Lost Horizon (2010)

Ontwikkeld door Animation Arts
Uitgegeven door Deep Silver

Lost Horizon speelt zich af in de jaren ’30 van de twintigste eeuw. Het Nazi-regime is op zoek naar occulte wapens om in te zetten voor aanvallen op andere landen en speurt hiervoor over de hele wereld. Fenton Paddock, een voormalig Britse soldaat die zijn brood nu verdient als smokkelaar, wordt gevraagd voor een expeditie in Tibet. Deze expeditie blijkt uit te monden in een zoektocht die zich uitstrekt over drie continenten.

Heb de game al op gamescom kunnen checken (samen met Gray Matter overigens ) en, hoewel totaal niet origineel (een indiana jones-esque point 'n' click adventure), zag het wel erg sfeervol en verzorgd uit. Erg leuke throwback naar de adventures of old volgens mij. Hier de trailer, ben er toch erg benieuwd naar, zeker na die 4,5* van Shangri-la . Niet te cliché weer occulte artifacts van zee germans stelen?

avatar van Shangri-la
Nou ja, ik was wat overenthousiast dus die 4,5 is wel iets te veel. Toch vond ik het een hele goede game als is het gegeven natuurlijk wel cliche. Maar de spanning wordt goed opgebouwd en je wilt gewoon weten hoe het afloopt en daardoor is het toch een boeiende game naar mijn mening. 4 sterren verdient hij zeker vind ik.

@ Squall: Heb je al wat van de gameplay gezien van Gray Matter? Mán wat ben ik daar benieuwd naar, het lijkt mij een topgame.

avatar van Deftones_JP
Ondanks alle cliches in de setting en het verhaal lijkt me dit wel een leuke game om te spelen. Eerst even een half jaartje klussen en verbouwen en dat gaat deze game in mijn collectie komen. Rustig een adventure spelen in mijn nieuwe crib, dat is toch een mooi vooruitzicht.

Wat een geweldig spel was dit. Je komt op veel verschillende plekken in de wereld. Het verhaal pakte, het was spannend en avontuurlijk. Dit soort spellen mogen er van mij elke week uitkomen.

AvMerode
Doet me klein beetje denken aan Broken Sword na 3 uren gamen, vind het geweldig, puzzels zijn misschien wat te makkelijk/voorspelbaar maar de sfeer en alles is geweldig, vanwege de Nazi's krijg ik ook het indiana jones gevoel in deze game.

Poster doet me een beetje aan Flight of the Amazon Queen denken. Voor deze game heb je denk ik geen zware pc nodig? Kortom draait ie op een redelijk goede laptop?

Jullie maken me nl wel een beetje nieuwsgierig naar deze game, lang geleden dat ik een nieuwe adventure heb gespeeld, de remakes van monkey island niet meegeteld.

Ietsje serieuzer sfeertje als Flight of the Amazon Queen, doet me wat dat betreft meer denken aan een Broken Sword idd. Het Indy sfeertje heeft toch een beetje eigen, meer british, twist en is erg leuk uitgewerkt. Graphics zijn erg leuk, mooie 2d backgrounds met 3d details en char models en mooie achtergrond zoom/blur effecten bij close-ups. Gewoon erg mooi afgewerkte throwback adventure, met wat minder humor.

Puzzels zijn idd misschien wat makkelijk, maar wel leuk dat situaties vaker verschillende oplossingen hebben en echt anders verlopen nav je acties/antwoorden. Game blinkt wel nergens écht uit imo, hangt eigenlijk tussen de 3,5* en 4*.

Gray Matter overigens ook net aan begonnen, maar valt me wat tegen eerlijk gezegd. Wel pas net een half uurtje erop zitten, dus...

AvMerode
mrdig schreef:

System Requirements

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7
* CPU: Pentium IV at 2.0 GHz / AMD Athlon XP 2200+
* RAM: 512 MB (XP) / 1 GB (Vista / Win 7)
* HDD: 4.5 GB free disk space
* Graphics: 128 MB Graphics Memory
* Sound Card: DirectX 9 Compatible
* DirectX: Version 9.0c

Supported Graphics Cards:

NVIDIA GeForce 5400 / ATI Radeon 9600

Thx voor de info, 40 euro zie ik in Steam, best duur. De demo maar eens proberen.

avatar van Kos
Kos
Grappig, gebaseerd op de oude film neem ik aan?

Lost Horizon (1937) - MovieMeter.nl

Cool film van Capra, niet gezien en game nog niet uitgespeeld, maar zo te lezen wel best wat simularities. Alleen andere karakters en hier heet Shangri-La, Shambala. Maar lees hier net dit:
The "Shangri-La" of James Hilton's 1933 novel Lost Horizon may have been inspired by the Shambhala myth Dus, eh, definitely may have been een inspiratiebron iig .

avatar van Hadouken
Lost Horizon is een beetje het minder knappe broertje van Broken Sword. Fenton Paddock zou zomaar het verloren broertje van George Stobbart kunnen zijn, maar dan met wat minder humor en charme. De Britse ex-soldaat die bovendien als oorlogsmisdadiger wordt gezien wordt verzocht om naar Tibet te gaan om een verloren expeditie op te sporen. Dit leidt Paddock naar de Nazi's, die van plan zijn een bovennatuurlijke oorlog te voeren met behulp van Shambhala. Jawel, het mythische rijk dat ook al onderwerp was in Uncharted 2.

Fenton is het type met een grote bek maar een klein hartje, hetzelfde dus als negen van de tien andere mannelijke, adventureprotagonisten. Het is meer regel dan uitzondering dat je in een adventure schatrijke locaties aandoet en dat is hier niet anders. Zo moet je vechten voor je leven in Hongkong, trotseer je de sneeuw in het Himalaya-gebergte en bezweer je kamelen in Marokko. Het ontbreekt ook niet aan geheime grotten, ondergrondse complexen en puzzels uit de Oudheid. Stuk voor stuk locaties die mooi zijn afgewerkt maar geen originaliteitsprijs verdienen. Ik hoop dat het genre eens een keer een flinke stap vooruitzicht in grafisch opzicht want het kan nu eigenlijk niet meer. We zitten in een tijd dat je iedere zweetdruppel op het voorhoofd van een strontvlieg kunt tellen en dan krijg je een game voorgeschoteld waarin de bewegingen houterig zijn en de cutscenes er uit zien als een kinderpoppenkast. Jammer ook van de censuur, geen bloed en geen hakenkruizen. Ziet er toch een beetje lullig uit als een complete muur behangen is met arenden en normale kruizen. De voice-acting was wel van redelijk niveau, maar het verhaal wist me niet echt te overtuigen door bovenstaande redenen.

Nog een reden daarvoor zijn de vele inwisselbare personages. Fenton kon er wel mee door, maar zelfs zijn sidekick Kim was onder de maat. De vijand is een manwijf en van Paddock's vrienden weet ik de naam niet eens meer. Het was ook nogal ijskoud toen Kim verongelukte. Bam! Volgend hoofdstuk, zonder vragen of emoties. Er zit ook wat weinig humor in de game, ik miste soms wat plezier in de uitstraling.

Wat speelbaarheid betreft blijft de game trouw aan de roots, of eigenlijk is het versimpeld. Onderaan heb je je inventory waarin je spullen kunt examinen of combineren en je hebt slechts je twee muisknoppen tot je beschikking om onderzoek te doen. Dus geen aparte opties om te praten, op te pakken, of te openen, de game kiest de juiste optie in de juiste situatie automatisch. En als het je te moeilijk wordt, wat ik me niet kan voorstellen, kun je met een druk op de knop alle klikbare voorwerpen in beeld laten tonen. Het feit dat dingen die met elkaar gecombineerd kunnen worden ook op een oogopslag te zien zijn was de aanleiding dat ik vaak maar dingen aan het proberen was zonder dat ik een idee had waarvoor ik het moest gaan gebruiken. Dit allemaal is gewoon allemaal wat te makkelijk gemaakt, er is te weinig uitdaging.

De game is echter niet slecht. Lost Horizon voelt uiteindelijk wel als een afgewerkt product. De game springt alleen in geen enkel aspect boven de rest uit. Het verhaal is aardig, maar was overtuigender geweest met betere personages, lipsync en motion capturing. De locaties stralen sfeer uit, maar ik verwacht in deze tijden veel meer. De puzzels hadden wat moeilijker gemogen, maar voor een doorsnee gamer is het misschien wel goed zo. Ik heb me best vermaakt dus, maar ik hoop dat Animation Arts in de toekomst nog wat gaat sleutelen.