Review | 3 juli 2011 - PlayStation 3-bezitters die een voorkeur hebben voor JRPG hebben het zwaar. Afgezien van enkele remakes en hier en daar een gewaagde poging komt er niet veel binnen het genre naar de geliefde zwarte console. Ontwikkelaar Level-5 maakte in 2010 met White Knight Chronicles haar debuut op de PlayStation 3. De exclusive was zeker niet slecht, maar was te gewoontjes om nog lang bij te blijven. Een jaar later ligt het vervolg in de winkelrekken en probeert de ontwikkelaar nogmaals de harten van RPG-fans sneller te doen kloppen.
2 games voor de prijs van 1
Aan het begin van White Knight Chronicles 2 (WKC 2) is het even goed opletten geblazen. In een lange introductie vliegen de namen van koninkrijken en personages je om de oren. Wie het origineel heeft gespeeld zal zich snel thuisvoelen, maar voor nieuwkomers valt de game met de deur in huis. Maar geen nood, uitgever Sony Computer Entertainment is zo aardig geweest om ook het origineel op de Blu-Ray disc te zetten. Je hebt dus 2 games voor de prijs van 1 en kunt dus desgewenst deel 1 spelen. Heb je hier geen zin in, dan zal het begin van WKC 2 als newbie wel even pittig zijn, van een tutorial is geen sprake en uitleg over het verhaal is minimaal.
Level 35
Heb je deel 1 al gespeeld dan kun je ervoor kiezen door te gaan met deze savegame en zo je skills en uitrusting behouden. Heb je het 1ste deel niet gespeeld dan starten al je personages op level 35 en kun je ervoor kiezen om manueel per personage skills toe te wijzen. Dit kost aardig wat tijd en omdat je helemaal nieuw bent in deze serie wordt er meteen best wat van je gevraagd. Je kunt er ook voor kiezen om als nieuwkomer eerst deel 1 te spelen, maar dan ben je al snel zo’n 25 uur verder. Ook heb je weer de mogelijkheid om uitgebreid jouw avatar aan te passen naar eigen smaak. Net als in het origineel speelt je personage echter maar een bijrol in het spel. Hij zegt niks, speelt amper een rol in het verhaal en als je hem af en toe niet achter je aan ziet huppelen of ziet vechten zou je nog vergeten dat hij er is ook. Het customizen van je avatar is uitgebreid en leuk, maar echt veel heb je er (offline) niet aan.
Verhaal
Het verhaal draait net als in het 1ste deel weer om Leonard, een jongeman uit een plaatsje genaamd Balandor. De gebeurtenissen in dit deel vinden een jaar na het origineel plaats. Samen met een aantal compagnons, waarvan er een paar bekend zijn uit het 1ste deel (Eldore en Yulie), moet hij ervoor zorgen dat het koninkrijk Yshrenia, onder leiding van bad-guy Grazel, geen complete macht over de wereld krijgt. Het is een 13 in een dozijn RPG-verhaal over koninkrijken, macht en gure personages. Hier en daar zijn er nog wat twists maar die zullen je mond niet doen openvallen.
Niet origineel
Gebrek aan originaliteit is ook meteen het grootste minpunt aan de game. In principe is alles wat je van het genre verwacht aanwezig: het bezoeken van dorpjes en het verkennen van gebieden, het vechten met monsters, het vinden van schatkisten en het levelen en ontwikkelen van je characters. Het is echter erg jammer dat ontwikkelaar Level-5 nergens een nieuwe weg inslaat of een gewaagde keus maakt. Alles werkt op zich prima en is redelijk tot goed uitgewerkt, maar enige vorm van originaliteit in het genre is niet te bespeuren. White Knight Chronicles 2 houdt zich strikt aan alle voorschriften van het genre en voor de doorgewinterde RPG-liefhebber zal het allemaal erg herkenbaar zijn. In een RPG van pak 'm beet 5 jaar geleden deed je hetzelfde, en dat is toch wel jammer.
Vechten
Zoals gezegd is het dus allemaal niet zo origineel, maar wat het doet, doet WKC 2 over het algemeen wel prima. Het vechtsysteem is bijvoorbeeld goed uitgewerkt en een duidelijk pluspunt. Je bestuurt tijdens de gevechten 1 personage en deze kun je op elk moment wisselen door de select-toets in te drukken. De rest van je team (meestal zo'n 3 of 4 man) wordt aangestuurd door de AI en dit wordt zeer verdienstelijk gedaan. Aan elk teamlid kun je een vechtstrategie toewijden; moet een character zich vooral concentreren op genezen of hersenloos aanvallen? Jij bepaalt het. Tijdens het vechten kies je uit skills die je hebt toegewezen aan de personages. Je kunt aan elk personage een flink aantal skills koppelen, deze selecteer je tijdens gevechten door middel van command lines. Het is even wennen en het is ook even puzzelen om de ideale line-up van skills in de command lines te zetten, maar zodra dit is gedaan pluk je er de vruchten van en loopt het als een trein. Er kleeft 1 klein minpuntje aan het vechten; zodra je een vijand in zicht hebt gaat het spel over op een soort gevechtsmodus en komt je scherm vol informatie te staan. Eigenlijk staat er net iets teveel op het scherm. Cijfertjes die de schade van aanvallen aangeven verschijnen overal op beeld en een soort live feed linksboven geeft aan wat er gebeurt, maar dit gaat veel te snel om het te kunnen volgen. Daarnaast heb je ook nog eens de command lines in beeld. Gevechtsschermen zijn wel eens overzichtelijker geweest.
White Knight
Natuurlijk kan Leonard ook nu weer in een gigantische witte ridder veranderen als een gevecht hier om vraagt en je minimaal 7 action chips (AC) hebt verzameld. Deze AC verdien je door vijanden aan te vallen en dit loopt redelijk snel op. Vechten als grote ridder (ook wel Incorruptus genoemd) werkt hetzelfde als vechten als mens. Een nieuwe feature maakt het tevens mogelijk om in kleine mate je eigen Incorruptus samen te stellen.
Skills
Ik haalde het toewijzen van skills al even aan, ook dit is een goed uitgewerkt punt. Door het verslaan van monsters en het levelen verdienen je personages skill points. Met deze punten kun je vervolgens skills unlocken en dus aanleren. Je bepaalt zelf wie welke skills moet leren en hebt op deze manier de ontwikkeling van alle personages helemaal in eigen hand. Zodra iemand nieuwe skills heeft geleerd kun je deze plaatsen in de eerder genoemde command lines en je hebt 3 command lines om skills aan toe te wijzen. Je hebt uiteindelijk de beschikking over veel skills, dus is het zaak om te goed bepalen welke skills je wel en niet beschikbaar wilt hebben in gevechten. Wederom is dit hele systeem niet bijster origineel, het werkt echter wel lekker en het is leuk om je hele team zo af te stellen als jij dat wilt. Als je er de tijd voor neemt je team goed af te stellen, wordt de game er alleen maar leuker op.
Presentatie
Wat productie en presentatie betreft lijkt de game bijna exact op zijn voorganger. Dat wil zeggen dat het een beetje wispelturig is. Zo zijn de omgevingen best mooi uitgewerkt, maar ogen de personages weer erg simpel. Ook zijn emoties en animaties niet hoogstaand en komt het allemaal wat stroef over. De graphics kunnen in het algemeen gewoon een stuk beter. Daarnaast is de lip-sync nog steeds niet om over naar huis te schrijven en zijn de 'tussenfilmpjes' die van de in-game engine afkomstig zijn niet van bijvoorbeeld Final Fantasy XIII-niveau. Wat dan wel weer verdienstelijk is, is de muziek in de game. Dit is gevarieerd en brengt een prima sfeer met zich mee.
Speelduur
Qua speelduur zit het wel goed met White Knight Chronicles 2. Je kunt je zeker enkele tientallen uren vermaken, want buiten het hoofdverhaal zijn er tal van sidequests die je kunt doen. Dit zijn vooral simpele klusjes voor NPC's genaamd errands. Er zijn meer dan 150 van deze errands. Verwacht hier echter niet te veel van, het gaat vooral om simpele klusjes en veel op- en neergeloop. Ook kun je jagen op bepaalde monsters en hiermee wat geld en items bijverdienen, dit zijn de zogeheten bounty hunts. En niet te vergeten heeft de game ook een online component. En kijk eens aan, hierin speelt je zelfontworpen personage wel een hoofdrol, is hij toch nog ergens goed voor. Het onlinegedeelte heet GeoNet en in GeoNet kun je nu met 6 spelers, in tegenstelling tot de 4 van deel 1, aan de slag met tal van quests. Vanuit elk savepoint in de game is de multiplayer te bereiken. Georama is een nieuwe toevoeging en onderdeel van GeoNet. Deze feature stelt je in staat om een eigen stad te creëren en mensen online een kijkje te laten nemen in de stad. Ook kun je mensen benaderen om in jouw stad te komen wonen. Als je alles gezien en gedaan wilt hebben ben je toch wel zo'n 30 tot 40 uur bezig. Als je dan ook nog het 1ste deel wil spelen, dan heb je toch al snel meer dan 50 uur plezier van 1 aankoop, over content is niet te klagen.
Conclusie
White Knight Chronicles 2 past prima binnen het JRPG-genre. Alle elementen die je verwacht zijn aanwezig. Het is alleen erg jammer dat de game nergens echt in uitblinkt en hierdoor geen uitstijger binnen het genre is geworden. Het is een oerdegelijke game geworden die RPG-fans zeker weet te vermaken, maar niet verrassen. Het is een kwestie van goede punten zoals het vecht- en skillsysteem en een prima speelduur afwegen tegen mindere punten als het gebrek aan originaliteit en wispelturige productie. Nieuwkomers zullen er verder een aardige kluif aan hebben alvorens alles onder de knie is. Ben je geen newbie en beviel het 1ste deel, dan zul je je ongetwijfeld vermaken met deze sequel.
7/10
Bron:
PlayStation Only