Shogun 2: Total War (2011)

PC / Macintosh
Strategy

Ontwikkeld door Creative Assembly en Feral
Uitgegeven door Sega en Feral

Total War is het vervolg op het originele Shogun. Feodaal Japan werd ooit geregeerd door één overheid, maar is inmiddels opgesplitst in diverse verschillende clans, met een voorliefde voor oorlogsvoering. Jij stapt in de schoenen van een Damyo, een leider van een clan, om zo Japan te verenigen onder de vlag van jouw clan. Ten opzichte van het eerste deel is de A.I. verbeterd en telt het spel diverse nieuwe multiplayer-modi.

avatar van bvonk
Heb het nog nooit meegemaakt maar ook niet geprobeert om onder het water te komen. Kun je daarna wel gewoon weer boven water komen?

bvonk schreef:

Ja dat wel.

AvMerode schreef:
Is dat een bug of glitch als je onderwater gaat? als ik camera helemaal in de zee sleept lijkt het alsof je uit het spel vliegt, geen graphics meer aanwezig (geen vis, geen water, gewoon leegte).
Ja heb de game niet legaal als je snapt wat ik bedoel, dus kan verder geen patch toepassen, maar als dat onderwater probleem wel aanwezig was in het begin, is dat nu zeker ge-update via steam?.
Er is wel een speciale update patch, maar of die werkt zal ik vanavond uittesten.

Heb alleen onderwater bug, voor de rest loopt ie goed (text is alleen ontiegelijk klein in 1680x1050 resolutie).
Maar game is echt lekker sfeerrijk en uitgebreid (ben gek op samurai tijdperk, qua films ben ik daar ook mee opgeroeid), dankzij deze game ben ik nu geïnteresseerd geraakt in strategie games.

Nee zodra ik in het beginscherm ''custom battle'' aanklik, loopt hij gelijk vast.

83Utreg! schreef:

Dat hoorde ik van meer mensen met vista en windows 7 ja, ikzelf heb windows xp en heb dat verder niet gehad, alleen onderwater bug.
Ik raad je aan om via google te zoeken naar oplossing, vond namelijk de oplossing maar ben forum link vergeten.

Ik had liever een World War 1 Total War gezien

avatar van bvonk
Leuk idee Dark Lord Andrew, maar denk dat WW1 te veel een loopgraaf oorlog is geweest. Niet echt spannend voor een total war spel lijkt mij want je hebt dan niet echt legertje tegenover legertje staan. Shogun 2 was leuk maar ik vond Empire eigenlijk leuker.

avatar van Dark Lord Andrew
Maar stel je eens voor bvonk, dat je al je troepen net als toen in een aanvalsgolf uit de loopgraven laat stormen, om ze vervolgens aan stukken gereten te zien worden door allerlei geschut. Ik zou dat gevoel wel eens willen evenaren

avatar van bvonk
Ja lijkt me ook leuk om te zien maar dat is dan ook denk ik het zwakke punt. Je wil niet steeds dat je troepen steeds weer aan stukken word gereten als je gaat aanvallen en veel meer kun je volgens mij niet meer maken aan gameplay in WW1. Al kwamen er in die oorlog wel vliegtuigen en de eerste tanks maar dat zijn vooral losse eenheden en Total War is juist het aansturen van legertjes. Maar als ze dit op een leuke mannier in het spel kunnen brengen lijkt WW1 een goed idee voor de volgende.

avatar van Dark Lord Andrew
Hee, kijk eens aan bvonk!
Een WO 1 mod voor Napoleon Total War!

The Great War Mod for Napoleon: Total War - Mod DB - moddb.com

avatar van bvonk
Ziet er goed uit Dark Lord Andrew. Zal hem zeker een keertje proberen. Heb je hem zelf al gespeeld?

avatar van Dark Lord Andrew
Nee nee, helaas heb ik alleen empire total war.

avatar van bvonk
Ben weer helemaal verslaaft nu de stand onlone the fall of the samorai er is. Weer heerlijk legertje bouwen met geweren en kannonen, veel meer mijn ding dan zwaart en boog. Ook weer leuke bootjes met echt vuurkracht.

AvMerode
Fall of the Samurai is volgens mij ook de grootste uitbreiding ooit.
22GB voor een uitbreiding is immens, normale versie is 12GB zoiets. (heb die op steam staan)

avatar van bvonk
De vraag is of je het als uitbreiding moet zien. Je kunt hem ook gewoon los kopen in de winkel (3DVD's) of via steam en dan heb je Shogun II niet nodig om hem te spelen. Alleen de prijs is wel eentje van een uitbreiding, € 24,95 is de laagste prijs die ik ben tegengekomen.

Voor mijn gevoel is het wel een nieuw spel. Alleen de map is vrijwel het zelfde op een paar kleine dingen zoals spoorwegen, paar nieuwe eilandjes enz na.

avatar van Carolus Rex
bvonk schreef:

Was niet het geval in het begin van de oorlog aan het Westelijke front en aan het Oost-front was WW1 ook niet zo statisch. Het echte probleem is dat legers niet mooi in marcheer-formaties naar de vijand toeliepen zoals dat het geval is in de Total War games, de engine is niet gebouwd voor een 'The Great War: Total War'.

avatar van Mitakcor
Weet iemand misschien hoe je het routen van je eigen leger kan voorkomen? Het is zo irritant als een unit van boven 100 man (!) ineens gaat vluchten. Trouwens, dit is Japan en niemand geeft daar op...

Waarom niet zo'n button waarbij je kunt bepalen dat een aantal units op het slagveld moet blijven om tot de dood te vechten bijvoorbeeld?

avatar van bvonk
Scheelt per soort eenheid hoe snel ze vluchten. Ook als ze meer ervaring krijgen zullen ze meer vertrouwen krijgen in zichzelf en door blijven vechten. Bij de meeste total war games maakt het ook uit hoe ervaren je generaal is, geloof bij deze ook. Een knop dat ze doorvechten is er niet.

avatar van Mitakcor
Inderdaad, ik stelde de vraag meteen na een paar uurtjes spelen, wat best vroeg was aangezien ik dat nu gemerkt heb na ongeveer 30 uur spelen. Het spel is zo realistisch mogelijk gemaakt wat mij betreft, je moet het vooral slim spelen en je leger vertrouwen geven. Tot nu toe vind ik het hartstikke leuk.

avatar van MrPunk
Op aandringen van een vriend dit spel toch maar gekocht tijdens de Steam sale. Het kan aan mij liggen, maar ik heb ontzettend veel moeite met het spel. Wellicht helpt het om een paar Let's Plays te kijken op YouTube. Tot nu toe is Total War niet echt mijn ding.