Portal 2 (2011)

Macintosh / Nintendo Switch / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Puzzle

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts en Valve

Portal 2 speelt zich enkele honderden jaren na het eerste deel af in het laboratorium van Aperture Science. Chell wordt door een power-core genaamd Wheatley, die zich zorgen maakt over de staat van het laboratorium, geactiveerd. Wanneer het duo GLaDOS per ongeluk opnieuw activeert begint deze direct het laboratorium in haar originele staat te herstellen. Het is aan Chell om GLaDOS opnieuw af te stoppen en uit het laboratorium te ontsnappen. Met je Portal-gun dien je diverse puzzels op te lossen. Hierbij krijg je de beschikking over nieuwe voorwerpen zoals glazen 'cubes' die je kan gebruiken om laserstralen te 'breken' en een gel die je in staat stelt zeer ver te springen of je een snelheidsboost geeft.

Qua lengte scheelt het vrij veel hoor. Portal kon je in 4 of 5 uurtjes wel uitspelen. Portal 2 is toch al snel twee keer zo lang.

avatar van bvonk
Als ik Portal 1 in de winkel zou kopen voor de volle 50 euro dan zou ik me toch benadeelt voelen. Niet dat ik me niet zou vermaken want dat heb ik zeker wel gedaan maar Portal 2 laat duidelijk zien dat er meer mogelijk is en dat is de prijs zeker waard. Ik hou rekening met het prijsverschil meer niet. Een huis van 1 ton geeft ook een andere beleving dan een huis van 3 ton maar dat wil niet zeggen dat het huis van 1 ton slecht is.

avatar van Bombong
Oh, dan heb ik mij vergist. In mijn herinnering was er niet zo veel verschil in de lengte tussen de twee games. Misschien heb ik relatief lang over deel 1 gedaan omdat het toen nieuw was en allemaal nog wat moeilijker. Bij deel 2 weet je sneller hoe het werkt als je deel 1 hebt gedaan.

Ik ben trouwens wel weer toe aan Portal 3.

Oldschool Bob
Het doet altijd pijn om de top 10 van de top 250 zo modern te zien. De echte waardige klassiekers worden zomaar achteruit geduwd door de next gen games. Maar er is één game tussen waarvan ik zeg dat het terecht is en dat is deze.

Portal 2 is uniek, is een uitzondelijke ervaring met humor die ik nog nooit eerder heb ervaren bij een game. Daardoor is deze het waard om in die top 10 te staan.

Deel 1 was een mooi prototype maar deel 2 is toch wel een erg goede verbetering. Het bevat een storyline die fantastisch werkt. Omgvingen die erg indrukwekkend zijn. En nieuwe obstakels die voor veel speelplezier zorgen.

Ook leuk aan portal 2 is dat de moeilijkheidsgraad zich mooi opbouwd. Het laat altijd eerst rustig kennismaken met de nieuwe obstakels waarna je een mooie uitdaging krijgt. Echt heel moeilijk wordt het nergens, wat naar mijn mening een pluspunt is. In andere woorden: weinig tot geen frustrerende momenten.

De humor is ook beter dan in deel 1. Vooral dankzij heerlijke quotes van Cave Johnson. Die man is gewoon episch. En alleen al voor dat personage mogen ze voor mij snel afkomen met een derde deel. Lemon's gonna burn your house down

Genoeg over deze game zitten te zeveren. Misschien nog één klein dingetje: go play this game!!

avatar van Maiky
Het is jammer hoe de dingen soms gaan.

De computer die we in de zomer van 2013 hadden gekocht, was het enige wat ik met een beetje tegenzin bij mijn ex-vrouw achterliet. Toegegeven - onder de omstandigheden was het het eerlijkst. Maar Steam èn StarCraft II bleven me roepen.

En wat doe je dus na zo'n groot verlies? Bijna exact een jaar later koop je gewoon weer een PC, maar dan groter. Bigger and badder. En welke game koop je dan, om al die power tentoon te spreiden? Eh... Portal 2, dus.

Niet zo'n goede keus wellicht, maar wat maakt het uit? Grafisch misschien niet bijzonder sterk, maar ik heb toch regelmatig even stilgestaan en rondgekeken, puur om te zien hoe soepel en snel het beeld werd ververst. En op een 24-inch scherm word je merkwaardig genoeg sneller in een game gezogen dan wanneer je op de bank op een groter tv-scherm speelt. Dus dit is ook typisch een gedenkwaardig moment omdat alles zo nieuw is.

Portal 2 zit verdraaid slim in elkaar. Mooi om te zien hoe Valve rondom het puzzelconcept toch een heel aardig verhaal heeft weten te breien. Compleet met weldoordachte puzzels en leuke humor, verpakt in een mooie, heldere presentatie. Ik had de singleplayer er in een kleine 6 uurtjes opzitten, en dan speelde ik zoals gewoonlijk op mijn dooie gemak. Wellicht dat de co-op meer uurtjes zal opleveren. Maar de game is briljant.

avatar van patenpac
Ik heb deze game samen gekocht met Portal en hoewel ik eerst met deze game wou starten, ben ik toch maar, zoals het moet, begonnen met het eerste deel. Waar het eerste deel mij niet helemaal kon overtuigen, heeft Portal 2 toch alle verwachtingen ingelost.

Gameplay: zoals bij het eerste deel beschik je over een portal gun waarmee je lekker de fysica kan verstoren en op die manier puzzels kan oplossen. Op zich niet al te veel veranderingen met het eerste deel, al voelt voor mij nu allemaal wat 'echter' aan. Ook zijn er nu gels toegevoegd, die dan weer zelf hun eigen functie hebben. De moeilijkheidsgraad is ook gestegen. Zo weet ik nog goed dat ik letterlijk 30 minuten naar een bepaalde puzzel heb zitten zien om zo uit te maken hoe ik het beste begon. Met andere woorden is de gameplay vrijwel hetzelfde gebleven met hier en daar een extraatje.
4.5/5

Graphics: als ik één woord mag gebruiken om dit te omschrijven twijfel ik geen moment. Pareltje. Hoewel de game gemaakt is door Valve heb ik niet meteen het gevoel dat de bekende voorwerpen ( de barrels, de houten planken etc.) hier in overvloed aanwezig zijn en is er zelfs plaats gemaakt voor een omgeving waarvan je even 'wauw' zegt. Dit is meteen te zien bij de intro van de game. Een sterke verbetering t.o.v. het origineel en zonder twijfel één van de prachtigste games ooit gemaakt.
5/5

Speelduur: het punt waar de vorige game even in het zand moest bijten. Maar ook het punt waar deze game mee mag uitblinken. Na een kleine 10 uurtjes heb ik kunnen bekijken wie het meestergeheugen was achter de graphics en kwam ik terug op het hoofdmenu. Eerst dacht ik dat de game net als het eerste deel na 4 uurtjes gedaan was, maar door een, naar mijn mening fantastische plot twist (maar daar kom ik zo meteen op terug), wist de game er toch nog eens het dubbele bij op te tellen. Dit tot mijn genoegen. Het oplossen van portal puzzels blijft gewoon amuserend en vandaar dat ik ook blij ben ( op de pc dan) dat er iets bestaat als the community die zelf ook nog eens voor nieuwe maps zorgen. Waar de eerste game leek op een demo, lijkt de tweede game op een eeuwigdurende rit.
4/5

Muziek: weer zijn er in dit deel weinig songs te vinden en dus ga ik me weer concentreren op de dialogen. Hoe moet ik dit gaan beoordelen? Neem het grappige sarcastische robotstemmetje van het eerste deel en tel daar gewoonweg nog eens zo'n stemmetje bij en je hebt de dialogen uit Portal 2. Het humorgehalte is sterk overijnd blijven staan en is zelfs verbeterd. Als je dus eens een keertje plat wil gaan van het lachen, kun je beter 20 minuten Portal 2 spelen dan naar een show gaan zien van Geert Hosten.
4/5

Verhaal: iets wat de vorige game niet had, hebben de developers hier ingevoerd. Het verhaal is zeker en vast niet hoogstaand, maar door enkele onverwachte gebeurtenissen blijft het je interesseren en mag het er dus gerust zijn. Een leuke toevoeging wat er eigenlijk gewoon voor zorgt dat de humor een niveautje hoger komt te liggen.
3,5/5

Conclusie: dit is de game die Portal had moeten zijn. Een goede speelduur, kort verhaaltje, uitstekende graphics en magnifieke gameplaymechanics. Laten we deze game Portal 1 noemen en de vorige Portal 0.5, want dit is gewoonweg een verbetering van de vorige game.

avatar van Footprints84
Geweldige game!! Puzzels zijn erg leuk gedaan.

4.5 sterren

Heel veel goede humor in het spel, goede puzzels, lange gameplay en goede multiplayer mode.
Singeplayer is uitgebreid met veel variatie in stijl, verhaal en soort puzzel. Alleen jammer dat ze het soms wel erg duidelijk maken hoe je een puzzel moet oplossen door bijvoorbeeld een andere texture te gebruiken op de plaats waar je de portal moet plaatsen.
Multiplayer was ook erg goed, er was alleen 1 ding dat ik nog miste: Praten d.m.v. een microfoon. Met de chat en markers kom je ver, maar een chat zou naar mijn mening ook erg handig zijn geweest.

All Seeing Fish
BoordAppel schreef:

Maar de puzzel's zijn wel een stukje makkelijker dan in het eerste deel vind ik te minste,
bij het eerste deel heb ik een paar keer gehad dat ik er even niet uitkwam.

Ik lijd aan een zeer zeldzame aandoening dat ik Portal 2 te lang vond duren (Portal 1 was weer te kort).

En dan vooral vanaf het stuk dat Wheatley zich tegen je keert, chapter 5 als ik me niet vergis. Alles wat daarna gebeurt, met al die verschillende soorten gels en alles tot het moment dat je weer in de testkamers zit, kakte ik helemaal in. Ik denk dat ik meer fan ben van die, op 't eerste oog, simpele testkamertjes dan vervallen gebouwen in een wildernis-achtige omgeving en noem maar op. Voor de rest is dit beter dan het origineel: humor is beter, het speelt lekkerder weg en het duurt lekker lang (soms iets té lang dus naar mijn mening).

Hoofdstukken 6 en 7 kunnen me eigenlijk gesloten worden. Binnenkort even opnieuw spelen en kijken of ik daar nog achter sta. Maar wat nu betreft: Portal 1 is direct, straight forward maar helaas te kort. Portal 2 is gelukkig wel langer, dik het dubbele, maar daar staan naar mijn mening meer oninteressante levels tegenover.

avatar van Animosh
Voor de mensen die zin hebben om Aperture Science weer een keer te bezoeken: vandaag komt een uitgebreide mod uit (6-10 uur naar het schijnt), Portal Stories: Mel, waar fans van het spel vier jaar aan hebben gewerkt. Zie hier voor een eerste recensie (in het Engels).

avatar van threeohthree
Top, thanks!

avatar van Animosh
Ik heb die mod ondertussen uitgespeeld (het kostte mij ongeveer 10 uur, maar ik ben niet de snelste Portal-speler), en ik kan het Portal-fans zeker aanraden. Het heeft uiteraard niet de afwerking (lees: het budget) van de main game (voice-acting, set pieces, etc.), en de nadruk ligt echt op logisch denken (in plaats van spectaculair rondvliegen) maar het is een stuk uitdagender en het levelontwerp is solide. De muziek is ook passend, en het verhaal en de dialogen zijn leuk om te volgen. Een aanrader dus!

avatar van The_CrY
Portal 2: meer puzzels, humoristisch verhaal, meer spelplezier. Mijn laptop trok dit spel nog maar net toen ik m speelde, maar het was zeker een waardige opvolger. In het midden werd het wat trager, waardoor ik het soms niet meer zocht, maar voor de doorzetter werd het toch weer prima. Toch door de setting vond ik deze niet zo interessant als de voorganger, ook omdat het concept niet meer nieuw was. De duur maakt dat deze toch op dezelfde score terecht komt.

Vond ik toen een fantastisch spel.
Ik hoop dat deze nog eens remastered wordt voor de playstation 4.

Maurice40 schreef:
Vond ik toen een fantastisch spel.
Ik hoop dat deze nog eens remastered wordt voor de playstation 4.
is voor niks nodig, dan liever Portal 3

avatar van Dudady
Er is een gratis nieuwe mod beschikbaar voor deze game, Portal: Revolution. Ik heb er een paar uurtjes opzitten en ik ben zeker niet ontevreden. Het is niet ontwikkeld door Valve, maar door Second Face Software.