Grand Theft Auto III (2001)

Alternatieve titels: GTA III | Grand Theft Auto III: 10 Year Anniversary

PlayStation 2 / PC / Xbox / Macintosh / Android / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door DMA
Uitgegeven door Rockstar, Buka, Capcom, 1C-SoftClub en ak tronic

In Liberty City, een stad vol met maffia en bendes die elkaar naar het hoofd staan, beroof jij samen met je vriendin Catalina Vialpando een bank. Als je echter naar je vluchtauto wil rennen, schiet zij je neer en gaat er vandoor met haar nieuwe vriend Miguel, de Colombiaan van het Colombian Cartel. Tijdens het vervoer naar de gevangenis kun je ontsnappen, samen met 8-Ball, een bommenexpert die je in de maffiafamilie Leone introduceert. Je begint aan een grote tocht door heel Liberty City om Catalina en haar Colombiaanse vrienden te vinden...

avatar van gamer for life
geweldige game , zeker voor die tijd zag het er zeker goed uit , en ook voor het eerts 3d , geweldig gewoon . alleen somige missies waren wel wat aan de moeilijke kant , maar toch zalige game .

avatar van wiiplayer
Missies zijn hier veel te moeilijk. Ook echt verneukt dat je geen Map hebt terwijl je vaak van het ene naar het andere eiland moet.

Vroeger was GPS cq TomTom ook niet bekend. Je kon kijken op een kaart die je bij het spel had gekregen.

wiiplayer schreef:

Hier had ik ook erg veel last van. Eén tip rij altijd naar het noorden, want dan kom je vanzelf wel die ene ondergrondse tunnel tegen.

Missies vallen op zich wel mee. Er zitten hier en daar wel een paar doorbijtertjes tussen met als hoogtepunt de shoot out op het eind.

Was hier weinig van onder de indruk. Tsja innovatief wat betreft perspectief maar Vice City en San Andreas brachten mij toch veel meer lol.

avatar van hpdw
non-stop gespeeld ongeloofelijk hoe lang en veel ik dit gespeeld heb, de beste uit de reeks. Natuurlijk zijn we nu betere dingen gewend en speel je het daarom niet meer zo snel, maar voor die tijd was het tegek

avatar van Dragonslayer
Als je Vice city en San andreas uit hebt gespeeld valt dit spel wel erg tegen. De missies zijn erg lastig omdat de besturing niet zo fijn is. Auto's vliegen bijvoorbeeld snel over de kop en ze zijn snel kapot. Ik had ook liever gezien dat Claude kon praten, dan had er veel meer verhaal in verwerkt kunnen worden. En dat je geen kaart hebt is idd ook erg irritant. Over de graffics zeg ik niks want in die tijd waren de graffics nog heel speciaal.

avatar van Big Sparrow
Gaming 4 ever! schreef:
het spel is luk maar een deetje stom

jaja net als jou uitspraak en spelling is het niet

Lad
Deze staat vlak achter San Andreas en vlak voor Vice City. Tweede beste GTA die ik tot dusver gespeeld heb (moet GTA 4 nog doen). Ben deze helemaal vergeten want anders zou deze in mijn top 10 staan ipv. Vice City. Ik kan het momenteel wel niet aanpassen aangezien ik momenteel meedoe bij een spel op het forum (beste top-10).

Het maffia-wereldje wordt fijn in beeld gebracht en de missies zijn plezant om te doen. De tussenfilmpjes zijn niet echt van topkwaliteit, maar weten je wel in de juiste sfeer te brengen. Ik voelde me echt recht in de scene en dat werkte zeer verslavend. Dit spel heb ik dan ook meer gespeeld dan Vice City, dat het hoogste staat in de top-250 hier. San Andreas en deze GTA III zijn toch net dat tikkeltje beter, al zijn ze alle drie pure topklasse!

Het personage zelf is een droge pummel. Weinig mee te doen, zegt geen woord. Hij is een killer en dat is dan ook het enige wat je van hem weet. Echt erg vond ik dat niet, al zou het leuker geweest zijn als men wat meer had verteld over zijn leven, familie, achtergrond en noem maar op.

De wapens zijn zoals altijd, al schieten ze hier wel heel extreem. Armen, benen en andere delen van je lichaam vliegen lustig in het rond. "Amusant" en soms wel lachen, al klopte het niet bij elk wapen (bij een uzi vlam je niet zomaar iemand zijn hoofd of zelfs nog maar een arm eraf).

Als ik me niet vergis is dit ook één van de eerste games waar je verschillende radio-posten in je auto had, EN nog goede ook! Je hebt zowat elk genre qua muziek dus tijdens het rijden kun je ook nog eens lekker relaxed achterover leunen op je stoel en luisteren naar jouw favoriet muziekgenre. Vooral die "house"-zender is lekker!

GTA 3 is zeer geslaagd als maffia-game en weet aan te slaan, vooral dankzij de vermakelijke verhaallijn. 4 sterren.

wiiplayer schreef:

De missies bij San Andreas zijn anders opmerkelijk moeilijker hoor.

Ik heb het redelijk makkelijk uitgespeeld, dit spel.

Lad schreef:

De missies bij San Andreas zijn anders opmerkelijk moeilijker hoor.

Ik heb het redelijk makkelijk uitgespeeld, dit spel.

Zeker niet. San Andreas kost geen moeite. Ik vind GTA III echter wat aan de lastige kant.

riczz
wiiplayer schreef:

huh gta III moeilijk ik heb em al 3 x uitgespeeld zo makkelijk!

wiiplayer schreef:

San Andreas bevat alles wat GTA III ook bevat qua soort van missies dus dit is toch wel een beetje een vreemde opmerking.

avatar van wiiplayer
Ik vind de missies in GTA San Andreas wel wat simpeler hoor. Ik had hier best vaak moeite met missies. Zoals waarneer je die chinees moet killen in die autogarage en daarna nog moet ontsnappen terwijl dat fucking onmogelijk is -,-

Lad
Roh, die ben ik vergeten. Zit je vast daar?

Geef anders een uitgebreider info over die missie, dan komt het wel terug en zal ik je proberen te helpen (hints).

avatar van wiiplayer
Eh.. ik heb al een klein tijdje niet gespeeld.
In ieder geval ga je met een auto een auto garage in waar die mannelijke chinees een meeting heeft. Je moet hem dan vermoorden en weg komen. Het vermoorden lukt meestal wel maar het wegkomen niet volgens mij. Ik kijk binnenkort weer een keer.

Gewoon de ramp pakken die tevens ook als stuntjump dient en dan zo ver mogelijk uit het gebied wegrijden. Missie voltooid.

avatar van wiiplayer
Staat die ramp dan waar zij een meeting hebben?

avatar van wiiplayer
Hee jongens, ik had die missie al wel gehaald. Ik heb net ook nog wat missies gehaald voor Donald. Ook de missie waarbij je Ray van 't ene naar het andere eiland moet brengen zonder over de brug te gaan. Wel geinig.

Die kogelvrije Hummer is handig hè. Alleen jammer dat 'ie niet schadevrij is.

avatar van wiiplayer
Ja, ik heb hem niet. Bij wie z'n missies is die handig dan?

RE123
flashback fm zijn de zelfde liedjes als uit de film scarface

RE123
ik had het spel uitgespeeld en toen kreeg ik een porno film heeft iemand van jullie dit ook gehad

avatar van wiiplayer
Kreeg je een porno film opgestuurd?

avatar van kaholiic
RE123 schreef:

Had je zeker al besteld!

avatar van Musique
Hier heb ik zulke mooie herinneringen aan over gehouden. Het vooral ware donkeren regenachtige nachten waarop ik speelde....met mijn M16. Vele burgers moesten het onderspit delven toen ik langs kwam. Zelfs met maar een klein arsenaal aan verschillende wapens en de afwezigheid van motoren was dit toch een echte knaller. Zo zou het zijn dat er geen motoren meer mochten rijden omdat er teveel doden vielen door motorongelukken. Dit is af te leiden uit een krantenstuk. Die is bijgeleverd bij GTA: Liberty City Stories als booklet. Al vanaf hier was de radio erg humoristisch. Het zat er vol van geniale dialogen met absurde reclames over bijvoorbeeld te koop aangeboden vlammenwerpers. Dit is overigens de enigste GTA die ik heb gespeeld op de PC.

avatar van LeidseHoodie
Mooiste cover wat mij betreft ooit van een game die ik heb gezien.

avatar van polopolo150
GTA Vice City is mijn eerste GTA spel die ik in 3D heb gespeelt. GTA III had ik eigenlijk voor het eerst vorig jaar pas gespeelt, net na het uitspelen van GTA IV.

Door een of andere manier heb ik veel moeite om deze spel te spelen... het autorijden is anders dan in GTA Vice City, het heeft geen map HUD. En soms was het ook een beetje onduidelijk wat ik moest doen in missies, veel meer dan in GTA Vice City.

Ik was ook na verloop van tijd gestopt met het spelen van GTA III en gewoon een andere spel gekocht.

Maar deze spel is me wel bijgebleven, de sfeer, verhaal en misschien wel het allerbelangrijkste, de intro theme.

Ik geef geen cijfer, want ik ben niet echt zo heel ver gekomen met deze spel nog... hoewel, ik hoop dat ik hem volgend jaar weer speel en ook ga uitspelen.

Serieus, als je de intro muziek hoort.... wow... YouTube - gta 3 theme song

Dit spel was gewoon top toen, weet nog toen ik het van m'n broer kreeg, was nog maar 4. En kon er toen al mee spelen. . Weet nog toen ik het wou uitspelen om Staunton Island en Shoreside Vale te gaan verkennen. Leuke game toen hoor!!!

Mijn rapport voor deze game:

Gameplay 4/5

Graphics 4,5/5