Xenoblade Chronicles (2010)

Alternatieve titel: Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

Nintendo 3DS / Nintendo Wii / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Monolith Soft

Shulk zint op wraak nadat zijn dorp, 'Colony 9', is verwoest door Mararuders. Hierbij krijgt hij de beschikking over het 'voorbestemde wapen', de Xenoblade. Het spel bevat een grote spelwereld die bestaat uit verschillende locaties waar je quests kan aannemen. Daarnaast bevat het spel de mogelijkheid om de tijd terug te draaien. Sommige evenementen zullen zich enkel op bepaalde tijden afspelen.

avatar van wolly
ik heb deze game nu al een tijdje en het begint steeds meer te vervelen, de werelden zijn heel mooi en de muziek is bijvoorbeeld ook goed. Maar de controle, zeker als je moet vechten, valt wel tegen en je doet niet veel meer dan een beetje rondlopen en vechten met beesten en af en toe met iemand praten. maar ik heb er wel plezier mee gehad dus is het wel een 4.0 waard.

avatar van Onderhond
Ondertussen zo'n 6 uurtjes weg en na de initiële overdondering (net aangekomen in Colony 9 loop je toch echt rond als een ongeleid projectiel) begint het allemaal aardig te wennen. Zelfs het battle systeem begint zeker z'n charmes te krijgen, hoewel ik het toch een beetje wanordelijk vind soms. Verder zo'n spel waar je je heerlijk vast in kan bijten.

avatar van Onderhond
Na het "tussendoortje" dat Twilight Princess eigenlijk hoorde te zijn deze weer opgepikt. Hoewel een zeer ander spel en ervaring doet het mij wat denken aan Okami ... een spel waar het "zijn" in de spelwereld eigenlijk de grootste aantrekkingskracht is. Makkelijk om uren aan sidequest en exploration kwijt te raken dus. Ondertussen een 25-tal uur bezig, maar ben naar mijn gevoel nog steeds aan het begin van het spel.

avatar van Onderhond
En uiteindelijk met 212 uur op de teller uitgespeeld. Uitzonderlijk spel dit.

avatar van Onderhond
Toch nog even iets dieper op ingaan.

Nog nooit zo voldaan gevoeld na het spelen van een spel. Zeker bij de betere games is er steeds een geval van spijt wanneer je afscheid neemt, Xenoblade laat je die kans niet na 212 uur gameplay.

Uitzonderlijk uitgebreide game, prachtig vormgegeven en met één van de mooiste soundtracks die ik ken. Alles zit er in, er zijn tal van verbeteringen aangebracht aan het aloude JRPG concept en het detail is echt ongekend.

Heeft me in doorlooptijd 6 maand gekost om het uit te spelen, heb me geen moment verveeld. Kan dan ook moeilijk anders dan de volle score geven en het spel op nummer 1 in m'n top 10 zetten.

5.0* en een uitgebreide review

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Mooie review, en je enthousiasme werkt aanstekelijk, ik heb het spel ook maar weer eens opgepakt, al zit ik nog niet op een kwart van de tijd die jij er in hebt gestoken (blijven hangen op zo'n 40 uur). Ik was wat op een zijspoor geraakt door andere games, maar wat is het makkelijk om hier weer verslingerd aan te raken. Er valt zo veel te verzamelen en te ontdekken, zoals je hierboven al zegt raak je met gemak uren kwijt aan sidequests en het verkennen van de map.

Goed dat het spel enkele vervelende tradities uit het (J)RPG genre omzeilt, zoals het voltooien van een sidequest waarbij je niet terug hoeft te lopen naar een NPC. Al is het samenstellen van de juiste uitrusting wel een grind. Het is inderdaad lastig dat je niet kan zien hoeveel je er in stats op voor- en achteruit gaat. In een dergelijke game mag deze mogelijkheid vandaag de dag eigenlijk niet ontbreken, maargoed... het is zeuren om de kleine dingen in een game die zo veel goed doet.

@Onderhond; Misschien een leuke tip: The Last Story. Totaal niet te vergelijken met Xenoblade, zeer liniear en verhaalgedreven spelverloop, maar desalniettemin een aanrader op de Wii. Wellicht is het iets voor je?

avatar van Onderhond
The Last Story ligt hier al klaar, net als Pandora's Tower. Maar eerst even de nieuwe Zelda afwerken

Je kan trouwens wel zien welk effect nieuw gear heeft, het probleem is vooral dat wel/niet geëquipte gems de stats erg sterk beïnvloeden, waardoor je nooit een realistische vergelijking krijgt.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
In blauw en rood wordt wel aangegeven of je stats erop vooruit of achteruit gaan, maar niet met hoeveel. Het zou wel handig geweest zijn als dit er met een plusje of minnetje achter had gestaan.

Onderhond heeft deze game op plek 1 staan in z'n top 10.
212 gameplay ingestoken.
Ook maar n's gaan spelen dan.

kiriyama
Weet iemand of je dit spel ook op een WiiU kan spelen? Net een WiiU gekocht en ik zou dit spel echt dolgraag spelen.

kiriyama schreef:

Natuurlijk. De wiiu is gewoon backward compatibel dus je kan er alle Wii games gewoon op spelen.

kiriyama
Top! Kan je ze dan ook gewoon met de gamepad spelen? Ik heb ook een Wii Remote plus. Of heb ik een andere controller nodig?

Ford KAduuk

Wii games kun je niet met de gamepad spelen en ook niet met de Wii U Pro controller. Wel kun je de wii-mote of de classic controller gebruiken. Voor sommige wii games kun je ook een Gamecube controlller gebruiken.

kiriyama
Ok. Bedankt voor de info. Heb dit spel inmiddels op de kop getikt. Zal eens kijken voor een classic controller.

Onthoud wel dat die GameCube controller geen optie is op de Wiiu. Daar zijn geen aansluitingen voor.

kiriyama
Heb geen GC controller meer, dus dat is voor mij toch geen optie.

classic controller

Is die controller geschikt? Of kunnen alle accessoires van de Wii op de WiiU?

Kan echt niet wachten op dit spel. Ziet er uit als een top 10 kandidaat.

avatar van CarealotCarrot
Ja, wii-mote werkt op de WiiU en alles accessoires die met de wii-mote werken dus ook.
Op de WiiU worden Wii games trouwens upgescaled (naar 720p?). Xenoblades spelen op de WiiU is dus alleen maar beter .

kiriyama
Oké. Bedankt voor de hulp iedereen.

CarealotCarrot schreef:

Klinkt hemels, maar vrees dat het nog wel even gaat duren vooraleer ik weer in de buurt van dit spel durf te komen.

kiriyama
Ben nu ruim 13 uur onderweg en ik kan niet geloven hoeveel side-quests er wel niet inzitten! Ben 'pas' op de Bionis Knee en heb er alleen daar al zo'n 30 gekregen. Bij elkaar zit ik intussen wel over de 60. Ik ken geen ander spel met zoveel side-quests. Telkens als ik verder wil gaan met het plot hebben een paar personages wel weer wat voor me te doen.

Verder niet erg, want ik geniet met volle teugen van het spel. Was eigenlijk wel een beetje klaar met JRPG's, maar dit spel brengt zoveel verbeteringen met zich mee tov andere JRPG's dat dat geen enkel probleem is. Wereld lijkt me ook erg groot. Alleen al het stuk waar ik nu ben is enorm! Visueel is het echt prachtig. De vergezichten zijn om van te watertanden en de muziek is ook sterk.

Dacht eerst niet dat ik hier een 100 uur in zou steken, maar kan me intussen goed voorstellen dat ik net als Onderhond ook wel 200 uur of meer in de wereld doorbreng. Ook fijn om eens een spel te zien waarbij de Achievements wat toevoegen dmv experience points. Al om al erg van onder de indruk.

Bionis Knee, da's map 2/20 geloof ik

Daar lag wat mij betreft ook écht de sterkte van het spel. Er zijn ook nog die gesprekjes onderling, skills onderling, het uitbouwen van je attack skills, iets met gems etc etc ... altijd wel iets te doen als je even geen zin hebt om direct verder te gaan met het plot. Zelfs de map volledig verkennen levert EXP op.

Onderhond schreef:
Bionis Knee, da's map 2/20 geloof ik

Valt me wel op hoeveel verschil er is tussen de maps. De map na Bionis Knee is gewoon een kleine dungeon. Spel is dan meteen ook een stuk minder. Het moet het toch vooral van de prachtige wereld en vergezichten hebben.

avatar van Onderhond
Het tunneltje met de rupsen bedoel je? Weet eerlijk gezegd niet eens of die als aparte map geldt. Ook meteen één van de zeldzame binnenlocaties, dus no worries

avatar van creepy_one
Had dit spel ooit is een beetje bij iemand gespeeld, ik mis het want dat kleine beetje wat ik heb gespeeld was gelijk al geweldig, weet ik nog.

SouthParkFan
Wil dit spel echt graag een keer spelen, maar de Wii versie is belachelijk duur en het spel schijnt niet goed af te spelen op de ''gewone'' 3DS. Iemand een tip?

Erger, speelt helemaal niet op de "oude" 3DS.

En...wholy shit, 70 euro op amazon? Voor de used versie. Wauw. Ik had mijne gelukkige nog in de winkel gevonden, redelijk kort nadat hij was uitgekomen.

Op ebay wel voor 50$ te vinden, niet zo extreem vergeleken met de nieuw-prijs...

kiriyama
Marktplaats in de gaten houden is ook een optie. Heb hem daar een jaartje geleden zelf voor 40 gekocht in nieuwstaat. En als je er dan weer mee klaar bent kan je hem makkelijk weer voor dezelfde prijs verkopen.

avatar van horizon
Als download in de eShop op de Wii u! Koop je het krijg je 10 euro korting op digitale versie van xenoblade Chronicles.
Met gamepad support.

avatar van 3bdelilah
Terwijl iedereen de komende week waarschijnlijk Xenoblade X speelt, heb ik dit deeltje maar gekocht. Geen verkeerde prijs voor een tientje op de eShop, vooral gezien het feit dat een fysiek exemplaar helaas een klein godsvermogen kost. Visuele stijl ziet er in elk geval schitterend uit, ben alleen wel benieuwd of die Wii graphics tot hun recht komen op een full HD televisie.

Ik vond (en vind) alleszins van wel. De wereld is zodanig mooi en groots opgezet dat het echt geen drama is dat het geen 1080p is met high-res textures. En zelfs als dat misschien een doorn in het oog zou zijn aanvankelijk kijk je daar snel voorbij dankzij verhaal, karakters en muziek. Tot op heden nog altijd een essentueel spel voor de Wii. Ik ben in ieder geval blij dat ik een fysiek exemplaar in de kast heb staan.