Limbo (2010)

PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Playdead
Uitgegeven door Playdead

Jij speelt als een jongen, die uit onzekerheid over het lot van zijn zus 'Limbo' betreedt. Deze jongen krijgt het echter niet gemakkelijk aangezien 'Limbo' de rand van de hel is. In deze zwart-witte wereld dien je diverse puzzels op te lossen aan de hand van je omgeving en je een weg te banen door onder meer het bos en een vervallen stad, om zo je zus terug te vinden.

avatar van Animosh
Mooi, sfeervol spel.

Maar meer dan dat is het naar mijn visie ook niet. De omgevingen slagen er, in combinatie met het kleurgebruik (contrastrijk, ruisachtig zwart-wit), vaak uitstekend in om een duistere, mysterieuze, en soms ook serene sfeer neer te zetten, het omgevingsgeluid (wind, water, elektriciteit, etc.) versterkt die sfeer zondermeer en de dark ambient is - hoewel naar mijn visie vaak onvoldoende aanwezig - bij vlagen zeer effectief, maar het spel wordt mijns inziens nergens echt briljant. De gameplay is namelijk niet alleen weinig opzienbarend ('t is wel vermakelijk, maar nooit bijzonder innemend of bevredigend), maar ondermijnt in mijn ervaring de sfeer van het spel zelfs enigszins. Bij de puzzels ga je namelijk regelmatig dood, waardoor je in zekere mate uit de spelwereld getrokken wordt, niet alleen doordat je weer een stuk terug wordt geplaatst, maar ook doordat het trivialiseren van sterven (als je doodgaat hoef je ook hoogstens een halve minuut opnieuw te spelen) en de irritatie die logischerwijs met falen gepaard gaat simpelweg niet goed samengaan met de lugubere en ongemakkelijke sfeer die het spel probeert te construeren. Het spel wist mijn in ieder geval nergens echt in vervoering te brengen, al bleef het verder wel consequent sfeervol, werd het nergens bijzonder frustrerend en - mede vanwege de korte speelduur, die in mijn opinie prima past bij dit spel - nergens repetitief. Overigens konden het minimale verhaal en de aanwezige symboliek mij ook amper interesseren. 't Is weinig origineel allemaal, en speculeren over een open einde is enorm onproductief.

't Is kortom een mooi, sfeervol, en ook vermakelijk spel. Maar briljant - dat is het helaas niet.

PS: een nieuw spel (dat nog niet uit is) van de lead designer van Limbo ziet er trouwens ook interessant uit.

avatar van All Seeing Fish
Zo juist uitgespeeld, had wel iets meer meer achter het plot willen weten, buiten dat kijk ik erg uit naar Inside.

Voor mensen met X-box One hij is nu (16-06-16) gratis te downloaden!
Voor andere consoles weet ik het niet zeker...

Ik snap totaal niet waarom deze game deze naam heeft gekozen..
LIMBO! staat voor mij veel meer voor voor een vrolijk spel... maar daar voldoet het totaal niet aan.
Het donker spelgebied is rauw en hard..

avatar van Brains
banjo schreef:
Ik snap totaal niet waarom deze game deze naam heeft gekozen..

Een ander soort limbo...

o ja...
de duistere kant dus..

avatar van 3bdelilah
De komende 24 uur gratis te claimen op Steam. Daarna blijft ie in je library.

avatar van Maiky
3bdelilah schreef:
De komende 24 uur gratis te claimen op Steam. Daarna blijft ie in je library.

Bedankt voor de tip! Het is alweer een hele tijd geleden dat ik 'm heb gespeeld - misschien dat ik 'm eerdaags weer eens opnieuw ga doorlopen dan.

avatar van Delloo
Geweldige game. Super om als tussendoortje te spelen. Leuk en niet frustrerend. Geniale puzzels. Toch 2 x de oplossing zelf niet gevonden. Als ik dan op Youtube keek hoe het moest baalde ik er toch weer van dat ik het niet zelf had gevonden.
Ik heb er denk ik een uur of 5 over gedaan.

Prachtig spel! Limbo moet het vooral hebben van de heerlijke sfeer, enerzijds macaber en donker, anderzijds toch ook licht door bijzonder zwarte humor. Niet alleen een zeldzame combinatie, maar ook nog eens perfect in balans. De gameplay zoekt dan weer een evenwicht tussen behendigheidstests en puzzels, waarbij het spel in het begin vooral op het eerste leunt (met dodelijke boobytraps die zonder voorkennis vaak niet te omzeilen zijn), er halverwege ingenieuze physics puzzels worden geintroduceerd (vol slimmigheden rond concepten als aantrekken en afstoten, versnellen en vertragen), en beide aan het eind mooi samenkomen. Het spel nodigt uit tot terugkeren: ik heb het nu drie keer uitgespeeld en voel nog steeds de neiging dat nog eens te doen, in de (waarschijnlijk vergeefse) hoop dit mannetje eindelijk eens heelhuids naar het eind te loodsen. 4*

avatar van Rman
Geinig spel met een mooie duistere sfeer. Wat wel zo is dat je vaak eerste dood moet gaan wil je een hindernis nemen. Bij mij gaat dat alsmaar doodgaan en herrijzen ten koste van het spel plezier. Gelukkig is dit in "Inside" een stuk beter en heeft daardoor een veel fijnere gameplay.
Als ik zou moeten tussen die twee, kies ik meteen voor de laatste "Inside".

Drie en halve ster (als dat zou kunnen)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan geen sterren geven, daar op mijn firefox geen -platform- kan kiezen. (

Rman schreef:
Kan geen sterren geven, daar op mijn firefox geen -platform- kan kiezen.

Ook last van, maar op te lossen door op selecteer platform te klikken en vervolgens met de pijltjes op je keyboard je selectie te maken en dan op enter rossen.

avatar van KoomBa
Best benieuwd naar Limbo na Inside te hebben gespeeld.

avatar van KoomBa
Mensen die dit te gek vinden, misschien is 'Nihilumbra' wat.

Frustrerend spel, met zelfs een bonus 'hard way'....nou laat maar
5 uur gespeeld, maar wel youtube gecheckt

avatar van All Seeing Fish
KoomBa schreef:
Frustrerend spel, met zelfs een bonus 'hard way'....nou laat maar
5 uur gespeeld, maar wel youtube gecheckt

Inside geen slecht spel, makkelijker dan Limbo en een kleine teleurstelling, zekker als je net zoals ik bij de release de volle pond hebt betaald.

All Seeing Fish schreef:

Er zijn heel vaak aanbiedingen op Steam