Dragon Age II (2011)

Alternatieve titel: Dragon Age 2

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare

In het vervolg op Dragon Age speel je als Hawke, een eenzame vluchteling. Het verhaal rond Hawke beslaat een periode van tien jaar, waarin de held bekend komt te staan als survivor of the Blight en Champion of Kirkwall. Maak de juiste keuzes, vecht voor Ferelden en wordt de ultieme redder. De keuzes die je maakt beïnvloeden het verhaal en hoe de wereld om je heen verandert.

avatar van ancientTom
Fikse tegenvaller. Dragon Age 2 biedt een oninteressante verhaallijn, geen memorabele momenten, voelt niet groots aan en is bijna compleet gestript van zijn diepgaande RPG elementen zoals DA: origins die wel kende.Veel locaties worden opnieuw gebruikt, je bent constant in dezelfde (lees: enige) stad bezig en daar komt nog eens bij dat de wereld zelf zo'n 4x kleiner is dan Ferelden.

Het nieuwe combat systeem werkt daarentegen wel aardig en is in mijn optiek een verbetering binnen de Dragon Age serie.

Al bij al een (op de combat na) verslechterde sequel van wat een hele mooie gameserie leek te gaan worden. Je krijgt de impressie dat zo lang als Bioware over DA: origins gedaan heeft, ze zo kort over DA2 gedaan hebben.

avatar van Eliandjiee
Een voor mij toch nagenoeg perfect vervolg op mijn favoriete game allertijden!

Dragon Age II is minder groots, korter en minder gevarieerd. In plaats van in de wereld Ferelden te werk te gaan, gaat men hier in en om Kirkwall aan de slag.

Grafisch is de game veranderd. Het ziet er een tikkeltje minder realistisch, maar meer gestileerd uit. Ik persoonlijk vind dit grafische stijltje wel heel tof. Je ziet het tegenwoordig wel in meer games.

De combat is ook wat op de schop gegaan. Nog steeds kun je op een hoge moeilijkheidsgraad heerlijke tactische gevechten beleven waarbij je om de paar seconden moet pauzeren. Maar op de lagere moeilijkheidsgraad is de game wat toegankelijker geworden waarbij je nauwelijks hoeft te pauzeren. Een win-win situatie dus. Voor nieuwkomers of mensen die niet zo zijn van de tactische hardcore- RPG combat kunnen ze het gewoon spelen als een actievolle hack en slasher bij wijze van spreken. Daarnaast zijn er vele animaties bijgekomen en ziet alles er twintig keer zo vermakelijk en bruut uit dan bij de combat in het origineel, zonder dat er tactische diepgang verloren gaat. Een sublieme verbetering!
Wederom zijn er enorm interessante characters te ontmoeten die aansluiten bij je party, met diepgang en een boeiende achtergrond en verhaal. Het gesprekssysteem van Bioware werkt hier wederom perfect, met als voordeel dat onze protagonist nu een stem heeft. Wederom een verbetering.

Het verhaal is zoals al eerder genoemd minder grootschalig, maar het hoeft niet minder episch aan te voelen. Het verhaal biedt veel lastige en soms grijze keuzes. De rode draad, de keuze voor de Templars of de Mages, komt in vrijwel alles terug en is een lastige kwestie die je daadwerkelijk aan het denken zet. Mede hierdoor vind ik het verhaal wederom zo sterk. Een grijze kwestie die je enorm aan het denken zet en waarbij je eigenlijk alleen maar een foute keuze kan maken. Daarnaast is deze game ook een prachtige en epische aanloop naar deeltje drie. Je zult in dit deel grote veranderingen te weeg brengen in de wereld van Dragon Age! Subliem gedaan Bioware!

Het enige minpuntje, en de reden dat deze game niet de volle score krijgt is omdat het toch niet op alle fronten perfect is. Zo zijn er verschillende dungeons die precies het zelfde zijn. Slecht en schaamteloos te noemen is dit helaas en het doet daadwerkelijk afbreuk aan de game.

Een voor mij nagenoeg perfecte RPG, ik kan niet wachten op het hopelijk perfecte en epische deeltje drie!

avatar van rock-rick
Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit spel gespeeld heb, dus mijn herinneringen erover zijn niet zo vers meer. Toch wil ik wel even mijn mening delen.

Dragon Age 2 is een spel dat enorm gerusht aanvoelt. Elke grot heeft dezelfde layout, weinig locaties die ook nog eens vrij klein zijn, het schrijfwerk is op momenten slordig. Toch vind ik dit spel in veel opzichten beter dan Origins.

Dragon Age 2 heeft minder locaties dan Origins en je speelt maar in één stad, maar het verhaal gaat dan ook over die stad. Daarnaast had ik het gevoel dat ik Kirkwall kende. Het was mijn stad, waarin ik groeide en waarom ik gaf. Ik heb nooit om Ferelden gegeven, noch vond ik de steden interessant.

Het verhaal van DA2 is minder episch. Gelukkig is het wel een interessanter verhaal. Het 'iedereen optrommelen om te vechten tegen het kwaad' is leuk, en het is ook goed uitgewerkt in Origins, maar ik vond het toch verfrissend om een wat kleiner verhaal te spelen. Daarnaast waren een aantal problemen die ik had met Origins daardoor verholpen. In Origins ben je helemaal geen politiek figuur, maar iedereen blijft je er maar bij betrekken. In DA2 heb je tenminste invloed en is het logisch dat je erbij betrokken wordt. Ook hoor je in Origins, wat Morrigan en Sten al vaak genoeg aangeven, helemaal geen tijd te hebben voor van alles en nog wat. Het kwaad staat namelijk voor je deur. Bij een kleiner verhaal zoals dat van DA2 heb je dat probleem niet.

Dan de karakters. Die hebben in DA2 over het algemeen wel wat minder diepgang dan in Origins. Wat jammer is, aangezien ik de manier waarop DA2 met karakters omgaat wel beter vind.
Eerst Hawke. Je kon niet meer kiezen of je een elf, of een dwerg wilde zijn. Je was gewoon een mens. Dat vind ik helemaal prima. Ik heb helemaal geen behoefte aan die keuzes. Er zijn mensen die veel beter opgeleid zijn en betaald krijgen om die keuzes voor mij te maken. Ook heeft de hoofdpersoon een stem gekregen. De voice actor van Hawke heeft niet erg goed werk afgeleverd, maar het is alsnog een grote verbetering ten opzichte van de stomme hoofdpersoon in Origins. Nu heb ik in ieder geval niet het gevoel dat mijn maatjes tegen een muur aan het praten zijn.
Je vrienden hebben in DA2 ook veel meer een eigen leven, buiten jou om. In Origins lijken de levens van je bondgenoten alleen maar om jou te draaien. Ze hebben wel hun eigen quests en Alistair zegt wel dat ze onderling ook praten, maar je voelt het niet. DA2 pakt dit op een veel natuurlijkere wijze aan. De karakters hebben zo hun eigen plek in de stad. En wanneer je naar een vriend toe gaat om met ze te praten, zijn ze soms nog in gesprek met een andere vriend van je. Ze hebben naar mijn herinnering een veel sterkere eigen wil.
Je kan ze ook niet meer van alles aantrekken. Ze houden hun persoonlijke outfit, wat ze meer een eigen karakter geeft.

De combat was in beide games niet erg memorabel geloof ik. Ik vond die in Origins beter dacht ik.

avatar van The_CrY
Na het geweldige Dragon Age: Origins is het niet heel gek dat de cijfers bij dit tweede, wat soberdere deel een stukje lager liggen. Zelf was dit echter precies wat ik wilde op dit moment. Hawke is minder 'eigen' te maken dan The Warden uit DA:O, maar persoonlijk was zij precies het karakter dat ik wilde spelen, en de persoonlijkheid kun je nog wel een beetje vormen d.m.v. de vele dialoogkeuzes uiteraard. De wereld is kleiner dan Ferelden, maar Kirkwall is een hele leuke stad waar je echt een band mee gaat krijgen. Je vrienden wonen er, je familie woont er, jij woont er, en alle gebeurtenissen in de stad hebben invloed op al die factoren. De verschillende vrienden die je kan hebben hebben boeiende personages en interessante persoonlijke quests, met weer leuke romance opties, en veel meer onderlinge dialogen. Eigenlijk zegt rock-rick boven mij het al goed: "ze hebben veel meer een eigen leven, buiten jou om". De stad zelf leeft en voelt authentiek aan, en de manier waarop het verhaal verteld wordt en escaleerd over een tijdspanne van 10 jaar is heel sterk. Ook is de combat enorm verbeterd t.o.v. Origins. De animaties zijn uiteraard moderner en levendiger, maar ook de moeilijkheidsgraad is niet zo overdreven, waardoor casual spelers die alleen voor de role-playing gaan, zoals ik, niet altijd zo hoeven te zweten op 'Normal'.

Uiteraard zijn er ook minpuntjes, waardoor DA:O nog altijd hoger scoort bij mij. De weinig veranderende omgeving vind ik an sich niet zo'n probleem, ware het niet dat alle dungeons vrijwel identiek zijn, inclusief interieuren en andere dingen. Dat voelt lui aan. Ook zijn veel 'fetch-quests' niet geanimeerd, en kun je niet meer je companions aanspreken wanneer jij dat wil; dat kan nu alleen nog maar als het plot dat toestaat. Gifts, bijvoorbeeld, zijn verdwenen, en het approval systeem is vervangen door een rivaliteits-/vriendschapssysteem (die vind ik dan overigens wel weer goed werken).

Maar goed, de goede smaak overheerst over het algemeen goed. Op het eind voelde ik me zeer verbonden met Kirkwall en de companions waarbij ik in de plus zat, en ik ben benieuwd hoeveel er van deze game door mag naar Inquisition. U hoort nog van mij.

avatar van FlorisV
De meest ondergewaardeerde Dragon Age. Niet alleen heeft Bioware het houterige combat systeem uit deel 1 flink versoepeld en versneld, grafisch heeft het een flinke upgrade gekregen en ook is het verhaal eigenlijk een stuk interessanter gemaakt door een dreiging te introduceren die wat menselijker en minder belegen aanvoelt dan het duivelsgebroed dat de wereld bedreigt in deel 1. Alles draait meer om de spanning tussen tovenaars en de verboden bloedmagie die sommigen beoefenen enerzijds en de zelote inquisitie anderzijds. Ik verklap het liever niet maar de finale is zeker de moeite waard.

Qua locale is DA2 minder gevarieerd. Het is soms Kirkwall voor en na. Maar dit is minder erg dan alle klachten daar over doen vermoeden. Er is genoeg leuks te doen en side quests zijn vlot om uit te voeren.

Nu vind ik deel 1 echt leuk hoor en het voelde als een enorm koopje om voor een zacht prijsje de editie te kopen waar alle DLC inclusief Awakenings bij zat. De humor en de karakters waren het beste in die eerste.

In anticipatie op Dread Wolf ben ik de Dragon Age reeks zo'n beetje voor het eerst aan het spelen. Origins vond ik 10 jaar geleden helemaal niks (toen 1.5* op de PS3), maar eerder dit jaar heb ik het een nieuwe kans gegeven en dat was toch alleraardigst. Ditmaal op de PC met een score van 3.5* waarbij ik mezelf wel zie de score te verhogen in eventuele toekomstige playthroughs. Bij lange na niet perfect, maar toch leuk tijdverdrijf met een heerlijk gevechtssysteem waar ik gemakkelijk een uur of 70 in wist door te brengen.

Dan is natuurlijk deeltje 2 aan de beurt. Destijds 10 jaar geleden blijkbaar 2* voor de PS3-versie gegeven (dat zal nu wel verhoogd worden), maar toen heb ik dat waarschijnlijk al snel opgegeven, want ik herinner me er niks meer van. Nu gok ik dat ik halverwege de tweede act ben en ondanks dat het vechten lekker soepel en responsive is, lijkt de rest het echt niet te halen bij Origins. Op het gebied van gameplay, character customization en verhaaltechnische dingetjes is er zóveel weggeschrapt.

Alle gear die je bijvoorbeeld vindt, is alleen bestemd voor Hawke en kun je niet jouw teamgenoten laten dragen. Er is geen tweede load-out waarmee je jezelf of je teamgenoten van kunt voorzien, wat ik altijd handig vond als je tijdens het vechten plotseling van strategie wilde veranderen. Ook het level design laat veel te wensen over. Naast het feit dat veel levels behoorlijk lineair zijn, worden deze ook nog eens vaak hergebruikt. Verder is het dialoogwiel erg beperkt in de zin dat je vaak niet precies weet wat Hawke gaat zeggen. Dan klik je op een optie en dan komt het er toch heel anders uit dan je vooraf verwacht had bij het lezen van het dialoogwiel. Ten slotte stelt het verhaaltechnisch ook weinig voor. Ik dacht dat het verhaal van Origins mij al koud liet, maar dat van deeltje 2 wil al helemaal niet vlotten. En ik ben al halverwege de tweede act.

Kort gezegd, veel role-playing elementen die Origins juist hartstikke goed deed, zijn hier om wat voor reden dan ook verdwenen dan wel vervangen door iets inferieur. Doet me denken aan de overgang van Mass Effect 1 naar 2, maar ondanks het verdwijnen van role-playing elementen aldaar was Mass Effect 2 gewoon een fantastische game.

Op zich vermaak ik me prima met Dragon Age II dus ik ga er lekker mee door, maar tot nu toe komt 'ie niet echt in de buurt van Origins.