Portal 2 (2011)
Macintosh / Nintendo Switch / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Puzzle
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts en Valve
Portal 2 speelt zich enkele honderden jaren na het eerste deel af in het laboratorium van Aperture Science. Chell wordt door een power-core genaamd Wheatley, die zich zorgen maakt over de staat van het laboratorium, geactiveerd. Wanneer het duo GLaDOS per ongeluk opnieuw activeert begint deze direct het laboratorium in haar originele staat te herstellen. Het is aan Chell om GLaDOS opnieuw af te stoppen en uit het laboratorium te ontsnappen. Met je Portal-gun dien je diverse puzzels op te lossen. Hierbij krijg je de beschikking over nieuwe voorwerpen zoals glazen 'cubes' die je kan gebruiken om laserstralen te 'breken' en een gel die je in staat stelt zeer ver te springen of je een snelheidsboost geeft.
- nummer 17 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=A88YiZdXugA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
De gameplay is verder gewoon top, ook COOP werkt fantastisch, eindelijk eens een game waar je echt niet zonder elkaar kunt. Probeer het en je staat binnen 10 meter vast, samenwerking is dus een must en dit is goed uitgewerkt in Portal 2. Er zijn zeker puzzels waar je allebei even stil staat en moet nadenken, helaas zal dit na de eerste keer doorspelen niet meer het geval zijn. Toch leverd het weer een paar uurtjes extra plezier op, en dat is ook wat waard.
En natuurlijk is de humor ook hier weer ijzersterk aanwezig, van begin tot het eind. Weer een kwaliteitswerk van Valve dat ik ook aan iedereen kan aanbevelen.
Nu de good stuff: Voicewerk is te gek en hoewel GLaDOS wat minder shined dit keer (hoewel leuke history en aardappel ftw ), zijn de nieuwe chars briljant. Wheatley is erg leuk (wel iets minder als bad-guy), dacht al is dat nou Ricky Gervais? Zelfde Office achtige stijl soms, maar het bleek zijn co-schrijver Stephen Merchant. JK Simmons als Aperture baas Cave Johnson is funny en imo ook het leukste stuk in de game. En het einde is memorabel, leuke hints ook weer door de levels heen. Soundtrack is weer goed sfeervol, hoewel het liedje dit keer (onvermijdelijk) minder is...
Desondanks vind ik het toch een geslaagd en waardig vervolg, dat buiten deze kleine minpuntjes gewoon een super vermakelijke, iets te korte, ride was die net een halfje minder als z'n moeilijk te overtreffen voorganger krijgt.
4,5*
Wat een fantastisch spel, een van de enigste puzzelspellen die ik echt fantastisch vind. Er zit ook echt genoeg humor in. De puzzels zijn van goed niveau. Beginnen aardig simpel en worden rond 6 moeilijk en dan vanaf 8 weer simpel .
5.0 En nummer 10 in top 10.
P.S het eind lied is echt fantastisch hahaha.
humor, humor en nog eens humor.
ja, wel leuk. Maar net zoals bij portal 1 is het zo dat als ik er een paar keer doorheen heb gespeeld en alle lvl's en archievements al heb gehaald is het best wel saai....
Ik vind het gewoon een spel dat leuk is om één of twee keer door te spelen, en daarna weet je het wel.
mooie effecten, onverwachte verrassingen en de puzzels waren super.
alleen in het begin snapte ik het niet goed omdat ik Portal 1 niet heb gespeeld, en de puzzels waren iets makkelijk er dan ik had verwacht, had ook zoiets van na 5 puzzels stop ik, begint een beetje te vervelen, dus vond het niet echt een game dat je non-stop kon door spelen, maar dit zijn maar kleine minpunten ten opzichte van de pluspunten.
4*
Het tempo ligt enorm hoog voor een puzzelgame. Het verhaal vormt op indrukwekkende wijze een rode draad tussen de vele puzzels die niet meer zo sterk aanvoelen als een veredelde tech-demo zoals het eerste deel wél had. Meer afwisseling, uitdaging en veel meer persoonlijkheid. Een game naar mijn hart en wow... wat een begin. Mag zich rekenen tot één van de sterkste game-ervaringen ooit dankzij de enorm sterke mix tussen solide gameplay, intelligente storytelling en een oogstrelende, intrigerende setting.
Vooral de gameplay is naar mijn visie over het algemeen veel sterker: Portal 2 is veel gevarieerder in haar gameplay-elementen, en vrijwel al die elementen bevielen me goed tot zeer goed; de levels zijn doorgaans erg sterk ontworpen (veel snelheid, een goede balans tussen uitdagend en frustrerend, etc.); en omdat het verhaal veel meer op de voorgrond komt te staan voelt het spel vaak veel minder aan als een puzzelspel met slingers en veel meer (evenals het laatste deel van Portal 1) als een avonturenspel waarin je moet puzzelen om voortgang te boeken, en dat bevalt me veel beter. Maar ook in audiovisueel opzicht is Portal 2 enorm verbeterd ten opzichte van haar voorganger: muziek is nu veel explicieter aanwezig; het geluid is vaak erg passend en sfeerverhogend; en niet alleen zijn de graphics aanzienlijk verbeterd, maar de setting waarin het spel zich afspeelt (een desolate, post-apocalyptische omgeving, met een hoop variatie ook) spreekt mij simpelweg veel meer aan dan de saaie, klinische testkamers uit Portal 1. Verder zit het spel boordenvol humor, nieuwe ontwikkelingen en kleine, opleukende details, waardoor het simpelweg geen moment verveelt. En bovenop dit alles heeft het spel ook nog eens een fantastische co-op campagne*, die veel van de meest inventieve en vermakelijke levels in het spel bevat.
Maar zelfs met al deze verbeteringen in acht genomen vond ik het nog steeds geen briljant spel. Ten eerste is en blijft puzzelen simpelweg mijn ding niet echt. Portal 2 is zonder twijfel het beste puzzelspel dat ik ken, maar zelfs nu zijn de puzzels zelden zo fantastisch dat ze intense emoties in me losmaakten: ze zijn consequent vermakelijk, maar een uitzonderlijk interessante ervaring leverden de puzzels me vrijwel nooit op. Ten tweede vond ik de muziek bij momenten érg slecht en clichématig - vooral op belangrijke momenten in het verhaal. Tijdens het grootste deel van het spel is de muziek verder wel passend, maar geweldig wordt het mijns inziens nooit. Ten derde vond ik de humor lang niet altijd geslaagd. De opnames (die in het begin en die van Cave Johnson) maakten vaak wel een glimlach bij me los, maar GLaDOS vond ik vaak irritant en de humor is soms erg flauw. Met name in de co-op campagne is de humor vaak slecht: GLaDOS maakt óf een sarcastische opmerking over mensen, óf beledigt beide spelers, óf probeert ze tegen elkaar op te zetten - en dat aan één stuk door over een paar uur verspreid. Na een tijdje vond ik dat behoorlijk irritant worden. En ten slotte vond ik de sfeer van het spel vaak niet bijzonder interessant: hoewel de humor vaak zonder meer vermakelijk is zorgt het er wel voor dat het mysterieuze in het spel onderontwikkeld blijft ten faveure van vlotheid en vermaak - soms zelfs op het cartooneske af. Vervelend is zo'n sfeer niet, maar memorabel is het evenmin. Die conventie van de zwijgende hoofdpersoon blijf ik verder ook onnozel vinden.
Portal 2 is kortom een goed, vermakelijk spel. Niet alle stukken zijn even leuk om te spelen (Art Therapy (in de co-op campagne) vond ik zelfs zo saai dat ik er voortijdig mee gestopt ben), maar over de gehele linie is het een vlot, humoristisch, gevarieerd spel met een best sfeervolle setting, goed ontworpen levels, passende geluiden en degelijke muziek - een spel dat vrijwel nooit saai of vervelend wordt maar consequent leuk om te spelen blijft. Mijn belangrijkste kritiek is dus simpelweg dat het spel nooit meer dan slechts vermakelijk wordt. Portal 2 vermaakt voor vrijwel haar gehele speelduur, maar echt uniek of geweldig vond ik het nooit worden. Na de singleplayer campaign zat ik op een dikke 3*, maar door de co-op campagne doe ik er toch maar een halfje bij. 3.5* dus. Portal 2 is een erg leuk spel, maar fantastisch is het helaas niet.
* De co-op heb ik trouwens alleen gespeeld. Zie hier hoe dat moet. Alle vijf de main courses zijn in ieder geval prima alleen te doen, al zijn sommige timing-puzzels in je eentje wel érg pittig.
PS: van de user levels die ik heb gespeeld sprongen de series 12 Angry Tests, Designed for Danger, Gelocity Time Trials en Moonbase Luna-C en het level Aperture Halloween erbovenuit.
De computer die we in de zomer van 2013 hadden gekocht, was het enige wat ik met een beetje tegenzin bij mijn ex-vrouw achterliet. Toegegeven - onder de omstandigheden was het het eerlijkst. Maar Steam èn StarCraft II bleven me roepen.
En wat doe je dus na zo'n groot verlies? Bijna exact een jaar later koop je gewoon weer een PC, maar dan groter. Bigger and badder. En welke game koop je dan, om al die power tentoon te spreiden? Eh... Portal 2, dus.
Niet zo'n goede keus wellicht, maar wat maakt het uit? Grafisch misschien niet bijzonder sterk, maar ik heb toch regelmatig even stilgestaan en rondgekeken, puur om te zien hoe soepel en snel het beeld werd ververst. En op een 24-inch scherm word je merkwaardig genoeg sneller in een game gezogen dan wanneer je op de bank op een groter tv-scherm speelt. Dus dit is ook typisch een gedenkwaardig moment omdat alles zo nieuw is.
Portal 2 zit verdraaid slim in elkaar. Mooi om te zien hoe Valve rondom het puzzelconcept toch een heel aardig verhaal heeft weten te breien. Compleet met weldoordachte puzzels en leuke humor, verpakt in een mooie, heldere presentatie. Ik had de singleplayer er in een kleine 6 uurtjes opzitten, en dan speelde ik zoals gewoonlijk op mijn dooie gemak. Wellicht dat de co-op meer uurtjes zal opleveren. Maar de game is briljant.
Gameplay: zoals bij het eerste deel beschik je over een portal gun waarmee je lekker de fysica kan verstoren en op die manier puzzels kan oplossen. Op zich niet al te veel veranderingen met het eerste deel, al voelt voor mij nu allemaal wat 'echter' aan. Ook zijn er nu gels toegevoegd, die dan weer zelf hun eigen functie hebben. De moeilijkheidsgraad is ook gestegen. Zo weet ik nog goed dat ik letterlijk 30 minuten naar een bepaalde puzzel heb zitten zien om zo uit te maken hoe ik het beste begon. Met andere woorden is de gameplay vrijwel hetzelfde gebleven met hier en daar een extraatje.
4.5/5
Graphics: als ik één woord mag gebruiken om dit te omschrijven twijfel ik geen moment. Pareltje. Hoewel de game gemaakt is door Valve heb ik niet meteen het gevoel dat de bekende voorwerpen ( de barrels, de houten planken etc.) hier in overvloed aanwezig zijn en is er zelfs plaats gemaakt voor een omgeving waarvan je even 'wauw' zegt. Dit is meteen te zien bij de intro van de game. Een sterke verbetering t.o.v. het origineel en zonder twijfel één van de prachtigste games ooit gemaakt.
5/5
Speelduur: het punt waar de vorige game even in het zand moest bijten. Maar ook het punt waar deze game mee mag uitblinken. Na een kleine 10 uurtjes heb ik kunnen bekijken wie het meestergeheugen was achter de graphics en kwam ik terug op het hoofdmenu. Eerst dacht ik dat de game net als het eerste deel na 4 uurtjes gedaan was, maar door een, naar mijn mening fantastische plot twist (maar daar kom ik zo meteen op terug), wist de game er toch nog eens het dubbele bij op te tellen. Dit tot mijn genoegen. Het oplossen van portal puzzels blijft gewoon amuserend en vandaar dat ik ook blij ben ( op de pc dan) dat er iets bestaat als the community die zelf ook nog eens voor nieuwe maps zorgen. Waar de eerste game leek op een demo, lijkt de tweede game op een eeuwigdurende rit.
4/5
Muziek: weer zijn er in dit deel weinig songs te vinden en dus ga ik me weer concentreren op de dialogen. Hoe moet ik dit gaan beoordelen? Neem het grappige sarcastische robotstemmetje van het eerste deel en tel daar gewoonweg nog eens zo'n stemmetje bij en je hebt de dialogen uit Portal 2. Het humorgehalte is sterk overijnd blijven staan en is zelfs verbeterd. Als je dus eens een keertje plat wil gaan van het lachen, kun je beter 20 minuten Portal 2 spelen dan naar een show gaan zien van Geert Hosten.
4/5
Verhaal: iets wat de vorige game niet had, hebben de developers hier ingevoerd. Het verhaal is zeker en vast niet hoogstaand, maar door enkele onverwachte gebeurtenissen blijft het je interesseren en mag het er dus gerust zijn. Een leuke toevoeging wat er eigenlijk gewoon voor zorgt dat de humor een niveautje hoger komt te liggen.
3,5/5
Conclusie: dit is de game die Portal had moeten zijn. Een goede speelduur, kort verhaaltje, uitstekende graphics en magnifieke gameplaymechanics. Laten we deze game Portal 1 noemen en de vorige Portal 0.5, want dit is gewoonweg een verbetering van de vorige game.
4/5
En dan vooral vanaf het stuk dat Wheatley zich tegen je keert, chapter 5 als ik me niet vergis. Alles wat daarna gebeurt, met al die verschillende soorten gels en alles tot het moment dat je weer in de testkamers zit, kakte ik helemaal in. Ik denk dat ik meer fan ben van die, op 't eerste oog, simpele testkamertjes dan vervallen gebouwen in een wildernis-achtige omgeving en noem maar op. Voor de rest is dit beter dan het origineel: humor is beter, het speelt lekkerder weg en het duurt lekker lang (soms iets té lang dus naar mijn mening).
Hoofdstukken 6 en 7 kunnen me eigenlijk gesloten worden. Binnenkort even opnieuw spelen en kijken of ik daar nog achter sta. Maar wat nu betreft: Portal 1 is direct, straight forward maar helaas te kort. Portal 2 is gelukkig wel langer, dik het dubbele, maar daar staan naar mijn mening meer oninteressante levels tegenover.