Hmm, het moet van Rollercoaster Tycoon 2 geleden zijn dat ik 50+ gespeelde uren haalde in een week tijd ^^, Is dan ook een bouw-sim en daar hou ik eigenlijk wel van
Hoorde dat dit vierde deel wat minder ontvangen werd door een tekortkoming in verandering ten opzichte van het derde deel, maar die heb ik nooit gespeeld dus daar heb ik geen last van.
Ik ben begonnen met een sandbox game om de mechaniek van het spel wat te leren kennen. Hetgeen ook wel nodig was want ik kreeg al vrij snel op mijn donder
In het begin is het belangrijk om snel te verliezen om simpelweg opnieuw te beginnen. Zo kun je gauw een nieuwe benadering uitproberen want anders zit je misschien tien uur vast in éénzelfde map die geplaagd word door die ene, vervelende constructie fout in je bouwplan.
Na een uurtje of tien verdeeld in drie verschillende mappen wist ik een beetje hoe een game op gang te trekken en kon daarna met veel plezier je tropische eilanden verder van grondstoffen leegzuigen en de samenleving optimaliseren. In de campaign mode krijg je erg netjes de verschillende eilanden aangeboden, elk met hun eigen uidagingen dus het speelt lekker weg.
Dat is toch wel het voornaamste aandachtspunt in tropico. Groter is niet noodzakelijk beter, maar alles moet zo organisch mogelijk verlopen. Ook kun je in het begin nogal de indruk hebben dat je eiland-peeps erg doelloos rondlopen, maar dat heb je wel altijd bij dit soort games. Ja, uw construction workers gaan per auto naar een bouw-site, maar vanaf dat ze honger hebben, moe zijn, zich vervelen, ... keren ze te voet terug naar waar ze heen willen.
Daarmee verlies je dus heel veel tijd en je zou de schuld op een slechte AI kunnen schuiven maar nee, het is juist zo leuk om te ontdekken hoe je peeps redeneren en wat hun noden zijn.
Zo leer je dus vrij snel dat een parkeergarage als aller eerst moet gebouwd worden voor er iets anders neergeplaats wordt
En ook al is het zeer belangrijk het eiland te verkennen naar grondstoffen en gewassen, het is aan te raden om je gebouwen in trosjes bij elkaar te bouwen zodat je peeps zo weinig mogelijk tijd verliezen.
Je peeps kunnen dan ook heel wat aan, en je kunt ze perfect als bosjesmensen op je eiland laten ronddolen terwijl je ze onderdrukt. Maar als je dan ziet hoe organisch je je eigen tropisch eilandje hebt kunnen laten openbloeien en alle fracties en inwoners zo tevreden mogelijk zijn, dan geeft dat toch een stevige glimlach op m'n smoel
Het is ook gewoon zo zen om te spelen, je kunt eindeloos rondturen op je eiland, bij je peeps, bij je economie, bij je politiek, bij je industrie en wat niet, om nog maar te zwijgen over de vele moeder natuurlijke rampen die je bij schering en inslag op je smoel terecht komen. Kwestie van er een verrassingselement in te houden. It's fun man, it's fun ^^,