Sonic Colors (2010)

Alternatieve titels: Sonic Colours | Sonic Colors: Ultimate | Sonic Colours: Ultimate

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 4 / Nintendo Switch / PC / Xbox One

Ontwikkeld door Dimps en Sonic Team
Uitgegeven door Sega

De duivelse Dr. Eggman heeft weer eens een plannetje bedacht om de wereld over te nemen! Hij heeft in een baan om de planeet van Sonic een verbazingwekkend ruimtepretpark gebouwd, boordevol achtbanen en attracties. Sonic reist af naar het pretpark, hier maakt hij kennis met de 'Wisps'. Dit mysterieuze buitenaardse volk wordt door Dr. Eggmann gevangen gehouden. De Wisps beschikken over speciale kleurkrachten, die Sonic kan gebruiken om nieuwe paden in de beschikbare levels te vinden. Zo kan hij door de grond boren of als een laser door het level heen knallen. Door Wisp Power-ups aan elkaar te rijgen, krijg je combo’s die Sonics turbometer nog sneller omhoog laten schieten.

avatar van Cassevis
noob trailer

avatar van Mega Man
Een 8.5 gekregen op IGN. De graphics zien er erg mooi uit moet ik zeggen en hier en daar heeft Colors wat invloeden van Mario Galaxy. Ik weet nog niet of ik deze game ga kopen want zo'n grote fan van Sonic ben ik ook weer niet. Al vind ik Sonic the Hedgehog 2 wel één van de beste games die ik heb gespeeld. Any way, eindelijk krijgt de Wii meer kwalitatief goeie games van third party's. GoldenEye kreeg zeer goeie scores en aangezien ontwikkelaar High Voltage zelf een Wii-shooter wil maken waar je 'u' tegen kan zeggen word Conduit 2 waarschijnlijk nog beter. Andere third-party games die dit jaar uitkwamen voor de Wii en die ik bijzonder goed vond, zijn Red Steel 2, Monster Hunter Tri, Metroid: Other M, Trackmania en Silent Hill: Shattered Memories. Colors mag ook wel meegerekend worden denk ik zo.

avatar van rockgamer
geen enkele stem en nauwelijks berichten ?
dit is een bekend spel en word in de meeste gamesites en bladen gezien als DE comeback van sonic, eindelijk weer een echte goede sonic game op een console, hier zijn ook de 3d momenten erg goed, erg vreemd dat dit spel nog geen stemmen heeft...

avatar van rockgamer
ik snap soms helemaal niets van deze site, dit is DE comback van sonic, krijgt fantastische reviews en is ook vrij bekend en niemand kend het spel hier ?

avatar van Princess Piranha
Ik ken het wel, maar ben nooit echt een fan van de Sonic games geweest.

avatar van Mega Man
rockgamer schreef:

Nog vreemder is dat bij Sonic Generations (is nog niet eens uit) meer reacties staan Ik heb dan zoiets van: 'tja, als je Die Hard Sonic fan bent moet je die inmiddels toch wel gespeeld hebben lijkt me'. Zelf ben ik niet echt een 'fan', al vind ik Sonic the Hedgehog 2 wel één van de beste games ever en speel ik nog graag Sonic & Sega All-Stars Racing op de Wii.

SouthParkFan
Heb deze maar 1 level gespeeld op een anime-conventie. Ik moet hem echt eens kopen.

Sonic Colors schijnt bedroevend slecht te spelen op de Switch zit vol met fouten en glitches.
Sega geeft niet meer om hun held..

Ik heb het al een tijdje geleden voor PS4 bestelt. Maar hopen dat het daar beter op functioneert..

Nou ben blij dat ik het gewoon nog steeds op de Wii heb. Als ik het zo lees lijkt het erop dat ze er niet in zijn geslaagd om een 10 jaar oud spel een degelijke port te geven. Zonde, want voor Sonic Mania was dit makkelijk de beste Sonic sinds de originele Megadrive Games en Sonic CD. En ja, mijn Wiiu staat nog steeds op zijn plek onder de Televisie dus kan ik hem nog steeds spelen.

In tegenstelling tot de Nintendo Switch remaster (die blijkbaar veel kuren en lange laadtijden heeft) heb ik bij de Playstation 4 versie geen gekkigheid gemerkt. Het ‘ergste’ dat er gebeurde is dat een level 10-20 tellen duurt om voor het eerst te laden, maar zodra het geladen was kon je direct retry doen zonder verdere lange laadtijden. Een geslaagde port dus.

Na het meesterlijk goede Sonic Generations is dit de beste 3D Sonic platformer. Colors draait volledig om de fantastische snelle gameplay waar Sonic bekend om staat. Geen shitty open world die je van het platformen weerhoudt, geen frequente bugs en glitches die teveel van de ervaring ontnemen, geen stomme button-mash weerwolf sequenties, en zeker geen verschrikkelijke 3rd person shooter of hide-and-seek levels die 80% van de ervaring in beslag nemen. Eindelijk, een Sonic game die gewoon geeft waar de fans al jaren om vragen.

Colors oogt en bestuurt zo prettig als maar kan. Sonic kan op torenhoge snelheid door levels heen scheuren waarin perfectie beloond word. Ieder level bestaat uit meerdere paden waar alleen degene die de beste reflexen hebben, en de level structuur het beste kennen, de snelste paden foutloos kunnen nemen. Maar niet alleen snelheid heeft zijn beloningen, want ieder level heeft 5 rode ringen verstopt die extra verkenning van je vragen. Ondanks dat het niet noodzakelijk is deze ringen te zoeken vond ik de levels zo leuk om te doen dat ik met plezier deze ringen verzamelde, om zo meer eruit te halen.

Waar Colors zich onderscheid van bv Generations (of de platform secties uit andere 3D Sonic games) is dat je nu gebruik maakt van “wisps”: alien figuurtjes die je verschillende power ups geven. Zo kunnen ze je afschieten als een pinball, je laten scheuren over muren en plafonds of je kunt er platforms mee beïnvloeden. Deze wisps zijn leuke toevoegingen die je levels ietwat anders laat benaderen dan je normaal gesproken doen. In de eerste instantie heb je een gelimiteerde hoeveelheid wisp, maar hoe langer je de game speelt hoe meer je er kunt gebruiken. Je kunt zelfs oudere levels (lichtelijk) anders doorlopen door wisps te gebruiken die je voorheen niet tot je beschikking had.

De levels zijn heel kort en je hebt oneindig levens. Dit werkt eigenlijk prima in de game z’n voordeel. Ipv het level halen zonder levens te verliezen probeerde ik nu voor perfectie te streven door meerdere keren achter elkaar te spelen, waarna ik met een hoog cijfer beloond werd. Soms is dat zijn eigen beloning, maar als je een platformgame wilt waar het halen van een level lastig is dan zul je dat niet hier vinden.
De enige dingen waar ik tegenaan liep is dat niet alle levels even leuk zijn. Sommige sequenties (met name wanneer je onder water zit) kon ik niet veel plezier aan beleven. De boss battles zijn ook meestal te ondermaats en simpel. Sonic is wat dat betreft het beste wanneer hij op land of in de lucht zit, zonder vijanden te moeten bevechten.

Gewoon een goed deel in de Sonic reeks en jammer dat dit één van de weinige 3D Sonic games is die deze goede gameplay op de voorgrond houd, zonder allerlei gekkigheid erbij die van de ervaring ontneemt.

de beste sonic game die ik gespeeld heb. Ondanks dat Sonic niet mij type platformer is. Nauwelijks gekke dingen tegen gekomen in de xbox port. Wel vind ik dat er betere platformers beschikbaar zijn maar dat is wellicht smaak. Verders een knappe prestatie om sonic met de snelle gameplay zo te laten draaien.

3.5