Lufia II: Rise of the Sinistrals (1995)

Alternatieve titels: Lufia | Estopolis Denki II

Super NES

Ontwikkeld door Neverland
Uitgegeven door Natsume, Nintendo en Taito

99 jaar voor de gebeurtenissen van de eerste Lufia, vertelt dit deel het verhaal van de oorsprong en opkomst van de slechte Sinistrals en de eerste strijd die de mensheid met hen voerde. Het begint allemaal met de jonge zwaardvechter Maxim, die zijn geld verdiend met af en toe de monsters rondom zijn geboortestad Elci te 'verwijderen'. Meestal voor zijn jeugdvriendin Tia, die hem telkens weer op het hart drukt een 'normaal' baantje te nemen. Op een nacht komt er een paniekerige wacht het stadje binnen rennen, met de mededeling dat de nabij gelegen grot volgestroomd is met monsters, zoveel zelfs, dat de weg naar de noordelijk gelegen stad Sundletan geblokkeerd is. Het perfecte moment voor Maxim, die de kans grijpt om zijn kunsten te tonen.

avatar van dwejkk
Geen verhaaltje?

avatar van Onderhond
Echt gave RPG dit, mooie wereld, best leuke maar moeilijke puzzels. Schattige 2D pixelpoppetjes die epische avonturen aangaan. Met dank aan emulation, want heb het hier verder nooit in de winkel zien liggen.

avatar van metaledje
Ik had de nederlandse versie,in een extra grote verpakking.
roodharige maxim

Ik vond het echt heel erg komisch een kompleet nederlandtalige rpg als een jonger ventje, vooral het verhaal en de bazen van die reuzen en 2 meisjes die verliefd op je waren en in het begin kwallen doden voor poen.. leuk beroepje

Hele toffe RPG. Grafisch misschien wat simpel, maar het gevechtssysteem maakt veel goed. Het verhaal is ook wat simpel, maar de puzzels zijn erg leuk. Echte breinbrekers soms. 4,5*

avatar van tovenaar
metaledje schreef:
Ik had de nederlandse versie
Die NL versie was echt een vreemde gewaarwording inderdaad. Gaf de game een vreemd tintje mee. Dankzij emulatie gelukkig ook de Engelstalige versie kunnen spelen.

avatar van metaledje
Is wel zo lang geleden, ik vond het gewoon enorm tof als jong iemand een game te spelen al deze in je eige taal!! Scoorde op school wel goede cijfers voor engels,daar niet van. mja soms word het toch wel moeilijk hoor als je nog totaal in de groei zit

avatar van Thomas83
Ik heb dit spel jaren geleden eens geleend van een vriend, de Nederlandse versie. Vond het echt een heerlijke avontuurlijke RPG, getekend in Zelda-stijl. Erg grappig en sfeervol. Het gevechtsysteem herinner ik me ook nog goed. Al was dat volgens mij niet eens zo heel bijzonder. Maar wel hetgene wat het meeste is blijven hangen bij me.
De muziek was ook vrij mooi dacht ik.
Aanradertje dit. Heb deel I niet eens gespeeld, maar ik heb er nooit last van gehad volgens mij.

avatar van Bahamut Zero
Ik zit ff op gamesmeter om te kijken en opeens kom ik Lufia 1 en 2 tegen. Ben meteen op zoek gegaan naar een emulator + rom om deze 2 weer eens te kunnen spelen. Ben er ooit heel ver mee gekomen. Deel 2 was toch ietsjes beter dan deel 1 staat me bij...

avatar van Thomas83
Heb mijn stem inmiddels met een half punt verhoogd. Ik zag op youtube wat filmpjes en veel kwam weer naar boven.

avatar van ReMyTje86
Klopt jah die van mij was ook NL taalig. te heeft ook z'n voordelen NL dan kunnen de jongere gamers ook een rpg uitproberen. Alleen moeilijk vond ik hem weer net nie.

Leuk SNES rpg, ****

Inmiddels uitgespeeld.
Heerlijke RPG. Lekker avontuurlijk, al lijken veel van de quests wel erg veel op elkaar.
De tekenstijl en het ontwerp van de wezens en locaties etc is vrij leuk. Er zitten ook aardige en nog vrij originele en gevarieerde puzzels in het spel en vooral in de dialogen zit met regelmaat geweldige (droge) humor. Soms zijn de dialogen ook vrij matig. De muziek klinkt vrij lekker, maar is ook erg eentonig en gaat al snel irriteren (het eindmuziekje is een van de fraaie uitzonderingen).
De grote kracht van het spel zit hem in het gevechtsysteem. Dat speelt erg lekker en is makkelijk op te pikken maar toch nog complex genoeg, zonder al te ingewikkeld te worden. Samen met de puzzels toch wat het spel zo leuk en goed maakt.
De karakters zijn interessant met aardige onderlinge verhoudingen, al is het allemaal ook wel weer vrij standaard. Toch weet het genoeg te boeien.
Als je het spel helemaal hebt uitgespeeld is er nog altijd de Ancient Cave om je mee te vermaken. Leuk bedacht, net als Forfeit Island en de Capsule Monsters.
Het verhaal is af en toe wat moralistisch, maar niet op een irritante en drammerige manier. Verder is het plot ook nog wel eens over the top en af en toe wat slecht bedacht, net als de dialogen, zodat het soms wel een soort parodie lijkt.
Het spel is wel erg fijn om te spelen, een van mijn favoriete RPG's. Naast de eerder genoemde minpunten vind ik ook de moeilijkheidsgraad een minpunt. Ik voelde me alleen ergens aan het begin getest, verder was het allemaal vrij simpel en vooral op het einde was het een makkie. Tot de eindbazen aan toe.
De wapens etc zijn wel tof in het spel, en het zijn er meer dan genoeg. Ook zijn er nog redelijk wat locaties, de spelwereld is niet klein. Jammer alleen dat al die plaatsen op elkaar lijken.
Al met al is Lufia II een spel met voor- en nadelen, maar de plussen weerstaan de minnen makkelijk, en ik kan dan ook niet anders dan het spel een hoog cijfer geven. Vermaak is uiteindelijk voor mij veruit het meest zwaar wegende criterium. En daar ontbreekt het in het spel niet aan. Sommige puzzels zijn nog verdomd lastig en er zitten ook nog wat leuke geheime kamers in het spel. Ik ben er trots op dat ik dit spel heb kunnen uitspelen. Aanradertje! Binnenkort ga ik ook eens aan deel 1 beginnen. Gek genoeg ben ik eerst in aanraking met dit spel gekomen. Maar in dit geval is dat niet zo erg omdat dit verhaal zich jaren voor deel 1 afspeelt en niks verpest.

avatar van ReMyTje86
Wat Thomas zegt hoef ik niet meer te typen bedankt

avatar van Jwmakaveli
Blijft geweldig, mijn eerste aanraking met rpg's als jongetje van 8, was helemaal nederlands en dus goed te begrijpen Weet nog goed hoe mooi ik dat hele verhaal vond en hoe cool dekar was. Kan het spel echt blijven spelen en het verveelt niet. Dikke 5*

avatar van finalman
Jwmakaveli schreef:

Jeetje, Dekar... Die was ik echt vergeten

avatar van Thomas83
Haha, Dekar was geweldig met zijn grote bek.

De eerste RPG die ik ooit speelde.
Nederlandse versie dus ik kon het als klein mannetje gelukkig ook gegrijpen.

Mooie herinneringen, speel dit spel ieder jaar minimaal één keer uit.

avatar van mr blijhoofd
dit is een van de reedenen dat de snes gewoon de beste console is die ooit is gemaakt daarna werd alles minder

avatar van René.
De allereerste RPG die ik gespeeld heb. Was Nederlands en er zat een guide bij.
De vijanden waren gevarieerd en maakte vroeger zelfs nog indruk. Het verhaal was aardig, de puzzle's heel goed. Eigenlijk heeft Lufia alles wat een RPG moet hebben, met als hoogtepunt de oude grot.

De oude grot zelf heb ik vele malen geprobeerd uit te spelen, altijd ging ik dood in de kamers 80-90. Ongelooflijk moeilijke draken die je in 2 beurten aanvallen afmaakte. Ook altijd het dilemma als je de oude grot uitkon, door middel van zo'n item dat je kon vinden. Dan vond je in kamer 70 een hele goede blauwe schat die je eigenlijk wel wou houden. Dan moest je kiezen tussen teruggaan, of doorlopen in de wetenschap dat je het waarschijnlijk ook dit keer niet zou overleven. Alles was perfect aan dit principe, op de laatste kamer na. Het feit dat daar een enorme rode kwal stond die je niet mocht doden, maar je moest juist jezelf dood laten gaan was toch wel een teleurstelling. Ik had altijd gehoopt op een 5de sinistral.

Verder is het af en toe te makkelijk. De eerste keer dat je 1 van de Sinistrals tegenkwam (Ik geloof Gades) moest je je dood laten gaan, dat was de bedoeling athans, maar als je een beetje getrained had kon je hem al verslaan, en toen was je nog niet eens op de helft van het verhaal.

Ook zit er een bug in, die toch jammer is. Zo moest/kon je een aantal drakeneieren verzamelen. Deze werden bewaakt door, joh, een draak. Deze draak had het maximale aantal levens. Dit betekende helaas ook dat als je de draak levens gaf, de teller als het ware weer vanaf 0 begon. dus stel hij had 10.000 levens, het maximale, en je gaf hem 30 HP dan had hij daarna nog maar 30 levens. Toen je hier een keer achter was gekomen deed je dit niet meer, omdat de utidaging dan ook gelijk weg was.

Dit was de eerste game die ik speelde waarin je complete vrijheid had, dit zal vast bij eerdere spellen wel het geval geweest zijn, maar ik vond het fantastisch. Toen je je vliegende schip had kon je weer naar het begin, niet dat het veel nut had verder, maar het was wel grappig om te zien hoe makkeiljk je de vijanden daar, waar je ooit zoveel moeite mee had nu kon verslaan.

Ten slotte, de eindbazen, de vier sinistrals, waren ook te makkelijk. De eerste zoals ik al zei kon je al verslaan toen je nog niet op de helft van het verhaal was, de rest was wel sterker uiteraard, maar ook niet echt een uitdaging. Pas bij Chrono Trigger kwam ik erachter hoe vijanden ondanks training toch heel moeilijk kunnen blijven.

Al met al toch honderden uren plezier mee gehad.

avatar van THiZ-iZ-MaDNeSS
De 1e RPG die ik ooit speelde en tot nu toe ook nog de beste. Wat een supervette game is dit. Heb hem al zeker 25x uitgespeeld. Het verhaal, de personages, de puzzels, de verschillende muziek in stadjes, torens, grotten, bergen noem maar op, echt super! En natuurlijk 'de oude grot'. Bij de ingang geef je alle wapens en items af en ga je dus als een level 1 met helemaal niks bij je alleen je team, de oude grot in. De oude grot telt 100 verdiepingen. Op elke verdieping vind je schatkisten en vijanden. In schatkisten vind je wapens, items, spreuken, dat soort dingen. Ook vind je de 'nooduitgang' in die schatkisten. Als je die gebruikt dan ben je meteen uit de grot. Je vind ook blauwe schatkisten, wat je daar in vind mag je meenemen als je uit de grot komt en de volgende keer dat je weer de grot in gaat heb je datgene wat je in de blauwe schatkist hebt gevonden meenemen. Per verdieping worden de vijanden lastiger. Ik heb zelf 2x verdieping 100 gehaald, hier moet je dan vechten tegen een reuzekwal maar die is onverslaanbaar tenzij je het 'Gadeszwaard' hebt hiermee kun je meerdere keren slaan. Als je de kwal hebt verslagen dan kun je 1 schatkist openmaken bij de ingang van de oude grot.
Al met al, als je het spel hebt uitgespeeld waar je een paar tientallen uren meebezig bent, dan kun je nog altijd gebruik maken van de oude grot.