BioShock Infinite (2013)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
single player / online

Ontwikkeld door Irrational
Uitgegeven door 2K

BioShock Infinite speelt zich af in 1912. De onderwateromgevingen van Rapture worden ingeruild voor de vliegende stad Columbia. Als speler kruip je in de huid van Booker DeWitt, die in Columbia op zoek gaat naar de vijftien jaar eerder gekidnapte Elizabeth. Deze dame beschikt over speciale krachten en Booker moet haar beschermen tegen mensen die op haar krachten uit zijn. Hij krijgt naast wapens ook de beschikking over speciale vaardigheden die gebruik maken van de elementaire krachten.

Moet zeggen dat naast de setting de verhaal vertelling en de personages ook echt top zijn en er tot nu toe vrij gemakkelijk in slagen om mij geboeid te houden.

En cartoonesk als ze dan mag zijn, ik smelt altijd voor een schattig vrouwtje, die inmiddels dus ook in beeld is.

Denk al sowieso niet dat ik lager dan een 4 ga uitkomen. Het shooter gedeelte mag dan niet helemaal top zijn, de rest is dat eigenlijk wel. Zou ook niet de eerste keer zijn dat een wat eentonige misschien zelfs ietwat magere gameplay al snel vergeven blijkt door een verder vrij briljante aankleding. En dat lijkt hier wel het geval te zijn.

Verder vind ik de manier waarop je aanvankelijk geen idee hebt wat er nou precies gaande is en dit geleidelijk ontvouwt erg geslaagd. Ben er dus al bij al wel over te spreken ja.

avatar van Awake78
Al 8 stemmen maar nog geen echte reviews? Waarom al die 5-en?!

kiriyama
Was kennelijk toch al verder dan ik dacht...

Vlak voor het eind zit er nog wel een heel leuk stuk in. Vooral fans van het eerste deel zullen daarvan smullen.

Awake78 schreef:
Al 8 stemmen maar nog geen echte reviews? Waarom al die 5-en?!

Omdat die misschien een artistiek lichtpuntje is tussen al die quasi filmgames?

Qua muziek en sfeer prachtig vormgegeven. Gameplay vond ik wat repetitief. Ook wat makkelijk. En inderdaad kiriyama, aangezien ik deel 1 vorige week nog een keer deed: mooi! Zat op 4* maar vanwege einde halfje hoger.

avatar van Eveningguard
Kwa Storyline, stijl en beleving een van de beste games ooit. Kwa gameplay misschien niet perfect, maar deze game is een lust voor alle zintuigen en het brein. Hulde!

Eindelijk ontvangen vandaag. Even 2 uurtjes gespeeld, maar tsjonge tsjonge tsjonge wat een pracht en praal. Indrukwekkend

Heb hem gisteren uitgespeeld. En afgezien van het eindgevecht (die ik best bagger vond) en de moeilijkheidsgraad vond ik hem erg goed.

Op normaal is hij best easy. Heb weinig moeite gehad, en ben ook niet echt vaak dood gegaan. En ik speel niet eens zo heel veel shooters.

Doorgewinterde shooter fans kunnen denk ik beter meteen op hard beginnen

Het einde zet je wel even aan het denken. Maar het verhaal zit zo goed in elkaar.

Het verhaal, de storytelling en de sfeer...

Heb echt genoten van deze game.

+ Het verhaal
+ De manier waarop het verhaal wordt verteld
+ De sfeer
+ Vigors
+ Speelt lekker
+ Columbia ziet er erg goed uit

- Te makkelijk op normal
- Eindgevecht kon beter

avatar van Marcellussss
Al een aantal jaren met smart gewacht op deze game, en ondanks mijn hoge verwachtingen vanwege zijn sublieme voorganger, wist Bioshock Infinite mij op vrijwel alle fronten te verrassen. Sterker, het bleek het spel te zijn waarop ik al jaren wachtte; het spel wat het medium naar een hoger niveau tilt niet vanwege gimmicks als unieke besturingsinput of een nog grotere hoeveelheid polygons, maar vanwege conceptuele vindingrijkheid, kunstzinnigheid en het creëren van een échte emotionele band met de speler.

Hoewel deze game weinig aandacht besteed aan de keuzes die je maakt als Booker DeWitt (dit gebrek is zelfs een belangrijk onderdeel van het verhaal), besteed geen andere gamewereld zoveel aandacht aan de keuzes die wij maken als mens, als volk en de gevolgen hiervan. Columbia vertelt zo veel en doet dit zo uitzonderlijk en gedetailleerd; onderwerpen als familie, racisme, discriminatie, religie, redemption, opstand, revolutie, onze rol als gamers en uiteindelijk ons hele bestaan passeren de revue. Achter elk karakter, poster, standbeeld en schilderij schuilt een verhaal. Dit is geen spel waarbij je zo snel mogelijk naar je doel moet lopen. Neem de tijd, wijk af van het geijkte pad en beleef de meest gedetailleerde en artistieke gamewereld ooit.

De relatie met Elizabeth staat centraal, en ondanks dat ik hier erg skeptisch over was, bleek dit uiteindelijk het element te zijn wat BioShock Infinite zo bijzonder maakt. Elizabeth is zonder twijfel het meest realistische en meeslepende karakter dat ik ooit in een spel heb gezien, met als resultaat de eerder genoemde emotionele betrokkenheid die ik nooit zo hevig heb gevoeld bij het spelen van een spel. Het verhaal zelf en de karakters daaromheen zijn ook bijzonder meeslepend en realistisch uitgewerkt, en verrassen regelmatig door tegen narratieve of karakteristieke clichés in te gaan en compleet onverwachte wendingen te nemen.

Maar Bioshock Infinite blijft natuurlijk een spel; en hoewel zijn wereld, verhaal en karakters met name het spel zo uitzonderlijk maken, vergeet het niet dat het een spel is en blijft het trouw aan het medium. Net zoals in de originele Bioshock maak je gebruik van Vigors (ipv Plasmids) waarmee je bijvoorbeeld vuurgranaten kan gooien, en wapens om je vijanden uit te schakelen. De variatie die Infinite ten opzichte van zijn voorganger introduceert is met name in de vorm van Elizabeth; waarvan Booker eigenlijk meer de escort is dan zij de zijne. Elizabeth ondersteunt je met health, salts (ipv EVE) voor het gebruik van Vigors, en ammunitie. Daarnaast heeft ze een speciale gave waarmee ze bepaalde objecten kan oproepen; zoals turrets, wapens en cover. Voeg daar de ontzettend gave aerial combat van de skyline aan toe waarmee je met grote snelheid aan een monorail door levels kan vliegen, en het resultaat is een combatsysteem dat veel inventiever, leuker en hectischer is dan in de originele Bioshock. Speciale vijanden maken passende introducties en duiken vaak in het midden van een gevecht op waardoor, ondanks de soms lange gevechten, de gameplay altijd gevarieerd blijft en nooit gaat vervelen. De rustmomenten van exploratie en storytelling wisselen uitstekend af met hectische gevechten, waardoor je altijd zowel geboeid als vermaakt blijft en nooit wilt stoppen met spelen.

Een uniek verhaal wat enkel een game kan vertellen, briljante graphics en art design, het meest realistische karakter en de mooiste wereld die ik ooit in een game heb gezien vormen het omhulsel van de leukste shooter die ik ooit gespeeld heb. Als ik maar één game uit mijn collectie zou mogen houden, dan zou het zonder twijfel deze zijn. BioShock Infinite is een meesterwerk en hét grote voorbeeld voor de komende generatie narratieve games.

5* en (voorlopig) nummer 3 in mijn top 10. Op naar 1999 mode.

Ik ben een groot fan van de Bioshock reeks, deel 1 was erg, erg goed en deel 2 ook. Dit deel bestempel ik ook als goed maar wel minder dan deel 1 en 2. Verhaal en sfeer zijn erg goed. De nadelen vind ik echter:

- Beperkte wapenkeuze. Je kan maar twee wapens equippen. Van de beschikbare wapens vind ik er maar 4 bruikbaar.
- Geen echte grote bazen. Bij deel 1 en 2 zat ik op de punt van mijn stoel met de gevechten tegen de big daddy's of big sisters. Bij Infinite nooit gehad. Tevens is zo jammer dat er geen battles tegen Songbird zijn.
- Health systeem vind ik nu een stuk minder.
- Replay waarde. Ik ga deze denk ik 3 keer spelen en daarna ben ik er wel klaar mee.

avatar van ilovePS3
ik heb al een uurtje gameplay van deze bioshock opzitten en mijn eerste indruk is goed. de eerste keer dat je in de stad bent heb je gewoon ontzettend veel vrijheid. overal staan er kraampjes waar je minigames kan spelen om geld te winnen en nog andere verschillende soorten kraampjes. in de combat ben ik nog verassend goed want het leek een beetje op die van borderlands en daar kon ik echt niks van. ik heb nog maar een uutje gameplay erop zitten en ik ben al zeer tevreden over deze game. morgen maar eens verder doen. en de positiefe commentaar dat niet overgeslagen mag worden is de pracht en praal van columbio. gewoon echt niet normaal meer ik zou dit gewoon beschrijven als een next gen game !

YouTube - BioShock Infinite: 15 Minutes of Gameplay Footage [HD]

Zoals eerder vermeld heb ik mij ruimschoots met de game vermaakt, echter had ik het gevoel veel te missen. Ik bekeek nog eens de "demo" met 15 min of gameplay uit 2011. Nadat ik deze weer gekeken had weet ik wat ik miste. Eigenlijk zijn we puur opgelicht met deze game! Kijk maar eens de demo waarin er zoveel interactie is tussen Booker en Elizabeth. Elizabeth veel meer betekend dan coins toewerpen, muurleunen en lockpicken. Veel meer Vigors, compleet andere settings. en ga zo maar door!

Eigenlijk ben ik steeds meer teleurgesteld in deze titel!

Fluvver schreef:

Eigenlijk ben ik steeds meer teleurgesteld in deze titel!

Ik heb dat gevoel ook steeds meer..

Omdat ik dit spel zo leeg aan vind voelen, vooral als je het gaat vergelijken met de vorige delen..
Ik mis zowiezo de Big daddy's en de kleine zusters!!
En ik vind de gevechten niet overtuigend genoeg en ik mis de spanning in het spel

Inderdaad! Ik wist nog de eerste keer dat ik tegen de Big Daddy moest knokken, ik zat echt op het puntje van mijn stoel en scheet ik 7 kleuren! De tweede keer toen ik ging spelen op hard zag ik de opties, Turrets hacken, gasflessen klaarleggen enz. Het voelde enorm strategisch, verschillende kogeltypes, aanvalmethodes enz. Het was veel meer een adventuregame dan shooter.

Als ik naar Infinite kijk is het echt een uitgeklede versie van het orgineel. Ik weet nog dat ze zeiden dat in het orgineel de eindbaas niet goed was en ze hiervan hadden geleerd. En wat krijgen we, geen eindbaas! En zo kan ik nog even doorgaan. . . .

avatar van Awake78
Ben ook erg teleurgesteld, ben nu ongeveer op de helft en heb nog niks meegemaakt wat ik volgende week nog zou herinneren. Afgezien van het eerste uur dan.
Irriteer me inmiddels ook de ziekte aan dat kind dat continue voor je voeten loopt. Buiten het verhaal om heeft ze inderdaad bijna geen functie. Ja af en toe gooit ze je een muntje toe, maar had dat dan echt niet op een andere, uitdagendere manier gekund? Soms doet ze me een beetje denken aan Sheva uit Resident Evil 5, hoevaak ik me daar niet aan geërgerd heb....

Het begint ook steeds meer een on-rail shooter te worden, de vijanden zijn niet interessant en het gevoel bij de gevechten en shoot outs zijn leeg en zonder emotie.

Het stijltje en levelontwerp zijn best fraai vormgegeven, maar soms zie je echt graphics en textures die anno 2013 gewoon echt niet meer kunnen. Ook dat backtracken begint me de keel uit te hangen.

Nee deze game is na Far Cry 3 mijn grootste miskoop van dit jaar.

avatar van Awake78
Omg dat filmpje van fluvver! Wat in hemelsnaam hebben ze met de game gedaan? Hoe hebben ze het zo kunnen verklooien? Dat zag er echt vet uit, of komt dat doordat het op de 360 is en ik op de ps3 speel? Het spel is geen schim van wat je in die geweldige demo ziet. En Elizabeth is ook niet zo levendig en interactief in het echte spel....

Ik voel me ook ineens zwaar opgelicht! Whaaaa!

avatar van Eveningguard
Op de helft pas? Dan heb je echt nog geen idee wat er allemaal gaat komen (dat garandeer ik je). Beetje te vroeg om nu al een ordeel te komen.

YouTube - BioShock Infinite - Gameplay

Hier is 10 minuten met ook weer een totaal andere setting. Booker heeft hier tevens telekenesis en vijanden zijn hier ook bezeten ipv dat ze Booker aanvallen omdat ze Columbia willen beschermen. Elizabeth en vijanden maken gebruik van Vigors, wat eigenlijk heel logisch is aangezien ze overal liggen. En van deze 10 minuten zit weer niks in de game.

Begrijp mij niet verkeerd vind het nog steeds een aardig leuk spel, echter hebben we totaal niet gekregen wat er belooft is. Ze hebben 80 awards gewonnen met demo's die totaal niet representatief zijn van wat wij hebben gekregen. Ik gok over een jaar dat er aardig met modder gegooid gaat worden, want ik denk dat er iets goed is mis gegaan!

avatar van Awake78
Denk dat je idd een punt hebt. Het eindresultaat verbleekt bij deze geweldige demo's. Ik vind ook de vigors allemaal een beetje hetzelfde. In Bioshock 1 plande ik mijn aanvallen met wapens in combinatie met plasmids. Hier heeft dat geen enkele zin en zijn de gevechten veel te rommelig.

Inderdaad waar dat ik nog niet over het gehele spel kan oordelen. Maar wat ik tot nu toe gezien heb is veel te mager en repititief als de pest.

Ford KAduuk
Demo's zijn vaak niet representatief voor het eindproduct, dus zo verbaasd ben ik niet dat de demo's er anders uit zien. Vaak worden deze verder opgepoetst dan het eindproduct om de game zo goed mogelijk te promoten. Zo was de demo van bijv. Aliens: Colonial Marines ook totaal anders dan de uiteindelijke game. Wel jammer deze gang van zaken, want met dit soort demo's worden verkeerde verwachtingen gewekt.

Wel vreemd dat de reviewers van de bekende sites of bladen hier geen woord over hebben gerept. Alleen maar lovende woorden. Terwijl hier de een na de ander toch wel een paar kritische kanttekening plaatst.

't is meer dan jammer volgens mij, hier moet tegen in gegaan worden want dat zijn erg misleidende praktijken die volgens mij bij gewone producten niet kunnen. Misschien iets verder detailleren, een McDo mag natuurlijk wel een erg mooie BigM foto gebruiken die er beter uitziet dan ene die men koopt, maar er mag op die foto geen 4 stukken vlees staan als dat in het broodje niet voorkomt. Maw, een spellen-demo mag misschien mooi in 60 frames per seconde lopen en nooit een hick-up of artefact hebben die het uiteindelijke spel wel heeft, maar boeiende, spel-bepalende scenes of spel-elementen tonen die er uiteindelijk niet in voorkomen mag voor mij niet.

kiriyama
hoewel ik de demo's er ook beter uit vind zien dan het eindresultaat, vind ik het niet eerlijk om het spel daarop af te rekenen. Die demo's zijn bijna 2 jaar uit en waren er slechts om mensen een idee te geven van wat voor soort spel het zou worden. Dat het uiteindelijke spel niet alle belofte weet in te lossen is best begrijpelijk.

Ik mis op zich ook wel wat momenten uit de demo's die me te gek leken, maar na twee jaar kan je toch onmogelijk nog hetzelfde spel verwachten. De nieuwere demo's en looks geven een accuraat beeld van wat je krijgt. Ik vind niet dat hier sprake is van misleiding.

avatar van ilovePS3
ik heb zit nu nog 2 uur verder en ik moet zeggen dat ik de game beetje per beetje naar beneden voel gaan. in het begin zijn de gevechten leuk en vernieuwend naar mijn mening maar later begint het saai en nutteloos aan te voelen. aaaaaahhh hopelijk gaat de game weer ergens omhoog want na het eerste uurtje was ik echt super enthousiast en had ik er veel verwachtingen van dus als het op dit niveau blijft zal ik zeer teleurgesteld zijn

kiriyama
Laatste anderhalf / twee uur gaat het niveau wel weer omhoog, maar tot dan weet het spel de verwachtingen niet helemaal waar te maken. Helaas. Had net als jij hetzelfde gevoel.

avatar van bvonk
Tja, met een demo van twee jaar geleden kun je wel verwachten dat er dingen anders zijn. De game moet dan nog 2 jaar ontwikkeld worden en dan kunnen er dingen veranderen. In een demo laten ze ook de echt bijzondere dingen zien die soms toch niet haalbaar bleken te zijn. Moet het spel zelf nog spelen dus heb er nog geen oordeel over.

avatar van payrits
Wow wat een verhaal eigenlijk.
Ik wil niet veel melden over deze game , maar dat einde wow
ik had eigenlijk bij dit verhaal op een ''goed einde gehoopt .

wat onverwacht ik zag dat helemaal niet aan komen.

Pastichio Rocker
Hoe linear is dit? Vergelijkbaar met de eerste Bioshock?

avatar van Awake78
Qua lineariteit (als dat een woord is), ongeveer hetzelfde. Het geeft je af en toe een beetje het gevoel dat je in grote open levels aan het struinen bent, maar in principe moet je wel de gebaande paden af. Wat ik op zich geen minpunt vind. Het backtracken maakt het soms wel wat irritant....