Call of Duty: Black Ops (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Wii / Macintosh
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Treyarch
Uitgegeven door Activision

In Call of Duty: Black Ops volg je de elite-eenheden; de Black Ops. De leden van deze geheime eenheid van het leger voeren in het geheim missies uit. Dit betekent dat er in deze Call of Duty ingegaan wordt op een onconventionele oorlogsvoering en niet op de traditionele manier van oorlog voeren. Het verhaal speelt zich af tijdens de Koude Oorlog en bevat het sleutelmomenten uit die periode - zoals het conflict in Vietnam en het beroemde Varkensbaai-incident in Cuba, 1961.

Vandaag eindelijk eens (ja hoor - ik heb ze allemaal - en ik werk me er nog altijd op een tergend traag tempo doorheen) in de Xbox360 gegooid en een uurtje of 4 de campaign gespeeld. En verdomme - ik snap net zoals bij Modern Warfare best waarom mensen hiervoor vallen. Dat spektakel! Die explosies! Dat geluid! Voor een spel dat alweer dik 7 jaar oud is blijft het wel erg indrukwekkend. Dit is er zo weer eentje waarvan ik me afvraag hoe intens dit wel niet zou spelen in Virtual Reality (desnoods zelfs als een soort van rail shooter). Hopen mensen mogen afgeven op de reeks (nou ja misschien niet zo bijzonder dit deel - dat toch wel unaniem geloofd werd) maar het blijft een beleving.

Sinner schreef:

Met Black Ops 1die jij nu speelt was destijds weinig mis. Het probleem is dat de CoD reeks jaar in, jaar uit hetzelfde is gaan doen sinds die game uit 2010. Zonder vernieuwing, waardoor het lui werd. Daarbij werd de setting steeds futuristischer, waar mensen ook niet vrolijker van werden.

Manny Calavera schreef:

Nee dat weet ik inderdaad. Maar zelfs met die laatste twee games is in mijn ogen niet echt veel mis. Ik heb ze enkel bij vrienden gespeeld, maar het blijven leuke shooters met een bijzonder hoog spektakel gehalte. Kan zijn het futuristische niet meteen iemand zijn ding is, maar in essentie is er (althans volgens mij) ook met deze delen niet bizar veel mis. Het kan overkomen als 'lui' maar aan de andere kant - zo zijn er zo bizar veel reeks - je kan het ook gewoon classificeren onder 'never change a winning formula'. Ik blijf de haat die COD krijgt altijd een beetje overtrokken vinden.

avatar van Aazhyd
Ik heb dit gespeeld in MP en was zomaar ineens al mijn levels kwijt. Terug naar level 1 en al mijn hard werk voor perks voor niks. Na 2 dagen was ineens mijn level terug, maar de perks niet. Ik heb begrepen dat dit meer mensen is overkomen. Erg beroerd, heeft mijn lol in het spel helemaal weg gehaald.

(PC)

avatar van Dragonslayer
Aazhyd schreef:

(PC)

Dit is mij lang geleden overkomen in Modern Warfare 2. Er zijn voor meerdere cod's bepaalde tooltjes waarmee je alles terug kan krijgen. Deze maken gebruik van herstelpunten in windows.

Gisterenavond uitgespeeld. Prima campaign. Behoorlijk indrukwekkende actie vaak. Klein minpuntje vaak is dat ik soms vanwege het hele gedoe op het scherm (explosie links, heli boven, een stuk of drie van mijn klo...teamleden en een stuk of wat vijanden) geen idee heb of wie of wat ik moet schieten met als gevolg dat ik vrolijk ettelijke seconden doorbreng met op mijn eigen team te vuren. (waardoor ik toch behoorlijk wat keren gestorven ben en opnieuw ben moeten beginnen). Maar goed - ik denk dat dit toch wel echt aan mij zal liggen.

Verder vond ik de unlockables (het Pentagon in de Zombie mode - en de Arcade Twin-Stick shooter) echt lollig om te doen. Raak je toch zo weer ook een paar uurtjes aan kwijt (zeker in co-op mode). Momenteel samen met Modern Warfare 2 mijn favoriete COD game. (iets dat waarschijnlijk voor de meeste mensen wel zo zal zijn). 4

Dit spel heb ik jarenlang helemaal kapot gespeeld haha. Toen vorig jaar Fury in het Netflix aanbod werd geplaatst werd mijn enthousiasme weer volledig aangewakkerd. Keihard vlammen, met de semi sniper natuurlijk.

avatar van wolff
Na de eerste 3 MW's deze ook maar meegepakt omdat ik toch nog geen genoeg van CoD had. Mijn verwachtingen zijn flink overtroffen. Hele gave manier van storytelling en een nog veel indrukwekkerend verhaal dan de MW spellen die ik heb gespeeld wat mij betreft. De verschillende settingen van de tweede wereldoorlog en koude oorlog-conflciten zijn een fantastisch avontuur en zijn netjes samen gesmolten tot 1 centraal verhaal.

Onverwachts fantastisch!

avatar van Duke Nukem
Veel gescript gedoe alweer in de storymode, met lange filmpjes die je dikwijls niet kunt skippen. De online multiplayer wordt nog steeds actief gespeeld en is best goed te doen, alleen zijn hogere rankspelers bevoordeeld met betere wapens. De zombiemode, altijd het leukste onderdeel van de COD games, bestaat uit zeven maps waarvan je er vier moet bijkopen. Dead Ops Arcade is een leuke arcade versie van de bekende zombie mode. Kino Der Toten heb ik niet kunnen uitproberen wegens geen spelers. "Five" Zombies is gewoon goed. Al met al vind ik ook deze COD enkel de moeite waard voor de zombie mode en de split screen multiplayer, die over 14 maps beschikt.