Lara Croft and the Guardian of Light (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Crystal Dynamics
Uitgegeven door Square Enix

Lara zal in de Zuid-Amerikaanse jungle moeten samenwerken met Totec, een krijger van de Maya’s, om samen de snode geest Xoxolt te verschalken. Xoxolt werd immers per ongeluk vrijgelaten uit de Mirror of Smoke en kan andere geesten gebruiken om vervelende dingen te doen. Daar bovenop komt nog eens dat ook derde partijen op zoek zijn naar de Mirror of Smoke, omwille van de macht die deze spiegel bezit.

avatar van Brains
lara Croft is een vrij leuke game. Het is een top-down shooter maar tevens een puzzlegame. De combinatie werkt erg verfrissend. Zo zal je het ene moment aan het rondspringen en schieten zijn en het andere uitvogelen hoe je die bal ooit aan de overkant krijgt.
Het is gelukkig niet helemaal zo zwart-wit. Soms zal je in het midden van een puzzel overvallen worden door een horde vijanden, maar dit is niet erg want veel van de puzzelstukjes kunnen gebruik worden als wapen. Zo kan je de bovengenoemde bal over vijanden heen rollen, maar bijvoorbeeld ook spikes omhoogdrukken met een knop om vijanden te penetreren, vlammen triggeren enzovoort.

Elke level heeft naast de gebruikelijke puzzels en vijanden ook nog extra uitdagingen en verborgen voorwerpen. Zo kun je veel nieuwe wapens en upgrades unlocken, maar ook relieken en artefacten die je kan equipen om bepaalde eigenschappen te versterken. Dit voegt een licht RPG tintje aan de game en geeft net die extra diepgang waardoor het spannend blijft.

Naast de singleplayer mode is er een co-op mode. Hierin speelt ook Totec mee, die weer andere mogelijkheden heeft als Lara. Zo heeft hij een schild waar Lara op kan staan om hoger op te komen, en kan Lara haar grapple hook gebruiken om Totec te vangen uit de lucht en over grote gaten te trekken. De Co-op levels zijn aanvankelijk hetzelfde als de singleplayer levels, maar er zijn dusdanige aanpassingen gedaan zodat de puzzels niet te simpel worden met deze extra mogelijkheden. Als je dus de singleplayer missies hebt uitgespeeld kan je gerust nog eens met een kameraad co-op doen, want er zijn genoeg nieuwe uitdagingen te vinden.

Helaas heeft de game een paar kleine minpuntjes. De puzzels kennen geen echte oplopende moeilijkheidsgraad. Zo zullen de laatste levels wat makkelijk aanvoelen. Het verhaal is zo standaard als groente bij de aardappels en af en toe had ik toch wat meer sterkere vijanden willen zien. Al met als is dit natuurlijk niet heel ergerlijk, maar het weerhoud me toch om een enorm hoge score te geven.

Over een meevaller gesproken, dit is er eentje!
Ik had helemaal geen hoge verwachtingen bij dit spel maar het is werkelijk erg mooie allemaal. Het mindere ervan is dat je het ook snel door hebt, zo zorgt het ervoor dat de uitdaging er een beetje uit is en dat is jammer. De puzzels etc. zijn leuk gedaan en naar mijn mening straalt dit ook wel wat originaliteit af, desondanks blijf ik niet alleen maar positief, een keurige 3,5* lijkt me goed voor deze game. Maar hier had veel meer in kunnen zitten. Desondanks wel verassend want zulke hoge verwachtingen had ik er nou ook niet van.

3,5*.

avatar van Bombong
Ik speel de Tomb Raiders (op pc) al sinds 1998, dus ik kon ook deze spin-off niet links laten liggen. Omdat ik er toch niet zo veel van verwachtte heb ik eerst de demo gedaan. Die bleek leuker dan verwacht. Dat geldt ook voor de hele game (ik heb alleen de single player gedaan). Omdat ik dit type game (waarbij je alles van bovenaf ziet) nooit speel had ik wel wat moeite met de controls. Ik houd nu eenmaal erg van de oude Tomb Raiders waarbij de vooruit-toets gewoon altijd vooruit betekende, ongeacht de positie van de camera. Maar dat systeem is eigenlijk in moderne games vrijwel geheel verlaten (bij Tomb Raider voor het laatst in Angel of Darkness), dus er valt aan te wennen. Ik heb dan ook geen moment het idee gehad dat ik niet verder zou komen in deze game. Nu na een week heb ik het uitgespeeld en het eindoordeel is positief. Vooral een aantal puzzels vond ik erg leuk bedacht, waarbij je soms een combinatie moest vinden tussen tussen grapple hook, mijnen, bal en speer om iets te bereiken. Ingenieus zoals je dat in de oude Tomb Raiders aantrof. Maar ik hoop wel dat er ook weer een gewone Tomb Raider wordt gemaakt (deel 9 of 10, afhankelijk van of je TR Anniversary meetelt) omdat voor mij een belangrijk van de Tomb Raiders ook altijd de grafisch kwaliteit en sfeer is.

Brains schreef:

Dit herkende ik helemaal niet. Je kunt toch onmogelijk beweren dat het laatste level niet moeilijker is dan het eerste!