NHL 2004 (2003)

Nintendo GameCube / PlayStation 2 / Xbox / PC
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts

Kies een team en ga de strijd aan met andere teams in de grootste ijshockey competitie ter wereld. Je hebt de keuze uit diverse spelmodi, waaronder: Season, Exhibition en Play-offs. Nieuw is de Dynasty mode waarin je voor twintig seizoenen word aangesteld als manager van je team. Je moet naast de sportieve aspecten ook de financiële aspecten in het oog houden zoals het bepalen van salarissen en het verlengen van contracten. het spel bevat een vernieuwde 'fighting engine' waarbij je verschillende acties kan uitvoeren bij het aangaan van een duel.

avatar van Thomas83
Aardig spel. De 15 jaar oude delen waren geniaal, dus ik wilde wel eens dat oude gevoel oproepen met een modernere versie. De grootste kracht van de gameplat van de oude delen is de extreem eenvoudige besturing waar je de volledige controle over voelt. Ondanks dat ik van de meer moderne NHL's degene uitkoos die het beste lijkt te scoren bij de fans was ik bang dat de perfecte kern van de game veranderd zou zijn en het allemaal een stuk lastiger op te pikken zou zijn door de toevoeging van een hoop controls.

Maar tot mijn aangename verrassing bleek het spel echt nog behoorlijk hetzelfde aan te voelen als de eerdere edities. Wel zijn er niet geheel verrassend een hoop controls toegevoegd, maar die doen het spel niet eens zo slecht, ook al speelt het allemaal misschien nét wat minder soepel en is de leercurve ietsje hoger. De inslag is in deze NHL ook wat meer realisme, wat ik normaal graag in sportgrames zie, maar hier dan eigenlijk weer niet. Ik mis het heerlijke erop los beuken uit de oude NHL's, dat kan hier gewoon niet goed. Ook al oogt en klinkt het vooral geweldig als je iemand tegen de glazen boarding kraakt. Maar het gebrek aan lekker kunnen beuken is de voornaamste reden waardoor ik niet echt lang ben blijven hangen bij dit spel.

Grafisch is de vooruitgang uiteraard enorm, al vind ik het qua geluid van het publiek wel erg tegenvallen eigenlijk, en de presentatie maakte in NHL 95 toch veel meer indruk op me. Het zit hem in die dingetjes als de soundtrack, het uiterlijk van de menu's, maar bijvoorbeeld ook hoe je in de oude games de Stanley Cup direct op het veld aangereikt krijgt, terwijl je nu een of andere maffe aftiteling met stomme muziek krijgt die totaal geen bevrediging geeft.

Het moet wel gezegd dat in dit acht jaar oude spel het publiek er al heel behoorlijk uitziet. Voor een groot deel doordat het publiek in vergelijking met voetbal dichter op het spel zit zie je veel meer leven en detail in het publiek. Al is het helaas wel zo dat je net wat te vaak hetzelfde poppetje ziet, en ik zag op Youtube dat zelfs in de meest recente versie van NHL het publiek wat al te overdreven bewegelijk is. Maar dat krijg je als je speelt natuurlijk niet echt mee.

Om terug te komen op de gameplay, iets wat me erg opvalt is dat de goalies een heel stuk minder angstig zijn in hun passing. Druk zetten op de goalie om een face-off binnen te slepen is een stuk lastiger als in de oude NHL's. Ze passen de puck vaak zo snel door.
De goalies kunnen grappig genoeg net als de veldspelers ook vechten, al interesseert me dat eigenlijk niet zoveel. Ben er ook vreselijk slecht in, waardoor het me maar irriteert. Gelukkig kun je gevechten ook overslaan en nog behoorlijk gedetailleerd instellen hoe streng de scheidsrechter is, hoe veel gevechten er uitbreken en hoe goed de AI is in van alles

Zowel offensief als defensief positioneren de spelers zich standaard vrij goed. Penalty minutes pakken vond ik vaak nog vrij lastig in de oudere games (en ik maakte er juist vaak een sport van), hier lijk je er standaard juist vrij makkelijk tegenaan te kunnen lopen. Bruise control schijnt een erg nuttige in dit spel nieuwe functie te zijn, maar ik heb het nooit aan de praat kunnen krijgen. Ook is er nog iets met een soort special-moves bij de supersterren (weet de exacte naam die EA eraan heeft gegeven even niet), maar zoiets hoeft er voor mij niet zo nodig in. Daar is het spel dan weer opeens erg arcade in. Had dan het beuken meer arcade gemaakt.

Tactieken kun je allemaal vrij aardig instellen, met meer detail dan in de oude games, en je hebt ook de beschikking over wat sneltoetsen hiervoor. De replay-functie is natuurlijk weer aanwezig, maar erg jammer dat je geen filmpjes op kunt slaan. Face-offs zijn een stuk makkelijker geworden om te winnen. Onetimers vallen me een beetje tegen, want de reactietijd lijkt toch niet zo scherp te zijn als vroeger.

Het commentaar in het spel draagt wel bij aan de sfeer en kan erg leuk zijn als het spel heel snel gaat, er veel gebeurt en de commentators sneller beginnen te praten, maar probleem bij al die sportgames is dat ze er teveel leuke zinnetjes en anekdotes in willen stoppen. Het zijn er toch nooit genoeg, en het wordt altijd al erg snel eentonig. Simpele dingen als de naam van de spelers aangeven en roepen dat er wordt geschoten of een rebound aankomt vervelen minder.