menu

Donkey Kong Country Returns (2010)

Alternatieve titels: Donkey Kong Country Returns 3D | Donkey Kong Country Returns HD

mijn stem
4,14 (49)
49 stemmen

Nintendo Wii / Nintendo 3DS / Nintendo Switch
Platform
single player / multi player

Ontwikkeld door Retro en Monster
Uitgegeven door Nintendo

De dieren op DK Island hebben, onder de invloed van een groep gemene Tiki's, alle bananen van Donkey kong gestolen. Het is nu aan Donkey Kong om samen met zijn maatje Diddy kong alle bananen terug te halen en de Tiki's een lesje te leren. Diddy kan hierbij gebruik maken van een jetpack waarmee hij kleine afstanden kan vliegen. Daarnaast kunnen zowel Diddy als Donkey Kong een grondstomp doen om vijanden mee af te weren.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=TMhEs78Zix8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van René.
4,0
Erg vette game. Ik ga nog geen definitief cijfer geven, ik ben pas bij wereld 5, en ik wil toch wachten tot ik de game helemaal uitgespeeld heb. Ik speel co-op, samen met m'n broertje. Tot nu toe zijn de levels erg gevarieerd. Prachtige achtergronden, dit doet me heel erg denken aan de DKC reeks, toen keek ik m'n ogen uit, dat doe ik nu weer.

Gehiemen zijn erg moeilijk te vinden (heb alleen eiland 1 tot nu toe helemaal 100% gehaald) en de levels op zich beginnen inmiddels redelijk pittig te worden. De Gameplay vind ik ook erg goed, alhoewel ik nog wel eens wil schudden met m'n wii-mote, gewoon omdat ik intens bezig ben, maar dat zal toch grotendeels aan mij liggen. Zeker omdat het m'n broertje nooit overkomt.

De karretjes, zijn weer terug, dit was al in de trailer te zien en zijn even moeilijk als in DKC. Je ziet snel geheimen over het hoofd en mag dan weer overnieuw beginnen (als je100% wil iig). Omdat je in de co-op met z'n tweeën in een karretje zit kan je beide drukken om te springen. Er hoeft er maar één een fout te maken en je bent dood. Heel lang over gedaan, prachtig. De 'raket' waar je op zit die je moet besturen door de A-knop in te drukken is een iets mindere toevoeging, maar zeker geen slechte. Ook dit is behoorlijk moeilijk, zeker met z'n tweeën.

Nadelen zijn toch wel dat er een hele andere sfeer heerst dan in DKC1. Ondanks dat deze game qua muziek heel erg overeenkomt. (zelfs de muziek in bonuslevels is exact hetzelfde als in DKC1). Toch mis ik iets, de vijanden, alhoewel heel leuk, het zijn geen kremlins, die ik toch wel mis. Cranky is een stuk minder chagarijnig, en daarmee grappig dan in de DKC reeks, en sowieso is hij (tot nu toe) de enige Kong die je tegenkomt, jammer.

Daarmee komt ook dat je game dus automatisch gesaved wordt, iets wat z'n voordelen heeft, want als je game-over gaat kan je dus eigenlijk gewoon verder gamen, maar ook z'n nadelen. Ik vond het toch wel wat hebben vroeger als je levels opnieuw moest doen omdat je weer game-over was gegaan. Hier maakt het eigenlijk niks uit hoevaak je game-over gaat. Je begint bij exact hetzelfde level, weer met 3 levens.

Ook Funky Kong is weg, je kan nu continu tussen eilanden switchen, dat biedt eigenlijk alleen maar voordelen, maar een heel klein nadeel: de munten die je verzamelt om Cranky te betalen voor Items heb je in overvloed. Ik heb er nu 300, mede omdat ik nogal wat dood ben gegaan, waardoor je niet echt een uitdaging hebt. Vroeger kon heb behoorlijk frustrerend werken als je je game moest saven of van het eiland af wou en net niet voldoende munten had. Frustrerend op een goede manier, dat vond ik athans, het maakte wel deel uit van de charme van de game.

Ook is de competitie tussen 2 spelers weggehaald. Je kunt, zoals ik nu doe, wel op een veel beter manier co-op spelen als voorheen, maar ik vond de tegen elkaar gamen modus op de DKC's ook wel wat hebben. Time-trial voegt verder ook weinig toe. Ben ik sowieso niet zo'n fan van, zeker niet in een platformer.

Ten slotte mis ik ook de variatie qua dieren, die kan uiteraard nog komen, maar tot nu toe is het slechts Rambi. Sowieso zijn er geen zwemlevels meer, waardoor die zwaardvis (ben even z'n naam kwijt) al wordt afgeschreven. Toch had ik het wel een toevoeging gevonden als die papagaai (ook zijn naam ben ik even kwijt) terug zou komen als speelbaar character. Dit voegte in b.v. DKC2 qua gameplay wel heel veel toe. (denk aan dat level met die wind in de doornstruiken, of de race tegen die andere papagaai, dat waren enorm moeilijke levels).

Ik ben heel benieuwd wat er nog gaat komen, stiekem hoop ik toch op een King K. Rool als eindbaas, ondanks dat hij de hele game niet voorkomt. Dat 'ding' dat ze nu hebben verzonnen, is wel grappig, maar lang geen King K. Rool.

Ook hoop ik dat de moeilijkheidsgraad lekker hoog blijft liggen. Ook met name bij de eindbaas van de game, hopelijk doe ik er weer 100 keer over voordat ik deze heb verslagen. Dan zal ik m'n definitieve mening geven, die ondanks dat hij in vergelijking minder is dan zijn 'voorgangers' toch wel een heel hoog cijfer gaat krijgen.

avatar van Cassevis
4,0
Jaja Donkey Kong is terug, en hoe!

Ik heb het nu pas uitgespeeld. Ik ben namelijk niet zo snel met games uitspelen, maar ja. 'k heb nu alle kong-letters en puzzelstukjes verzameld en ik kan je zeggen dat het niet makkelijk was, zeker die tempel levels moest ik honderden keren overnieuw doen. Vooralsnog vind ik de oude DKC nog een stukje pittiger.
Jammer dat ze niet dezelfde vijanden in de game hadden gestopt en dat King K Rool weer de laatste eindbaas zou zijn, maar ach.
Het is voor mij heel belangrijk dat je bij een spel de lust hebt om zo veel mogelijk te halen en op 100% uit te komen, dat zat zeker goed bij DKC Returns
De besturing vond ik zelf helemaal niet vervelend. Ik zit er echt niet mee om af en toe te schudden met die controller, als je maar niet een bepaalde beweging moet nadoen ofso want dat werkt echt voor geen ene koekoeksklok . Ze hadden misschien wel voor degene die maling hebben aan dat schudden met een controller het ook mogelijk moeten maken dat je met classic controller kon spelen.
Verder vond ik de gameplay natuurlijk geniaal , alleen die levels in zo'n racket ding vond ik niet van toevoegende waarde.
De muziek overigens was heel goed nagemaakt. Het klonk anders, maar gaf wel een beetje dezelfde sfeer weer. En daar hoopte ik ook op.

Al met al een zeer vermakelijke platformer voor wii

Aan Retro Studios, de makers van dé game die voor mij dit decennium typeert (Metroid Prime), de loodzware taak om het 'vierde deel' in de Country-reeks te maken. Een reeks die hoogtijdagen vierde op de SNES, mede door de fantastische graphics, de geweldige soundtracks en het slimme leveldesign. Natuurlijk hadden we het briljante Donkey Kong Jungle Beat, waar je door middel van bijgeleverde trommels een fantastische platformer beleefde, maar het échte Country-gevoel was al jaren afwezig. Gelukkig durfde Retro Studios het aan om de klassieke reeks op te pakken.

En zij slagen daarin met vlag en wimpel. Donkey Kong Country Returns heeft al het goede van de SNES-trilogie en meer. Allereerst en alleraardigst is bijvoorbeeld het beloningssyteem. Het heeft iets weg van Skinner's operante conditionering. Wat ik er mee bedoel te zegggen: tal van prullaria (de letters KONG, puzzelstukjes, muntjes, bananen, tonnen naar bonuslevels) liggen verspreid in de Jungle, de grotten, fabrieken etc., welke je vaak op inventieve wijze bemachtigt. Ieder level weer. Verzamelaars kunnen compleet losgaan, de beloningen zijn talrijk voor zij die zoeken. Het borduurt tevens verder op één van de meest bekroonde elementen uit de Country-series en gaat tevens verder door het slimme 2,5D-leveldesign.

En dan de moeilijkheidsgraad. Natuurlijk heb je die oude Cranky Kong met zijn winkeltje, met items waarmee je de game erg mee vergemakkelijken kan, maar ik raad niemand aan dit te doen (enkel voor de sleutel naar een nieuw level op de map natuurlijk). Want Returns is ondanks haar pittigheid te doen. Zelfs de meest doorgewinterde gamer gaat dood in deze game, maar het wordt nooit daadwerkelijk frustrerend (vooruit, op dat level met die grote vleermuis na). De game nodigt je uit om verder te gaan, want elk level heeft weer een andere insteek. Soms heb je Diddy Kong, het trouwe maatje van Donkey, met zijn jetpack écht nodig. Soms speel je met Rambi, in levels waarin je ook daadwerkelijk voor je leven moet rushen en alles aan gort beukt. En soms zijn daar de beroemde minecart-levels, waarin je vallende rotsen, swingende pilaren en ander gespuis achter je aan krijgt. Reken maar op een verdiende glimlach als je weer eens een adrenaline-rush achter de rug hebt.

De controls vereisen enige gewenning, maar na drie levels speelt Donkey Kong zoals Donkey Kong moet spelen. De besturing is even klassiek als altijd (de Wii-mote houdt je vast als een ouderwetse Nintendocontroller) en het trommelen door het schudden van de Wii-mote went snel. Het blazen (door te bukken en te schudden) is niet enorm strak uitgewerkt, maar dit heb je bijna nooit nodig om daadwerkelijk verder te komen (en eigenlijk ook weer wel, als je net zo'n verzamelaar als ik bent). Je springt, klautert, veert, valt en schiet al snel door de acht werelden die Returns telt.

Het zijn die kleine dingen waar ik zo gelukkig van word. Het afgeschoten worden door de bekende DK-barrels, waarna je een stroom aan bananen meepakt, zonder moeite te doen. Nét even wat meer bananen dan een gemiddelde Mario ?-blocksessie. Het level op de rug van de walvis (inclusief soundtrack waar de mensen die de SNES-games gespeeld hebben, kippenvel zullen krijgen). Dat ene level waarin je met een soort van jetpack door een enorme fabriek zweeft en moet blijven opletten, omdat je anders ter plette valt. Alles voelt krachtig en vooral natuurlijk aan.

Over een paar jaar kijken we terug op de Nintendo Wii. Veel mensen zullen New Super Mario Bros. Wii (die 'andere' bekende platformer op de Wii) als één van de beste games aanstippen. Mijn hoop is dat deze mensen op een dag Donkey Kong Country Returns oppakken. Dit is, compleet onverwachts, mijn favoriete Wii-game geworden. Chapeau Retro Studios, maakten jullie al mijn favoriete 'Cube-game, gaan jullie er nu vandoor met de beste game op de Wii. De badass Donkey, de ondeugende Diddy, de zeur Cranky, de grappige vijanden, allen sluit ik wederom in mijn hart. Het is een game die zonder enige twijfel even goed is als de originele trilogie, gegoten in een jasje dat bij deze tijd past. Maar het allermooiste compliment dat ik kan geven aan Donkey Kong Country Returns, is dat ik in tijden niet meer zoveel plezier aan een game beleefd heb. Uitmuntend.

avatar van 3bdelilah
4,0
De afgelopen twee weken ben ik hier op een rustig tempo doorheen gegaan. Ben 't zeker eens met Kevin. Heerlijke platformer die beetje bij beetje steeds pittiger wordt, maar gelukkig geen cheap shots waardoor je je controller stuk wilt gooien. Het pittige zit 'm vooral in het verzamelen van die collectibles die je soms aardig wat levens kunnen kosten. In dat opzichte een perfecte balans en voor zowel "casuals" als "hardcore" goed te spelen. Een ietsiepietsie klein beetje frustratie kwam door het eindgevecht (vooral wanneer hij vuur begint te spugen), maar dat lag dan vooral aan mij.

Een klein minpuntje vond ik dat je de Wiimote moest shaken om te rollen. Soms naam hij die bewegingen enz. niet waar, maar da's geen dealbreker. Nu de komende week weer op een rustig tempo verder met de resterende letters, puzzelstukjes en de zojuist vrijgespeelde Golden Temple. Met de shitload aan Banana Coins moet dat wel lukken.

avatar van Confusie
3,0
Toch een lichte tegenvaller.

Gek genoeg.

Oerdegelijke platformer, leuk om het klassieke thema weer eens te horen, maar dan heb je het ook wel ver gehad geloof ik.

Ik mis toch het typische Donkey Kong Country sfeertje.

Misschien niet zo gek, want een andere ontwikkelaar, maar het wordt wel als zodanig gebracht. Het zou zelfs niets minder dan de grote terugkeer moeten betekenen.

In mijn optiek een nieuwe, geslaagde platformer met Donkey en Diddy in de hoofdrol maar de overzetting van wat Country zo duidelijk typeerde naar meer recente tijden niet helemaal gelukt.

En in die zin voor mij dus een kleine tegenvaller, met zo'n titel had ik een tikkeltje meer verwacht.

En dat is het wel zo'n beetje.

Een fijne dag vandaag.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:05 uur

geplaatst: vandaag om 06:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.