MindJack (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door FeelPlus
Uitgegeven door Square Enix

In 2031 heeft een machtige multinational achter de schermen de touwtjes stevig in handen. Het is aan jou om de smerige zaakjes die zich binnen deze organisatie afspelen aan het licht te brengen. Hierbij heb je, als zogenaamde 'mind hacker', de mogelijkheid om binnen te dringen in de gedachten van je tegenstanders. Jij bent echter niet de enige 'mind hacker', en dus moet je alert zijn voor tegenstanders die deze gave ook bezitten. Het is immers: hacken of gehackt worden.

Volgens Squenix komt ie al 21-01 (check).

Dit ziet er echt vet uit

waarom zijn er geen berichten die vertellen of dit goed of slecht is? plz.

Dit spel is niet al te best, Mike. Maar toch vermaak ik me ermee. Ben inmiddels al halfweg.
Misschien schrijf ik er nog wel eens een recensie over.

Ik denk dat dit wel, samen met Bulletstorm en Brink, menige flop lijstjes van 2011 siert. Maar zelf heb ik het niet gespeeld.

Eindelijk heb ik MindJack dan kunnen onderwerpen aan een uitgebreide speeltest. MindJack werd al vaker dit jaar bestempeld als een mislukt project dat erg veel potentie had. FeelPlus ontwikkelde de game met enige trots, toen het liet zien aan de pers hoe MindJack in zijn werk zou gaan. Maar al snel vielen de ontwikkelaars door de mand. Al snel bleek het project m.a.w. in duigen te vallen. De graphics zijn uiteindelijk enorm achterhaald, de soundtrack is van een bedenkelijke kwaliteit en het stemmenwerk werkt enkel maar op de zenuwen door de verschrikkelijk slecht gekozen dialogen die de personages je naar het hoofd zwieren.

In MindJack ga je aan de slag met Jim Corbijn, een agent van de FIA. Al snel stoot je op een vreselijk complot waar de buitenwereld niets vanaf weet. NERKAS, een groot bedrijf dat zich bezighoudt met grote technologische ontwikkelingen, blijkt onheilspellende experimenten uitgevoerd te hebben die heel wat mensenlevens hebben gekost en net dit wil men nu zo snel mogelijk in de doofpot stoppen. Wanneer je op onderzoek uitgaat, maak je al snel kennis met je vrouwelijke partner, Rebecca Weiss. Zij helpt je mee in je onderzoek naar gerechtigheid. NERKAS ontwikkelde namelijk een vernuftig nieuw staaltje technologie, genaamd mind hacking, waarmee je iemands gedachten kan overnemen om het vervolgens in jouw voordeel te laten spelen. Wanneer je dit hoort, weet je dat hier vroeg of laat problemen van komen en dat er al eerder actie had moeten worden ondernomen. Nu ben je vast benieuwd hoe dit in de praktijk werd omgezet. Helaas wringt hier al snel het schoentje. Zodra je de game opstart, laat de game je onmiddellijk kennis maken met het vernieuwende gameplay-element dat MindJack zo uniek zou moeten maken.

Wanneer je voor je eerste vuurlinie wordt gedropt, wordt je vrijwel meteen gedwongen om er onmiddellijk mee om te springen. En het vervelende is, is dat het in het begin nogal verwarrend kan overkomen allemaal. Zo kan je iemands gedachten overnemen en hem vervolgens als slaaf gebruiken, zodra diegene die je net hebt neergeschoten vervolgens op de knieën gaat en jij, als speler, zo snel mogelijk op de R2-toets drukt om de vijand van voorheen als strijdpartner te kunnen gebruiken. Je kan tevens ook de controle overnemen van onschuldige medestanders die in elk level aanwezig zijn. Wanneer je de twee analoge sticks op hetzelfde moment tegelijk indrukt, krijg je een overzicht van alle personages die op dat moment met je meestrijden. Niet enkel mensachtigen doen mee, ook talloze robots doen mee, alsook mechanische apen met een geweergeschut op hun rug kun je in je eigen voordeel laten spelen. Al gauw verlies je echter het overzicht en verdwijnt de enige pret die je met het spel had al snel. Wie doorzet, de nodige doorzettingskracht heeft en het er goed vanaf brengt wordt echter wel beloond. Wanneer je een sectie afgerond hebt in de game, krijg je XP toegestopt en verdien je steeds meer en meer handige nieuwigheden die je doorheen het spel nodig zal hebben. De overige gameplay-elementen die het spel je biedt, zijn eigenlijk alles behalve verassend of vernieuwend in het third-person shooter-gebeuren. Dekking zoeken, je vijanden te grazen nemen en dat gedurende de volledige tien uur die het spel je aan gameplay biedt.

Het concept van MindJack sprak me wel degelijk aan. Het futuristische sfeertje dat zich vertaalt naar het jaar 2031 kon me zeker bekoren en ook het idee achter het geheel kon ik zeer zeker appreciëren. Maar al snel merk je de vele framerate problemen op en zijn de filmpjes van het spel van een erg bedenkelijk niveau. Ik kon maar niet tot het besef komen dat dit een spel is dat in begin 2011 uitkwam. Beschamend bij wijlen.

De soundtrack van het spel verraste ook niet bepaald. Ik kreeg vaker dan ik zelf wilde hetzelfde deuntje voorgeschoteld en dat was er al eentje van dertien in een dozijn. Het stemmenwerk dat ik al voorheen vermeldde in de eerst geschreven alinea was al een vermelding waard omdat ik nog maar zelden zo’n slecht stemmenwerk heb mogen aanschouwen. De gekozen stemacteurs voor de hoofdpersonages van het spel waren niet alleen een slechte zet, ook diegene die het verhaal schreef voor het spel zou een paar mouwvegen meer mogen gekregen hebben. De dialogen zijn stompzinnig, oninteressant en bij wijlen zodanig geforceerd dat het begint te storen op den duur.

Het verhaal heeft gelukkig wel een interessante insteek en dat is ook een van de meest positieve punten die ik me kan indenken voor MindJack. Alleen de manier waarop het verhaal wordt verteld naar de speler toe, kan voor enige verwarring zorgen. Zo begint de game plots en heb je geen enkele voorkennis van de personages waarmee je de rest van het spel mee opgezadeld zit. En eens dat men een slechte start onderneemt om een verhaal te vertellen, wordt het erg moeilijk om zich nog te kunnen herpakken. Zonde, want de insteek van MindJack is origineel en behoorlijk boeiend eens dat je helemaal mee bent met het hele gebeuren. Maar ook qua verhaalvertelling schiet deze MindJack toch net wat te kort om tussen al die grote toppers enigszins op te vallen.

MindJack biedt wel degelijk wat nieuws voor spelers die moe geworden zijn van de zoveelste dagdagelijkse shooter, zoals we die al meer dan gewoon zijn de afgelopen jaren. Alleen blijft het erg jammer dat de executie die door FeelPlus gebeurd is, uiteindelijk niet de juiste beslissing was. Als Square Enix hier een beter team had aan besteed kon MindJack uitgroeien tot iets groots en bijzonder. Nu krijgen we echter een afkooksel van wat het had moeten zijn. Een onafgewerkte game met erg veel kwaaltjes, die nergens echt weet in uit te blinken. De concurrentie is hard tegenwoordig en dat heeft MindJack vast aan den lijven ondervonden.

gamelord

Leuke recensie Tom,
Alleen jammer dat het net niet een leuke game is om te spelen, maar aan alles gezien heb je je er toch doorheen weten te wurmen. Leuk stukje tekst bro..maar wel een game om te laten liggen dus.