Killzone 3 (2011)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Guerrilla
Uitgegeven door Sony

Killzone 3 richt zich op een klein groepje soldaten van de Interplanetary Strategic Alliance waarin onder meer oude bekenden Sev en Rico zitten. De ISA-soldaten staan voor een moeilijke opgave als ze met elkaar moeten zien te overleven tegenover een gehergroepeerd leger Helghast-soldaten. De campagne speelt zich opnieuw af op de planeet Helghan, waar een aantal nieuwe omgevingen wordt bezocht. Eén van de levels speelt zich af in een verijsde omgeving, waar de ISA-soldaten een gevangene moeten bevrijden uit een wapenlaboratorium van de Helghast. Het spel bevat een co-op missie voor twee en vier spelers. Daarnaast kan het spel ook in 3D worden gespeeld.

avatar van seargent backer
ik speel deze sinds 2 dagen online, normaal gesproken speel ik shooters als cod online.
Dit is echt heel wat anders en naar mijn mening ook veel beter.
Maar ik begrijp een aantal dingen niet, want dit is meer een tactische spel waarover ik niet ze veel weet. Kan iemand me dan een uitleg geven over wat de tacticus bijvoordeeld moet doen?

AvMerode schreef:

Ja had er eerlijk gezegd ook meer van verwacht, in eerste instantie is het erg spectaculair maar dan na een korte chaotische Single-player en een paar potjes online mp, heb ik het wel weer gehad.
Toch nog een 4* vanwege mooie graphics/visuals en variatie in de game-play van de SP, maar om het te vergelijken met COD is niet terecht, het is meer een soort van Halo gecombineerd met Bad Company.
Ik vond killzone 2 fantastisch, SP helemaal (behalve eind gevecht) en online mp veel plezier mee gehad, toen in 2009 was het vernieuwend en daardoor interessant, online MP van killzone 2 werd alleen steeds slechter dankzij de updates (dat was ook de reden waarom ik er toen mee gestopt was).
Wat ik alleen niet snap is waarom je Killzone 3 dan aanschaft voor 60 euro terwijl je deel 2 al bar weinig aan vond, in de reviews werd ook al gezegd dat het precies zoals killzone 2 is.
Ik vond dat er in killzone 2 alleen iets meer magie inzat, deel 3 voelt meer aan als een verplichting, het word wel tijd dat de automatische piloot eraf moet bij Guerrilla, tijd voor wat anders of in ieder geval verandering in de killzone serie.

Voor een ander soort Sci-fi FPS kun je beter voor Crysis 2 gaan (de Single-player, voor MP hoef je het niet te doen), is anders dan de standaard FPS troep die tegenwoordig uitkomt.

En over online mp gesproken, ik ben daar een beetje op uitgekeken, de ouder ik word, de minder zin ik erin krijg, heb liever een lange en goede single-player die vermaakt. (heb je over aantal jaren ook meer aan, dan heb je namelijk meer aan SP dan MP omdat het dan niet meer word gespeeld)

De SP van Killzone 2 vond ik prima (op het einde na) alleen de MP vond ik persoonlijk gewoon minder.Het klopt wat je zegt Killzone 3 is geen Call Of Duty, maar ik vnd het daar meer tegen aan hangen dan tegen Bad Companey 2 (Halo heb ik online nooit gespeeld) .
Ik zeg ook niet dat Killzone 3 slecht is maar de SP vind ik minder dan het 2de deel en online vind ik er gewoon niks aan, grafisch ziet het er inderdaad prachtig uit en veel beter dan bijvoorbeeld BF:BC2 maar het blijft vrij vlak en het wekt bij mij niet echt het idee op van ik MOET doorspelen, Ik vind Killzone een iets zwakkere tegenhanger van de Halo serie op de X Box en bij Gears Of War komt het helemaal niet in de buurt.

Ik denk juist dat de MP gewoon steeds groter word, Battlefield 3 stijgt straks weer boven alles uit en duwt shootertjes als Killzone en Call Of Duty weg.
Ik hou persoonlijk van een goede SP, alleen de SP in FPS is gewoon niet erg hoogstaand dat is MW2, Black Ops. Bad Company 2 en ook killzone 3 niet meer. voor een goede Singel Player moet je bij Batman: Arkhan Asylum, Heavy Rain, God Of War serie zijn dat zijn in mijn ogen die een verhaal op een goede manier uitdiepen.

Het mag gerust gezegd zijn: Killzone 3 is geweldig. Grafisch revolutionair, gameplay-gewijs uitstekend en qua productiewaarde kan geen enkel spel op tegen deze topper van Guerrilla. Guerrilla heeft niet alleen de gameplay wat versneld en versoepeld, het heeft zijn shooter ook nog eens een extra dosis adrenaline ingepompt. Killzone 3 gaat verder waar deel twee eindigde en weet de speler die het tweede deel niet heeft gespeeld ook op weg te helpen d.m.v. een handige intro te voorzien die alle nodige informatie vrijgeeft over het vorige deel in de franchise.

Killzone 3 is een shooter, een shooter die handig gebruik maakt van een coversysteem, waarbij je je tegen de muur kan verschuilen en op eender welk moment een magazijn kogels op je vijand kan leegschieten. Maak hier echter gebruik van wanneer je de mogelijkheid hebt. Het spel is op de makkelijkste moeilijkheidsgraad redelijk vergeeflijk. Wanneer je een moeilijkheidsgraad hoger speelt, is de muur, wand of eender andere bedenkbare beschutting je allerbeste optie. De Helghast is dus met andere woorden voorzien van erg intelligente AI, je kan je dus best niet in de open vuurlinie begeven of je bent eraan voor de moeite. Guerrilla bewijst dus wederom nog maar weer eens opnieuw hoe sterk ze zijn om echte veldslagen te maken. Nu zelfs voorzien met enkele voertuigsecties die erg leuk zijn en behoorlijk spectaculair ogen. Grafisch gezien is er ook een sequentie waarvan je beide ogen versteld van zullen staan. Hier slagen ze dan ook met groot succes in. Ongeëvenaard zelfs. Nog een kleine nieuwigheid die mij althans veel pret bezorgde, waren de nieuwe melee aanvallen. Een mes door je vijand zijn oog heen steken voelde nog nooit zo bevredigend aan als in dit spel. Of wat dacht je van je beide duimen te gebruiken om een Helghast zijn beide oranje ogen een tikje door hun zieke schedel heen te drukken? Heerlijk, toch?

Op grafisch vlak is Killzone 3 top. Qua dieptezicht van de omgevingen, de lichteffecten, de bewegingen die levensecht zijn van de personages… Kortom, het plaatje klopt wel degelijk en weet de dreigende sfeer van de Helghast perfect neer te zetten op een bijzonder sterke en geloofwaardige manier. Je voelt de spanning, de angst om gegijzeld of in het slechtste geval gedood te worden door de Helghast met hun nogal bizarre ideeën en plannen die ze tot de dood toe willen uitvoeren. Nogmaals, het plaatje klopt en zal alle spelers die Killzone 3 gespeeld hebben kunnen bekoren. Triple-A titels als deze wil je gewoonweg meer zien in de toekomst wanneer je Killzone 3 achter de kiezen hebt.

De geluidseffecten zijn top-notch. Dit telt tevens ook voor het stemmenwerk waar het nodige werk is ingestoken. De mensen die hun stem verleend hebben aan deze game mogen op hun wenken bediend worden. De geweren klinken ook allemaal hemels in de oren. Zeker wanneer je over een surround systeem beschikt. Je wordt hoogstwaarschijnlijk uit die luie zetel van je weggeblazen tot en met.

Zoals ik al zei, gaat het verhaal verder waar deel twee stopte. Deel twee had al een erg sterk verhaal, al werd er naar mijn mening sporadisch gebruik gemaakt van filmpjes. Dat was dan ook mijn enige puntje van kritiek op Killzone 2. Killzone 3 doet gelukkig beter en weet je d.m.v. erg mooie en actievolle scènes extra informatie te verschaffen over het verhaal. Je moet je echter niet verwachten aan een erg diep of ingewikkeld verhaal, maar de resem filmpjes die je voorgeschoteld krijgt doorheen de campagne zijn zeker de moeite waard om te blijven volgen en dus uit te kijken tussen de hevige kogelregens door.

Het is een feit dat Killzone 3 al die heisa rondom zijn release verdiende. Sony heeft ervoor gekozen destijds om deze franchise voor hun eigen te houden en daar plukken ze momenteel maar weer eens de vruchten van. Wanneer je terugkijkt naar de eerste Killzone en ziet welke veranderingen met de loop der jaren de reeks zoal heeft ondergaan, kan je Guerrilla hier alleen maar dankbaar om zijn. Killzone 3 is een helse adrenaline rit geworden die je niet snel zal vergeten. Dit spel staat al na twee keer uitgespeeld te hebben al in mijn geheugen gegrift. En dat dan voor een PS3-exclusive dan nog! Sorry, ieders hart dat Sony heeft weten te bekoren weet wat ik bedoel.

gamelord
Wow Tom bro

Meesterlijke revieuw man, het is dat ik de helft van de game bij een kennis mocht meespelen en bekijken en weet heel goed wat voor trip jij heb meegemaakt..ken je nu al zo goed via PM..het moet hemels zijn geweest

Klasse revieuw bro ..petje af man!!

avatar van Aazhyd
Ik zit nog te wachten op de PC-versie.

avatar van LimeLou
Weet niet hoe dat gaat uitpakken, hoor.. Vind het al frappant dat Sony een van hun grootste shooter-franchises toelaat op de PC. En Killzone is dan ook een echte console-fps, ik heb zo mijn twijfels of het goed geport gaat worden voor de PC , ook al hoop ik dat het resultaat geslaagd gaat worden.

kiriyama
Uh, hij komt helemaal niet voor de PC hoor. Aazhyd doet gewoon aan 'wishful thinking.'

avatar van LimeLou
Ik zou anders zweren dat ik er een artikel over las Waarschijnlijk nep dan.

Je kan altijd blijven hopen, hè!
Zo blijf ik bijvoorbeeld nog altijd met mijn vingers gekruisd hopen dat Gears of War 3 ooit eens op PS3 gaat verschijnen.

Ja, dat zou wel leuk zijn Mass Effect 2 kwam ten slotte ook voor de PS3

avatar van jirachi04
IK denk het niet ,omdat Guerilla echt door Sony is opgekocht.

avatar van AvMerode
Killzone 3 loopt aardig stroef in online mp vind ikzelf, zo sloom allemaal, zou niet echt passen bij pc gamen denk ik, ben ook al lang op killzone 3 uitgekeken op de ps3 en ik ben een echte pc gamer, dus pc gamers missen echt niks, geloof me maar.
De SP voelt ook zo gedwongen aan, zo dertien in een dozijn waar je ook snel op uitgekeken raakt.

Het is geen slechte FPS, qua Sci-Fi feeling raakt het mij meer dan bijvoorbeeld halo, maar ik vind het allemaal zo lomp lopen zonder enig gevoel.

spelfreak
zoals in de pu stond

vraag: komt kz3 voor de pc
antwoord: ja tegenlijkertijd dat halo reach op de nds uitkomt

avatar van jellecomicgek72
Mooie review Wassup ! Moet Killzone 3 zelf nog uitspelen maar daarna volgt er zeker een review.

avatar van jellecomicgek72
nog ff bezig met single player maar daarna volgt er zkr nog en revieuw

avatar van jirachi04
En kunnen we een positieve verwachten?

denk het wel

Benieuwd wat je mening is, Jelle!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Off topic berichten verwijderd.

avatar van jellecomicgek72
weer volle toeren genieten in online bezig in multiplayer, kut dat psn zo lang offline was want blijft ene topper dit in multiplayer voor ps3... die impact van die kogels van je wapen in je controller blijft prachtig om dat mee te maken, veel echter dan call of duty online ook.. maar kan ik nog steeds niet wennen aan de besturing in multiplayer, het gaat toch allemaal zo sloom online wat daardoor wordt het wel allemaal wat realistischer weetje... vooral die hellgasten blijven brute bazen. singleplayer bijna uit, nog 1 lv ofzo... daarna zal ik proberen ene revieuw te schrijve in betere taalgebruik...

avatar van wiiplayer
Snel antwoord a.u.b!:

Weet iemand wat zo'n Guerrilla Pack code waard is?

Voor MP maps?

5 eurie's.

avatar van wiiplayer
Dan maak ik er 8 euro van

stephan73
Morgen maar even bij de Mediamarkt langs. Killzone 3 is samen met twee andere titels te krijgen voor 49 euro! Lijkt me een enorm goede prijs!

hey stephan ff vraagje, kweet nie of je het weet maar kan je ook la noire kiezen bij die aanbieding?

kiriyama
Nee. Die zit er niet bij.

Eergisteren toch maar weer even de tijd vrijgemaakt om deze game verder te spelen, (kwam er niet aan toe omdat ik vrijwel alleen maar mw2 multiplayer speel). Eindelijk mede vanwege deze rede nu pas uitgespeeld. Dit spel is echt geweldig. De wisseling van wapens, voertuigen en omgevingen zijn wat mij betreft puik. Als ik me niet vergis is dit niet echt een grote klapper geworden qua verkoopcijfers. Als ik me wel vergis graag erop attenderen hehe... Als dit wel klopt dan is de game niet ontvangen op de manier hoe het wel zou horen te zijn. Dit is echt een topgame.

avatar van rockgamer
hoe is dit spel online, met welk online spel is het te vergelijken? En is het ook zegmaar dat je een bepaalt level bent en als je bijv level 65 bent dat je dan weer opnieuw begint ( zoals bij cod.. )
en zijn de maps heel groot of zijn er ook wat kleinere maps.
en hoe zit het met het wapens verdienen etc.
moet je die verdienen door een hogere level te worden, of heb je ze allemaal al vanaf het begin of liggen ze op de grond in de levels.
sorry, ben nogal onbekend met killzone

avatar van jirachi04
-Online: Je kan kiezen tussen een Medic , Infiltrator , Engineer etc.
- Over levels weet ik even niets (ben nog niet bij het laatste level)
-De maps zijn best groot. Niet echt heel groot ,maar het is toch een heel gebied.
Er zijn ook enkele iets kleinere maps
-Wapens verdien je door te unlocken. Je krijgt points als je een level omhoog schiet. Die points kan je inwisselen tegen een turret , robot , skill of wapen.
- Er zijn wel wapens te vinden in sommige mappen zoals een jetpack en een soort robottank.

avatar van rockgamer
okee, heel erg bedankt.Multiplayer ziet er erg leuk uit, ik denk dat ik dit spel bij me ps 3 koop volgende week samen met uncharted 2 of infamous.