassieker belonen met -,5* omdat de eenvoudige tekeningen, simpel verhaal en kinderlijke spanning je niet konden bekoren. Tja dan keek je ook op de verkeerde plek

0,5
Ik lees je bericht niet eens omdat het me niks kan schelen wat je mening is.

avatar van Evil Eye
1,0

shadowmaster100
Evil Eye schreef:

ehmmmm waarom dan?

als je een opmerking maak,geef dan ook een verklaring ervoor

avatar van Mega Man
Lelijke graphics,geen spanning,slechte verhaallijn,enz enz

Probeer je nu gewoon een beetje aandacht te trekken hier of wat? Hoe sneu kun je zijn om een klassieke 2D platformer de grond in te boren omdat het niet zo mooi is als bijvoorbeeld Modern Warfare 2. Heel subtiel. En een simpel verhaal? Welke platform-game heeft dan wel een oscar-waardig plot als ik vragen mag? Geen spanning? Was het de bedoeling dat het een thriller zou worden dan? Sonic and the Forbidden Dungeon of zoiets?

PS: En nee, ik ben geen Sonic fan. Ik ben wel een fan van games in 't algemeen. Maar jouw post is gewoon een beetje crap. Evenals die van de heer Eye. Maar dat is inmiddels ouwe koek aan 't worden.

avatar van davidov
@ Mega Man: Ben het volledig met je eens.... maar idd zoals je al zegt, oud verhaal voor een aantal users...
Leidenaar187 schreef:
Ik lees je bericht niet eens omdat het me niks kan schelen wat je mening is.

Whaha, wat een stakker.
Alsof men uberhaupt in kortzichtige posts van jou geinteresseerd is you made my day haha.

Nope mooi gezegd Mega Man, blijkbaar zijn sommige mensen zo erg gewend aan games van vandaag dat men denkt dat er geen enorme veranderingen hebben plaatsgevonden in 20 jaar...

Ben overigens benieuwd hoe het zal bevallen om een nieuwe 2-d sonic te besturen binnenkort. Kijken of dat even goed bevalt als bij andere classics zoals mega man recent heb ik begrepen... en of het spel nogsteeds zo'n gebrek aan verhaal en graphics heeft

avatar van steffengamer
Evil Eye schreef:
vreselijk spel dit

volgens mij heb je geen enkel spel gespeeld die je beoordeeld, omdat jou reacties echt bullshit zijn, ga sparen voor een spelletje en kom dan terug met je reacties

Lelijke graphics,geen spanning,slechte verhaallijn,enz enz

Aah gossi... Iedreen kreeg vroeger een nintendo of een sega.. en jij moest het doen met een aktiepop.. en dit is je wraak ?:P
wat lief (K)

steffengamer schreef:

avatar van W B
W B
Op de Sega Master System was dit toch wel een briljant spel. Niet alleen met Sonic, maar ook met Tails kon je spelen. Beiden hadden weer andere kwaliteiten en het spel was niet minder dan deel 1. Erg leuk...

avatar van yurrenstein12
De beste Sonic game voor de Sega Mega Drive. Ik heb dan wel geen Mega Drive, maar ik heb het spel gespeeld op een emulator voor de PC. Zeer verslavend spel dit, erg leuk.

Wie dit n slecht spel vindt is wat mij betreft compleet gestoord.
De graphics waren briljant voor die tijd en net zoals zijn voorganger waren de sfeer, de levels (met die vette skyline achtergronden en industriële playgrounds) en de muziek briljant.
De game haperde bij splitscreen mode wel n beetje maar dat valt in het niet bij de genialiteit van deze game.
Sonic 2 rules!

Vooral als iemand al zijn ringen kwijt raakte. Daar kon de Megadrive niet echt mee overweg in 2 player mode.

SouthParkFan
Perfect. Dat is dit spel. Tails is een geweldig personage en alle eindbazen zijn cool. Al kon ik de laatste nooit verslaan, Metal Sonic is zo moeilijk!

Blijft een goede game,niks op aan te merken. Ik speel hem nog geregeld (op de ps3 weliswaar).

avatar van thoyouknow1980
Uitstekende platformer
Als kind grijs gespeeld,en hij is nog steeds leuk om te spelen

avatar van Sateck
Toch stiekem wel erg leuk: Al die retro emulators op de Nintendo Switch. Zo kan ik rustig in handheld mode oude klassiekers ontdekken. Zo ook deze Sonic. Mijn eerste Sonic. Ik ben opgegroeid met Nintendo, de Playstation is er later bijgekomen. Maar ook de Dreamcast heb ik in bezit gehad. Een top console! Maar nooit een Drive/Genesis.

En de game, nou, die viel mij niet mee. De graphics zijn mooi. Maar de gameplay deugde mij niet. Bij simpele sprongen had ik al de grootste moeite. Iets wat ik met Mario eigenlijk nooit heb. En dat voor een game uit 1992. Dat had toch beter gemoeten? Ook vond ik deze game wel heel erg kort. Na 2 uurtjes was ik er wel doorheen. De levels waren leuk, maar erg onoverzichtelijk. De boss fights worden ook nergens heel tof.

Maar evengoed prima vermaakt. En ik snap dat mensen hier begin jaren '90 lekker zoet mee waren. Maar voor mij is dit zeker geen klassieker. 3*