Ghost Trick: Phantom Detective (2010)

Apple iOS / Nintendo DS
Puzzle

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In Ghost Trick: Phantom Detective volg je het spook Sissel. De arme ziel wordt door een boze bandiet overhoop geknald en terwijl zijn geest uit zijn lichaam drijft, ziet hij dat de roodharige detective Lynne hetzelfde lot lijkt te ondergaan. Gelukkig krijgt hij van een spirit snel uitleg hoe hij met zijn geest bepaalde voorwerpen kan bewegen en zodoende Lynne kan redden. Na deze reddingsactie gaat hij samen met haar op zoek naar diegene die hem van het leven heeft beroofd.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Met Ghost Trick bewijst Capcom dat het, tussen de vele sequels en spin-offs door, nog altijd weet te innoveren; met als resultaat deze unieke verhaalgedreven puzzelgame waarin je als 'geest' voorwerpen manipuleert om zo situaties in de wereld van de levenden naar je hand te zetten. Wat meteen opvalt zijn de vloeiende animaties (Yeah Baby!), die hopelijk de toon gaan zetten voor handheld games to come.

Het verhaal -een complex moordmysterie- welke tot aan het einde toe enkele grote troeven achter de hand houdt enthousiasmeert steevast om door te spelen, ook al is het spel vrij lineair en is er vaak maar één manier om door een puzzel heen te komen. Als geest kan je de tijd voor iemands dood vier minuten terug draaien; hierdoor krijg je de kans om je in allerhande gebruiksvoorwerpen te nestelen, deze te hanteren en zodoende het verleden te veranderen. Het spel bestaat daarnaast uit veel dialoog, die het verhaal stukje bij beetje uit de doeken doen. Veel leesvoer, dus wellicht minder geschikt voor de actie-georiënteerde gamer.

Ik heb al op diverse fora gelezen dat het enige gelijkenissen zou vertonen met de Ace Attorney games (een serie waar ik ook echt eens aan moet beginnen). De DS heeft inmiddels een uitgebreide catalogus aan kwalitatief sterke visual novel/puzzel -crossovers; en ook deze mag daar zeker bij. Wellicht door veel mensen gemist doordat 'ie in de 'nadagen' van de DS is gereleased, maar zorg dat je 'm als DS-bezitter te pakken krijgt!

avatar van Hadouken
Zonet gedownload op mijn iPhone en dit is zo'n game waar ik al lange tijd naar op zoek was. Originele gameplay, beetje relaxt dingetjes uitproberen en unieke graphics.

Tekst en gameplay is erg boeiend. De eerste twee chapters zijn gratis, maar ik kon niet anders dan acht euries neerleggen voor de volgende twaalf hoofdstukken. Wordt vervolgd.

avatar van Hadouken
En voltooid. Absoluut een pareltje. Graphics zijn erg mooi en de animaties vloeiend. Er is enorm veel aandacht besteed aan het verhaal en karakterontwikkeling en dat steekt dan ook uitstekend in elkaar. Hoewel je in de laatste chapter een beetje een overkill aan info en plotwendingen krijgt.

Soundtrack is sfeervol en afwisselend en de gameplay behoorlijk lineair maar verslavend. Uitdagend is het allemaal niet heel erg. De speelduur is overigens zo'n 15 uur, lekker lang dus en waar voor je geld.

Door het best ingewikkelde verhaal en de traagheid van het spel is het geen ideale game voor onderweg. Ik heb hem dus ook lekker thuis op de bank uitgespeeld.