Tibia (1997)

multi player / online

Ontwikkeld door CipSoft
Uitgegeven door CipSoft

De wereld van Tibia is gecreëerd door twee goden, Fardos en Uman Zathroth, die bestaat uit de wijze Uman en de slechte Zathroth. Zathroth besluit zich tegen zijn andere zijde te verzetten en laat een stroom demonen los op de wereld. Uman weet hiertegen poorten te openen naar andere dimensies, waardoor helden zullen komen om de mensen van deze demonen te beschermen. Tibia is een van de eerste MMORPGs, waarin je 'echt' kunt praten met NPC's door te typen. Ook is de omgang met andere spelers anders dan normaal, je kan namelijk een medespeler helpen en samenwerken, maar ook vermoorden en/of bestelen.

avatar van Mafurios
Geweldig spel en zeker niet omdat het zo mooi is. Wat zo goed is aan deze klassieker is de omgang met andere spelers en npc's, omdat bij de npc's moet je echt tegen ze praten om erachter te komen wat ze kopen of verkopen of wat voor quests ze aan te bieden hebben. Bij spelers is het dat je nooit weet of je ze kan vertrouwen en dan heb ik het niet over een simpele trade scam, maar juist over het feit dat ze je vermoorden of bestelen je hebt natuurlijk ook vriendelijke mensen maar maak je de verkeerde mensen kwaad dan kun je maar beter niet meer alleen reizen. Ook moet je uitkijken voor mensen met een lager level deze kunnen je nog steeds afmaken als hun wapen of magie skills hoger zijn dan die van jouw het enige wat level zegt is hoe snel ze standaard kunnen lopen en hoeveel hp/mana ze hebben maar dit is vrij onbelangrijk als iemand weet hoe hij met een zwaard en schild om moet gaan of ieder ander wapen. Wat ook bijzonder is in deze game is dat je een spreuk in de chat moet typen om deze te kunnen gebruiken deze kun je natuurlijk ook op een hotkey zetten.

De wereld vond ik ook erg goed dit kwam omdat hoe verder je de wildernis in kwam hoe gevaarlijker het werd en je wist van te voren nooit wat je tegen zou komen in het volgende gebied vooral ondergrondse gangen vond ik goed uitgewerkt viel je in het verkeerde gat dan was je zo dood en in dit spel word de dood niet makkelijk vergeven je raakt hier aardig veel skill punten bij kwijt, een deel van je pantser en je bags deze blijven wel in je lijk liggen voor een tijdje zodat je het weer op kan halen maar iedere andere speler kan dit ook al gelijk stelen als je hier te lang over doet zal je lijk na een korte tijd beginnen te rotten als dit een bepaald punt haalt dan zul je het lijk niet meer leeg kunnen halen.

Items die in de map zijn neer gelegd verdwijnen pas tijdens een downtime deze was toen ik nog speelde maar 1 keer in de week. Hierdoor heb je mensen die hun items over de map verstoppen om ze ter plekken te kunnen gebruiken in plaats van ze steeds weer heen en weer te moeten slepen, dus als je een beetje rondkijkt vind je af en toe nog wel eens een paar waardevolle spullen.

Net als in iedere andere F2P MMORPG heb je natuurlijk premium functies in Tibia bestaan deze uit extra gebieden om te verkennen met natuurlijk de monsters en quests die bij deze gebieden horen ook heb je promotie classes, extra spells en de mogelijkheid om een huis te huren hier kun je je verdiende items tentoonstellen om te showen aan vrienden en vijanden of je kan een guild house huren waarvan je de kamers kan onderverhuren aan guildies.

Het spel is misschien compleet in 2D heeft geen geluid en matige animatie's maar omdat het rpg element in dit spel zo goed is uitgewerkt krijgt dit spel van mij nog een hoog cijfer het is tot vandaag de dag nog steeds de beste MMORPG die ik ooit heb gespeeld en ik heb toch wel ongeveer de halve lijst van mmorpg.com afgespeeld en nog wat die daar niet bij stonden, maar ik heb nooit meer dat echte rpg gevoel gehad dat deze game wel gaf.

Als je dit spel wil proberen moet je het wel een eerlijke kans geven aangezien het in het begin nogal langzaam opgang komt, ook kun je een van de vele private servers proberen als je gelijk in de actie wil maar dan gaat het rpg gedeelte wel een beetje verloren en dat is toch zeker het sterkste punt van deze game.

Mooie review Mafurios, hoewel sommige punten me wel behoorlijk irritant lijken, toch best benieuwd geworden...

avatar van Thomas83
Deze heb ik ook nog kortstondig gespeeld, mijn enige MMORPG eigenlijk, naast Diablo 2, als je dat er eentje kunt noemen.
Echt lang gespeeld heb ik het spel niet, en veel van wat Mafurios noemt komt me dan ook niet bekend voor. Ik vind ook veel van de genoemde dingen niet echt aantrekkelijk klinken, eigenlijk zijn het zelfs een beetje ontwerpfouten of gewoon luiheid. Er zijn veel te veel huftertjes in de online gamewereld in zijn algemeen om bepaalde van die punten goed te laten werken.

avatar van Mafurios
Thomas83 schreef:

De wereld word gemaakt door zijn spelers als een speler je irriteert hoeft dit geen slechte afwerking te zijn, de veilighied die je hebt in de meeste MMORPGs maakt het spelen op korte duur misschien leuker maar gaat sterk ten koste van het rpg gedeelte van het spel en dat is toch echt waar deze game het van moet hebben. Persoonlijk heb ik nooit echt een ontwerp fout kunnen vinden in het spel alles werkt naar mijn idee prima, alleen toen ik voor het eerst begon met spelen en vast kwam te zitten in een gat dacht ik dat dit een fout was blijkbaar had ik gewoon een touw nodig gelukkig kon een omstander me uit het gat trekken met zijn touw.

Tip: Ga nooit naar onbekende gebieden zonder een touw!

avatar van Thomas83
Mensen die gewoon de boel willen verzieken heb je bij elk online spel, je moet daar als spelontwikkelaar je maatregelen tegen nemen vind ik, spelers bepaalde opties bieden. Al snap ik je punt wel van het altijd dreigende gevaar als je op avontuur bent, je moet daar een bepaalde balans in zien te vinden om het leuk te houden wat mij betreft. Maar zal ook een kwestie van smaak zijn.

avatar van blarown
Superspel!!
Ik ben al denk ik 4 jaar aan het spelen,
me account kwijtgeraakt door de grote update
toen een jaar niet gespeelt, maar nu ben ik sinds een week weer bezig.

lvl 17 Knight