Soviet Strike (1996)

PlayStation / Sega Saturn
Flight / Action

Ontwikkeld door Electronic Arts

In 1991 is het almachtige Russische leger vergaan. Uit het niets staat een ex-KGB generaal op en claimt de Russische nucleaire wapens. Nu dreigt hij een oorlog uit te lokken gelijkwaardig aan de Koude Oorlog. Jij moet deze 'Shadowman' zien te stoppen.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ik ben een groot liefhebber van de strike series: de eerste 3 delen. Ik ben er zelfs mee opgegroeid en op alle systemen gespeeld.

De geheel kleurloze handleiding met een gering aantal afbeeldingen beschrijft nog hoe dit spel ook kan worden gespeeld met de analoge joypad of de mission stick. Nou ja, je zou er maar eentje hebben! Soviet -stop the war before it begins- is het logische vervolg in de strike series, niet eens kwa naam, maar ook kwa ontwikkeling. Zo viel mijn mond open van verbazing toen ik alle digitized graphics zag, de spraak, de filmpjes, de extra opties, de muziek en sound effecten (de muziek uit het opstart scherm beluister ik zeer graag): het totaal plaatje. Maar de mond sprong weer in 1x dicht toen ik merkte hoe slecht het spel scrollt. What the -x- happened to the framerate? De graphics zijn niet eens zo hot en al gebruiken ze polygonen, ik schokker gewoon over het landschap heen. Huh ja nou landschap, het lijkt meer op een hele zielige satelietfoto van de maan!!!

Wat wel weer een voordeel is, is dat je nu automatisch op de juiste hoogte vliegt, zodat je niet meer tegen bruggen of daken kunt opbotsen. Normaliter hoef ik maar 1 of 2 keer op de map te kijken, maar scrollen gaat zo beroerd dat ik eerder probeer om de hele kaart uit mijn hoofd te leren. Dat is nou niet echt vooruitgang en de missies lijken nog 20x zo moeilijk geworden te zijn. De strike series zijn toch al zo frustrerend lastig, dus verbaasde het me daarbovenop nog eens dat het ze gelukt is het spel nog moeilijker te maken. Hierbij vergeleken is desert strike een eitje. Elk schot dat ik los daar kan ik een geheimagent mee ombrengen ook al was dat niet eens de bedoeling, de graphics zijn namelijk zo dat een geheimagent niet van een vijand te onderscheiden is. Dus dan zit ik eerst maar te wachten tot ze terugschieten, dan weet ik tenminste zeker dat het vijanden zijn.

Trouwens ook wel bizar, een klein mannetje dat als een bezetene nonstop met een raketwerper op me gaat vuren! Bovendien weten ze het nog moeilijker te maken door middel van tijdsrestricties als er te lang over doet om een geheimagen te redden. Okay, kan ergens nog wel gebeuren, maar waarom geeft het -xx- spel je dan niet de mogelijkheid om de missie te staken en moet je helemaal terug naar de basis??? Ik -aargh- haat het dat ik voor een klein foutje weer helemaal opnieuw moet beginnen!!! Ook kan ik bij het afgaan al mijn wachtwoorden weer gaan zitten invullen. En waarom kan ik die stomme inleiding van het spel niet wegdrukken? Voor de 20ste keer zit ik naar de groene letters van de missie te kijken, Ein verstecktes Tal irgendwo im süden Rußlands jajaja verdomme. Als ik verplicht word nick arnolds zoveelste bericht te gaan herbeluisteren dan heb ik ineens zin om het stroom koordje eruit te trekken.

Graphics zijn niet echt veel beter, de ondergronden zien er echt zielig gepixileerd uit, dat vind ik echt zonde en het realisme had wel aangescherpt kunnen worden. Waarom zijn er gevangenen die gewoon zomaar rondlopen in het bos en die moet ik dan droppen bij een langdingszone freakin 2 meter daar vandaan? En waarom lopen al die agenten middenin de gevaren zone? Er is op 4 meter afstand een vijandelijke radar in de buurt. De basis is ook gelocaliseerd tussen de vijandelijke tanks. En last but not least, wat is het met dat belachelijke hit detectie? Waarom ben ik bij een verkeerde druk op de knop waarbij ik per ongeluk een geheimagent ombreng prompt game over en waarom kan een vijandelijk mannetje gewoon tussen de bossen rennen en kan hij gewoon een hydra missile overleven? WTF??? En waarom ontploffen bomen en rendieren? En waarom blijven die rendieren gewoon een beetje stilstaan. Jammer hoor erg jammer, ik was op zich wel een liefhebber van de strike series maar met dit deel is die

Operation abgeblasen!

avatar van Evil Eye
Mooie review!
Ik kreeg dit spel in een tijd waarin ik amper wist wat "Soviet" uberhaupt betekende, maar ik ben het grotendeels alweer vergeten... ik herinner me nog veel irritatie wn uiteindelijk gehele overgave. De tijdrestricties waren zwaar irritant en volgens mij ging ik zeer vaak dood op de meest onmogelijke manieren. Maar ik zal het weer eens proberen, destijds kwam ik niet verder dan een half uur ofzo in het spel

avatar van PC.ENGINE.FAN
Dank je! Ik was er bij vergeten te zeggen dat ik de game Komplett auf Deutsch had. Die was geheel vertaald, alle spraak, alle knoppen en functies in Duits. Bij ons zouden ze bij een mogelijke Nederlandse spraak de knoppen onveranderd laten, maar in Duitsland is geheel in Duits dus ook echt geheel in Duits. Dat is wel grappig.