Limbo (2010)

PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Playdead
Uitgegeven door Playdead

Jij speelt als een jongen, die uit onzekerheid over het lot van zijn zus 'Limbo' betreedt. Deze jongen krijgt het echter niet gemakkelijk aangezien 'Limbo' de rand van de hel is. In deze zwart-witte wereld dien je diverse puzzels op te lossen aan de hand van je omgeving en je een weg te banen door onder meer het bos en een vervallen stad, om zo je zus terug te vinden.

avatar van solidKevin
Tsjo-Wi schreef:

Dit ziet er minder vermakelijk uit...

Fouten mogen gemaakt worden toch. Het kan altijd misgaan.

Shangri-la schreef:

O ja, die taalfouten ongelooflijk.....

Ja sorry meneer ik zal het de volgende keer beter doen. Ik kan toch ook wel eens een fout maken.

Kooshiba
Uncertain of his Sister's Fate, a Boy enters LIMBO…

Meer krijg je niet te weten voordat je de veelbesproken titel aanschaft. Al 6 jaar is ‘ie in ontwikkeling bij het onbekende Playdead uit Denemarken en al sinds de eerste teaser trailer (uit 2006) kijk ik, en met mij vele anderen, uit naar deze titel. En nu ligt hij dan eindelijk in de virtuele schappen.

Grafisch pareltje

Bij aanvang van het spel maak je kennis met de naamloze protagonist van het verhaal, een kleine jongen die wakker word in een bos. Wat direct opvalt is de grafische stijl van het spel. Het is heel simpel gehouden, het spel is volledig in zwart-wit en er zit een filter overheen alsof je naar een oude film zit te kijken. Het zijn echter de details die de stijl zo doeltreffend maakt. Het gras dat subtiel meebeweegd, de realistisch ogende bewegingen van het jongetje en de mooie achtergronden. Dit alles zorgt ervoor dat het enge, donkere, onheilspellende bos ook echt als een eng, donker, onheilspellend bos aanvoelt en je word direct betrokken bij de kleine man.

Armoede of rijkdom?

Alles in dit spel ademt sfeer, zo ook het geluid of eerder het gebrek daarvan. Geen uitgebreide soundtrack en voice acting, maar eerder een bedrukkende stilte onderbroken door vage geluiden van ver weg of misschien wel heel dichtbij. De zware voetstappen en het gehijg van de hopeloos dolende jongeman komen hierdoor heel duidelijk naar voren en versterken het reddeloze gevoel van eenzaamheid. Het is een gewaagde keuze maar wel een geslaagde.

Intuitie

Zoals de hele stijl je onderdompelt in sfeer en je sterk mee laat leven doet ook de gameplay een beroep op je gevoel. Je zal intuitief en instinctief te werk moeten gaan om levend langs alle hindernissen te komen. Met slechts twee knoppen tot je beschikking is ook het controllerschema simpel gehouden en het is een behoorlijke verademing in vergelijking met veel hedendaagse titels.

De puzzels worden geleidelijk aan steeds moeilijker en je spaarzame vijanden moeilijker te omzeilen. Er zal dus op een gegeven moment onvermijdelijk een dood volgen. Een dood die telkens pijnlijk realistisch en hard aankomt. Er zitten verder geen consequenties aan vast maar de pijnlijke stilte die volgt is bij vlagen hartverscheurend. Dit is dan ook een van de weinige spellen waar ik mezelf er op betrapte dat ik de dood koste wat kost vermeed, niet vanwege de gevolgen maar omdat ik het niet kon aanzien. Ook het gameplay aspect zit dus goed in elkaar.

Progressie?

Als ik dan toch minpunten moet noemen dan is het voor mezelf de tweede helft van het spel. Naarmate je vordert door de wereld van LIMBO worden de omgevingen wat kaler en abstracter en kom je eigenlijk weinig andere levensvormen meer tegen. Dit is jammer maar aan de andere kant begrijp ik wel de beweegredenen erachter (minder levensvormen zorgt voor een hogere mate van isolatie). Het einde maakt wat mij betreft heel veel goed maar de uitwerking van de tweede helft had sterker gekund.

Daarnaast is de speelduur niet al te lang, zo was ik binnen een paar uur al door het volledige spel heen. De achievements zijn naast de fantastische spelervaring een reden om terug te keren maar in verhouding met de prijs is het toch gerust magertjes te noemen.

Conclusie

LIMBO is een spelervaring die ik niet snel zal vergeten. De prachtige omgevingen, mooie animaties en de intuitieve speelstijl gecomplementeerd met een sfeervol scala aan geluiden zorgt voor een mooi pakket. De tweede helft van het spel doet iets onder voor de eerste en de speelduur is niet al te lang maar de algehele ervaring maakt een hoop goed. Ben/ was je al fan van andere indie games dan moet je eigenlijk LIMBO aan je verzameling toevoegen.

avatar van Brains
Ik geloof best dat dit spel in een uur uit te spelen is, maar dat zal veel mensen de eerste playthrough niet lukken. Het is natuurlijk logisch dat je een game met veel puzzelelementen heel snel uitspeeld als je 'm vaker speelt. Je weet immers alle oplossingen al. Ik zit nu op zo'n 2 uur en nog niet uitgespeeld.
Ik zal er ongetwijfeld nog wel een uurtje of 2 over doen. 12 euro voor 3-4 uurtjes is toch nog beter dan 60 euro voor 8-10 uur wat veel retail games tegenwoordig bieden.

avatar van Brains
Zojuist uitgespeeld, wat een prachtig einde waar nog heerlijk over te twisten valt. Ik heb echter maar een enkele geheimde orb gevonden. De rest vinden is vast nog een wat moeilijkere puzzel.
Ik ben misschien de enige die niet moeilijk doet over de korte speelduur, maar ik vind wel dat het te makkelijk is. De game laat vooral heel veel van z'n potentie zien maar haalt op geen enkel moment alles uit de kast.
Ik geef 'm zeker een dikke 4, een uitgebreidere review zal misschien nog volgen nadat ik al die orbs heb gevonden.

avatar van ancientTom
Brains schreef:

Mis ik hier nou iets? Op het eind loopt het jongetje toch gewoon naar het meisje en that's it, of niet? Ik snap namelijk niet waarom het einde zo bevredigend was (of het moet zijn dat je de moeilijkheidsgraad bedoelt).

Brains schreef:

Helemaal mee eens.

ancientTom schreef:

Limbo is in de katholieke mythologie de rand van de hel. Het gebied tussen leven en dood so to speak. Het is bekend dat jij op zoek bent naar je zus, uit onzekerheid van haar lot. Aan het einde vind je haar en het lijkt een happy ending. Maar, er zijn nu al verschillende theorieën. Eentje is, dat de jongen dood was het hele spel door. Maar dat hij door zijn reis door Limbo, aan het einde weer tot leven komt (Het vliegen door die barriere) en weer bij zijn zus onder de levenden is. Een aanwijzing hiervoor is dat als je je zus de eerste keer vindt (Maar dat je dat ding op je hoofd krijgt) , ze alleen verbaast omkeert alsof ze je aanwezigheid voelt, maar dat je er eigenlijk niet echt bent.
Een meer aannemelijke theorie laat zich zien als je de aftiteling in zijn geheel afkijkt. Hierna is namelijk precies dezelfde locatie te zien als waar de game eindigt, maar dan met 2 hoopjes met vliegen erboven en de ladder is wat vervallen. Dus dat jij en je zus de hele tijd al dood waren, en dat je haar terugvind in Limbo.
Ik vind het in ieder geval mooi en symbolisch gedaan, zeker voor een arcade titel.

avatar van Feyenoord100jaar
Mooie uitleg Ik dacht echt dat het een open einde was, maar dit is beter.

avatar van Brains
Thanks. Er zijn natuurlijk nog meer theorieën te bedenken. Het laat wat te raden over in ieder geval. Maar een open einde was het volgens mij zeker niet.

Dat einde had ik zo ook nog niet geinterpreteerd, interessant.

Gisteren/vandaag eindelijk deze game gespeeld na een tijd terug al lovende recensies te hebben gelezen. Juweeltje van een game, heb ervan genoten.

Trouwens deze game deed me enigszins denken aan Another World (1991).
Ook een puzzel/platformer in een vreemde/aparte sfeer. Alleen is Another World ontzettend veel moeilijker dan Limbo. Doodgaan in Another World betekende helemaal opnieuw beginnen met een level, toen waren er nog geen savepoints om de 10 seconden, daarom jammergenoeg ook nooit kunnen uitspelen.

avatar van yoshimitsu
ik heb gehoord dat playdead een nieuwe spel maakt wat doet denken aan limbo.
zal waarschijnlijk ook voor andere consoles beschikbaar zijn.

Sterven voor gevorderden.

Limbo is een game die al wat langer op mijn lijstje stond, maar aangezien het een xbox exclusive is kwam het er maar niet van. Toch, naar aanleiding van een directe tip de game even opgezocht.

Limbo is een game die me na nog geen 5 minuten al deed denken aan Heart of Darkness, niet per se omdat de game extreem moeilijk is, maar meer omdat ook deze game veel hilarische deaths bevat. Ik heb me zo nu en dan werkelijk compleet droog gelachen.

Verder is de game bijzonder sfeervol, er wordt enkel gebruik gemaakt van de kleuren zwart en wit, het is vaak donker, het is vaak grauw, maar somber is het nooit. Het deed me een beetje aan de film 'Mary and Max'.

Zwartkomisch en sfeervol, uiteindelijk toch vrij simpel en kort, maar zeker weten één van de betere platform games van het afgelopen decenia.

avatar van threeohthree
Oh en dat einde, geweldig!

avatar van bro
bro
Dat die PC versie maar snel komt

avatar van Maiky
Ik lees zojuist dat Limbo op 20 juli in de PlayStation Store te vinden is.

avatar van LimeLou
Oeh, wil deze wel kopen voor de PS3 Lijkt me interessant. Erg mooie art-design. Ook al hou ik er normaal niet van als een game expres moeilijk wordt gemaakt.

kiriyama
Echt moeilijk is dit spel toch ook niet? Heb daar eigenlijk niemand over horen klagen.

avatar van LimeLou
Oh ik leesde (of las) dat het een moeilijke game was.

las

avatar van nickflie
0,5

kiriyama
Omdat niet iedereen die mening deelt.

avatar van jirachi04
nickflie schreef:
Wrrm zou je deze game kopen hij is echt dom....

Zeg dit liever bij Plumbers don't wear Ties.

nickflie schreef:
Wrrm zou je deze game kopen hij is echt dom....

Als ik de razend interessante uitleg van Brains mag geloven (en die geloof ik) is dit spel allesbehalve dom. Ik ben wellicht een van de velen die naar deze game uitkijkt.

De visuele stijl is zeer aansprekend. De minimale opzet is uitermate sfeervol en mysterieus; een wereld waarin je je heel snel in kunt verliezen. Het ademt een sluimerend, romantisch melancholische sfeer. Bovendien verwacht ik dat deze game zal ontroeren; van wat ik erover gelezen heb denk ik dat Limbo een mooie emotionele kern heeft, waardoor de game meer is dan alleen style over substance. Tot slot mag dit een goede vervanger zijn van het gelijkwaardige Heart of Darkness. Een game die uitkwam toen jij waarschijnlijk nog vloeibaar/gasvormig was.

Daarom dus

kiriyama schreef:

Nee, niet bepaald. Al is het soms wel even op je achterhoofd krabben.

avatar van Maiky
Limbo heeft misschien wel het meest briljante begin ooit.

Er gebeurt namelijk helemaal niets als de game begint. Het opent met een beeld van een bos. Op de grond ontwaar je een twijfelachtig hoopje. Is het een pluk gras of zijn het de contouren van een hoofd? Je weet het niet. Vervolgens wacht je tot er iets gebeurt. Een titel, een beweging, muziek. Niets van dat alles. Alleen de achtergrondgeluiden. In de tussentijd wordt je in zijn geheel bevangen door de sfeer die het beeld uitstraalt, een geborgen zwart/wit wereld dat uw oogt, waar een sterk gevoel van eenzaamheid heerst. Een tegen de tijd dat je die wereld hebt geaccepteerd - dat duurt niet zo lang - druk je eens op een knop. Niets. Totdat je op de juiste knop drukt en dat mysterieuze hoopje inderdaad een mensenhoofd blijkt. Het staat op en jouw avontuur kan beginnen.

Althans, zo ervaarde ik het. Misschien zijn er mensen die al na enkele seconden op de juiste knop hadden gedrukt, maar ik behoor niet tot die groep mensen. De game bood mij geen enkele voorgeschiedenis. Ik leerde de game pas kennen toen ik een aankondiging hoorde van het feit dat 'ie voor de PlayStation 3 beschikbaar zou worden. Als ik eerder van de game op de hoogte zou zijn geweest, was het wachten een marteling gebleken. Maar zo ver kwam het gelukkig niet. Slechts een paar minuten gameplaybeelden waren voldoende om naar de winkel te rennen zodra Limbo in de PlayStation Store beschikbaar kwam.

De game biedt geen narratieve structuur, zodat de speler alles zelf in mag vullen. Limbo laat weer eens zien hoe sterk een game kan zijn zonder enige verduidelijking van het hoe en waarom. Sowieso is de gameplay bijzonder minimalistisch; er zijn geen enkele hulmiddelen in het beeld. Geen kompas, geen hints, geen tijd, geen metertjes... Helemaal niets. De knoppen die je gebruikt beperken zich tot X, O en het linkerpookje om rond te rennen. Van de algehele presentatie straalt een zekere zelfverzekerdheid uit. Niet slecht voor een gamestudio die debuteert.

Natuurlijk is er alle lof voor de visuele aspecten van de game. Volledig in zwart/wit, met zo'n typische filter eroverheen zodat het lijkt alsof je naar een hele oude film aan het kijken bent. hier en daar groezelig, en het lijkt wel alsof men een kaars achter het scherm heeft gezet om de actie te verlichten. Behalve bij bepaalde platformelementen, waarin het beeld gitzwart is en de enige lichtbron een op en neer zwiepende lamp is. De algehele sfeer is mysterieus en somber, op het randje van melancholisch. Maar de graphics en het ontwerp zijn spot on. De eenzaamheid in het bos is voelbaar en de olie en de roest in de fabriek proef je bijna.

Ook op het gebied van audio springt Limbo boven de massa uit. De combinatie van sferische achtergrondgeluiden en duistere soundscapes zijn voor de liefhebbers van de betere dark ambient een lust voor het oor. Zie het als een combinatie van Lustmord, Raison d'Etre en Deaf Center, en je bent in de buurt. Deze game zou strikt gezien alleen 's avonds laat, in het donker, moeten worden gespeeld, met een goede koptelefoon op. Op die manier haal je alles uit deze game. Zowel op het gebied van ambiance als op het gebied van emotie; geraakt worden door een krijsende cirkelzaag is zelden zo effectief uitgevoerd.

Limbo bevat diverse (omgevings)puzzels en hoewel ze per definitie niet echt van het moeilijkste soort zijn, is de moeilijkheidsgraad over de gehele linie acceptabel. Het is een genot om op je gemak uit te zoeken hoe je bepaalde platforms bereikt, alleen al door de prachtige omgevingen waarin je dat doet. (Ik verloor mij zelf ook regelmatig; toen ik door een gitzwarte geheime doorgang op een open plekje onder de grond kwam (en daar overigens een trofee mee binnenhaalde) wilde ik daar de rest van mijn leven blijven. Maar zoiets is alleen voor mensen die net zo vrolijk zijn als ik bestemd, ben ik bang.) Naar het einde toe werd ik wat ongeduldiger met het oplossen van de puzzels. Enerzijds omdat ik per se het einde wilde halen, anderzijds omdat ik in deze periode erg onrustig ben. Dat deed amper iets af aan de speelervaring overigens.

Limbo weet met heel weinig middelen een maximaal effect te bereiken. De personages hebben geen karakter of ontwikkelen zich niet, maar alleen al door de animaties krijg je al snel een band met ze. Als de jongen sterft grijpt dat je bij de keel door de gewelddadige manieren waarop je kunt sterven. Want deze game is gewelddadig; en bijzonder zwartgallig bovendien. Zo moet je op een gegeven moment (kinder?)lijken gebruiken om verder te komen. Niet voor de poes.

De hele game is één groot level, zonder laadtijden of wat dan ook. Dat maakt de ervaring nog beter - je wordt nooit uit de sfeer gehaald. Ik kan werkelijk geen enkel negatief punt opnoemen. Het tweede deel, waar de sfeer voor veel mensen wat inzakt, vond ik evengoed als het eerste. Het was misschien wat anders, maar het deed wat mij betreft niets aan de sfeer af. Daarbij vond ik ook dat de spaarzame levensvomen goed gedoseerd waren. Veel meer leven had ik niet willen zien in de limbo. Tot slot heb ik met de speelduur geen probleem. Liever een korte, fantastisch ervaring dan een lange, fantastische ervaring die naar het einde toe wat begint te vervelen. Ik kijk in ieder geval met smart uit naar Playdead's nieuwste.

avatar van LimeLou
Coole review , Maiky Ik weet alleen niet of ik de puzzels kan waarderen... Sommige puzzels (zoals in Amnesia) zijn wel slim gedaan, maar in andere games kan het weer frustrerend zijn.

avatar van LimeLou
Net de demo gespeeld. Zoals ik verwachte echt hemelse stijl en sfeer. Ik vind alleen 12 euro echt zo'n kutbedrag (op PSN) dat je er voor moet betalen. Waarom gewoon niet 10 euro, zodat ik meteen een andere 10 euro game kan kopen? In plaats van alleen 8 euro over te hebben.

avatar van HorrorSurvivor
Indrukwekkende ervaring. De graphics en de sounddesign zijn adembenemend. Helaas wordt het na een tijdje iets minder leuk, voornamelijk als je in de stad komt. Af en toe een tikkeltje frustrerend, maar dit is het soort spel dat ik alleen maar kan applaudiseren.

Mooie game. Sfeervol. Wel erg kort en makkelijk.

Leuke review Maiky, ik ben er vorige week aan begonnen en was van plan om 'm in één ruk uit te spelen omdat ik gehoord had dat dit best een kort spel is. Maar dat valt (gelukkig) vies tegen, want na twee uur spelen had ik het nog steeds niet uitgespeeld. Las ergens dat het ongeveer acht à negen uur duurt om het uit te spelen.
Als ik weer eens zin heb ga ik er weer mee verder, want dit mag met recht een klein kunstwerkje genoemd worden.