Portal 2 (2011)
PC / Macintosh / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch
Puzzle
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts en Valve
Portal 2 speelt zich enkele honderden jaren na het eerste deel af in het laboratorium van Aperture Science. Chell wordt door een power-core genaamd Wheatley, die zich zorgen maakt over de staat van het laboratorium, geactiveerd. Wanneer het duo GLaDOS per ongeluk opnieuw activeert begint deze direct het laboratorium in haar originele staat te herstellen. Het is aan Chell om GLaDOS opnieuw af te stoppen en uit het laboratorium te ontsnappen. Met je Portal-gun dien je diverse puzzels op te lossen. Hierbij krijg je de beschikking over nieuwe voorwerpen zoals glazen 'cubes' die je kan gebruiken om laserstralen te 'breken' en een gel die je in staat stelt zeer ver te springen of je een snelheidsboost geeft.
- nummer 15 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=A88YiZdXugA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
mooie effecten, onverwachte verrassingen en de puzzels waren super.
alleen in het begin snapte ik het niet goed omdat ik Portal 1 niet heb gespeeld, en de puzzels waren iets makkelijk er dan ik had verwacht, had ook zoiets van na 5 puzzels stop ik, begint een beetje te vervelen, dus vond het niet echt een game dat je non-stop kon door spelen, maar dit zijn maar kleine minpunten ten opzichte van de pluspunten.
4*
Het tempo ligt enorm hoog voor een puzzelgame. Het verhaal vormt op indrukwekkende wijze een rode draad tussen de vele puzzels die niet meer zo sterk aanvoelen als een veredelde tech-demo zoals het eerste deel wél had. Meer afwisseling, uitdaging en veel meer persoonlijkheid. Een game naar mijn hart en wow... wat een begin. Mag zich rekenen tot één van de sterkste game-ervaringen ooit dankzij de enorm sterke mix tussen solide gameplay, intelligente storytelling en een oogstrelende, intrigerende setting.
Puzzels waren erg leuk (soms pittig) gedaan.
En dat was het, verder eigenlijk geen andere nadelen maar dat vond ik wel een relatief erg storende factor. Verhaal is top, Wheatly is lachen en de portals zijn een erg leuke feature. Samengevat: zowat perfecte game, op het aantal puzzels na die ik persoonlijk soms steeds minder en minder leuk begon te vinden. Wel een erg leuke ervaring en geen moment spijt gehad.
De puzzels bijvoorbeeld vond ik in het begin erg tof en leuk om te doen, maar naar mate de game vorderde vond ik de games steeds minder leuk tot op een punt dat ik zelfs dacht "ja nu heb ik het wel gezien, hopelijk heb ik hem gauw uitgespeeld".
Het tempo ligt ook enorm hoog, dus je blijft nooit lang bij een soort puzzel steken. Ik wilde bij het einde alleen nog maar meer.
Vooral de gameplay is naar mijn visie over het algemeen veel sterker: Portal 2 is veel gevarieerder in haar gameplay-elementen, en vrijwel al die elementen bevielen me goed tot zeer goed; de levels zijn doorgaans erg sterk ontworpen (veel snelheid, een goede balans tussen uitdagend en frustrerend, etc.); en omdat het verhaal veel meer op de voorgrond komt te staan voelt het spel vaak veel minder aan als een puzzelspel met slingers en veel meer (evenals het laatste deel van Portal 1) als een avonturenspel waarin je moet puzzelen om voortgang te boeken, en dat bevalt me veel beter. Maar ook in audiovisueel opzicht is Portal 2 enorm verbeterd ten opzichte van haar voorganger: muziek is nu veel explicieter aanwezig; het geluid is vaak erg passend en sfeerverhogend; en niet alleen zijn de graphics aanzienlijk verbeterd, maar de setting waarin het spel zich afspeelt (een desolate, post-apocalyptische omgeving, met een hoop variatie ook) spreekt mij simpelweg veel meer aan dan de saaie, klinische testkamers uit Portal 1. Verder zit het spel boordenvol humor, nieuwe ontwikkelingen en kleine, opleukende details, waardoor het simpelweg geen moment verveelt. En bovenop dit alles heeft het spel ook nog eens een fantastische co-op campagne*, die veel van de meest inventieve en vermakelijke levels in het spel bevat.
Maar zelfs met al deze verbeteringen in acht genomen vond ik het nog steeds geen briljant spel. Ten eerste is en blijft puzzelen simpelweg mijn ding niet echt. Portal 2 is zonder twijfel het beste puzzelspel dat ik ken, maar zelfs nu zijn de puzzels zelden zo fantastisch dat ze intense emoties in me losmaakten: ze zijn consequent vermakelijk, maar een uitzonderlijk interessante ervaring leverden de puzzels me vrijwel nooit op. Ten tweede vond ik de muziek bij momenten érg slecht en clichématig - vooral op belangrijke momenten in het verhaal. Tijdens het grootste deel van het spel is de muziek verder wel passend, maar geweldig wordt het mijns inziens nooit. Ten derde vond ik de humor lang niet altijd geslaagd. De opnames (die in het begin en die van Cave Johnson) maakten vaak wel een glimlach bij me los, maar GLaDOS vond ik vaak irritant en de humor is soms erg flauw. Met name in de co-op campagne is de humor vaak slecht: GLaDOS maakt óf een sarcastische opmerking over mensen, óf beledigt beide spelers, óf probeert ze tegen elkaar op te zetten - en dat aan één stuk door over een paar uur verspreid. Na een tijdje vond ik dat behoorlijk irritant worden. En ten slotte vond ik de sfeer van het spel vaak niet bijzonder interessant: hoewel de humor vaak zonder meer vermakelijk is zorgt het er wel voor dat het mysterieuze in het spel onderontwikkeld blijft ten faveure van vlotheid en vermaak - soms zelfs op het cartooneske af. Vervelend is zo'n sfeer niet, maar memorabel is het evenmin. Die conventie van de zwijgende hoofdpersoon blijf ik verder ook onnozel vinden.
Portal 2 is kortom een goed, vermakelijk spel. Niet alle stukken zijn even leuk om te spelen (Art Therapy (in de co-op campagne) vond ik zelfs zo saai dat ik er voortijdig mee gestopt ben), maar over de gehele linie is het een vlot, humoristisch, gevarieerd spel met een best sfeervolle setting, goed ontworpen levels, passende geluiden en degelijke muziek - een spel dat vrijwel nooit saai of vervelend wordt maar consequent leuk om te spelen blijft. Mijn belangrijkste kritiek is dus simpelweg dat het spel nooit meer dan slechts vermakelijk wordt. Portal 2 vermaakt voor vrijwel haar gehele speelduur, maar echt uniek of geweldig vond ik het nooit worden. Na de singleplayer campaign zat ik op een dikke 3*, maar door de co-op campagne doe ik er toch maar een halfje bij. 3.5* dus. Portal 2 is een erg leuk spel, maar fantastisch is het helaas niet.
* De co-op heb ik trouwens alleen gespeeld. Zie hier hoe dat moet. Alle vijf de main courses zijn in ieder geval prima alleen te doen, al zijn sommige timing-puzzels in je eentje wel érg pittig.
PS: van de user levels die ik heb gespeeld sprongen de series 12 Angry Tests, Designed for Danger, Gelocity Time Trials en Moonbase Luna-C en het level Aperture Halloween erbovenuit.