Eindelijk weer een WRC rallygame en volgens mij de eerste op de PS3 maar was dit spel het wachten ook waard?
Laat ik voorop stellen dat ik een die-hard rally freak ben. Ik bezoek ook WRC rally's en op de gameconsoles speel ik voor 99% racegames en bij voorkeur rallygames. Dit spel heb ik puur en alleen gekocht omdat ik dit spel gewoon wilde hebben, ongeacht wat men er van vindt. Ik heb dan ook geen recensie gelezen voor de aanschaf.
De grootste kritiek die ik ben tegen gekomen in verschillende reviews van dit spel is dat de graphics zwaar teleurstellen en dat moet ik deels onderstrepen. OK, de graphics zijn niet super maar echt slecht? Ik zou zeggen het niveau van de eerste generatie PS3 games. Het is vooral dat het grafisch wat saai oogt: de omgeving, de details, de auto's. Eigenlijk alles oogt wat magertjes. Zo staan er langs de proeven amper mensen en bij de start en finish zie je dan 6 mensen staan zwaaien....
Dan maar naar wat ik het allerbelangrijkste vind aan een rallygame: de besturing. Krijg je het rallygevoel als je met de verschillende wagens over de parcoursen rijdt? Nou, de gameplay valt me wat tegen om eerlijk te zijn. Je merkt wel het verschil tussen 2WD of 4WD en ook het verschil in pk's is te merken. Ook al heeft iedere auto wel een beetje een eigen manier van rijden, echt overtuigen doet het niet. Zelfs op asfalt recht vooruit rijden is af en toe nog niet makkelijk aangezien je auto standaard alle kanten op gaat, behalve rechtdoor.....
Maar hier valt wel mee te leven; beetje oefenen zorgt er voor dat je op de rechte stukken (die zijn er toch niet zo veel) wel op de rails blijft om het zo te zeggen.
Wat me wel erg stoort is dat je zowat niets mag raken langs de weg: een flinterdunne boom: je crasht keihard op die boom, tolt een paar keer om je as en je mag met een berg schade weer verder. Zo ook als je een verkeersbord raakt: als je die schampt dan tolt je auto ook zomaar 360 graden over de weg. Dat schademodel stelt niet veel voor: je hebt op je scherm een overzicht van je auto waar van groen naar rood voor cruciale onderdelen wordt aangegeven hoe de staat er van is. Aan de buitenkant moet je het wel erg bont maken wil je bodywork verliezen of sowieso schade opmerken aan de body. Nee, het schademodel stelt dik teleur.
Maar als rallyfan ben ik wel blij met de WRC licentie en dus alle WRC teams met de bekende namen: dat is een pluspunt. Nadeel is dan weer dat niet de officiele timing van het WRC is overgenomen en ook de echte namen van de Special Stages van de rally's zitten niet in dit spel. De Special Stages zijn schijnbaar slechts gebaseerd op de echte proeven dus in Zweden wat sneeuw op de weg, Duitsland flink wat hairpins langs de wijnvelden en in Jordanie akker je lekker door de grote zandbak aldaar met rotsen aan de zijkant. In Frankrijk regent het blijkbaar veel want daar is het asfalt altijd nat.
Vervolgens kom ik bij HET punt waar ik zwaar over val bij dit spel en dat zijn die Special Stages. In het begin twijfelde ik nog aan mezelf maar wat wil het geval: stel je rijdt de rally van Spanje met 3 Special Stages en wat gebeurt er dan tot je verbazing: alles stages bevatten stukken van de andere stages! En niet zomaar 3 bochten, nee soms bijna de halve proef!!!
Zo rij je 3 proeven waarin je met een beetje pech 3x door hetzelfde dorp moet op exact dezelfde wijze. Om het nog leuker te maken voor de "variatie", worden de stages ook in omgekeerde rijrichting aangeboden: dan mag je dat dorp ook 3x vanaf de andere kant binnenrijden......
Zo is het werkelijk bij iedere rally en ik kan je zeggen dat na een uurtje of 3 spelen, je het werkelijk helemaal hebt gehad met WEER die rally van Duitsland met die ultrasmalle wegen door wat waarschijnlijk de stad Trier moet zijn. Raak je de zijkanten dan spin je alles een bromtol en geloof mij: die kanten raak je heel makkelijk. Het is simpelweg irritant om TELKENS weer hetzelfde parcours te moeten rijden......
Vooral als een rally uit meer dan twee proeven bestaat.
Het geluid is ook niet veel soeps: de auto's zijn geen schijn van wat ze in het echt klinken: een gemiste kans.
Zijn er dan ook nog positieve punten? Jawel: de carrieremogelijkheid. Je begint onderaan de ladder en het is al doende leert men. Je verdient wat credits (waarom noemen ze dat nou niet gewoon keiharde Euro's of Dollars???? Credits klinkt zoooooo nep
) en daar koop je betere en andere auto's mee om weer in andere rally's te rijden. Vervolgens zorg je dat je telkens de best betalende sponsors op je auto plakt, je geeft je auto een leuke kleur en hoppa: rijden maar. Uiteindelijk val je op bij de WRC teams en je raadt het al: zoek een plekje uit en geef glans aan je carriere. Maar ik kan op voorhand al zeggen: tegen de tijd dat het zover is dan heb je dit spel al tig keer vervloekt. Na de eerst 5 of 6 levels aan rally's met je eigen lowbudget team begint de frustratie toe te slaan: rally's winnen lukt wel maar het is saaaaaaaaaaaaai
Inmiddels weet je dan alle Special Stages wel zowat uit je hoofd en met name waar de tricky punten zitten. Na iedere rally heb ik mijn auto telkens van kleur veranderd: dat is de variatie die je dan hebt in dit spel: dat is toch vrij triest.
Ik heb dan nog per level ALLE beschikbare rally's gereden maar dat hoeft niet. Doorgaans kan je na een procentje of 50 van een level te hebben voltooid naar het volgende level. De enige reden dan ik ben blijven spelen is omdat ik uiteraard met het beste team ook wereldkampioen wilde worden: daar gaat wel flink wat tijd in zitten en dat is meteen ook wel positief: je speelt dit spel niet in 1 dag rond.
Oh ja, buiten om de carrieremodus heb je nog de WRC Academy: daar kan je wat oefenen met de verschillende aspecten van de WRC: soorten ondergrond en zo. Het stelt allemaal niet zo veel voor. Sommige onderdelen zijn erg makkelijk en andere onderdelen haal je wel na een paar pogingen. Daar had veel meer mee gedaan kunnen worden
Online heb ik nog niet gespeeld dus daar kan ik niets over zeggen maar ik speel niet graag online dus dat blijft ook wel zo.
De laadtijden zijn ook wel wat een de lange kant; op het randje van irritant....
Nog 1 laatste kritiekpunt: er zitten ook Groep B rallyauto's in dit spel. Voor de lezers die minder bekend zijn met deze auto: dit zijn de grote broertjes van de huidige WRC auto's: in de jaren '80 hadden deze auto's dik over de 500pk aan boord en nu maximaal 300. Tel daarbij op dat de auto's stukken lichter waren dan de huidige auto's en je hebt raketjes op wielen. Ze oogden ook futuristisch maar door enkele flinke ongelukken is de Groep B opgedoekt. Die auto's zijn echter wel iconen op zich. Maar zou je die auto's kunnen unlocken? Nou nee hoor, je mag ze gewoon kopen in de Playstation Store.......
Als je dan ALLES hebt gespeeld EN gewonnen, je bent wereldkampioen, waarom zou je dan als beloning niet de Groep B auto's kunnen krijgen? Nee, je moet en zal ze kopen. Ik twijfel nog want voor die 5 euro (want dat is het geloof ik) kan je ook niet sukkelen maar toch....... Nog maar even wachten denk ik. Of ik nu met 180km/u met mijn Impreza tegen een boom rij of met 220km/u uur: dat maakt dan ook niet veel meer uit
Ik had dit spel graag willen bestempelen als supergoed maar het is vooral supermatig...
Zelfs ik als die-hard rally freak die toch makkelijk door belangrijke zaken als de graphics en het geluid heen kijkt en ook de wat magere besturing, kan niet vrolijk worden van dit spel. Er is amper uitdaging, de proeven zijn saai om te rijden, echt moeilijk is het spel ook niet. Op geen enkel punt scoort dit spel een voldoende (nou om rond te spelen ben je wel een tijdje bezig) en derhalve krijgt dit spel van mij de eer als slechtste rally game die ik ooit heb gespeeld en ik heb vanaf de PS1 alle PAL-rallygames die voor de PS1, PS2 en nu dus PS3 zijn uitgekomen.
Tip van de dag: wacht tot dit spel in de uitverkoopbakken ligt (kan nooit zo lang duren) en dan is 20 euro wel de max om er voor te betalen.
Nou, 2 sterren voor dit spel en dat is puur en alleen omdat ik toch dagen heb gespeeld zonder dit spel overgefrustreerd naar buiten te mikken. Ergens moet er dan nog wel iets positiefs in zitten maar als je niet veel met de WRC hebt: laat dit spel lekker liggen. Ik kijk nu al uit naar de nieuwe Gran Turismo en Need for Speed. Die laatste ga ik ook spoedig aanschaffen want ook van die reeks staan bergen aan vorige delen in mijn kast.
En dan terug naar de vraag die ik stelde bovenaan dit lapje tekst: nee, dit spel was het wachten niet waard. Dan hadden de makers beter een jaar extra uitgetrokken om met de 2010 teams en auto's een game te maken. In 2011 gaat de WRC op de schop met andere regels, auto's etc. Een jaar uitstellen zou dan niet simpelweg betekenen alleen de namen en en kleuren van de teams en auto's aanpassen maar ook nieuwe auto's en meer van dat moois. Dat was blijkbaar ook niet de bedoeling. Laat Codemasters de volgende keer maar een rallygame maken. DIRT 2 is in dat opzicht meer WRC dan dit spel.