Driver: San Francisco (2011)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft en Reflections
Uitgegeven door Ubisoft

Driver: San Francisco speelt zich af na de gebeurtenissen uit Driver 3. John Tanner en Charles Jericho hebben de schietpartij in Istanbul overleefd. Tanner is na een auto-ongeluk echter in het ziekenhuis beland en ligt in coma. Dat laat Tanner toe om van auto wisselen zonder zich fysiek te verplaatsen. Het zogenaamde Shift-mechanisme laat je toe om na het gebruik van deze feature het stuur over te nemen van een willekeurige auto. Je kan je Shift-meter opladen door stunt uit te voeren zoals powerslides en jumps. Het spel bevat meer dan 120 verschillende wagens van onder meer Alfa Romeo, Aston Martin en DeLorean.

SeptuSword
Door Ubisoft??

Beetje Matrix-achtig dat shiften ?? Of is het wat anders...

release date al bekend?

release is pas in september

avatar van Naomi Watts
Veelbelovend project, dit lijkt de comeback te gaan worden. Dat shiften ook erg sterk uitgewerkt, terwijl het op voorhand out of place voelt maar na wat beelden gezien te hebben ben ik overtuigd. Dit gaat een ijzersterke game worden, en de beste driver to date. Het storytell systeem mede door CGI en in-game te mixen is al briljant.

avatar van wolff
Oh is de release maanden verplaatst?

Demo geeft een goed beeld van wat je kan verwachten denk ik. Ziet er goed uit, originele gameplay. Maar games met een tijdslimiet komen doorgaans niet in huis

avatar van Mr. Olaf
Heb de demo ff gechecked maar deze is niet aan mij besteed. Wat Hadouken ook al zegt: games uit te voeren in een bepaalde tijd genieten niet mijn voorkeur!

Demo ook maar eens even gecheckt en echt boeiend vond ik het niet. Het rijden met de auto's voelde niet echt goed aan.
Overigens wel grappig dat je van trailer trucks kan jumpen, maar hoe leuk zal dat blijven en goed dat er echte auto's in zitten.

Het Shiften vind ik eigenlijk een slechte gimmick.

avatar van Naomi Watts
Lijkt mij lastig te bepalen a.h.v. de demo of het een slechte gimmick is omdat het vooral op narratief vlak een gimmick is. Niet qua gameplay.

avatar van johnbrou
ik had gedacht dat het een goeie driver ging worden maar omdat ik de demo gespeeld hebt valt het persoonlijk wel voor mij tegen omdat het niet echt driver is.

Vandaag kwam op m'n werk dit spel binnen, ik hopen dat er een bericht zou komen dat ie verkocht mocht worden... wachten...wachten...wachten en ja... kwam het bericht dat ie al in de verkoop mocht... meteen even kort gespeeld(had weinig tijd in verband met het feit dat ik moest trainen) maar in dat eventjes tijd, kan ik niet zeggen dat ik er onder de indruk van ben. Ik vind hem tot nu toe zelfs een beetje tegenvallen.
Dat shiften overigens vind ik geen goede toevoeging, lekker belangrijk dat je opeens van boven op een stad kijkt en je een auto naar eigen keus kan kiezen. Wel leuk is dat je als het ware de persoonlijkheid van de oorspronkelijke bestuurders overneemt. Zo klapte ik eens uit een bocht, en vroeg een meid aan me wat ik nu aan het doen was. Toch best grappig.

Ben benieuwd naar de rest, hoop dat het wat beter zal worden, op dit moment zou mijn stem niet al te hoog uitvallen, maar stemmen doen we pas als de game is uitgespeeld. Er kunnen eventueel nog genoeg leuke stukken komen(iets wat ik zeker hoop).

avatar van Martijn
Nou heb de game net in huis gehaald, ik verwachtte toch wel een aardige racer omdat de recensies best oke waren en wow! Dat is het gevoel bij de eerste paar missies, het is echt een vette racer hoor, vette achtervolgingen door San Francisco alsof het rechtstreeks uit een film komt. Het shiften werkt goed, denk echt wel dat het meer dan een gimmick is.

Ik vond het coma idee eerst nogal debiel, maar heb de collectors edition gekocht (tientje extra, kon ik niet laten liggen ) en daar zit ook een comic bij die iets dieper ingaat op het verhaal waardoor het toch iets beter overkomt. Overigens zul je het ook zonder die comic goed begrijpen (nouja, voorzover mogelijk )

Tanner is zwaar geobsedeerd waardoor het hele coma/shift verhaal te verklaren valt, hij krijgt ook af en toe berichten van de buitenwereld binnen waardoor het op de een of andere manier toch werkt, hoe geschift het ook klinkt.

Maar goed ben nog maar net begonnen dus ben benieuwd hoe het mij verder gaat bevallen.

avatar van Martijn
Nou, erg populair spel zie ik al wel weer

avatar van Naomi Watts
Krenterigheid . Ook een spel die erg onbegrepen is als je wat interpretaties van de demo leest.

avatar van Martijn
Ja inderdaad, er zijn wel heel veel mensen die het hele spel beoordelen op alleen de demo. De missies die in de demo zitten heb je de eerste 10 minuten van het spel al. Het is een hele kleine greep uit het spel.

Zou toch zweren dat ik dit spel met een vriend heb gespeeld in de MediaMarkt? geen multiplayer?

avatar van Martijn
Zit gewoon splitscreen in, je kunt zelfs vrij rondscheuren in de stad met zen 2en.

Demo heeft me overtuigd om hem te gaan kopen. Maar de prijs eerst wat laten zakken.

avatar van mr blijhoofd
Wat een leuk spel was dit zeg. heb m bijna in 1 teug uitgespeeld omdat ik er niet mee kon stoppen. zelfs dat shiften was echt wat leuks om eens te doen. dr zit genoeg content in deze game om je een paar weken zoet mee te houden ik zou zeggen een leuke aanrader

avatar van j3ff5kywalker
Erg leuke race storyline game, tot nu toe de beste Driver game die er gemaakt is!!

zeer matig spel. Het shiften is leuk maar dat zijn veel auto's zijn zeer matig bestuurbaar. Eerste paar uur zijn nog wel leuk maar gaat daarna snel vervelen. Grafisch kan het er nog net mee door maar m.i. is dit meer een spel dat in de budgetbakken thuishoort.

avatar van Martijn
Budgetbak?! Ik heb al meer dan 20 uur in dit spel zitten, dat vind ik niet in de budgetbakken thuishoren!

De spel heeft een briljante online modus waar 'shift' pas echt goed naar voren komt. Sinds Burnout Paradise niet meer zon lol gehad met een online race game. Tikkertje, politie en boefje, alle leuke kinderspelletjes komen weer terug Zelfs een aantal kameraden van mij die helemaal niets met racers hebben vinden een potje tikkertje met auto's geweldig. Dit is een spel die de 49 helemaal waard is voor mij.

De besturing is erg gebaseerd op dwars door de bocht gaan maar als je dat eenmaal door hebt wil je niet anders. Het is wel aanbevolen om in dashboardview te rijden aangezien je dan veel meer controle hebt en beter kunt zien of je ergens tussendoor past.

Auto besturen slecht. Zaten wel originele elementen in. Shiften leuk. Geen zin om alle onderdelen te doen. Nadat het "verhaal uit is genoeg.

Goei spel: 3,5

Eindelijk nog is nagedacht over de verhaallijn.

spijtig dat je nie alles te weten komt zoals: Die laatste race dat je voor die japanners moet rijden waarom hij ineens je naam weet.

Dit is best een hele leuke game. Rijdt lekker met de gelicenseerde wagens en ziet er allemaal heerlijk scherp uit. Ook is het shiften best een aardige en originele toevoeging.

Maar.

Het verhaaltje is toch wel heel erg onzinnig en de knullige voice acting die daarbij gepaard gaat maakt het er ook niet niet veel beter op.

Maar toch, als tussendoortje is dit heel goed te doen.

Het is vanaf het begin al niet veel soeps maar tegen het einde worden de dialogen zelfs zo slecht dat je bijna gaat denken dat ze het expres doen.

Einde op zich was ook behoorlijk belachelijk.

Verder was het best leuk om te spelen maar alles behalve een topper.

Dit concept moeten ze maar niet meer herhalen.

avatar van Dutch-J3ff
Best een leuke game, alleen Story Mode is niet
bepaald lang, je heb het spel zo uitgespeeld.

Ik heb gewacht tot het spel uiteindelijk goedkoper
is, rond de 20 euro heb ik het spel gekocht.

Heb best genoten van deze game tot het punt waar ik nu eigenlijk bijna verlang naar iets soortgelijks.

Toch wel behoorlijke aanrader als je houdt van uitstekende rij actie in een stad.

avatar van Evil Eye
Toffe game, laatst gehaald voor 15 euro en tot nu toe veel lol mee gehad.
Ben nu alleen bij een ontiegelijk frustrerend level, de laatste race voor die 2 japanners ofzo, waar je June speelt, die auto bestuurd echt kut en ik win steeds net niet of crash gewoon.. bah wat een kutrace. Maar verder een gaaf spelletje, het rijden speelt over het algemeen lekker en de sfeer is top, de stijl is een beetje gebasseerd op flashy buddycop series uit de jaren 80 en de humor is wel een leuke toevoeging. Het shiften gaat lekker en vlot en het is gewoon grappig om de reacties van mensen te zien, da's echt een leuk gegeven en wordt voldoende benut.
Volgende keer graag weer een Driver game met wat meer verhaal dat wat dieper gaat, want het verhaal hier stelt echt geen ruk voor natuurlijk, en wellicht kunnen ze heel voorzichtig proberen om John Tanner ook weer uit de auto te actie te laten gaan, beetje schieten vechten en rondlopen, mits de focus op het rijden blijft.. ging fout bij Driv3r maar wellicht gaat het nu beter.. een iets meer badass John Tanner en een wat gaver verhaal zouden goede toevoegingen zijn voor een volgend deel.

Probeer maar eens een verhaal in een racegame te stoppen. Wat mij betreft geslaagd.

Je wordt er wel hebberig van om te kunnen shiften naar/in elke auto die je kruist.
Veel vrijheid, je kunt een race winnen door te racen, of je shift slim naar elke mogelijke tegenligger en knalt frontaal op de tegenstand. Naast puur races zijn er ook een heleboel nevenopdrachten.

Gesprekken met inzittenden houden het levendig. Aangename stad, mooi assortiment aan voertuigen.
Feit dat het na Driv3r en Parellel lines terug zuiver racen is, en geen 3rd person GTA-stijl, hoeft geen minpunt te zijn.

De movie challenges uit o.a. Starsky and Hutch, Dukes of Hazard, Bullitt, Blues Borthers, Smokey and the Bandit zijn een mooie aanvulling om na de storyline, nog wat te blijven spelen.