BioShock Infinite (2013)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Shooter
single player / online
Ontwikkeld door Irrational
Uitgegeven door 2K
BioShock Infinite speelt zich af in 1912. De onderwateromgevingen van Rapture worden ingeruild voor de vliegende stad Columbia. Als speler kruip je in de huid van Booker DeWitt, die in Columbia op zoek gaat naar de vijftien jaar eerder gekidnapte Elizabeth. Deze dame beschikt over speciale krachten en Booker moet haar beschermen tegen mensen die op haar krachten uit zijn. Hij krijgt naast wapens ook de beschikking over speciale vaardigheden die gebruik maken van de elementaire krachten.
- nummer 232 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=qjer5bs8WLc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Denk al sowieso niet dat ik lager dan een 4 ga uitkomen. Het shooter gedeelte mag dan niet helemaal top zijn, de rest is dat eigenlijk wel. Zou ook niet de eerste keer zijn dat een wat eentonige misschien zelfs ietwat magere gameplay al snel vergeven blijkt door een verder vrij briljante aankleding. En dat lijkt hier wel het geval te zijn.
Verder vind ik de manier waarop je aanvankelijk geen idee hebt wat er nou precies gaande is en dit geleidelijk ontvouwt erg geslaagd. Ben er dus al bij al wel over te spreken ja.
Vlak voor het eind zit er nog wel een heel leuk stuk in. Vooral fans van het eerste deel zullen daarvan smullen.
Al 8 stemmen maar nog geen echte reviews? Waarom al die 5-en?!
Omdat die misschien een artistiek lichtpuntje is tussen al die quasi filmgames?
Op normaal is hij best easy. Heb weinig moeite gehad, en ben ook niet echt vaak dood gegaan. En ik speel niet eens zo heel veel shooters.
Doorgewinterde shooter fans kunnen denk ik beter meteen op hard beginnen
Het einde zet je wel even aan het denken. Maar het verhaal zit zo goed in elkaar.
Het verhaal, de storytelling en de sfeer...
Heb echt genoten van deze game.
+ Het verhaal
+ De manier waarop het verhaal wordt verteld
+ De sfeer
+ Vigors
+ Speelt lekker
+ Columbia ziet er erg goed uit
- Te makkelijk op normal
- Eindgevecht kon beter
Hoewel deze game weinig aandacht besteed aan de keuzes die je maakt als Booker DeWitt (dit gebrek is zelfs een belangrijk onderdeel van het verhaal), besteed geen andere gamewereld zoveel aandacht aan de keuzes die wij maken als mens, als volk en de gevolgen hiervan. Columbia vertelt zo veel en doet dit zo uitzonderlijk en gedetailleerd; onderwerpen als familie, racisme, discriminatie, religie, redemption, opstand, revolutie, onze rol als gamers en uiteindelijk ons hele bestaan passeren de revue. Achter elk karakter, poster, standbeeld en schilderij schuilt een verhaal. Dit is geen spel waarbij je zo snel mogelijk naar je doel moet lopen. Neem de tijd, wijk af van het geijkte pad en beleef de meest gedetailleerde en artistieke gamewereld ooit.
De relatie met Elizabeth staat centraal, en ondanks dat ik hier erg skeptisch over was, bleek dit uiteindelijk het element te zijn wat BioShock Infinite zo bijzonder maakt. Elizabeth is zonder twijfel het meest realistische en meeslepende karakter dat ik ooit in een spel heb gezien, met als resultaat de eerder genoemde emotionele betrokkenheid die ik nooit zo hevig heb gevoeld bij het spelen van een spel. Het verhaal zelf en de karakters daaromheen zijn ook bijzonder meeslepend en realistisch uitgewerkt, en verrassen regelmatig door tegen narratieve of karakteristieke clichés in te gaan en compleet onverwachte wendingen te nemen.
Maar Bioshock Infinite blijft natuurlijk een spel; en hoewel zijn wereld, verhaal en karakters met name het spel zo uitzonderlijk maken, vergeet het niet dat het een spel is en blijft het trouw aan het medium. Net zoals in de originele Bioshock maak je gebruik van Vigors (ipv Plasmids) waarmee je bijvoorbeeld vuurgranaten kan gooien, en wapens om je vijanden uit te schakelen. De variatie die Infinite ten opzichte van zijn voorganger introduceert is met name in de vorm van Elizabeth; waarvan Booker eigenlijk meer de escort is dan zij de zijne. Elizabeth ondersteunt je met health, salts (ipv EVE) voor het gebruik van Vigors, en ammunitie. Daarnaast heeft ze een speciale gave waarmee ze bepaalde objecten kan oproepen; zoals turrets, wapens en cover. Voeg daar de ontzettend gave aerial combat van de skyline aan toe waarmee je met grote snelheid aan een monorail door levels kan vliegen, en het resultaat is een combatsysteem dat veel inventiever, leuker en hectischer is dan in de originele Bioshock. Speciale vijanden maken passende introducties en duiken vaak in het midden van een gevecht op waardoor, ondanks de soms lange gevechten, de gameplay altijd gevarieerd blijft en nooit gaat vervelen. De rustmomenten van exploratie en storytelling wisselen uitstekend af met hectische gevechten, waardoor je altijd zowel geboeid als vermaakt blijft en nooit wilt stoppen met spelen.
Een uniek verhaal wat enkel een game kan vertellen, briljante graphics en art design, het meest realistische karakter en de mooiste wereld die ik ooit in een game heb gezien vormen het omhulsel van de leukste shooter die ik ooit gespeeld heb. Als ik maar één game uit mijn collectie zou mogen houden, dan zou het zonder twijfel deze zijn. BioShock Infinite is een meesterwerk en hét grote voorbeeld voor de komende generatie narratieve games.
5* en (voorlopig) nummer 3 in mijn top 10. Op naar 1999 mode.
Ik ben een groot fan van de Bioshock reeks, deel 1 was erg, erg goed en deel 2 ook. Dit deel bestempel ik ook als goed maar wel minder dan deel 1 en 2. Verhaal en sfeer zijn erg goed. De nadelen vind ik echter:
- Beperkte wapenkeuze. Je kan maar twee wapens equippen. Van de beschikbare wapens vind ik er maar 4 bruikbaar.
- Geen echte grote bazen. Bij deel 1 en 2 zat ik op de punt van mijn stoel met de gevechten tegen de big daddy's of big sisters. Bij Infinite nooit gehad. Tevens is zo jammer dat er geen battles tegen Songbird zijn.
- Health systeem vind ik nu een stuk minder.
- Replay waarde. Ik ga deze denk ik 3 keer spelen en daarna ben ik er wel klaar mee.
Zoals eerder vermeld heb ik mij ruimschoots met de game vermaakt, echter had ik het gevoel veel te missen. Ik bekeek nog eens de "demo" met 15 min of gameplay uit 2011. Nadat ik deze weer gekeken had weet ik wat ik miste. Eigenlijk zijn we puur opgelicht met deze game! Kijk maar eens de demo waarin er zoveel interactie is tussen Booker en Elizabeth. Elizabeth veel meer betekend dan coins toewerpen, muurleunen en lockpicken. Veel meer Vigors, compleet andere settings. en ga zo maar door!
Eigenlijk ben ik steeds meer teleurgesteld in deze titel!
Ik heb dat gevoel ook steeds meer..
Omdat ik dit spel zo leeg aan vind voelen, vooral als je het gaat vergelijken met de vorige delen..
Ik mis zowiezo de Big daddy's en de kleine zusters!!
En ik vind de gevechten niet overtuigend genoeg en ik mis de spanning in het spel
Als ik naar Infinite kijk is het echt een uitgeklede versie van het orgineel. Ik weet nog dat ze zeiden dat in het orgineel de eindbaas niet goed was en ze hiervan hadden geleerd. En wat krijgen we, geen eindbaas! En zo kan ik nog even doorgaan. . . .
Irriteer me inmiddels ook de ziekte aan dat kind dat continue voor je voeten loopt. Buiten het verhaal om heeft ze inderdaad bijna geen functie. Ja af en toe gooit ze je een muntje toe, maar had dat dan echt niet op een andere, uitdagendere manier gekund? Soms doet ze me een beetje denken aan Sheva uit Resident Evil 5, hoevaak ik me daar niet aan geërgerd heb....
Het begint ook steeds meer een on-rail shooter te worden, de vijanden zijn niet interessant en het gevoel bij de gevechten en shoot outs zijn leeg en zonder emotie.
Het stijltje en levelontwerp zijn best fraai vormgegeven, maar soms zie je echt graphics en textures die anno 2013 gewoon echt niet meer kunnen. Ook dat backtracken begint me de keel uit te hangen.
Nee deze game is na Far Cry 3 mijn grootste miskoop van dit jaar.
Ik voel me ook ineens zwaar opgelicht! Whaaaa!
Hier is 10 minuten met ook weer een totaal andere setting. Booker heeft hier tevens telekenesis en vijanden zijn hier ook bezeten ipv dat ze Booker aanvallen omdat ze Columbia willen beschermen. Elizabeth en vijanden maken gebruik van Vigors, wat eigenlijk heel logisch is aangezien ze overal liggen. En van deze 10 minuten zit weer niks in de game.
Begrijp mij niet verkeerd vind het nog steeds een aardig leuk spel, echter hebben we totaal niet gekregen wat er belooft is. Ze hebben 80 awards gewonnen met demo's die totaal niet representatief zijn van wat wij hebben gekregen. Ik gok over een jaar dat er aardig met modder gegooid gaat worden, want ik denk dat er iets goed is mis gegaan!
Inderdaad waar dat ik nog niet over het gehele spel kan oordelen. Maar wat ik tot nu toe gezien heb is veel te mager en repititief als de pest.
Ik mis op zich ook wel wat momenten uit de demo's die me te gek leken, maar na twee jaar kan je toch onmogelijk nog hetzelfde spel verwachten. De nieuwere demo's en looks geven een accuraat beeld van wat je krijgt. Ik vind niet dat hier sprake is van misleiding.
Ik wil niet veel melden over deze game , maar dat einde wow
ik had eigenlijk bij dit verhaal op een ''goed einde gehoopt .
wat onverwacht ik zag dat helemaal niet aan komen.