Grand Theft Auto III (2001)

Alternatieve titels: GTA 3 | Grand Theft Auto 3

Apple iOS / Macintosh / Mobile / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door DMA
Uitgegeven door Rockstar

In Liberty City, een stad vol met maffia en bendes die elkaar naar het hoofd staan, beroof jij samen met je vriendin Catalina Vialpando een bank. Als je echter naar je vluchtauto wil rennen, schiet zij je neer en gaat er vandoor met haar nieuwe vriend Miguel, de Colombiaan van het Colombian Cartel. Tijdens het vervoer naar de gevangenis kun je ontsnappen, samen met 8-Ball, een bommenexpert die je in de maffiafamilie Leone introduceert. Je begint aan een grote tocht door heel Liberty City om Catalina en haar Colombiaanse vrienden te vinden...

Ik zie dat Vice City, San Andreas etc. hogere scores krijgen, maar voor mij is GTA3 dé Grand Theft Auto game. Compleet vernieuwend, een voorbeeld voor zoveel andere games. Echter, originaliteit alleen red je het niet mee, omdat andere games je op den duur zullen achterhalen. GTA3 heeft daar echter geen last van, de graphics zijn nog steeds prima en ik vind dat de gehele GTA wereld, met al haar karakters, auto's, eilanden, missies, wapens, bonusgames, faciliteiten etc. nog steeds niet aan kracht inboet. Wat heeft deze game een geweldige impact gehad zeg! Speel hem toevallig de laatste tijd zo goed als niet meer, maar speelde hem destijds elke dag weer totdat ik hem éindelijk uitgespeeld had.

Prima verhaallijn, leuke karakters, veel impact...en uiteraard de stad, die gewoon leeft. Ik vond het geweldig, 5.0*.

Mooie herinnering: nog op het 1e eiland zitten en vanaf de pier over het 2e eiland uitkijken en fantaseren over hoe het er daar uit zal zien (damn, wat klinken die gameherinneringen toch nerdy).

avatar van desteven007
De auto's mochten wat meer sportiever zijn, de levels dat je moet spelen is soms wel aardig moeilijk.

Mijn eerste aanraking met het fenomeen Grand Theft Auto. Wat een revolutie was dit zeg, je kon zo een beetje alles doen in dit spel. Gewoon mensen uit auto's trekken, ermee wegrijden en boven dat ze ook nog eens met hun eigen auto overrijden en hun geld pakken. Met als gevolg dat de politie dan weer achter je aan zit.

Ik heb deze game wel wat jaren terug voor het laatste gespeeld en toen vond ik het echt fucking moeilijk. Op een gegeven moment gebruikte ik maar gewoon cheats en alsnog ben ik later niet verder gekomen. LOL. Maar goed toen was ik ook nog maar een jochie van 13 of zo en had ook helemaal geen verstand wat ik eigenlijk deed.

Verder zaten er gewoon leuke missies in, verhaallijn was leuk en boven al dus die grote wereld waarin je vrij los kon gaan.

Ik zou deze game graag opnieuw willen spelen.

5, 0 sterren van mij.

avatar van sdr
sdr
De eerste gta die ik gespeeld heb. Deel 1 en 2 kende ik wel van naam, maar van wat ik hoorde erover van klasgenoten sprak me niet zo aan om het te gaan spelen(je kan auto's jatten enzo, vet joh!). Toen ben ik dit spel een keer bij een vriend die er helemaal gek van was gaan spelen. Was nog steeds niet helemaal overtuigd maar toch maar gekocht, en gelukkig maar.

Echt wel best een revolutionair spel. Zo'n ontzettend grote wereld waar je vrij in kan rond lopen was volgens mij nog niet eerder gedaan. Wat ik erg goed gedaan is, vind ik dat de 3 eilanden niet meteen vrij zijn. Deze kan je pas later in als je verder met de missie's bent. Zo is de wereld niet in 1 keer te groot als je net begint te spelen en kan je rustig een beetje verkennen.

Aan de muziek in dit spel heb ik ook hele goede herinneringen. Van alle soorten muziek zit er wat bij. Rise FM is mijn favoriet. Daarnaast vind ik Head Radio en Lips 106 ook heel erg goed. Zo af en toe luister ik nog naar nummers van deze radio stations op youtube. Wat ik grappig vond om te lezen is dat rockstar een hoop nummers zelf heeft gemaakt van Head en Lips.

De mogelijkheden in dit spel zijn ongekend. Naast de missie's doen (die niet altijd even sterk zijn en het verhaal vind ik ook niet heel erg boeiend), kan je gewoon lekker rondscheuren in een auto, een beetje stunten of mensen overhoop knallen en zo lang mogelijk proberen te overleven. Met Vice City en San Andreas werd het concept steeds wat verbetert, maar hiermee begon het echt(voor mij dan).

Lad
Deze staat vlak achter San Andreas en vlak voor Vice City. Tweede beste GTA die ik tot dusver gespeeld heb (moet GTA 4 nog doen). Ben deze helemaal vergeten want anders zou deze in mijn top 10 staan ipv. Vice City. Ik kan het momenteel wel niet aanpassen aangezien ik momenteel meedoe bij een spel op het forum (beste top-10).

Het maffia-wereldje wordt fijn in beeld gebracht en de missies zijn plezant om te doen. De tussenfilmpjes zijn niet echt van topkwaliteit, maar weten je wel in de juiste sfeer te brengen. Ik voelde me echt recht in de scene en dat werkte zeer verslavend. Dit spel heb ik dan ook meer gespeeld dan Vice City, dat het hoogste staat in de top-250 hier. San Andreas en deze GTA III zijn toch net dat tikkeltje beter, al zijn ze alle drie pure topklasse!

Het personage zelf is een droge pummel. Weinig mee te doen, zegt geen woord. Hij is een killer en dat is dan ook het enige wat je van hem weet. Echt erg vond ik dat niet, al zou het leuker geweest zijn als men wat meer had verteld over zijn leven, familie, achtergrond en noem maar op.

De wapens zijn zoals altijd, al schieten ze hier wel heel extreem. Armen, benen en andere delen van je lichaam vliegen lustig in het rond. "Amusant" en soms wel lachen, al klopte het niet bij elk wapen (bij een uzi vlam je niet zomaar iemand zijn hoofd of zelfs nog maar een arm eraf).

Als ik me niet vergis is dit ook één van de eerste games waar je verschillende radio-posten in je auto had, EN nog goede ook! Je hebt zowat elk genre qua muziek dus tijdens het rijden kun je ook nog eens lekker relaxed achterover leunen op je stoel en luisteren naar jouw favoriet muziekgenre. Vooral die "house"-zender is lekker!

GTA 3 is zeer geslaagd als maffia-game en weet aan te slaan, vooral dankzij de vermakelijke verhaallijn. 4 sterren.

avatar van polopolo150
GTA Vice City is mijn eerste GTA spel die ik in 3D heb gespeelt. GTA III had ik eigenlijk voor het eerst vorig jaar pas gespeelt, net na het uitspelen van GTA IV.

Door een of andere manier heb ik veel moeite om deze spel te spelen... het autorijden is anders dan in GTA Vice City, het heeft geen map HUD. En soms was het ook een beetje onduidelijk wat ik moest doen in missies, veel meer dan in GTA Vice City.

Ik was ook na verloop van tijd gestopt met het spelen van GTA III en gewoon een andere spel gekocht.

Maar deze spel is me wel bijgebleven, de sfeer, verhaal en misschien wel het allerbelangrijkste, de intro theme.

Ik geef geen cijfer, want ik ben niet echt zo heel ver gekomen met deze spel nog... hoewel, ik hoop dat ik hem volgend jaar weer speel en ook ga uitspelen.

Serieus, als je de intro muziek hoort.... wow... YouTube - gta 3 theme song

avatar van Spirit_Catcher
Ik vind het raar dat er punten gegeven worden op een game 'naar de prestaties van een pc' :/
enfin, dit was de eerste GTA game die ik gespeeld had en het was als liefhebber van mafiafilms een leuke ervaring dat ik er meteen fan van was ....
ik heb het nog liggen voor PS2 maar die console is al enige tijd naar de kl***n zou het nochtans graag nog eens uittokkelen

avatar van 3bdelilah
" .................................................. " - Claude

Ik heb pas geleden de GTA Trilogy voor een spotprijs op Steam gekocht, voornamelijk voor Vice City en San Andreas, en ik ben eerst begonnen met GTA 3. En na vijftien jaar kan ik eindelijk zeggen dat ik hem heb uitgespeeld. En ik zit voor een dilemma. Moet ik hem beoordelen alsof het 2001 is, of vandaag de dag anno 2016? Want het staat buiten kijf wat voor soort revolutionair spel GTA 3 was. Iedereen die daaraan twijfelt, verklaar ik voor gek. Niet alleen voor de eigen reeks met fantastische vervolgen met als toppunt San Andreas, maar ook als fundament voor de hele industrie in het algemeen. De vrijheid, de bizar grote wereld (voor die tijd uiteraard), en zelfs het starten van een heel eigen genre.

Maar in het tweede geval ben ik veel minder positief. Want opzichzelfstaand zou ik zeggen dat de vervolgen GTA 3 letterlijk in alle opzichten zijn voorbijgestreefd. Op het gebied van gameplay, verhaal, personages, setting, variatie, en algemene verbeteringen in de nieuwere delen. Het schieten voelt niet lekker, Liberty City vind ik geen leuke setting (had ik ook al bij GTA 4), map is niet in z'n geheel te bekijken, schuurpapier heeft meer persoonlijkheid dan Claude, vrijwel alle andere personages ook niet, enzovoort. Omdat de latere delen dit vaak wel goed deden, ben ik dus nogal bevooroordeeld en verwend geworden.

Dus, zeg het maar. Ben ik te streng of rechtvaardig? Achteraf gezien geen spijt van gehad, ik ben blij dat ik het voor mezelf heb kunnen ervaren. Al is het alleen om GTA 3 te bedanken voor het fundament en daarmee de vervolgen nog meer te waarderen voor hun verbeteringen en aanpassingen.