The Legend of Zelda: Skyward Sword (2011)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Nintendo Wii / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

In Skyloft, een stad hoog in de wolken, vindt Link het zwaard van Skyward. Dit zwaard leidt hem op een avontuur in een wereld die zich diep onder Skyloft huisvest: een wereld die wordt onderdrukt door een boosaardig kwaad. Het zwaard geeft Link de kracht om tussen beide werelden te kunnen reizen. Link gaat op onderzoek uit om te ontdekken waarom zijn geboortestad, en de wereld die daar ver beneden ligt, uit elkaar zijn gegroeid.

avatar van Cassevis
Daar zit ik dan. Na 72 uur keihard zelda gespeeld te hebben, hier nu het jaar 2011 af te sluiten mede door de credits van The Legend of Zelda: Skyward Sword af te kjken en tegelijkertijd rijkelijk voorzien te zijn van zeflvoldoening. Een game waar ik bijna 2 jaar naar heb uit zitten kijken en waarschijnlijk ook mijn game of the year. (Niet dat ik veel games van dit jaar gespeeld heb )

Meestal let ik niet op het verhaal en zie het ook maar als een bijzaak. In deze zelda wordt daar dan ook niet bijster veel aandacht aan gestoken. Voor mij geen probleem. Wat wel leuk is is dat als je een beetje een zelda-kenner bent dan zijn er toch een hoop interessante details, die je wellicht wel boeien en sommige onduidelijkheden verklaren.

In mijn omgeving heb ik nog niemand gezien die de graphics niet mooi vonden. De mix tussen Wind Waker en Twilight Princess pakte goed uit. En elke seconde kon ik genieten van de prachtige schilderstijl. Zo heeft Nintendo een prima alternatief gevonden met de mogelijkheden die zij hebben .

De besturing, wat mij betreft het belangrijkste aandachtspunt van SS, is wel echt iets waar je dit spel voor wilt kopen. De motion control werkt gewoon goed met een hoofdletter G. De hele game is aangepast op het zwaaien met de controller, hetgeen mij goed bevalt. Het geeft gewoon meer plezier tijdens het spelen en wat mij betreft zwaai ik bij mijn volgende in avonturen in Hyrule ook in het rond.

De gameplay is als vanouds en daar is echter niks mis mee. Het blijft variëren tussen vechten en puzzelen. Daar is dit spel voortreffelijk mee uit de verf gekomen en het verveelde, mij althans, geen seconde. Ook om de stiekeme en subtiele humor kan ik wel lachen.
Het had allemaal wel wat pittiger gemogen. Je komt overal zo doorheen en er zijn geen momenten waarbij je niet weet wat te doen, mits je natuurlijk wel naar Fi luistert.

De muziek helaas is niet zo memorabel als dat je zou verwachten. Het zijn allemaal wel leuke sfeermuziekjes, maar ik zal die deuntjes nu al niet meer kunnen neuriën, laat staan over een aantal jaren. Dat is jammer. Hier zal ik dus niet zo'n grote herinnering aan overhouden, ondanks alles toch goed zat.

Ondanks de teleurstellende muziek toch één van de best spellen die ik ooit heb gespeeld.

avatar van 3bdelilah
Net het laatste gevecht achter de rug gehad en de klok staat op alweer ongeveer 50 uur. Qua speelduur dus zeker waar voor z'n geld. Verder ook een heerlijke en sfeervolle game zoals we gewend zijn van de Zelda-games, maar persoonlijk iets minder goed dan het (voor Nintendo begrippen) duistere Twilight Princess. Misschien komt het door die (mega?)spoiler die een tijdje op GameMeter's gameomschrijving stond, want dat leek me wel fijn om zelf achter te komen tijdens het spel. Dat zou het net wat meer episch gemaakt hebben.

Hoe dan ook, absolute topper blijft Ocarina of Time voor mij. Ik vond die harpliedjes op z'n zachtst gezegd trouwens wel erg tegenvallen in deze game, op de main theme na en de laatste Song die wel wat beter klonk.

avatar van Onderhond
Kwaliteit.

Even wennen na de vorige Zelda, die wat duisterder was. Veel meer pastelkleurtjes en terug een schattigere aanblik voor deze, maar het stijltje wordt piekfijn uitgewerkt. Duurde dan ook niet lang om de vorige games volledig achter me te laten.

Een erg lang adventure deze keer. Je komt een aantal keer terug in de basisgebieden, die zich wel telkens uitbreiden. Vond de 3-verdeling niet helemaal werken (en vooral gek dat het niet met de triforce zelf gelinkt werd ) maar de werelden zijn best mooi en uitdagend. De dungeons zijn verder ook best uitgebreid allemaal, heb er uiteindelijk toch ook een uur of 50 ingestoken.

Mindere puntjes vond ik de trials (hou niet zo van constante druk) en de hoofdbaas (altijd buiten-proportioneel moeilijk tov andere bazen in het spel). Ook altijd iets teveel hoofdbaas stages naar mijn mening. Om de één of andere reden kom ik ze dan ook nog altijd tegen rond middernacht, met het lange eindfilmpje erbij wordt het dan al snel een uurtje of 1.

Maar dat zijn allemaal kleine minpuntjes. Het epische avontuur, prachtig oog voor detail, leuke minigames en de perfect afgewerkte stijl maken van deze Zelda game het zoveelste hoogtepunt in de reeks.

Nintendo zou er eigenlijk een prioriteit van moeten maken om bij elke launch van een nieuwe console een Zelda game klaar te hebben.

avatar van Jordy
Kwam hier destijds op de Wii niet doorheen door de besturing. Nu in de herkansing.

Los van de besturing een 13-in-een-dozijn Zelda, met teveel herhaling. Dat stukje op het eind met die bewegende kamers vond ik dan wel weer erg leuk.

avatar van Banjo
Ik ga voor een 2de ronde en dan op de Switch!, ik ben benieuwd hoe de bediening en het grafische is verbeterd!. Ik heb er er echt zin in om weer meer naar het oude Zelda gevoel te gaan. En ik denk dat het nu de tijd is om dat nog te mogen ervaren...