In tegenstelling tot de Nintendo Switch remaster (die blijkbaar veel kuren en lange laadtijden heeft) heb ik bij de Playstation 4 versie geen gekkigheid gemerkt. Het ‘ergste’ dat er gebeurde is dat een level 10-20 tellen duurt om voor het eerst te laden, maar zodra het geladen was kon je direct retry doen zonder verdere lange laadtijden. Een geslaagde port dus.
Na het meesterlijk goede Sonic Generations is dit de beste 3D Sonic platformer. Colors draait volledig om de fantastische snelle gameplay waar Sonic bekend om staat. Geen shitty open world die je van het platformen weerhoudt, geen frequente bugs en glitches die teveel van de ervaring ontnemen, geen stomme button-mash weerwolf sequenties, en zeker geen verschrikkelijke 3rd person shooter of hide-and-seek levels die 80% van de ervaring in beslag nemen. Eindelijk, een Sonic game die gewoon geeft waar de fans al jaren om vragen.
Colors oogt en bestuurt zo prettig als maar kan. Sonic kan op torenhoge snelheid door levels heen scheuren waarin perfectie beloond word. Ieder level bestaat uit meerdere paden waar alleen degene die de beste reflexen hebben, en de level structuur het beste kennen, de snelste paden foutloos kunnen nemen. Maar niet alleen snelheid heeft zijn beloningen, want ieder level heeft 5 rode ringen verstopt die extra verkenning van je vragen. Ondanks dat het niet noodzakelijk is deze ringen te zoeken vond ik de levels zo leuk om te doen dat ik met plezier deze ringen verzamelde, om zo meer eruit te halen.
Waar Colors zich onderscheid van bv Generations (of de platform secties uit andere 3D Sonic games) is dat je nu gebruik maakt van “wisps”: alien figuurtjes die je verschillende power ups geven. Zo kunnen ze je afschieten als een pinball, je laten scheuren over muren en plafonds of je kunt er platforms mee beïnvloeden. Deze wisps zijn leuke toevoegingen die je levels ietwat anders laat benaderen dan je normaal gesproken doen. In de eerste instantie heb je een gelimiteerde hoeveelheid wisp, maar hoe langer je de game speelt hoe meer je er kunt gebruiken. Je kunt zelfs oudere levels (lichtelijk) anders doorlopen door wisps te gebruiken die je voorheen niet tot je beschikking had.
De levels zijn heel kort en je hebt oneindig levens. Dit werkt eigenlijk prima in de game z’n voordeel. Ipv het level halen zonder levens te verliezen probeerde ik nu voor perfectie te streven door meerdere keren achter elkaar te spelen, waarna ik met een hoog cijfer beloond werd. Soms is dat zijn eigen beloning, maar als je een platformgame wilt waar het halen van een level lastig is dan zul je dat niet hier vinden.
De enige dingen waar ik tegenaan liep is dat niet alle levels even leuk zijn. Sommige sequenties (met name wanneer je onder water zit) kon ik niet veel plezier aan beleven. De boss battles zijn ook meestal te ondermaats en simpel. Sonic is wat dat betreft het beste wanneer hij op land of in de lucht zit, zonder vijanden te moeten bevechten.
Gewoon een goed deel in de Sonic reeks en jammer dat dit één van de weinige 3D Sonic games is die deze goede gameplay op de voorgrond houd, zonder allerlei gekkigheid erbij die van de ervaring ontneemt.
4*