F.E.A.R. 3 (2011)

Alternatieve titel: F.3.A.R.

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Day 1
Uitgegeven door Warner Bros.

In de singleplayer neemt de speler de rol op zich van de supersoldaat Point Man. In de coöperatieve modus stapt de tweede speler in de schoenen van Paxton Fettel. Beide personages zijn zoons van Alma, het angstaanjagende meisje dat de hoofdrol speeltde in de vorige F.E.A.R. delen. De twee broers hebben verschillende vaardigheden. Zo heeft Paxton bijvoorbeeld telekinetische krachten, waarmee hij zijn broer kan helpen. Ook zijn er enkele nieuwe functies, waaronder een dekkingssysteem.

J0rea schreef:

Daar heb ik hem ook gekocht

mooi zo

avatar van J0rea
Deze game heb ik gisteren binnen gekregen en heb hem nu bijna uitgespeeld, en ik vind het een erg goede actie shooter met horror tintjes. Ik blijf de jump scares wel geweldig vinden!!

k w
Ik heb hem 2 keer uitgespeeld uit verveling en heb me er mee vermaakt maar als echte F.E.A.R fan is dit een schande.

Schrik momenten zijn verdwenen, horror is aanwezig maar het is niet zo dat je met spanning achter je scherm zit.

Enige herkenbare is dat Alma af en toe in beeld komt. Fettel die normaal gesproken voor horror momenten zorgde is ook veranderd is een good guy...

Ook jammer dat er geen goede multiplayer inzit, team deathmatch etc zorgde altijd voor een paar uurtjes extra plezier.

Als je deze game koopt zonder de vorige delen te hebben gespeeld (met name deel 1) zul je je best vermaken met de pure actie, maar als je een F.E.A.R game verwacht kom je bedrogen uit.

avatar van J0rea
Lees hier net mijn bericht terug, van toen ik de game net binnen had toen vond ik het blijkbaar een leuke game...

Laatst voor de 2e keer uitgespeeld maar vond het erg saai en totaal niet eng...

Een goede game, maar vooral actie en niet zo goede schrikmomenten zoals in de eerste 2.
Toch was de actie die het spel speelbaar maakte en vermaakte.
Helaas deed het me niet denken aan een fear game.

Ongeïnspireerd.

De bedoeling was eigenlijk dat ik deze game vier jaar geleden zou spelen - na het uitspelen van deel twee -, maar het is er niet meer van gekomen. Toch was ik benieuwd naar het lot van Point Man, vandaar alsnog deze poging.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de beste man de zoon is van Alma en de broer is van Paxton Fettel; over rare wendingen gesproken. Het narratief kent een opmerkelijk verloop waar niet veel aandacht is besteed, alsof men snel iets in elkaar heeft geflanst.

Day 1 is klaarblijkelijk geen Monolith, aangezien laatstgenoemde nog een bepaalde visie had voor deze reeks. De horror is gewoonweg ver te zoeken en zowat alles wat deel één zo goed maakte is overboord gegooid voor een simpele arcade shooter. Het feit dat je je zaklamp hooguit een paar keer gebruikt zegt genoeg. De implementatie van een puntensysteem gebaseerd op hoe slecht of goed je de game speelt slaat als een tang op een varken.

De game is niets meer dan acht levels doorlopen gevuld met standaard knallen, waarbij je gebruik maakt van proppenschieters die weinig indruk maken. Zelfs de shotgun schiet geen deuk in een pakje boter. Er is geen spanning en de intensiteit van hectische shoot-outs afgewisseld met stukjes sterke horror worden broodnodig gemist.

Al met al een miskleun van een game die de naam 'F.E.A.R.' onwaardig is. Het is dat er een aantal aardige momenten in zitten, om echt een lage score te geven. Maar dat dit laatste deel de nagel in de doodskist is, is ontegenzeggelijk.

Kleine 2,5 sterren.