Limbo (2010)

PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Playdead
Uitgegeven door Playdead

Jij speelt als een jongen, die uit onzekerheid over het lot van zijn zus 'Limbo' betreedt. Deze jongen krijgt het echter niet gemakkelijk aangezien 'Limbo' de rand van de hel is. In deze zwart-witte wereld dien je diverse puzzels op te lossen aan de hand van je omgeving en je een weg te banen door onder meer het bos en een vervallen stad, om zo je zus terug te vinden.

avatar van Dark Lord Andrew
Ik heb de demo gespeeld, en het doet me denken aan 'Heart Of Darkness' met al die vreselijke manieren om te sterven als klein jongetje

avatar van TonyTHorror
Achterlijk goed spel. Beste van 2010? Probably.

MikeMannuh
Ik snap de hype rond deze game echt niet. Zo gauw developers een game in zwart/wit maken is het opeens artistiek en visueel te gek, terwijl het eigenlijk niet zo veel voorstelt.

Verder bestaat de game uit irritante trial & error gameplay, dat wil zeggen, constant proberen een puzzel op te lossen, doodgaan, 1 stapje verder komen, doodgaan, totdat je de puzzel hebt opgelost, waarna er niets meer aan is voor de volgende keer omdat je weet hoe het moet.

Ik heb deze game met tegenzin uitgespeeld.

MikeMannuh schreef:

Het is simplistisch, maar het stelt juist heel veel voor. De sfeer die er neer wordt gezet met de duistere ambiente geluiden op de achtergrond, het constante gevoel van dreiging. Mysterie over wat er precies aan de hand is, wie ben je? Waarom ben je daar? Wat moet je doen? Het is meer dan alleen zwart/wit maken. Je zou eerder kunnen stellen dat een game in zwart wit maken moeilijker is omdat je meer beperkingen hebt, maar hier zijn de makers er zeker in geslaagd.

MikeMannuh schreef:

Als je dit een probleem vindt kun je beter geen puzzel games meer spelen. Het hele principe van een puzzel oplossen is toch dat je daarna de oplossing weet?

avatar van TonyTHorror
Hahah zo werkt dat natuurlijk niet. Er zit veel meer achter dan zomaar een zwart/wit filtertje om het een smoelwerk mee te geven.

Sferisch is dit top notch, geen enkele game combineert slim level design van dit hoge niveau met poëtische, mysterieuze en vooral dreigende beelden. Enorm 'clever' bedacht vooral, de veranderingen in omgeving worden bijvoorbeeld op een opvallende, maar toch érg subtiele wijze duidelijk gemaakt. De switch naar de stortbuien, of het uitdruppelen en uitstomen binnen de industriële vibe... betoverend!

Een wereld die leeft in z'n eenvoud. Dit zet gewoon een nieuwe standaard.

Brains schreef:

Het gaat zich niet zo zeer om het feit dat je de uiteindelijk oplossing weet, het gaat zich erom dat doodgaan de enige manier is om een puzzel op te lossen in deze game. Er zijn zat manieren om een puzzel leuk en uitdagend te maken, maar constant doodgaan en weer opnieuw proberen past bij mij niet in het rijtje van leuk en uitdagend.

TonyTHorror schreef:

Een wereld die leeft in z'n eenvoud. Dit zet gewoon een nieuwe standaard.

Sorry hoor, maar ik ben nog geen enkele XBLA game tegen gekomen die een 'nieuwe standaard' zet. Grotendeels is het gewoon jaren 80 en 90 gameplay ge-rehashed in een iets shinier jasje en een hogere resolutie. Dit is verder ook niet verbazend of slecht aangezien de ontwikkeltijden en prijzen lager zijn en de games kleiner, maar vernieuwend is het niet.

avatar van TonyTHorror
Dat kan ook gewoon aan jezelf liggen he, continue doodgaan .

Ok dan....

avatar van Brains
De innovatie bij veel XBLA games zit 'm in de vormgeving en de storytelling en niet zozeer in de gameplay. Je ziet steeds meer games die proberen een unieke stijl, sfeer en ervaring te brengen. Een richting waarin creativiteit en zelfs kunst hand in hand gaat met gaming. Iets waar sommige grote developers nog iets van kunnen leren, want die maken al jaren hetzelfde. Als er ergens geen nieuwe standaard wordt gezet is het bij de grote releases. Uitzonderingen daar gelaten.

Vorige week dan ook uitgespeeld en met recht een unieke game ervaring te noemen.

Ten eerste al vanwege het zwart-witte stijltje en de mooie graphics die daarop aansluiten.
Het jongetje dat niets zegt, maar je leeft toch met hem mee gedurende de game met name bij de talloze keren en manieren waarop je hem (onbedoeld) dood laat gaan.
Plus het feit dat de game eigenlijk één grote level is, je hebt helemaal geen laadtijden en je moet het dan ook als één geheel zien.

De gameplay is vrij basic te noemen, met het linkerpookje loop je en je hebt een knop om te springen en een andere knop om een actie te verrichten. Met dit gegeven moet je in de wereld van Limbo zien te overleven door de vele vallen zien te vermijden en puzzels zien op te lossen.
In het begin is het nog wel makkelijk te noemen, vaak hoef je maar één ding te verplaatsen. Maar later in het spel wordt het toch wel moeilijker, zo moet je bijvoorbeeld met aan- en uit knoppen gaan spelen. Ik heb hierdoor helaas wel één keer op YouTube moeten kijken hoe ik verder moest gaan. Dit was bij een puzzel ergens op het eind met twee grote blokken, een magneet en knop die alle blokken omhoog laat gaan.

Over het algemeen is Limbo dan ook een trial and error game te noemen, je probeert gewoon van alles uit om maar verder te komen met het nodige falen.

Het verhaal achter Limbo staat ter eigen interpretatie. Zelf heb ik het opgevat dat het jongetje in een staat van 'limbo' is en hij zelf nog niet echt beseft dat hij dood is. Plus de spaarzame levensvormen die je tegenkomt die je op alle mogelijke manier proberen tegen te houden.
Met echt één van de mooiste eindes die ik heb gezien, ik werd gewoon stil van.

Limbo is met recht een klein meesterwerk te noemen, 4,5 sterren.

avatar van LimeLou
Fantastische review, Shinobi Het enige nadeel is dat ik nu spijt heb dat ik het niet kocht.

Thanks en ja €12,- vond ik ook teveel geld voor de game. Heb expres drie maanden Playstation Plus genomen zodat ik 'm met korting kon kopen voor €10 nog iets.

Shinobi schreef:

15 euro betalen zodat je een kleine twee euro korting krijgt. Lol!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
MikeMannuh schreef:
totdat je de puzzel hebt opgelost, waarna er niets meer aan is voor de volgende keer omdat je weet hoe het moet. .

Dit dus. Mijn grootste bezwaar tegen adventuregames. Heb je die een keer uitgespeeld dan is het de tweede keer stukken minder leuk.

Hiervan speelde ik zojuist de demo. Ziet er prachtig uit en de uitvoering is erg goed. De opzet is simpel, de puzzels een stuk ingewikkelder. Eigenlijk wat elke goede puzzelgame zou moeten hebben. Deze game koop ik nog wel eens in een Steamuitverkoop.

avatar van JacoBaco
Op het gebied van films is het tegenwoordig een beetje eentonig. Sequel, prequel, remake, boekverfilming, stripverfilming etc. Erg origineel is het vaak niet meer. Niet dat ik daardoor niet meer kan genieten van films, maar af en toe mis ik wel dat gevoel wat ik toentertijd bijvoorbeeld ondervond bij The Matrix (1). Inmiddels ook alweer meer dan een decennia geleden. Ik vond het verfrissend, bijzonder en intrigerend. Het gaf weer eens een hele andere kijk op de dagelijkse zaken.
Games daarentegen weten mij gelukkig toch nog vrij regelmatig te verrassen. Zo ook Limbo dus!

Inmiddels uitgespeeld. Een korte game en ik denk dat ik het in ongeveer 8 sessies gedaan heb. Het zijn totaal 24 hoofdstukken, dus dan zit ik op een gemiddelde van 3 hoofdstukjes per sessie. Da's niet erg veel, maar ik ging soms ook wel heel erg vaak hartstikke dood. Zo viel ik onder andere vaak te pletter, werd ik gespietst, aan stukken gesneden, platgewalst, kapot geschoten, ben ik verzopen, geëlektrocuteerd en ik vergeet er vast nog wel een stuk of 5. Het is puzzel op puzzel en sommige zijn echt best lastig, maar des te leuker als je na het oplossen van de puzzel weer verder kan.

Deze game was voor mij een schitterend tussendoortje. Visueel echt een juweeltje. Simpele gameplay. Je kan lopen, je kan springen, een kist verschuiven, een schakelaar overhalen, slingeren en dat was het wel zo'n beetje. Een hele karakteristieke game met een heerlijke atmosfeer. Er zit bijna geen muziek in en dat is ook een pluspunt. De omgevingsgeluiden voldoen.

En wat het einde betreft: Even in het kort: Het lijkt erop dat alleen het jongetje dood is vanwege het auto ongeluk. Hij bevindt zich niet in de hel, hemel of vagevuur, maar aan de rand hiervan. Limbo = rand/zoom. In ieder geval in de geestenwereld dus. Wanneer hij op het eind zijn zus vindt, is zij nog wel in leven en voelt ze zijn aanwezigheid. De ogen van de jongen geven namelijk licht en de ogen van zijn zus niet.

avatar van bro
bro
BoordAppel schreef:

Nou dat vind ik niet altijd even erg. Ik heb twee soorten games: de games waar ik zo nu en dan naar terug grijp sinds jaar en dag, en waar ik me perfect thuisvoel. Maar dat zou ook wat saai zijn alleen die games te spelen. Dus speel ik tussendoor (of omgekeerd, zoals je het bekijkt) andere games die ik voor het verhaal, de sfeer of uitdaging slechts voor 1 keer neerhaal. Na vele jaren als het hele gebeuren alweer wat waziger is geworden, dan popt hij misschien weer een tweede keer in. En dan valt dat zeer goed mee
Soieso heb ik zelfs meer games dan tijd die ik eraan kan besteden. Letterlijk een wachtlijstje. Dus dan doet Limbo het zeker goed tussen al de rest.

avatar van Maiky
JacoBaco schreef:

Dat klinkt me een beetje onlogisch in de oren. Het lijkt me juist een goede verklaring dat degene met het licht in de ogen (het levenslicht) leeft en de ander (de 'blinde') niet meer.

avatar van JacoBaco
Oké, ik sta open voor die verklaring.

avatar van 3bdelilah
Leuk spelletje. Er heerst een lekker duister sfeertje en de puzzels worden steeds lastiger naar mate het spel vordert. Zo nu en dan heb ik YouTube geraadpleegd, maar op een gegeven moment kwam ik er niet meer uit. Volgens mij een bug, want bij een walkthrough zag ik iemand op een gegeven moment twee blokken hebben terwijl ik er maar één had. Ik was toen vlak voor het einde, dus heb ik het einde gewoon via YouTube gekeken.

Ik hoor hier en daar dat dat jongetje is gestorven door een auto-ongeluk? Mis ik wat?

3bdelilah schreef:

Lees hier mijn bericht destijds: Klik
Auto-ongeluk is zeer aannemelijk gezien je door een soort van glas vliegt aan het einde. Maar goed, het is maar wat je er zelf achter zoekt.

avatar van wolly
ben van plan deze game te kopen. als ik zo alle recensies lees denk ik dat ik deze game niet mag missen. vooral de sfeer lijkt me goed en het is niet zo'n doorsnee game maar juist een hele originele

avatar van Hadouken
Twee weken geleden alweer uitgespeeld, maar toch maar even een stukje schrijven nog. Limbo is een reden waarom ik van Indiegames houd en waarom ik het PSN altijd goed in de gaten houd. Af en toe komt er namelijk een klein pareltje voorbij waarbij je niet als een malle op de triggerknop hoef te hengsten of voor een highscore hoeft te gaan.

Je start de game en ontwaakt onmiddellijk als klein jochie op de grond in het bos. Waarom? Geen idee. Dus je besluit een paar passen voorwaarts te zetten op zoek naar antwoorden en gaat vervolgens op gruwelijke wijze dood. Of dat je nou geplet werd door een enorm rotsblok of gespietst werd door een handvol speren weet ik niet meer. Daarvoor ga je teveel dood in dit spel. De grafische stijl in Limbo is subliem. Zwart, grijs, grauw, duister, mysterieus en onheilspellend zijn de woorden die voortdurend door je hoofd zullen spoken.

Doordat je in een vaak volledig zwarte omgeving loopt zul je niet altijd de tientallen vallen op tijd herkennen waardoor je rap het loodje legt. Geen nood, binnen enkele seconden wordt je weer enkele meters teruggezet. Echter zullen de puzzels verderop in het spel steeds lastiger - en genialer - worden waarbij niet alleen inzicht is vereist, maar ook een goede timing.

Maar wat het spel zo goed maakt is de sfeer waarin je tot over je oren wordt ondergedompeld. Er is geen muziek, de minimale achtergrond geluiden volstaan. Je speelt met een anoniem ventje in een dreigende wereld maar toch krijg je steeds meer sympathie voor hem. Je kent hem niet, maar wilt graag weten waarom hij hier is en hoe het af gaat lopen. Je wilt hem niet vaker dood laten gaan dan nodig, want je voelt steeds meer met hem mee.

Totdat je het einde hebt bereikt. Je weet niet precies wat je ermee aan moet. Het laat ruimte voor eigen interpretatie, en wanneer je dan verschillende theorieën op het internet doorspit zul je toch even lichtelijk geraakt achterblijven, en willen naar meer...

avatar van LimeLou
Leuke review.

Thanks

kiriyama
Ik ben in een uurtje al over de helft gekomen...Zonder ook maar één enkele trophy te bemachtigen. Dus ben ik nu heel goed of heel slecht bezig?

Moet wel zeggen dat hoewel het allemaal erg sfeervol is ik de afwezigheid van een soundtrack jammer vind. Had er op het begin geen last van, maar ondertussen begint het echt als een gemis te voelen. Vooral de levels in de stad smeken toch haast om een mooie (dark)ambient soundtrack eronder. Emotie voel ik er verder ook nog niet bij. Wel érg leuk om te doen allemaal.

MikeMannuh schreef:

Ik dacht voordat ik eraan begon ook dat het veel Trial & Error zou worden, maar dat valt alles mee. Door gewoon goed de omgeving te scannen is de oplossing vaak wel te bedenken zonder iets te doen waaraan je dood kan gaan. Vind het wat dat betreft ook erg lekker spelen.

kiriyama schreef:

De meeste achievements van Limbo zijn gekoppeld aan lichtgevende bolletjes die in de wereld verstopt liggen. Wellicht heb je er wel eens een gezien? Dezen zijn relatief moeilijk te pakken.
De makkelijkste is direct aan het begin - loop naar links in plaats van naar rechts.

Daarnaast nog 2 achievements voor het uitspelen van de game, en de game in zijn geheel doorspelen in 1 zit, met 5 of minder deaths (Ja, die heb ik dus nog niet ) .

kiriyama
Áha, gewoon verzamelobjecten dus. Daar ben ik nooit zo kapot van. Ik dacht dat ik misschien echt nieuwe gebieden ofzo over het hoofd had gezien.

avatar van Brains
Ik zou het niet zien als verzamelobjecten. Die 'verzamelobjecten' zorgen voor de lastigste puzzels van de game - zie het als bewijs dat je die opgelost hebt .

avatar van Hadouken
Die achievement om de game uit te spelen in 1 zit durf ik niet eens aan te beginnen. Dadelijk ga ik in de laatste stage teveel dood, wat dan? Moet er niet aan denken

Pastichio Rocker
Prima spel voor even tussendoor. Mooie graphics, goed geluid, makkelijke besturing en sommige puzzels zijn echte breinkrakers. Helaas zijn andere puzzels af en toe nogal frustrerend. Vooral de puzzels waar je behendigheid of timing aan te pas moet komen. Dit verpest het mijns inziens een beetje. Ik had liever meer breinkrakers gehad. Ook vond ik de naargeestige sfeer wat minder worden wanneer je de fabriek betreedt, hoewel het Limbo-manneke ook daar op veel verschillende en vaak gruwelijke manieren aan zijn eind kan komen. Maar ik had wel wat langer in het bos willen blijven, de sfeer was perfect. De puzzels met de zwaartekracht tegen het einde waren wel weer erg uitdagend en leuk bedacht. Toch heb ik het gevoel dat deze puzzle platformer zijn ideeen niet helemaal benut. Zo had er meer gedaan kunnen worden met het platform element.. Een ander minpunt is dat het spel vrij kort is. Met een beetje mazzel ren je er binnen een paar uurtjes doorheen. All in all: leuk tussendoortje die hier en daar toch wat steekjes laat vallen en te kort is om echt te beklijven.