Grand Theft Auto III (2001)

Alternatieve titels: GTA 3 | Grand Theft Auto 3

Apple iOS / Macintosh / Mobile / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door DMA
Uitgegeven door Rockstar

In Liberty City, een stad vol met maffia en bendes die elkaar naar het hoofd staan, beroof jij samen met je vriendin Catalina Vialpando een bank. Als je echter naar je vluchtauto wil rennen, schiet zij je neer en gaat er vandoor met haar nieuwe vriend Miguel, de Colombiaan van het Colombian Cartel. Tijdens het vervoer naar de gevangenis kun je ontsnappen, samen met 8-Ball, een bommenexpert die je in de maffiafamilie Leone introduceert. Je begint aan een grote tocht door heel Liberty City om Catalina en haar Colombiaanse vrienden te vinden...

avatar van LeidseHoodie
En de quote van Chatterbox: 'Have you been living under a rock bro? Guys with puppets get chicks!' té grappig.
Alleen op het einde wordt het klote als al die gangs op je schieten, en het laatste eiland is ook niet zo bijzonder

avatar van Gaming 4 ever!
het spel is luk maar een deetje stom

avatar van mnrk
Dit was toen het spel wat je moest spelen voor de ps2....ik was er in ieder geval heel wat uurtjes zoet mee.

Cheats voor onbeperkte ammo...jaja...wie gebruikte ze niet

Was een zeer goede verbetering grafisch maar toch niet volledig.
Was natuurlijk wel wenne aan de gameplay maar was echt weer goed spel vond ik.
Leuke missies en leuk verhaal en ook plezant om gewoon wat rond te rijden en doen waar je zin in hebt.

avatar van paulisdik
1 stem is genoeg hoor

avatar van desteven007
De auto's mochten wat meer sportiever zijn, de levels dat je moet spelen is soms wel aardig moeilijk.

avatar van Iron Rose
desteven007 schreef:

Er zitten geen levels in GTA, je zult wel missie's bedoelen.

avatar van desteven007
Het is wel dom als je in het water beland, je dan dood bent.

slechtste uit de GTA reeks...

had eerst vice city en dan pas deze...
in vergelijking met VC is dit maar vrij saai...
'kheb de spelwereld ook nooit goed gevonden

avatar van LeidseHoodie
Woutr schreef:
slechtste uit de GTA reeks...

had eerst vice city en dan pas deze...
in vergelijking met VC is dit maar vrij saai...
'kheb de spelwereld ook nooit goed gevonden

Ja hallo, daar zat 3 jaar tussen!!

Ik vind dit deel juist het best:
Voor het eerst 3D! Wat een verandering, wat een revolutie! Wat een verhaal! Wat een personages!

Ik weet mijn eerste virtuele stapjes met onze anonieme hoofdrolspeler nog als de dag van gister. Met die Kuruma op de brug na het beginfilmpje, 8 Ball achterin...... Zou het graag opnieuw willen beleven, maar nu kan ik het nooit langer spelen dan 30 minuten voor ik me verveel.

5* voor deze onvergetelijke ervaring

Volgens mij zat er maar een jaar tussen GTA III en Vice City. Anyway, leuk spel, met nog best mooie graphics die een duistere sfeer genereren. Het wordt eigenlijk hoog tijd dat ik er weer eens verder mee ga.

Lad
Leuke game met stoere bendes. Vooral die zwarte gangsters van de "South Hoods" ofzo vond ik vet! Ook de Yardies waren cool! Enzoverder...

avatar van JokerDonny
Dit vind ik een mindere GTA. Liberty City is te dicht op elkaar geplakt. Verder wel leuke missies. Maar de game valt tegen. 2,0

avatar van Donkerwoud
Ik speelde deze na Vice City en San Andreas. Tsja, dan valt op dat hij iets minder is qua uitwerking, omdat hij simpelweg de eerste was. Maar gelukkig maakt de duistere sfeer, in combinatie met de gitzwarte humor, veel goed.

avatar van Princess Piranha
Donkerwoud schreef:

Hm? Eerste? Eerste 3D GTA game, maar niet de eerste uit de reeks...

avatar van Donkerwoud
Princess Piranha schreef:

Hm? Eerste? Eerste 3D GTA game, maar niet de eerste uit de reeks...

Je zegt het zelf.

Het is wel dom als je in het water beland, je dan dood bent.

het is ook vreemd dat je deze game afkraakt bij de topic van driver 3 terwijl je hier weer staat dat je deze beter vind

blued
Deze game wil ik zeker nog 's kopen... Aangezien ik ongeveer dezelfde smaak heb als de gebruiker 'sinterklaas'. Heb ik zo ontdekt...

Mijn eerste aanraking met het fenomeen Grand Theft Auto. Wat een revolutie was dit zeg, je kon zo een beetje alles doen in dit spel. Gewoon mensen uit auto's trekken, ermee wegrijden en boven dat ze ook nog eens met hun eigen auto overrijden en hun geld pakken. Met als gevolg dat de politie dan weer achter je aan zit.

Ik heb deze game wel wat jaren terug voor het laatste gespeeld en toen vond ik het echt fucking moeilijk. Op een gegeven moment gebruikte ik maar gewoon cheats en alsnog ben ik later niet verder gekomen. LOL. Maar goed toen was ik ook nog maar een jochie van 13 of zo en had ook helemaal geen verstand wat ik eigenlijk deed.

Verder zaten er gewoon leuke missies in, verhaallijn was leuk en boven al dus die grote wereld waarin je vrij los kon gaan.

Ik zou deze game graag opnieuw willen spelen.

5, 0 sterren van mij.

LeidseHoodie schreef:

Ja hallo, daar zat 3 jaar tussen!!

Ik vind dit deel juist het best:

5* voor deze onvergetelijke ervaring

ehmm, tussen gta 3 en vice city zat maar 1 jaar...

gamelord
Dit vind ik de beste uit de ps2 serie van GTA...de andere delen (of add-ons) waren geen variatie. Maar deze is goud waard. Heb heer héél
wat uren in gestoken en met veel plezier gedaan. Ben nu benieuwd naar GTA 4.

Als je gta 2 gaat spelen en daarna 3 , zie je dat het een wereld van verschil is.

de eerste keer 3d

avatar van sdr
sdr
De eerste gta die ik gespeeld heb. Deel 1 en 2 kende ik wel van naam, maar van wat ik hoorde erover van klasgenoten sprak me niet zo aan om het te gaan spelen(je kan auto's jatten enzo, vet joh!). Toen ben ik dit spel een keer bij een vriend die er helemaal gek van was gaan spelen. Was nog steeds niet helemaal overtuigd maar toch maar gekocht, en gelukkig maar.

Echt wel best een revolutionair spel. Zo'n ontzettend grote wereld waar je vrij in kan rond lopen was volgens mij nog niet eerder gedaan. Wat ik erg goed gedaan is, vind ik dat de 3 eilanden niet meteen vrij zijn. Deze kan je pas later in als je verder met de missie's bent. Zo is de wereld niet in 1 keer te groot als je net begint te spelen en kan je rustig een beetje verkennen.

Aan de muziek in dit spel heb ik ook hele goede herinneringen. Van alle soorten muziek zit er wat bij. Rise FM is mijn favoriet. Daarnaast vind ik Head Radio en Lips 106 ook heel erg goed. Zo af en toe luister ik nog naar nummers van deze radio stations op youtube. Wat ik grappig vond om te lezen is dat rockstar een hoop nummers zelf heeft gemaakt van Head en Lips.

De mogelijkheden in dit spel zijn ongekend. Naast de missie's doen (die niet altijd even sterk zijn en het verhaal vind ik ook niet heel erg boeiend), kan je gewoon lekker rondscheuren in een auto, een beetje stunten of mensen overhoop knallen en zo lang mogelijk proberen te overleven. Met Vice City en San Andreas werd het concept steeds wat verbetert, maar hiermee begon het echt(voor mij dan).

Sims
Voor die tijd een geweldige game natuurlijk. Dus laat ik me ook een beetje in die tijd plaatsen. Eigenlijk is het grootste en enige minpunt dat Claude (de hoofdpersonage) niets zegt. Het is ironisch genoeg het personage waar ik het minst vanaf weet.

stefott schreef:

Nee, GTA III was 2001, Vice City geloof ik 2004, als ik me niet vergis.

De missies zijn afentoe een beetje tegen de saaie kant, en wat mij het meest stoort is Liberty City zelf. Niet de graphics hoor, in die tijd was bij wijze van spreken de jaren '90 pas net over de rug, en dan dit! Inderdaad een revolutie. Maar de stad is simpelweg niet leuk. Ze hadden Liberty City of gewoon een exacte parodie moeten maken van New York (GTA IV), of een niet bestaande stad zonder enige New York trekjes (GTA II, al was dat niet Liberty City). Al bij al toch een goed spel, met geweldige personages, en een steengoed verhaal. Ten slotte wil ik erbij toevoegen dat een niet-sprekende personage het domste is wat men kan doen in een game. Ik wil meeleven met een hoofdpersonage, maar dat gebeurde hier absoluut niet.

Sims schreef:

Nee, GTA III was 2001, Vice City geloof ik 2004, als ik me niet vergis.

vice city is uit 2002

joeri592 schreef:

vice city is uit 2002

Inderdaad. Ben 't nu al een tijdje aan het spelen (GTA III), de missie's vervelen snel. Ik merk eigenlijk nu pas dat alle spellen na GTA III in het GTA III-era (dus vanaf GTA IV niet) allemaal in een jaar voor 2001 afspelen. Eigenlijk is GTA III dus het kruispunt waar alle andere verhalen eindigen. Best interessant. Jammer, dat GTA IV niet dit voorbeeld heeft overgenomen, aangezien GTA Chinatown Wars duidelijk niet voor 2008 afspelen. Ik blijf nog even bij mijn 3,5 sterren.

avatar van wiiplayer
Damn! Zonder cheats is dit knap lastig.
Richten gaat hier moeilijker, je krijgt geen full HP nadat je Saved, en het is kut dat je niet lopend kunt draaien.

Ik heb hem nu eindelijk zelf maar het word nog een flinke uitdaging.

Geweldige game.
Ik ben neit goed in games reviewen, maar ik wil toch wel effe wat erover zeggen.
Ik begin eerst met de minpunten, die er neit veel te vinden zijn.
De graphics zijn nog wat crappy vergeleken met andere GTA's maar voor zijn tijd was dit spel zo super revolutionair dat ik hierom niet kan zeuren.
Sommige missies zijn knap moeilijk. Vooral naarmate je verder in het spel vordert. De missie Expresso-2-Go! heeft denk ik iedereen wel problemen mee gehad. Ik heb deze game ruim 4 jaar niet meer gespeeld, en dat ik de naam van de missie nog weet kan je uit concluderen wat voor indruk die missie op mij heeft gemaakt.
De eindmissie is ook erg moeilijk, maar ach dat mag wel.
Verdere minpuntjes zijn de schakeling van camerapunten als je met de muis/joystick beweegt. Dan is je cameraview vanuit Claude's ogen, en kan je verder niks doen. Beetje onhandig dus.
Verder vind ik irritant dat je auto echt erg snel kapot is. Soms bij 1 harde botsing geeft de motorkap al zwarte rook.
Maar dan heb je minpunten al gehad.
Ik vind verder alles aan dit spel goed. Het spel speelt zich af in een stad gebasseerd op New York. Er is vaak grimmig en grijs weer. Dus de sfeer in dit spel vind ik werkelijk perfect. Verder ook de radio. Damn, bijna elk radiostation vind ik goed (op Double Cleff na). Ik vind vooral MSX FM geweldige DnB hebben die goed bij de sfeer past. Ook Game Radio en Lips vind ik erg goed. Verder als ik nisk te doen heb zet ik me Chatterbox op om eens lekker te lachen.

4,5* zeer verdiend voor dit superspel

avatar van wiiplayer
Het is wel dom als je in het water beland, je dan dood bent.

Praten kan ie niet dus laat staan zwemmen.