Grand Theft Auto III (2001)

Alternatieve titels: GTA 3 | Grand Theft Auto 3

Apple iOS / Macintosh / Mobile / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door DMA
Uitgegeven door Rockstar

In Liberty City, een stad vol met maffia en bendes die elkaar naar het hoofd staan, beroof jij samen met je vriendin Catalina Vialpando een bank. Als je echter naar je vluchtauto wil rennen, schiet zij je neer en gaat er vandoor met haar nieuwe vriend Miguel, de Colombiaan van het Colombian Cartel. Tijdens het vervoer naar de gevangenis kun je ontsnappen, samen met 8-Ball, een bommenexpert die je in de maffiafamilie Leone introduceert. Je begint aan een grote tocht door heel Liberty City om Catalina en haar Colombiaanse vrienden te vinden...

PsxPs2Ps3 schreef:
idd zeer leuke game voor op de ps2 4,5*

toch wel de beste van de niet al te beste reeks maar dit is toch een leuke spel hoor het blijft altijd leuk om van politie weg te rijden

Dr. Salvador
Zo, nou maar dat GTA games wel erg goed kunnen zijn!

erg goed niet maar wel goed maar ze kunnen ook heel bagger zijn

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Berichten over spelling verwijderd. Interpunctie gebruiken kan geen kwaad, Sherlock Holmes.

Zou dit nog leuk zijn om vandaag de dag eens te spelen nadat ik bv GTA 4 en beide aanvullingen allang uitgespeeld heb? Want ik heb van de hele reeks alleen GTA III nooit gespeeld en ben op zich wel benieuwd er naar. Of zou dit te oud en met te weinig mogelijkheden zijn vandaag de dag?

avatar van Brains
Betere sfeer, leukere personages, leuker verhaal, ik zou niet zien waarom dit te oud zou moeten zijn. Naar mijn mening is de de laatste echt leuke GTA.

Ik vond Vice City, San Andreas, IV en beide aanvullingen van IV erg leuk. Dus ik deel je mening niet.

Nou, in oude GTA's waaronder deze kan je niet zwemmen, speel je wel in 3D maar is het grafisch erg gedateerd, heb je veel minder mogelijkheden...
Ik ben benieuwd of dit nu dan nog leuk kan zijn. Enne, als jij deze game echt zo leuk vond, waarom geef je dan slechts 3*?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Voor één van de eerste 3D games heeft hij gewoon erg veel mogelijkheden hoor. Je hebt nog steeds heel Liberty City om af te reizen. Ook zitten er nog erg veel missies in. Je kan alleen geen huizen en kleding kopen.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Nog steeds leuk om te spelen maar je gaat je wel storen aan het feit dat je niet kan zwemmen en aan de bizarre pop up. Ik vind het ook altijd erg jammer dat je geen helikopters en motoren hebt. Er zit ook maar één vliegtuig in de game en die is stukken moeilijker te besturen dan de vliegtuigen in VC en SA, al heeft dat dan wel weer wat.

avatar van Brains
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen, dat is deze zelfs leuker vind dan de nakomelingen. Wellicht bestem ik die lager, maar het kan toch zijn dat jij deze ook leuker vindt ?

En verder, vind ik het er grafisch nog best in orde uit zien. Het is misschien lelijk, maar niet storend lelijk.
En 3* is toch een voldoende? Het spel is namelijk ook niet meer dan echt leuk, en voor de hogere cijfers vind ik dat dat niet genoeg is.

Ik vind het meest irritante dat je geen map kunt oproepen, nu zit je alleen met dat kleine kutkaartje.

Je krijgt de Map bij de game. Toendertjid was er nog geen TomTom

Ik bedoel dat je vanuit het pauze menu geen kaart kunt zien.
Net zoals bij Vice City en de latere Grand Theft Auto's.

avatar van wiiplayer
Ja, dat snapte ik ook wel.

Review.

Dat was inderdaad een klein minpuntje ja, dat je geen kaart tot je beschikking had.

De sfeer was super, en de radio was ook super, niet ontzettend uitgebreid, maar wel die geweldige Opera zender.
Paste zo ontzettend goed bij die grimmige sfeer. De rest kon er wel mee door.

De intro was ook geweldig. En zet meteen de toon van de game neer.

En in dit deel was het overdreven gangster gedoe gelukkig bijna niet te bekennen, alleen in het laatste eiland liepen er wat rond, maar ik stoorde me er niet aan. Ik vind de eerst stad perfect!. Met het Red Light Districht, de haven, en het landhuis van de Leones, de stille Maffia! . Enorm sfeervol. Oh, en als je op de pier stond, was ik altijd nieuwsgierig wat er zich op het 2de eiland bevond.

De 2de stad was ook heel erg vet, en nog iets uitgebreider, en ook nog erg leuk.

Maar ze hadden het bij deze 2 eilanden moeten laten, want het 3de eiland is best wel kaal, en er is bijna niets te beleven. En de missies waren er ook minder leuk. Jammer

Grafisch misschien verouderd, maar dat vind ik ook juist zijn charmes hebben, die raket vasthouden met die vierkante handjes!

Vette autos, zonder poespas zoals in SA, gewoon lekker door de grimmige stad scheuren terwijl je naar Klassieke muziek luistert..... Prachtig!

Je was nog wel best wel beperkt in kleine dingen zoals kleding, en wapens, maar omdat dit de eerst GTA was in volle 3D is dat zo vergeven!

Ook erg leuk waren de politie achtervolgingen, vooral als het SWAT team, en de FBI zich er mee ging bemoeien!. Actie ten top, en je was nergens meer veilig, tenzij je op tijd een Pay and Spray tegenkwam.

Missies waren vooral in het begin ontzettend leuk, en verslavend. En enorm goed bedacht!. En gaan de weg de game kwam je nog veel meer vette missies tegen!.

Sommig waren zelfs zo vet, dat ik mezelf af liet gaan, om de missie nog een keer te doen!. Geweldige missies vooral in het begin van de game.

Eind van het 2de eiland, en eigenlijk het hele 3de eiland, werden de missies een stuk minder. Minder origineel, en minder leuk. En sommige missies waren behoorlijk moeilijk. Maar gelukkig nergens zo moeilijk als in SA .

Het verhaal was ook super, en de dialogen, en humor waren erg leuk.

Eén van mijn favorieten!

4,0 - 5,0!

Heel leuk spel maar ik irriteerde me kapot aan die kop van de hoofdrolspeler. Die gast zei geen woord in de hele verhaallijn

Jammer. voor de rest is het een leuk spel

Wat een zalig spel voor die tijd.

De vooruitgang, van de platte map (GTA2) naar een echte 3D wereld. Velen vinden Vice City, San Andreas, ... beter, maar dit spel was zo vernieuwend!

avatar van Robbert_Alberts
ja zeker vernieuwend. en ook met details. zo zag je bijvoorbeeld in een regenplas de weerspiegeling van een raam.

avatar van LimeLou
Wat ook wel vernieuwend was voor die tijd, was dat je ledematen eraf kon schieten

Dr. Salvador
Dat heb ik nooit gezien in de game. Wel als je iemand in zijn been schoot, dat het bloed eruit spoot .

Heel erg vernieuwend inderdaad, en vooral ook heel erg leuk!

Samen met GTA VC mijn favoriete GTAs. Dat zijn gewoon de 2 beste delen.

avatar van LimeLou
True, de grimmige sfeer is fantastisch. Het intro vind ik ook geweldig , leuk jazz liedje

gak
Wauw leuk om weer eens terug te denken aan de goede oude tijd met GTA 3! Ik vond de sfeer zo goed dat ik sindsdien teleurgesteld ben met de vervolgen erop. Pas vanaf GTA IV ging het weer goed.

avatar van GTAFan
Dit is waar ik gta pas echt leuk begon te vonden, leuke game
4* Omdat er toch een aantal games aan mijn eisen beter doen

Beste GTA ervaring voor mij!
Toon ik hem voor het eerst in mn ps2 stak, heeft die dagen aangestaan aan een stuk. Ik was echt verwonderd hoe prachtig de stad was en hoeveel er te doen was. Zeker heel het 3D-gevoel was ongezien toen, voor de eerste keer dat je je in een 'echte' wereld kon mengen tussen de maffiosies
Al de volgende delen waren gewoon opvolgers die nooit hetzelfde gevoel konden brengen als bij het spelen van deze. Ook als zijn ze misschien kwalitatief beter, diet spel gaf me echt het WAUW gevoel, en dat heb ik veel minder bij bv GTA4...

lol
koen1985 schreef:
Wat een zalig spel voor die tijd.

Ik kan het alleen maar helemaal met je eens zijn vind dan ook dat ie een erg karige score krijgt, echt vet spel toendertijd en nu ook nog steeds erg leuk!

avatar van rockgamer
wiiplayer schreef:

een van de eerste 3d games ? in 1995 waren er ook al 3d games

avatar van Chris Redfield
dit blijft mijn favoriete Gta heb dit spel vroeger uren aan een stuk zitten spelen en nog niet beu

avatar van rickazio
Dit spel was en is zoals Elvis in de muziek-wereld, revolutionair!

avatar van rickazio
Chris Redfield schreef:

En dan een 3,5..? gezien z'n tijd is dat best bizar...