Mooi, sfeervol spel.
Maar meer dan dat is het naar mijn visie ook niet. De omgevingen slagen er, in combinatie met het kleurgebruik (contrastrijk, ruisachtig zwart-wit), vaak uitstekend in om een duistere, mysterieuze, en soms ook serene sfeer neer te zetten, het omgevingsgeluid (wind, water, elektriciteit, etc.) versterkt die sfeer zondermeer en de
dark ambient is - hoewel naar mijn visie vaak onvoldoende aanwezig - bij vlagen zeer effectief, maar het spel wordt mijns inziens nergens echt briljant. De gameplay is namelijk niet alleen weinig opzienbarend ('t is wel vermakelijk, maar nooit bijzonder innemend of bevredigend), maar ondermijnt in mijn ervaring de sfeer van het spel zelfs enigszins. Bij de puzzels ga je namelijk regelmatig dood, waardoor je in zekere mate uit de spelwereld getrokken wordt, niet alleen doordat je weer een stuk terug wordt geplaatst, maar ook doordat het trivialiseren van sterven (als je doodgaat hoef je ook hoogstens een halve minuut opnieuw te spelen) en de irritatie die logischerwijs met falen gepaard gaat simpelweg niet goed samengaan met de lugubere en ongemakkelijke sfeer die het spel probeert te construeren. Het spel wist mijn in ieder geval nergens echt in vervoering te brengen, al bleef het verder wel consequent sfeervol, werd het nergens bijzonder frustrerend en - mede vanwege de korte speelduur, die in mijn opinie prima past bij dit spel - nergens repetitief. Overigens konden het minimale verhaal en de aanwezige symboliek mij ook amper interesseren. 't Is weinig origineel allemaal, en speculeren over een
open einde is enorm onproductief.
't Is kortom een mooi, sfeervol, en ook vermakelijk spel. Maar briljant - dat is het helaas niet.
PS: een nieuw spel (dat nog niet uit is) van de
lead designer van
Limbo ziet er trouwens ook interessant uit.