
BioShock Infinite (2013)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Shooter
single player / online
Ontwikkeld door Irrational
Uitgegeven door 2K
BioShock Infinite speelt zich af in 1912. De onderwateromgevingen van Rapture worden ingeruild voor de vliegende stad Columbia. Als speler kruip je in de huid van Booker DeWitt, die in Columbia op zoek gaat naar de vijftien jaar eerder gekidnapte Elizabeth. Deze dame beschikt over speciale krachten en Booker moet haar beschermen tegen mensen die op haar krachten uit zijn. Hij krijgt naast wapens ook de beschikking over speciale vaardigheden die gebruik maken van de elementaire krachten.
- nummer 231 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=qjer5bs8WLc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Tja, met een demo van twee jaar geleden kun je wel verwachten dat er dingen anders zijn. De game moet dan nog 2 jaar ontwikkeld worden en dan kunnen er dingen veranderen. In een demo laten ze ook de echt bijzondere dingen zien die soms toch niet haalbaar bleken te zijn. Moet het spel zelf nog spelen dus heb er nog geen oordeel over.
Klopt, maar de demo was van twee jaar geleden en je zou dan juist verwachten dat na twee jaar verder ontwikkelen de game nog beter zou gaan worden. Maar dat is totaal niet het geval. Met de demo's hebben ze die 80 awards binnen gesleepd en daarmee adverteren ze ook. Ik vind dat product misleiding. Deze demo's zijn ook de enige die zijn vrijgegeven, ze hebben niet naar het einde toe meer actuelere demo's laten zien (op korte trailers na).
Wat in de demo's zo goed naar voren komt is hoe levendig Elizabeth is. En de constante dreiging van Songbird. In het actuele spel vind ik Elizabeth helemaal niet levendig. En na 10 uur spelen dacht ik "waar the F is Songbird gebleven"?
@bovenstaande: Ik vind deze lineairder dan deel 1 (waar ik mij totaal niet aan stoor, ik hou daar van).

Columbia bijvoorbeeld. Columbia leeft. Een negroïde man boent de vloer terwijl ik er oneerbiedig overheen loop. Even verderop krijgt een jonge knul een preek van zijn moeder omdat hij verliefd is op een zwart meisje. Op de kermis kun je zo een half uur vertoeven en op het prachtige strand van Columbia worden vele verhalen verteld door de inwoners. Gebouwen vliegen aan en af en overal in Columbia zie je een levendig beeld. Columbia barst van de sfeer.
Sfeer komt niet alleen door wat er wordt verteld en wat er gebeurt, maar ook door wat je ziet. Columbia hangt vol met propagandaposters en elke omgeving en winkel is met zorg vormgegeven en het straatbeeld wordt veelvuldig opgefleurd door grote standbeelden van Comstock, de oprichter van de zwevende stad. De apartheid is in Columbia in volle gang en overal is de onderdrukking zichtbaar van iedereen die niet blank is met zelfs toiletten voor gekleurde personen en voor de witte man.
Halverwege de game verandert Columbia. De opstand van de Vox Populi zet de stad in vuur en vlam en deze verandering doet de stad helaas geen goed. Columbia verandert van prachtig oord in een setting die je in menig shooter ziet; verlaten straten en grauwe beelden. De magie van de eerste uren gaat een beetje verloren, maar de eerste indruk was zo fantastisch dat het de game vergeven wordt.
De grootste kracht van de game ligt misschien wel in Elizabeth. Je sidekick is een fantastisch personage. Ze gedraagt zich normaal, beweegt normaal en komt natuurlijk over. Eigenlijk zoals een personage hoort te zien, maar door BioShock zie je pas hoe lastig dit dus is voor andere ontwikkelaars. Gesprekken tussen Brooker en Elizabeth zijn altijd kort, maar krachtig en interessant. En dan te bedenken dat bijna het hele team van Irrational het personage Elizabeth uit de game wilde halen. Ken Levine mag echter gedankt worden voor het doorzetten waardoor we een indrukwekkend gamepersonage hebben ervaren. Je gaat om haar geven en dat doen niet veel games na.
En dan het verhaal. Ik zal er niet teveel over vertellen, maar zoals je van een BioShock-game verwacht, is dit weer heerlijk diepgaand en gaandeweg steeds complexer. Het eind laat veel ruimte om lekker over na te denken en moedigt zelfs aan om nog een keer te spelen, zodat er zaken opvallen die eerst waren ontgaan.
Het moge duidelijk zijn. BioShock Infinite is niet zomaar een game, maar een ervaring.
Veel is al gezegd en zal niet in herhaling treden, maar de rede voor een 4 komt niet vanwege het verhaal, want die was GEWELDIG!
Maar de gameplay en dan met name de variatie in vijanden, omgeving en wapens stelden mij ietwat teleur en tevens voel ik meer voor Rapture dan Columbia.
Al met al weer genoten van een pareltje uit de brein van Ken Levine.
Helaas is dit een van de spaarzame goede dingen van het spel, want voor de rest is het een middelmatige action-adventure geworden. Aanvankelijk opgehemeld door de pers, die hoogstwaarschijnlijk uitsluitend het eerste uur hebben gespeeld, want - eerlijk is eerlijk- dat is een geweldig stukje kunst.
Verder is het spel veel te eentonig, repititief, weinig uitdagend, rommelig en soms uiterst saai. Je loopt maar wat in het rond met soms geen idee waar je heenmoet. Ja ik weet dat er een hulp-pijl is als je de weg kwijt bent, maar neem nou het stuk dat je 3 'tears' moet vinden. Dan stuurt het je de hele tijd de verkeerde kant op, tot ergenis aan toe. Ook het flinke stukken backtracken ergerde me hierin meer dan in deel 1, waar het inderdaad soms ook moest.
De vigors lijken allemaal op elkaar en hebben niet de power van de originele plasmids uit het eerste deel. De vijanden worden hooguit enkele seconden gestund, waarna ze weer vrolijk naar je toe rennen. Afgezien van de Telekineses lijken ze ook nog eens op elkaar. Het plannen van een aanval is te lastig omdat de ruimtes te groot zijn om vallen te zetten. De upgrades zijn ook vrij nutteloos. Het combineren (bijvoorbeeld van een Shock Jockey en Undertow) werkt wel leuk, maar hoe vaak gebruik je dit nou in een hectisch gevecht?
De reguliere wapens zijn geen haar beter en bijna identiek van elkaar, uiteraard afgezien van een sniper of Volley Gun. Het maakt letterlijk geen lor uit wat voor wapen je oppikt, het is gewoon schieten voor Gods gratie en zien waar het schip strandt.
De vijanden zijn niet origineel. Tja, ga zo maar door. Veel te veel irritaties om er lol aan te beleven.
Is dit spel dan echt zo beroerd? Nee, dat niet. Zoals eerder vermeld is het levelontwerp, met name van de eerste levels, zeer origineel en uiterst fraai vormgegeven. Helaas valt dit ook weer in herhaling en wordt het naar het einde toe ook wat saai.
Het personage Elizabeth. Tja, op zich leuk gedaan en ook daadwerkelijk van invloed op het spel, maar om nou te zeggen dat dit personage tot leven komt, neen. Haar rol in jouw doen en laten is zeer beperkt en ze werkt vaker op je zenuwen (bijvoorbeeld als ze weer eens een muntje aangooit op de meest nutteloze momenten) dan dat ze van enig nut is. Ja ze gooit je zo af en toe wat toe in de gevechten, maar zoals ik al eerder aangaf - had dit dan echt niet anders of origineler gekund?
De gevechten zijn uiterst rommelig, soms heb je geen idee van waar je nou beschoten wordt of wie nou allies of enemies zijn. Je schiet gewoon wat in het rond en met een beetje mazzel raak je iets wat jou ook van plan is neer te maaien. Ook steeds dezelfde vijanden (zoals zo'n patriot) vervelen snel.
De skylines - kijk, dat is nou een wel leuke toevoeging. Heerlijk roetsjen langs de kabels en zo het level verkennen. Dat was nou iedere keer weer genieten om er zomaar even aan te hangen. Het werkt vrij soepel en verveelt nooit. Leuk gameplay element.
Verder ook wel mooie momenten meegemaakt en me vergaapt aan de omgevingen, maar het eindresultaat is gewoon veel te mager om hier een volledig spel van te maken. Het eindgevecht probeert het allemaal nog een episch tintje mee te geven, wat op zich aardig lukt maar het is allemaal te laat.
Heb hem ook direct ingeruild. Waar ik BioShock 1 meerdere malen met veel plezier heb uitgespeeld (en zelfs in m'n top 10 heb staan), ben ik niet van plan deze een 2e speelbeurt te geven. Het is het gewoon allemaal net niet. Jammer.
vind hem te latsig.
vooral met dat aanhaken, loop me het ongans te zoeken waar ik nu dan weer heen moet.
ascend the building

loop me toch te zoeken.
hij staat nu op marktplaats.
te ruil voor tomb raider.
Ik heb hem ingeruild voor portal 2 en ghost recon: future soldier.

Was aan het kijken hoeveel het zou kosten op mijn maandelijks afbetalen bedrag bij de wehkamp als ik via hun de premium editie op de kop zou tikken. Voor ik het wist klikte ik op 'volgende' en had ik een orderbevestiging in de mail. En ach...wat zou het ook. Heb hem dus maar mooi laten staan op bestelling.
Ben het eigenlijk wel eens met Jordy. Ik vind het shooter gedeelte best afbreuk doen aan de rest, ook bij de eerdere delen. Ik weet niet, vergeleken met de voordelen kwam dat een beetje gewoontjes en redelijk over. Telkens als ik weer die Tears zag, dacht ik "ahh moet ik weer knallen" en dat haalde me eigenlijk een beetje uit m'n flow. Ze zouden eigenlijk moeten proberen om er minder een shooter van te maken, maar meer met plasmids/vigor en dan stealth erin (wel first person). Althans, dat vind ik. Iemand die zich daar ook in kan vinden of juist totaal niet?

En zelfs daar kon ik me maar amper toe aanzetten. Moest heel wat zijn maar zo te lezen heb ik daar ook niet veel aan gemist.
Na een vrij grootse hype toch ook weer niet een heel genoegzame game ervaring dit. Kijk daar voortaan echt mee uit, dar overenthousiaste gedoe vooraf.
Ik heb de PC-versie van dit spel vanaf launch. De eerste uurtjes speelde het lekker weg, totdat het steeds vaker begon te crashen. Ik kon gelukkig altijd verder spelen. Nu echter zit ik vast in het Good Time Club-level, op zoek naar Chen Lin: na 2-5 minuten een crash. De makers kunnen me geen oplossing bieden: volgens hen is er iets mis met Windows 7 (corrupt bestand), maar herstelprogramma's vinden geen fouten. Ik denk dat ik maar overschakel op de Xbox of PS-versie.

PC-versie: crashes ;-(
Ik heb de PC-versie van dit spel vanaf launch. De eerste uurtjes speelde het lekker weg, totdat het steeds vaker begon te crashen. Ik kon gelukkig altijd verder spelen. Nu echter zit ik vast in het Good Time Club-level, op zoek naar Chen Lin: na 2-5 minuten een crash. De makers kunnen me geen oplossing bieden: volgens hen is er iets mis met Windows 7 (corrupt bestand), maar herstelprogramma's vinden geen fouten. Ik denk dat ik maar overschakel op de Xbox of PS-versie.
Zal wel niet aan de game liggen (tenzij het de steam versie is) en met windows moet je weten wat je doet uiteindelijk.
Redist (framework, vcredist, directx), windows updates en systeem drivers installeren en updaten is aanbevolen.
En zorg ervoor dat windows updates zijn uitgeschakeld tijdens het gamen, dit kun je ook doen door middel van razer gamebooster.
Weet niet of je verder frame-rate drops ervaart, maar dan kun je het beste Lock Framerate (dit is v-sync optie) en anti-aliasing uitschakelen.
Weet niet of je steam versie hebt en of je de game update, maar ik raad wel aan om de game te updaten.
Of zoek voor een up-to-date repack want steam kan soms ook problemen veroorzaken.
Had dit namelijk ook met the darkness II waarbij de game ineens ophield and crashte op een bepaald stuk (elke keer bij hetzelfde gedeelte van de game).
Vervolgens repack binnengehaald en game uitgespeeld zonder problemen.
Deze problemen zijn wel vaker met steam en dit is waarom ik een hekel heb aan steam.

Een gedoe? het is juist basic en erg simpel, tenminste voor mij is het automatisch pilotenwerk.
Daarnaast heb je ook free to play mmogames, mods, emulators, oneindig indie games en noem maar op.
Zou het allemaal kunnen uitleggen in een 15 minuut durende video.
Ik vind consoles juist zo beperkt, maar dat is dan ook de keuze van de meeste tegenwoordige gamers (grotendeels jeugd) omdat ze quick play willen en verder niks van pc game zaken afweten.
Was in het begin precies dito totdat ik wist hoe het allemaal werkte op de pc.
Ja je kunt natuurlijk een ps2, original xbox, ps3 en x360 chippen/modificeren met custom firmware en er dan oudere games (grotendeels met emulators) en homebrew games op gaan spelen. Dat kan dan weer wel met consoles.
Er zijn nu zelfs mensen die gta 5 op de ps3 en x360 met custom firmware spelen, dat is dan wel weer de kracht van de consoles, snelle releases.
Vind het ergens wel altijd knap als gasten er zoveel verstand van hebben....
Maar goed, ik dwaal een beetje af. Maar heb ook weer geen zin om het over zo'n butt-spel als deze BioShock te hebben

Hmmm was min of meer een grap natuurlijk, maar toch bedoelde ik het wel een beetje serieus. Ik ben echt een pc-noob dus als ik zoveel termen hoor zoals updaten, firmware, emulator, framerate, steam en directX haak ik trillend af.
Vind het ergens wel altijd knap als gasten er zoveel verstand van hebben....
Maar goed, ik dwaal een beetje af. Maar heb ook weer geen zin om het over zo'n butt-spel als deze BioShock te hebben

Hoezo gedoe? tegenwoordig gaat het updaten van spellen, drivers en bv direct X automatisch zoals bij concoles maar bij pc's heb je nog het voordeel dat je in de tussen tijd andere dingen kunt doen. Met steam is ook niets mis mee maar je kunt ook gewoon snelkoppelingen gebruiken zodat je het steam venster helemaal niet ziet. Framerate problemen heb je ook op consoles maar bij pc's kun je het oplossen door je hardware aan te passen, als je dat wil. Emulators gebruiken is een keuze. PC's kunnen dus meer maar dat is geheel aan je zelf, je kan het gamen ook eigenlijk net zo simpel houden als concoles tegenwoordig.